Var köper jag ny fläkt till NVIDIA GeForce GTX 1050 ?

Permalänk
Medlem

Var köper jag ny fläkt till NVIDIA GeForce GTX 1050 ?

Min sons dator har en fläkt som har börjat låta. Jag tänkte att vi skulle byta ut den (jag har testat att rengöra den). Men var hittar jag en kompatibel fläkt? Grafikkortet heter NVIDIA GeForce GTX 1050 och ser ut så här:

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Antagligen vore det enklare (och kanske lika billigt) att köpa ett liknande begagnat grafikkort.

Alternativt om man moddar någon vanlig 120mm-fläkt på kortet, eller någonstans i chassit, t.ex i sidan, eller under grafikkortet någonstans.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis svårt att hitta en liknande fläkt, för det finns hundratals olika 1050-modeller från olika tillverkare med olika kyllösningar. Kortet på din bild verkar t.ex. vara tillverkat av HP och har troligtvis bara använts i deras egna datorer.

Permalänk
Medlem

Begagnade 1060 går för runt 500kr och värderar du din tid så blir det billigare än att försöka hitta en fläkt som passar

Ska det promt has en fläkt så är ebay/aliexpress din vän

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ganska lättkylt grafikkort så hade nog kört på att köra buntband och en 120mm fläkt på 1200 rpm eller så efter att ha tagit bort original fläkten.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Kan inte någon här titta i lådorna efter en gammal Intel kylare? Bara skicka fläkten. Billigt och lätt.

Annars håller jag med ovan. En vanlig fläkt och buntband.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Ganska lättkylt grafikkort så hade nog kört på att köra buntband och en 120mm fläkt på 1200 rpm eller så efter att ha tagit bort original fläkten.

Tack för tipset! Menar du då att man kan ta vilken fläkt som helst som är 120mm? Ställer man sedan in den på 1200 rpm? Kan du möjligtvis länka till en sådan fläkt? Tack!

Edit: kan den här funka? Billigaste enligt prisjakt. 35 kr 🙂 https://amzn.eu/d/gAas51e

Permalänk
Medlem

Hejsan, den är tre pin vilket betyder att den kommer gå på samma fart hela tiden, men såg att det va en tyst fläkt med 1300rpm så kommer kyla ett gtx 1050 kort utan problem och gå tyst.

Så det korta svaret är ja den fungerar bra, bara montera den efter egen fantasi och fortsätta och spela.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan, den är tre pin vilket betyder att den kommer gå på samma fart hela tiden, men såg att det va en tyst fläkt med 1300rpm så kommer kyla ett gtx 1050 kort utan problem och gå tyst.

Så det korta svaret är ja den fungerar bra, bara montera den efter egen fantasi och fortsätta och spela.

Mvh Thomas

Tack! Kan man vara säker på att 3 pin passar i mitt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Hejsan, nej den kommer inte kunna sitta i dit grafikkort utan kopplas in på moderkortet lättas, kolla att du har en fläkt plats ledig i närheten bara så kommer det fungera.

Ta en bild i datorn om du är osäker så ska jag kolla åt dig, eller vet du vilket moderkort du har?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar vara HP original det och en 3-pin standard fläkt kan vara problematiskt att koppla in på en 2 stifts kontakt... verkar inte vara så stor heller på blott 73mm ?

https://mobil3.pl/produkt/6448/chlodzenie-5610-a58-01-hp-gtx-...

Om du behöver original fläkten så kanske polacken kan skicka hit den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Du kan klippa orginal kabeln och sätta i hop med svart och röd på 3pin fläkten du köper så passar de grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för märke och modell på grafikkortet? Bara GTX 1050 räcker inte långt för att hitta en ersättningsfläkt. Ser ut att vara från en märkesdator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det för märke och modell på grafikkortet? Bara GTX 1050 räcker inte långt för att hitta en ersättningsfläkt. Ser ut att vara från en märkesdator.

NVIDIA GeForce GTX 1050. Eller menar du moderkortet?

Permalänk
Medlem

Här kommer en snabb guide om du inte vill klippa kablar och krångla.
Jag har gjort så på olika elektronik prylar genom åren.

Börja med att ta bort den vita plasten från pcb med en kniv. Den är bara nertryckt över dom två stiften. Kom ihåg vilken som är röd och svart /+ & -

Sedan ta en vanlig fläkt med tre pin och montera den med svart och röd på rätt plats, klar 😀

Vill man återställa så sätt bara tillbaka den vita plast och montera en ny fläkt med två kablar.

Tog något ur skrot lådan som hade en fläkt för att visa.
Nästan alla förstärker, psu, eller hem elektronik med fläkt har en sådan två pin fläkt i sig.

