Microsoft trappar upp påtryckningar att välja Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft trappar upp påtryckningar att välja Windows 11

Sidan för installationsmedia till Windows 10 får fler länkar till Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man ens välja att stanna på Windows 10 när det har så fruktansvärt uselt multi-monitor stöd som ALLA windows haft innan Windows 11, som nu är helt underbart? Bara för att leka kärringen mot strömmen?

Kul.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Förlängda säkerhetsuppdateringar låter lockande. Får väl se. Hittills ser jag noll och ingen anledning att snedgradera.

Jag vill inte ha någon satans onlineanvändare, det är största bromsklossen. Det blir svårare och svårare att komma runt det, och så ska det tamigfan inte vara. Ät bajs med sked, Microsoft.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Varför skulle man ens välja att stanna på Windows 10 när det har så fruktansvärt uselt multi-monitor stöd som ALLA windows haft innan Windows 11, som nu är helt underbart? Bara för att leka kärringen mot strömmen?

Kul.

Slippa köpa tpm modul, bekvämlighet, fulhack kanske slutar fungera, prestanda.
Vad är det som blivit så mycket bättre med multi-monitor?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förlängda säkerhetsuppdateringar låter lockande. Får väl se. Hittills ser jag noll och ingen anledning att snedgradera.

Jag vill inte ha någon satans onlineanvändare, det är största bromsklossen. Det blir svårare och svårare att komma runt det, och så ska det tamigfan inte vara. Ät bajs med sked, Microsoft.

Vid installation;
Ur med nätverkskabeln

Shift+F10
OOBE\BYPASSNRO

Vid installationssteget där du uppmanas ansluta till ett nätverk, tryck "Jag har inte tillgång till internet"

Klart

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Körde in w11 (tiny11 + rufus med lokalt konto).
Det är endel pill innan man får elvan att bli normal och inte handikappad med bloat.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

En sak jag stör mig på är att det inte går att lägga seperata tiles i en kategori som man kunde göra med startmenyn på w10. Hur sorterar man program utan att behöva placera dem i taskbaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Kul.

För att man inte har fler än en monitor?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Sen när har prestandan blivit sämre? är väll snarare tvärt om att den precis som vanligt blev bättre?

Sure kan va en aning sämre med nya säkerhetsfunktionerna men går super enkelt att stänga av så tjänar man samma procentuella skillnad som man med funktionerna förlorade.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Alla processorer som har stöd för Windows 11 har också inbyggd TPM-modul. Det är inget man behöver köpa till för att köra Windows 11.

Generellt presterar Windows 11 bättre än Windows 10 på modern hårdvara, medan Windows 10 kanske presterar någon procent bättre på gammal hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Microsoft verkar inte fatta att 'alla' inte har råd att casha in en ny dator bara för Windows 11.

Permalänk

Håll ut lite till Win. 10 användare. Snart är Win. 12 här

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Kul.

För att jag är osäker på om min jobb dator som har problem med livet som det är skulle klara av W11.(Hårdvarumässigt borde det gå eftersom W10 vill att jag uppgraderar)
Sen är jag inte helt säker på att programmen jag behöver för att utföra mitt jobb fungerar på W11.(Tillverkaren av vissa program vi använder krävde t.ex att vi använde IE fram tills för 1-2 år sedan)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rimligt att ge en sån här varning där man hämtar hem Windows 10, i o med att supporten slutar om mindre än 1 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan vi få en artikel här om hur man unbloatar win 11 och installerar med lokalt konto etc?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Kul.

för att ALLA använder mer än en monitor?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vid installation;
Ur med nätverkskabeln

Shift+F10
OOBE\BYPASSNRO

Vid installationssteget där du uppmanas ansluta till ett nätverk, tryck "Jag har inte tillgång till internet"

Klart

Är väl inaktiverat sen 24H2 eller har de aktiverat det igen?
https://windowsreport.com/windows-11-24h2-wont-let-you-create...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Gjorde det för bara några dagar sedan. Två gånger med 24H2 (andra gången var ett misstag.. trodde jag lyckats få ner en 23H2 Media Creation Tool...) och en gång med 23H2

Nyckeln i det hela är att dra ur nätverskabeln tror jag. För med den i så måste du välja ett nätverk (har jag för mig).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Generellt presterar Windows 11 bättre än Windows 10 på modern hårdvara, medan Windows 10 kanske presterar någon procent bättre på gammal hårdvara.

