Återkoppling uppsättning av nätverk hemma (ASUS Router + ASUS Router som Access Point)

Permalänk

Återkoppling uppsättning av nätverk hemma (ASUS Router + ASUS Router som Access Point)

Jag bor i ett hus med flera våningar.

Vi kommer snart ha följande behov i huset:
* Källarvåning (trådad anslutning för dator + NAS + Chromecast/Nvidia Shield + WiFi för mobila enheter)
* Markplan (WiFi för Chromecast/Nvidia Shield + WiFi för mobila enheter)
* Övervåning (Trådad anslutning för dator + WiFi för mobila enheter)

I dagsläget har jag följande hårdvara hemma:
* Zyxelrouter från Bahnhof (är så trött på denna då Bahnhof pushar nya inställningar hela tiden och återställer användarnamn och lösenord som jag har valt själv)
* Asus RTAC68U

Jag funderar på följande lösning:
* Källarvåning (där fiber kommer in): En ny ASUS Router
Från denna ASUS Router har jag sedan en dragen nätverkskabel till övervåning där jag tänkt
* Övervåning: En ny ASUS Router som jag sätter upp som Access Point

Jag har testat att flytta en router på övervåningen och i källaren och har konstaterat att med en router på övervåning och en i källaren kommer jag ha god täckning av WiFi även upp till eller ned till markplan.

De routrar jag är nyfiken på är följande:
* ASUS RT-BE88U (https://www.inet.se/produkt/5414268/asus-rt-be88u)
* ASUS RT-BE86U (https://www.inet.se/produkt/5414487/asus-rt-be86u)
* ASUS RT-BE92U (https://www.inet.se/produkt/5414513/asus-rt-be92u)
* ASUS RT-AX86U Pro (https://www.inet.se/produkt/5413890/asus-rt-ax86u-pro)

Min plan är att köpa två stycken av densamma och ha en nere i källaren som router och den andre på övervåningen som Access Point.

Vilken modell hade ni valt och varför?

För att påminna så är totalt behov alltså:
* Två stycken stationära datorer (en på övervåningen och en i källaren)
* Två stycken Chromecast (en på markplan och en i källaren)
* Minst en NAS med Plex eller liknande (i källaren)
* Minst tre mobiltelefoner och tre iPads

EDIT: ASUS verkar ha något som heter "AI Mesh" också som verkar vara det jag är ute efter - då kommer routern på övervåningen och den i källaren sända samma WiFi så att man inte behöver växla mellan två olika WiFi.

Permalänk
Medlem

RT-BE86U ser snygg ut den hade jag valt.

Permalänk
Skrivet av Meto:

RT-BE86U ser snygg ut den hade jag valt.

Tack för svaret!

Jag är förvisso mest ute efter god funktion - estetik är inget jag värderar i den här lösningen.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig en 86u pro senast det var dags för en ny router.
Detta pga dennes processor och 1 gig ram. Dock så var det lite meningslöst för i slutändan så använder jag inte mig utav QoS, ai-protection och annat som äter en del CPU 🫣..

Till den har jag en 82u som agerar mesh-nod och det fungerar riktigt bra med sömlöst hoppande mellan vilken enhet som ligger närmast.

Jag är dock rätt tveksam till att du ska skaffa två likadana när de ändå ligger på runt 2699kr/st.
Jag antar att den som bara ska agera nod kan va lite skruttigare.

Dock så har jag inga belägg för det påståendet för det går inte att se i mjukvaran hur/om nodens processor jobbar nåt nämnvärt…

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Skrivet av OldScrub:

Jag skaffade mig en 86u pro senast det var dags för en ny router.
Detta pga dennes processor och 1 gig ram. Dock så var det lite meningslöst för i slutändan så använder jag inte mig utav QoS, ai-protection och annat som äter en del CPU 🫣..

Till den har jag en 82u som agerar mesh-nod och det fungerar riktigt bra med sömlöst hoppande mellan vilken enhet som ligger närmast.

Jag är dock rätt tveksam till att du ska skaffa två likadana när de ändå ligger på runt 2699kr/st.
Jag antar att den som bara ska agera nod kan va lite skruttigare.

Dock så har jag inga belägg för det påståendet för det går inte att se i mjukvaran hur/om nodens processor jobbar nåt nämnvärt…

Tack för svaret. Av de jag listade har endast BE92U WiFi7 - gör det stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Tack för svaret. Av de jag listade har endast BE92U WiFi7 - gör det stor skillnad?

Jag är inte alls insatt i wifi 6/7.. Har bara lite telefoner/plattor och diskmaskin etc som använder det så har jag aldrig satt mig in i vad som skiljer och hur. Främst pga att jag har inget som kan använda 7.

Kollade just telefonen och den får 709Mbit/s ner och 628 upp, menar - det räcker och blir över med hästlängder för vad jag pular med över wifi.

Kan tillägga att jag har inga nätverk runt mig som tydligen ska kunna jäklas med de olika wifi-banden (många grannar i lägenhetsbyggnad tex).

mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att få ett test på RT-BE92U och även en förklaring på vad WiFi 7 ger. Vink Vink

Permalänk

du har inte funderat på ett mesh system istället?
Med tanke på att du har flera våningar, det här kollar jag på. Ska dock vänta till BW och se om det blir billigare

https://www.amazon.se/gp/product/B08H252TSV/ref=ox_sc_act_tit...

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Alla dom du listade som heter BE har Wi-Fi 7. Jag är själv i valet och kvalet mellan AX86U Pro och BE86U då jag läst att AX86U Pro ska ha väldigt bra räckvidd. Jag hoppas att BE86U ska ha lika bra (eller bättre) räckvidd men den är listad för "Large Homes" på Asus hemsida medans AX86U Pro är listad för "Very Large Homes". Så jag måste få mer klarhet i vad det innebär innan jag gör mitt val...