Ram minnes problem med Asrock B650 steel legend wifi och Flare x5 samt 9800x3d(går ej i EXPO 6000 läge)

Permalänk
Medlem

Ram minnes problem med Asrock B650 steel legend wifi och Flare x5 samt 9800x3d(går ej i EXPO 6000 läge)

Hej!

Köpte på mig ett Asrock B650 steel legend wifi och G.skill flaire x5 amd expo ceretefierat i 6000 cl30.
Lyckades även få tag i en 9800x3d.

Allt har fungerat bra tills jag ska göra minnet i expo läge. Då blir bilden bara svart efter restart och kan starta om på knappen varpå den startar upp i 4800 läge. Lyckats få den att gå i 5000 läge men den vägrar högre än det.

Senaste cpun jag haft var en 5900x så den här expo grejen är rätt ny men köpte den för att slippa hålla på att böka massor med minnet.
Bioset är senaste, fick köra det på flaschback för att utan det skulle inte cpun fungera.
Det jag testat är olika hastigheter och enbart 5000 fungerar. Testat Memory Context Restore och enable och disable det men det verkar inte göra någon skillnad alls.

Så vad tror ni är felet och vad kan jag göra åt det?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Hejsan, har du senaste bios på moderkortet, finns minnet med på qvl listan över minnen, då cpu är ganska nya så kan det behövas nyare bios för att fungera bra ihop, kan även behöva komma nytt i framtiden innan allt fungerar bra.
Varför valde du äldre moderkort till nyaste cpu?

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan, har du senaste bios på moderkortet, finns minnet med på qvl listan över minnen, då cpu är ganska nya så kan det behövas nyare bios för att fungera bra ihop, kan även behöva komma nytt i framtiden innan allt fungerar bra.
Varför valde du äldre moderkort till nyaste cpu?

Mvh Thomas

Pris och funktioner valde moderkortet. Jag behöver inte så mycket så varför lägga ned flera tusen extra på funktioner jag aldrig kommer använda?
Dessutom har detta moderkortet varit ute en stund och borde vara stabilt men det är kanske som du säger att cpun är väldigt ny och en till update behövs?
Har läst om att folk har massiva problem med expo profiler så kanske någon har lösningen här?
Tänkte att det är AMD certifierat och minnes controllern är ju AMD? Bios är senaste versionen, bara 2 dagar gammal.

Kör nu prime95 torture test och gör massor av annat och den får sannerligen kämpa kan jag säga, den har det inte kul med AVX512 och allt annat skit prime95 slänger på den, brutalt när datorn korta stunder fryser för den är så stressad.

Då kan vi nog utesluta att det är något fel på minnet eftersom med denna stress borde den crasat omgående.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag kollar QVL på din bräda så finns inte några minnen kompatibla med 9000 serien endast 7 och 8000 serien.
9800x3d blev kompatibel med den senaste versionen 3.10.

Länk

kan vara så att du får vänta på nyare bios versioner eller byta moderkort.

Ett tips kan vara att fråga i den här tråden: AMD DDR5 OC And 24/7 Daily Memory Stability Thread

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

När jag kollar QVL på din bräda så finns inte några minnen kompatibla med 9000 serien endast 7 och 8000 serien.
9800x3d blev kompatibel med den senaste versionen 3.10.

Länk

kan vara så att du får vänta på nyare bios versioner eller byta moderkort.

Ett tips kan vara att fråga i den här tråden: AMD DDR5 OC And 24/7 Daily Memory Stability Thread

Tack! Att byta moderkort låter lite väl. Tänkte mer på om någon kanske hade manuella inställningar som kanske fixar till det, man kan ju ha expo värdena som vägledning kanske, pilla lite på volt eller något liknade?

Jag kan ju alltid maila asrock och höra med dom, de om någon borde ju veta hur det ligger till?

Den där tråden ska jag definitivt gå in och kika i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack! Att byta moderkort låter lite väl. Tänkte mer på om någon kanske hade manuella inställningar som kanske fixar till det, man kan ju ha expo värdena som vägledning kanske, pilla lite på volt eller något liknade?

Jag kan ju alltid maila asrock och höra med dom, de om någon borde ju veta hur det ligger till?