Kan även skicka en fläkt till dig om du betalar frakten, hittade en 120mm med två stift lite snabbt. Ska nog kunna hitta en mer passande om du inte får tag i billigare själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annars finns det fläktar som passar direkt men tycker inte man ska kosta på det kortet över 100kr. Du vill köpa en så tyst fläkt som möjligt. Den här va den med minst rpm jag hittade men vet inte om den är tyst med sina 3000rpm.

https://amzn.eu/d/5p9fSM2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Här kommer en snabb guide om du inte vill klippa kablar och krångla.
Jag har gjort så på olika elektronik prylar genom åren.

Börja med att ta bort den vita plasten från pcb med en kniv. Den är bara nertryckt över dom två stiften. Kom ihåg vilken som är röd och svart /+ & -
<Uppladdad bildlänk>

Sedan ta en vanlig fläkt med tre pin och montera den med svart och röd på rätt plats, klar 😀
<Uppladdad bildlänk>

Vill man återställa så sätt bara tillbaka den vita plast och montera en ny fläkt med två kablar.
<Uppladdad bildlänk>

Tog något ur skrot lådan som hade en fläkt för att visa.
Nästan alla förstärker, psu, eller hem elektronik med fläkt har en sådan två pin fläkt i sig.

Kan även skicka en fläkt till dig om du betalar frakten, hittade en 120mm med två stift lite snabbt. Ska nog kunna hitta en mer passande om du inte får tag i billigare själv.

Tack för instruktionerna och erbjudandet. Jag beställde den billiga från Amazon, så den kommer ikväll. Jag tänkte försöka mig på att sätta fast den med buntband. Hittar inte någon ledig fläktkontakt på moderkortet. Men den befintliga som sitter på grafikkortet borde väl fungera bra? Bifogar foto. Jag kommer göra enligt dina instruktioner eftersom den är tvåpinnig. Tack igen!

Permalänk
Medlem

Nu är jag väl lite sen, men tror att en 120 mm fläkt är i största laget utan en 92 mm hade varit bättre i passform. Oavsett så bör det fungera fint, även om det blir lite bökigare att få dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

NVIDIA GeForce GTX 1050. Eller menar du moderkortet?

GeForce GTX 1050 är namnet på själva grafikkretsen, men NVIDIA säljer dessa kretsar till andra tillverkare som tillverkar själva grafikkorten. Så det finns hundratals olika GTX 1050-kort från olika tillverkare där alla tillverkare har sina egna kyllösningar, och man behöver veta exakt vilken modell det är om man ska ha någon chans att hitta en kompatibel fläkt.

Om det är exakt kortet på din bild du har så verkar det heta HP 918162-001. Det är väl mer av ett internt produktnummer för HP än ett riktigt modellnamn, men det är ju som sagt inte ett kort som säljs löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack för instruktionerna och erbjudandet. Jag beställde den billiga från Amazon, så den kommer ikväll. Jag tänkte försöka mig på att sätta fast den med buntband. Hittar inte någon ledig fläktkontakt på moderkortet. Men den befintliga som sitter på grafikkortet borde väl fungera bra? Bifogar foto. Jag kommer göra enligt dina instruktioner eftersom den är tvåpinnig. Tack igen!

<Uppladdad bildlänk>

Det kommer fungera bra om du gör som jag brukar, kommer snurra på fint. Som tidigare så är det bara fantasin som sätter stop för hur man monterar fläkten 😃 jag har kört med smältlim pistol med gott resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Det kommer fungera bra om du gör som jag brukar, kommer snurra på fint. Som tidigare så är det bara fantasin som sätter stop för hur man monterar fläkten 😃 jag har kört med smältlim pistol med gott resultat

Jag har följt dina instruktioner. Men den nya fläkten har två anslutningar. Förutom 3-pin så har den en anslutning som skall kopplas till el. Jag trodde först att detta innebär att jag kunde välja en av de båda. Men efter att ha kopplat in 3-pin så snurrar inte fläkten. Så antingen får 3-pin-kontakten inte någon kontakt med de två pinnarna på grafikkortet (osannolikt?) eller så måste jag koppla in både 3-pin och den andra anslutningen. Problemet är att den här datorn inte har någon sådan el-anslutning, så jag kan inte koppla in denna del. Är det kört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Jag har följt dina instruktioner. Men den nya fläkten har två anslutningar. Förutom 3-pin så har den en anslutning som skall kopplas till el. Jag trodde först att detta innebär att jag kunde välja en av de båda. Men efter att ha kopplat in 3-pin så snurrar inte fläkten. Så antingen får 3-pin-kontakten inte någon kontakt med de två pinnarna på grafikkortet (osannolikt?) eller så måste jag koppla in både 3-pin och den andra anslutningen. Problemet är att den här datorn inte har någon sådan el-anslutning, så jag kan inte koppla in denna del. Är det kört?