Var går gränsen? 12:e gen Core? Har 8:e gen privat och 10:e på jobbet. Känns som jobbet tycker att min Thinkpad T14 är ovärd 11:an, då den snart ska bytas ut i vilket fall som helst.

Hemma har hittills 11:an enbart varit slö och bloatad, även som LTSC-utgåva.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg en tid när folk blev exalterade av ett nytt OS, för att inte tala om ett gratis sådant. Borde inte det faktum att de måste ÖKA påtryckningarna för att folk ska gå över från 10 till 11 säga Microsoft något?
Jäkla nötter.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Skrivet av Pamudas:

Gjorde det för bara några dagar sedan. Två gånger med 24H2 (andra gången var ett misstag.. trodde jag lyckats få ner en 23H2 Media Creation Tool...) och en gång med 23H2

Nyckeln i det hela är att dra ur nätverskabeln tror jag. För med den i så måste du välja ett nätverk (har jag för mig).

Tänkte bara tillägga att detta sätt inte behövs i Windows 11 Pro som jag har installerat på tre burkar. I den versionen kan man fortfaranda installera med lokalt konto utan specialtricks.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Kul.

Mindre reklam i kombination med att jag använder en skärm är en bra början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Var går gränsen? 12:e gen Core? Har 8:e gen privat och 10:e på jobbet. Känns som jobbet tycker att min Thinkpad T14 är ovärd 11:an, då den snart ska bytas ut i vilket fall som helst.

Hemma har hittills 11:an enbart varit slö och bloatad, även som LTSC-utgåva.

Skulle tippa på att modern = de CPU:er som officiellt stöds. För mig fungerar Windows 11 alldeles utmärkt både på officiellt supportade byggen som icke supportade datorer.

Skrivet av Joppis:

Tänkte bara tillägga att detta sätt inte behövs i Windows 11 Pro som jag har installerat på tre burkar. I den versionen kan man fortfaranda installera med lokalt konto utan specialtricks.

Hur då? Om jag inte kör med en automatisering eller via Rufus får jag inte valet om att skapa ett lokalt konto under första startup:en

Skrivet av Wiggin:

Mindre reklam i kombination med att jag använder en skärm är en bra början.

Mindre? Jag ser ingen reklam i varken 10:an eller 11:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hur? Utan att köra OOBE-bypass så behövde jag ange email och liknande?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ChaosClocker:

Kan vi få en artikel här om hur man unbloatar win 11 och installerar med lokalt konto etc?

Hur pass detaljerad vill du ha?
Det finns rätt många därute som går genom processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skulle tippa på att modern = de CPU:er som officiellt stöds. För mig fungerar Windows 11 alldeles utmärkt både på officiellt supportade byggen som icke supportade datorer.
Hur då? Om jag inte kör med en automatisering eller via Rufus får jag inte valet om att skapa ett lokalt konto under första startup:en
Mindre? Jag ser ingen reklam i varken 10:an eller 11:an

Du använder inte Outlook (tidigare, och bättre, Mail) i Windows förstår jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många säger att Windows 11 är lika snabbt eller till och med snabbare i dem flesta trådar.
Man undrar ju lite vad det är som gör att vi upplever det så olika.
Är det pga olika hårdvara eller är det lite samma sak som när folk säger
att man inte märker så mycket skillnad mellan 60 och 144Hz bildskärm ( I spel och i vardags Explorer fipplande och surfande)?

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag kommer ihåg en tid när folk blev exalterade av ett nytt OS, för att inte tala om ett gratis sådant. Borde inte det faktum att de måste ÖKA påtryckningarna för att folk ska gå över från 10 till 11 säga Microsoft något?
Jäkla nötter.

Har gnällts på senaste Windows så länge jag kan komma ihåg. Lite som med CoD allt är skit tills det kommer ett nytt då är det gamla bättre helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Tur att windows 10 iot finns
Men blir väll snart tvingad att byta på jobbet... fy fan

Permalänk
Medlem

Hade gärna kört 11an om min gamla 7700k hade varit godkänd

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