Den där tråden ska jag definitivt gå in och kika i.

När du ställer in expo se värdena sen sänker du MHz manuellt så borde det lira... Tills en bios uppdatering kommer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

När du ställer in expo se värdena sen sänker du MHz manuellt så borde det lira... Tills en bios uppdatering kommer

Exakt det jag gjort faktiskt. Kanske får ge mig på manuella inställningar och pilla lite, kanske sitter skillsen i från sdram(eller ddr1?) tiden när det var coolt att få ned sina minnen til 1.5cl :).

Nåja ska väll maila asrock med lite frågor. Annars är det inget fel faktiskt, den är super stabil och rullar på riktigt bra. Med min 2560*1080@144hz skärm märker man verkligen skillnad i spel jag testar.

Läst lite i eXeem's tråd om mina problem och tydligen verkar det som asrock "tappat bollen" med denna uppdatering då flera som har 7000 serien tappat kompatibilitet med sina 6000mhz(eller högre) ram och gått tillbaka till gamla bios versionen om jag fattade det rätt.

Nåja ram problem med ryzen har jag haft i en eller annan form sen den första ryzen 1700 jag hade. den var HEMSK. köpte 3200mhz som gick i 2666mhz under en ganska lång tid innan det nästan fixades då den aldrig kom över 3000mhz i mitt fall.
Innan mina brorsbarn fick den så uppdaterade jag bios och SÅKLART så gick den upp till 3200mhz då.

Antog att det kanske blivit LITE bättre, speciellt med tanke på deras egna EXPO certifierade minnen. Men att gå från 2666mhz till 3200mhz tog flera år så kanske jag borde väntat mig mindre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nåja ram problem med ryzen har jag haft i en eller annan form sen den första ryzen 1700 jag hade. den var HEMSK. köpte 3200mhz som gick i 2666mhz under en ganska lång tid innan det nästan fixades då den aldrig kom över 3000mhz i mitt fall.
Innan mina brorsbarn fick den så uppdaterade jag bios och SÅKLART så gick den upp till 3200mhz då.

Antog att det kanske blivit LITE bättre, speciellt med tanke på deras egna EXPO certifierade minnen. Men att gå från 2666mhz till 3200mhz tog flera år så kanske jag borde väntat mig mindre?

Ja, Ryzen 1000-serien hade en väldigt kräsen minneskontroller. Såg man till att köpa stickor baserade på Samsung B-die så funkade det dock bra i 3200 MHz, åtminstone efter några månader när jag hoppade på tåget. Även dual-rank-stickor fungerade bra med hyfsat tighta timings i 3200 MHz, trots att dessa är mer tungdrivna vid samma frekvens än single-rank men samtidigt ger mer prestanda (betydligt mindre prestandaskillnad på DDR5). Krävde dock lite pillande att få till.

Köpte man stickor som minneskontrollern inte gillade tog det dock desto längre tid tyvärr. Flera år låter dock väldigt mycket. Sedan blev det givetvis betydligt enklare i senare generationer.

Nu med DDR5 så är det ju stickor baserade på antingen A-die eller M-die från SK Hynix man vill, oavsett om man kör AMD eller Intel, då de både klarar tightare timings och högre frekvenser. Som tur är finns dessa på många humant prissatta stickor också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hade liknande strul med min 7800x3d och minnen i 6000mt/s.
Antar att det är memory controllern eller vad det nu kallas på CPUn som inte kan/orkar.

Iaf, det som funkade för mig är att:
Ställa minnena på 5800, tråkigt nog..
Sänka nb soc voltage till 1.25 istället för 1.35
Dram config: disable memory power down (osäker på om detta är rätt namn)
Memory context restore disable

Är inte riktigt med på varför sänka volten funkar. Det mesta jag har läst så pratas det om att höja den 🫣
Men jag är inte ett så insatt heller. Försöker bara lära mig efter hand nåt strular 😛

Edit: mina minnen är kingston, hynix

Mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Antar att det är memory controllern eller vad det nu kallas på CPUn som inte kan/orkar.

