Snabbkoll: Blir din nästa processor AMD eller Intel?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Blir din nästa processor AMD eller Intel?

Både AMD och Intel har släppt nya processorer. Vad väljer du vid nästa byte?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir vad som ger mest för pengarna (moderkort inräknat).

Permalänk
Medlem

Bytte i höstas till AMD för första gången och som det känns just nu som att jag kommer stanna kvar på AMD:s plattform för ett längre tag framöver.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Antagligen AMD på AM6, men det är nog för tidigt att tänka på nu. Beror på vad Intel kan erbjuda då.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Min 5600X hänger med riktigt bra än i 4K men det blir nog ett helt nytt system runt 2027 eller så. Då får man se vad som ger bäst prestanda för pengarna. Låg strömförbrukning skadar inte heller.

Permalänk
Medlem

Blev en 13700k förra sommaren, börjar bli gammal och har tröttnat på att böka med datorn. Traditionellt har Intel haft färre barnsjukdomar, mer "bara funkat", så lät det gå med lite högre strömförbrukning osv för att slippa klabba.

Blev lite lagom matt när den där eTVB-buggen uppdagades...

Dock fortfarande oklart vad det blir nästa gång, beror på vad tillverkarna har att erbjuda då. Vore det aktuellt att uppgradera idag, så känns någon av AMD:s senaste processorer som ett ganska givet val.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Sjukt svårt att veta då jag precis bytte till en 9800X3D. Köper det som känns mest relevant för tillfället. Fördelen AMD har haft med AM4 och AM5 är ju hur länge ett moderkort kan användas. Skulle Intel börja få sina moderkort att leva längre så hade det nog varit ett mer attraktivt alternativ för mig.

Så landar i det tråkiga svaret: Det beror på.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Tar den processor som ger mig mest valuta för pengarna. Men det lutar starkt åt AMD.

Permalänk
Medlem

Kommer att leka med AM4 tills begagnade AM6 blir tillgängliga. Men rent realistiskt blir det kanske någon sorts ARM-platform innan dess.

Permalänk
Medlem

det blir ARM för mig. apple M6 kanske. känner inte för att uppgradera från M1 riktigt än

Permalänk
Medlem

Hoppas att min nästa blir en ARM. Sitter redan på moderna processorer i min stationära och bärbara dator. En AMD och en Intel.

Permalänk
Medlem

Så länge prestandan är lik så har AMD effektövertaget, min lägenhet blir varm nog som den är.
Jag är nöjd med min 5800x3d och brorsan med sin 7600. Så ser ingen anledning att gå tillbaka om inte prestandan skiftar markant.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Känns som Intel tappat bollen rejält. Först debaklet med degraderande processorer och nu prestanda-försämrande buggar med nya serien. Har kört Intel senaste byggena men nästa blir AMD helt klart. Hoppas AMD lyckas lika bra med kommande generationer av GPU så Nvidia blir lite svettiga.

Permalänk
Medlem

... eller en snor-billig gammal Intel.

Permalänk
Medlem

Går inte att svara på än, min 13700K kommer vara med i ett par år framåt. Skulle jag byta idag så AMD.

Permalänk
Hedersmedlem

Som de flesta så har jag inget behov av att uppgradera just nu, så jag lär inte köpa någon CPU som finns just nu. Kanske nästa generation.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

I min stationära lär det bli AMD om Ryzen 10 eller 11 serien fungerar på mitt am5 moderkort tänker mig att jag köper en av de snabbaste modellerna för spel som släpps för moderkortet när det börjar bli dags för AM6, har ju varit lyckat för 5800x3d köparna.

I laptop eller eventuell kommande TV dator ingen aning.

Så avstod röst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Borde finnas ett alternativ i stil med vet inte i nuläget. Tänker att det beror mycket på flera olika faktorer som påverkar systemet, priset eller vad jag är ute efter. Idag vet jag inte. Har en 12700K.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jag tyckte 265K verkade ganska intressant, men moderkortspriserna avskräcker. Kanske när B860-korten kommer, och det skulle inte skada om de fixade spelprestandan också även om spel inte är min högsta prioritet. Men även om det börjar kännas som att det är dags att uppgradera min 3900X så känns både AMD och Intels senaste generationer ganska så tråkiga, så just nu vet jag inte riktigt vad det blir.

Permalänk
Medlem

Blir en AMD. Tänker ersätta min 3000g med en 5700g i htpc:n. Så det har ingenting med de senaste årens framgångar och bakslag i cpu-branchen🙂

Permalänk
Medlem

Gillar inte hur intel betett sig så har av principskäl köpt amd även på phenom / bulldozer tiden, tänker ju inte sluta nu när de är klart bäst

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Blir att köpa AMD tanke på hur Intel beter sig.

Permalänk

Osäker på om det blir fler x86-64-maskiner för min del, men om det blir det så skulle det krävas totalt nytänk från Intels sida för att jag skulle bli intresserad av deras processorer igen.

Permalänk
Medlem

Köpte en 9800X3D, nästa blir förhoppningsvis Nvidia.

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt processor idag så hade jag köpt AMD då de har mycket bättre spelprestanda i sina x3d chip.
Det är dock inte dags att uppgradera ännu och det finns inga garantier att AMD har kvar kronan om några år.
Intel presterar bra i jämförelse med chip utan staplat cache och kommer antagligen implementera samma eller liknande teknik.
Om det står AMD eller Intel på CPU:n spelar inte så stor roll.

Visa signatur

Ghost S1 || 13600k || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Jepp men väntar till våren, ryktas ju om att AMD kommer släppa nådastöten mot blåa teamet då med 9950x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Det blir vad som ger mest för pengarna (moderkort inräknat).

Yep, har ingen spåkula så svårt att veta än

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Det blir sannolikt ingen uppgradering till någon nuvarande generation, så vi får se helt enkelt. Väljer det som passar bäst.

Permalänk

Kommer nog att överge pc såvida inte något revolutionärt händer, kommer att gå över till mac mini. Min PC är relativt nyuppgraderad (intel i5 12400F och ett 4060) och håller nog i 3-5 år till, annars hade jag bytt idag. Är ändå ingen gamer, det enda jag spelar är age of empires 2. En mac mini m4 för 8500 kr känns svårslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Köpte en 9800X3D, nästa blir förhoppningsvis Nvidia.

Nvidia-processor?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.