<Uppladdad bildlänk>

Det är en molex och du kan välja mellan dom. Ta en bild på baksidan av gamla fläkten ?

Den ska snurra då den bara behöver plus och minus, kan du länka fläkten du köpte?
Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Det är en molex och du kan välja mellan dom. Ta en bild på baksidan av gamla fläkten ?

Den ska snurra då den bara behöver plus och minus, kan du länka fläkten du köpte?
Mvh Thomas

https://amzn.eu/d/gAas51e

Här är foto på gamla:

Här är foto på nya:

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

https://amzn.eu/d/gAas51e

Här är foto på gamla:
<Uppladdad bildlänk>

Här är foto på nya:
<Uppladdad bildlänk>

Den ska fungera hur bra som helst som ersättare till orginal fläkten.
Kolla att du har kontakt med nya fläkten genom att vinkla kontakten när datorn är igång.
Har du startat datorn och gått i i Windows och fläkten är helt still?

Du kan prova fläkten så den fungerar i uttaget till utsugs fläkten i chassi en kort stund. Men svårt att tro att det är fel på den nya fläkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Kolla att du har kontakt med nya fläkten genom att vinkla kontakten när datorn är igång.

Okej vad bra. Jag har testat att vinkla, men det hjälpte inte. Jag har endast haft i datorns strömsladd för att testa. De andra schassifläktarna går ingång, men inte den nya. Skumt. Jag är säker på att jag satt svart och rött på samma plats som gamla fläkten. Jag får peta lite mer på det imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Du kan prova fläkten så den fungerar i uttaget till utsugs fläkten i chassi en kort stund. Men svårt att tro att det är fel på den nya fläkten.

Jag testade att koppla in gamla fläkten, och den fungerar inte heller nu. Så jag måste ha inaktiverat fläkten på något sätt. Grafikkortet fungerar (den bootar upp i Windows utan problem). De två pinnarna ser fina ut. Jag har inte skadat dem. Det enda jag gjorde var att ta bort den vita pluppen, men det borde inte påverkat något. Det är ju bara en plastbit. Jag satte tillbaka den också, men gamla fläkten fungerar ändå inte. Skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Jag testade att koppla in gamla fläkten, och den fungerar inte heller nu. Så jag måste ha inaktiverat fläkten på något sätt. Grafikkortet fungerar (den bootar upp i Windows utan problem). De två pinnarna ser fina ut. Jag har inte skadat dem. Det enda jag gjorde var att ta bort den vita pluppen, men det borde inte påverkat något. Det är ju bara en plastbit. Jag satte tillbaka den också, men gamla fläkten fungerar ändå inte. Skumt.

Det låter konstigt, har själv gjort liknande saker och det har fungerat varje gång, då det är en 12v plus och minus fläkt så tror jag inte den styrs eller kan stängas av.
Dom va även väldigt lika i strömförbrukning så inget ska ha tagit skada.

Om det är mina dåliga råd 😀 som gjort att kortet gått sönder så ska jag kolla om jag har ett liknande kort att skicka till dig.
Lättas nu är en splitter så du kan ansluta två fläktar på moderkortet dör du har den bakre fläkten.

Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Det låter konstigt, har själv gjort liknande saker och det har fungerat varje gång, då det är en 12v plus och minus fläkt så tror jag inte den styrs eller kan stängas av.

Om det är mina dåliga råd 😀 som gjort att kortet gått sönder så ska jag kolla om jag har ett liknande kort att skicka till dig.
Lättas nu är en splitter så du kan ansluta två fläktar på moderkortet dör du har den bakre fläkten.

Mvh Thomas

Jag kanske skall nämna att jag inte haft strömmen ikopplad i datorn när jag arbetat med den. Så det borde inte vara någon kortslutning. Det syns inte heller några tecken på skador. Kan det finnas någon säkring som har gått? Tveksamt väl?

Jag tror inte det är något fel på dina råd. Det är nog jag som ändå gjort något fel. Jag skall klura på att splitta från bakre fläkten som går från moderkortet. Dessa har fyra pin. Men det är väl röd och svart jag skall splitta från, antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Mvh Thomas

När du skrev "splitter" så fick jag för mig att det behövdes lödning, men nu ser jag att man kan köpa fläkt hubb/fan hub. Är det sådan du menar? Vilken tror du kan fungera i mitt fall isåfall?

Permalänk
Medlem

Jag menar en hub eller vanlig förgrening, typ en sådan men såldes i tre pack ska kolla om jag hittar en bättre länk.

Gebildet 4-Stifts PWM-Fläktkabel, Armflätad Adapter Dator PC-Fläkt Strömförlängningskabel 1 till 3-Omvandlare för Dator ATX-Fodral 4-Stift/3-Stifts Kylfläktkabel
https://amzn.eu/d/7vhyIkv

Visa signatur