Är inte riktigt med på varför sänka volten funkar. Det mesta jag har läst så pratas det om att höja den 🫣
Men jag är inte ett så insatt heller. Försöker bara lära mig efter hand nåt strular 😛

Mvh

Det är inte så att du sitter på en gammal BIOS-version? De flesta tillverkarna satte en övre gräns på SoC voltage till 1.3V eftersom för hög sådan var orsaken till att vissa CPU:er dog förut. Flera av moderkortstillverkarna krämade på den ganska friskt när man aktiverade EXPO förut eftersom det hjälper till att stabilisera högre minnesfrekvenser.

https://www.tomshardware.com/news/amd-issues-follow-up-statem...

Det finns ju en rad andra saker du kan testa experimentera med om du vill för att få 6000 MT/s att fungera.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Mvh

Såhär har jag förstått det:
För att få UCLK stabil behöver du höja SOC voltage. Det är därför många expo brukar sätta SOC voltage till 1.3V för att vara på den säkra sidan.
På andra sidan har du FCLK. FCLK blir mer instabil med högre SOC voltage.

Detta leder till att kör man som mig med 7800 MT/s i 2:1 läge så hamnar FCLK på 1950 MHz och då behöver jag bara ha 1.1V SOC för UCLK körs också i 1950 MHz.

Kör man 6000 MT/s CL30 så behöver UCLK vara 3000 MHz för att synka MCLK med UCLK och då behövs generellt högre SOC (därav 1.3V på de flesta expo). Genom att sänka SOC voltage kan du ha gjort din FCLK stabilare och att det är därför det fungerar.

Hoppas det förklarade det lite grann åtminstone.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är inte så att du sitter på en gammal BIOS-version? De flesta tillverkarna satte en övre gräns på SoC voltage till 1.3V eftersom för hög sådan var orsaken till att vissa CPU:er dog förut. Flera av moderkortstillverkarna krämade på den ganska friskt när man aktiverade EXPO förut eftersom det hjälper till att stabilisera högre minnesfrekvenser.

https://www.tomshardware.com/news/amd-issues-follow-up-statem...

Det finns ju en rad andra saker du kan testa experimentera med om du vill för att få 6000 MT/s att fungera.

Nä, jag har provat varenda ny bios i ett års tid.

Skall absolut kolla in länken du klistrade in

Men annars får det duga med 5800 på 1.25 volt, mina benchmark-scores lider ju inte så mycket av det
T.ex. 18600 i cinebench 23 är ju ändå rätt skapligt

edit: faen, nu blev jag ju sugen på att labba med det där igen

mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Nä, jag har provat varenda ny bios i ett års tid.

Skall absolut kolla in länken du klistrade in

Men annars får det duga med 5800 på 1.25 volt, mina benchmark-scores lider ju inte så mycket av det
T.ex. 18600 i cinebench 23 är ju ändå rätt skapligt

edit: faen, nu blev jag ju sugen på att labba med det där igen

mvh

Skumt att du då kunde sätta över 1.3V to SoC.

Du kan förmodligen vinna nog så mycket på att optimera timings som den extra frekvensen. Det är ju dock som du säger mest finlir för att få ur den där sista extra prestandan.

Du kan ju utgå från dessa om du vill:

https://www.patreon.com/posts/low-effort-rank-77403831

https://youtu.be/dlYxmRcdLVw?si=cao0DwS9dVJTNVk0

Hardware Unboxed gjorde lite benchmarks med dem:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Såhär har jag förstått det:
För att få UCLK stabil behöver du höja SOC voltage. Det är därför många expo brukar sätta SOC voltage till 1.3V för att vara på den säkra sidan.
På andra sidan har du FCLK. FCLK blir mer instabil med högre SOC voltage.

Detta leder till att kör man som mig med 7800 MT/s i 2:1 läge så hamnar FCLK på 1950 MHz och då behöver jag bara ha 1.1V SOC för UCLK körs också i 1950 MHz.

Kör man 6000 MT/s CL30 så behöver UCLK vara 3000 MHz för att synka MCLK med UCLK och då behövs generellt högre SOC (därav 1.3V på de flesta expo). Genom att sänka SOC voltage kan du ha gjort din FCLK stabilare och att det är därför det fungerar.

Hoppas det förklarade det lite grann åtminstone.

Japp, tackar

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem

korvfingrar så det blev ett inlägg till

ska inte söla ner din tråd mer nu

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx