Sålde CSGO skins, Nordea fryste mitt Konto

Permalänk

Sålde CSGO skins, Nordea fryste mitt Konto

Hej jag har köpt en mängd CSGO skins från 2013-2018 som gått upp jättemycket i pris, jag har haft dessa skins på mitt steam konto under en låååång tid och bestämde mig för att sälja dem, jag fick betalt i BTC som jag sen sålde och skickade pengarna till mitt personkonto.

Mitt konto blev fryst och Nordea krävde dokumentation, jag skickade kvitton på depositions från bitstamp och förklarade att jag sålt CSGO skins. Det är inga småpengar, jag har haft ibuypower och Titan 2014 holos för er som vet vad det handlar om.

Nordea vill nu att jag ska visa pengar ifrån 2013 som jag använt för att köpa skins, dem vill ha dokumentation på all min byteshandel. Jag har försökt förklara hur CSGO byteshandel fungerar men dem vägrar att förstå och fortsätter att kräva underlag på 11 år gamla CSGO trades.

Är i total chock. Kontot har nu varit låst i en månad och jag har bollat fram o tillbaks med nån snubbe som tydligen jobbar med penningtvätt hos Nordea.

Är det någon som har erfarenhet av att sälja CSGO skins och hur har det gått för er? Är lite desperat, vet inte vad jag ska säga till dem, önskar att jag skulle kunna sätta mig på nordeas kontor och visa dem mitt steamkonto där jag fortfarande har massor skins kvar men det enda sättet jag får kommunicera med deras peningtvätts-avdelning är via en chatt som endast kan användas på deras mobil-app

Permalänk
Medlem

Kräv ett möte, förstår banken men dom ska vara behjälpliga inte bromsklossar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Har jag fattat det rätt att det rör sig om typ 1mkr? Jag skulle som tidigare talare insisterat på ett fysiskt möte?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Kontakta klagomålsansvarig vid Nordea, säg att du ska öppna ett ärende hos ARN och att du kontaktat finansinspektionen.

På fråga 3 ska du ange B. och när du tillslut möter bossen ska du egga uppåtpil+X som om det inte fanns någon morgondag.

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk

Det de efterfrågar är ju egentligen hur mycket utgifter du haft på varan så de vet hur mycket inkomstskatt som ska redovisas.

Banker måste ju aktivt motverka ev pengatvätt enligt lag.

Så du måste kunna redovisa exakt var du fått pengarna från och ev kostnader för "inköpet" av varan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Viking
Skrivet av DanielLKPG:

Nordea vill nu att jag ska visa pengar ifrån 2013 som jag använt för att köpa skins, dem vill ha dokumentation på all min byteshandel.

Du kan se alla dina steam-market köp under marknadshistoriken och alla byten kan du se i din byteshistorik. Så dokumentation ska finnas om jag inte missförstår.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av phlopydisk:

Har jag fattat det rätt att det rör sig om typ 1mkr? Jag skulle som tidigare talare insisterat på ett fysiskt möte?

Det handlar nog om ännu mer. Bara en IBP och en Titan blir över miljonen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielLKPG:

Jag har försökt förklara hur CSGO byteshandel fungerar men dem vägrar att förstå och fortsätter att kräva underlag på 11 år gamla CSGO trades.

Dom förstår nog, men dom behöver fortfarande underlag som styrker din förklaring för pengarnas ursprung.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det de efterfrågar är ju egentligen hur mycket utgifter du haft på varan så de vet hur mycket inkomstskatt som ska redovisas.

Banker måste ju aktivt motverka ev pengatvätt enligt lag.

Så du måste kunna redovisa exakt var du fått pengarna från och ev kostnader för "inköpet" av varan.

De är inte ansvariga för att redovisa inkomstskatt, men dock ska de motverka penningtvätt.
Vad de vill se är historiken. Man skulle ju kunna jämföra detta med att köpa vad som helst som går upp i pris. Det man behöver visa på är att man införskaffat varan på ett legitimt sätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Svenska storbanker har dessutom en extremt avog inställning till kryptovalutor. Ser de att Bitcoin eller annat varit inblandat är det redan där en försvårande omständighet.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

De är inte ansvariga för att redovisa inkomstskatt, men dock ska de motverka penningtvätt.
Vad de vill se är historiken. Man skulle ju kunna jämföra detta med att köpa vad som helst som går upp i pris. Det man behöver visa på är att man införskaffat varan på ett legitimt sätt.

Skrivet av MadMantiz:

Svenska storbanker har dessutom en extremt avog inställning till kryptovalutor. Ser de att Bitcoin eller annat varit inblandat är det redan där en försvårande omständighet.

På sätt och vis förstår jag dom,
CS-skins kan man ju skaffa legitimt men risken att de köps med bitcoins med syfte att tvätta pengar är ju skyhög.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Du kan se alla dina steam-market köp under marknadshistoriken och alla byten kan du se i din byteshistorik. Så dokumentation ska finnas om jag inte missförstår.

35 738 marknads och bytes transaktioner sammanlagt sitter jag på i den historiken, sitter just nu o letar efter chrome extensions som kanske kan samla alla dessa så att jag kan skicka all historik som en bilaga.

Skrivet av Donnerstal:

Det handlar nog om ännu mer. Bara en IBP och en Titan blir över miljonen.

Ja det är en avsevärd summa och mitt inventory är fortfarande värt en bra bit över miljonen även efter att jag sålt mycket.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag har visat hundratals transaktioner som gått från mitt personkonto med start från 2014 (Nordea har inte kvar transaktioner från 2013) fram till 2019 som går till steamgames.com

Man ser hur min lön kommer in, jag betalar mina räkningar o sen går jag all-in o spenderar resten av lönen på CS skins, månad efter månad i flera år...

2018 när jag uppdaterade min kund-information med Nordea så berättade jag att jag sysslar med CSGO skins, så dem har varit medvetna om det länge.

Jag använde även OPSKINS flitigt förr men den sidan lades ner för 4 år sen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanielLKPG:

Jag har visat hundratals transaktioner som gått från mitt personkonto med start från 2014 (Nordea har inte kvar transaktioner från 2013) fram till 2019 som går till steamgames.com

Man ser hur min lön kommer in, jag betalar mina räkningar o sen går jag all-in o spenderar resten av lönen på CS skins, månad efter månad i flera år...

2018 när jag uppdaterade min kund-information med Nordea så berättade jag att jag sysslar med CSGO skins, så dem har varit medvetna om det länge.

Jag använde även OPSKINS flitigt förr men den sidan lades ner för 4 år sen.

Tyvärr sparar de inte info om dig så. Jag sålde nyligen ett hus och köpte ett nytt. Jag tror jag skickade in samma papper (kontrakt på att jag sålt mitt gamla hus) fyra gånger som bevis på var pengar kom ifrån. Deras process är gjord för att skydda banken, inte för att göra det enkelt för dig som kund. Hela kundkännedomsprocessen som de flesta banker kör med är ett skämt. De vet mer om mig om de bara tittar på våra interaktioner än de samlar in med sitt frågeformulär. Sedan säger inte lagen att de måste samla in en massa information på förhand, mer än PEP och skattehemvist. Allt annat ska bedömas på transaktionsbasis. De bara tramsar och är rädda att de ska åka dit. Samtidigt så lär sig allt bus hur man ska ta sig runt reglerna, så de enda som drabbas är vanligt folk. Tack och bock!

De fick mycket feedback på detta när vi hade kontakt, och nu satte vi bolånen i en annan bank som vi upplevde som smidigare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!