Året var 2007 – Windows Vista släpps och alla hatar det

Permalänk
Melding Plague

Året var 2007 – Windows Vista släpps och alla hatar det

För 16 år sedan släppte Microsoft operativsystemet Windows Vista, vilket tillsammans med Windows ME och Windows 8 tillhör de minst omtyckta från bolaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade inga problem med Vista men så installerade jag det på en sprillans ny dator på den tiden.
Var väl många datorer som blev "Vista ready" när dom egentligen inte mötte systemkraven.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag använt en dator med Windows Vista. Körde Linux 100% runt denna tidpunkt, även på jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör de som gillade Vista efter en tid, köpte min första Quad CPU när jag började köra Vista Pro, men XP var ju klart skönare för sin tid och Vista tungrott i början. Minns jag började köra 64-bitars Vista fullt ut (tyckte det var riktigt coolt att börja köra 64-bit Windows), innan på XP körde jag Dual Core och 32-bit Windows. Hade även mitt första passivt kylda grafikkort som gjorde datorn knäpptyst.

Störde mig extremt på UAC (User Account Control) och stängde av den stundtals. Tycker dom kunde ha gjort den ungefär som Windows firewall, dvs har man godkänt ett program så ska UAC komma ihåg det och inte fråga mer.

Har faktiskt sparat ner några klipp på min desktop dåtid, kosmetiskt tyckte jag PC började närma sig Mac Os, jag försökte göra en Hybrid!

Nostalgi
https://www.youtube.com/watch?v=8LvrC_oa1UQ

https://www.youtube.com/watch?v=tTaLfIuqIc0

Windows 8 och Windows Me är de värsta OS från Microsoft enligt mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Vista är fortfarande hemskt! Synd bara att gränssnittet är snäppet snyggare än 7:an enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag personligen hade inga problem med Vista men så installerade jag det på en sprillans ny dator på den tiden.
Var väl många datorer som blev "Vista ready" när dom egentligen inte mötte systemkraven.

Vista ready betydde inget egentligen. Kanske kunde fungera. Vista certified var däremot en dröm. Jobbade med PC-rep på den tiden och älskade Vista. Så mycket bättre drivrutinshantering än XP men det var viktigt att ha rätt drivrutiner för hårdvaran man jobbade med.

Indexeringen på disken var man ju tvingen att stänga av och mycket annat för att få upp hastigheten på systemet men när du väl hade gjort en optimering i Vista så fanns den där för evigt. När det kom en systemuppdatering så fanns den en beskrivning på vad den gjorde. Inte Windows 11-trams där man helt plötsligt förlorar tidigare gjorde inställningar och uppdateringar i bästa fall kommer med en beskrivning om att det är en uppdatering. Det var innan Microsoft sparkade all test-personal med så uppdateringarna tog inte sönder saker i samma utsträckning som idag.

Permalänk
Medlem

Minns inte vista, körde XP ett bra tag. Tror jag gick till 7an efteråt

Permalänk
Medlem

.. men Vista Business, var väl inte helt tokigt.

Permalänk

Jag hade Windows Vista i början och hatade det inte. Hade man en schysst dator så flöt det på bra.
Det kom en hel del ny säkerhetstänk i 64 bitars versionen av windows som gör det hela mer komplext att utveckla appar. Likaså att få gamla appar att fungera. Lösningen då var att ha en virtuell maskin. Vilket innebär att minimum ram på en bra laptop år 2008 var 4GB, 8GB om man ville det skulle flyta. Jag vill minnas skolan hade 16GB ram på en laptop som en klasskamrat fick låna och det var grymt år 2007/2008. Skulle säga det idag motsvarar 192GB ram på en laptop idag.

Permalänk
Medlem

Satt på XP till Windows 7. Polaren satt på en ny vista-maskin, gillade det aldrig.

Permalänk
Medlem

Började som konsult samma år och fick en ny laptop med Vista (som inte riktigt orkade med det). På grund av det körde jag aldrig Vista privat utan höll mig kvar på XP och hoppade senare över till Windows 7. Körde även Ubuntu privat ett tag under den perioden.

Nu är det dock Windows 11 Pro på tre maskiner hemma.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

jag föredrog vista framför xp tbh

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

vista funkade rätt bra efter service-packen tog längre tid för xp att vara bättre om det nu blev det. Var windows 8a som var den stora missen enligt mig som apple! en stor mobiltelefon kändes det som

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag gilla Vista på "nya" datorer där saker som Aero flöt på bra, men kommer ihåg att Vista var sämre än XP på vissa saker som meny-placering och liknande.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk

Kul att man har läst kursen Windows Vista. Perfekt att slänga fram på arbetsintervjun.. 😭

Visa signatur

i7 4770k @ 4.0Ghz, MSI G45 Gaming, 2x Geforce 770 GTX - SLI, 16GB Ram DDR 3, SSD 128 Gb, H100i corsair.

Permalänk
Medlem

Jag körde XP tills 7an om jag minns rätt, ingen som gillade vista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Stora problemet som jag minns det var hur hårt Vista belastade hårddisken. Hade alla haft SSD när systemet lanserades misstänker jag att mottagandet blivit mycket positivare.

Permalänk
Medlem

Efter Windows Vista bytte jag helt till Linux och har kört Ubuntu/Debian/Mint sedan dess. Klart mycket färre problem och mer åren har det bara blivit bättre och bättre.

Permalänk
Medlem

Jobbigt som Vista var tycker jag fortfarande det är bland dem snyggare Windowsen. Gillade den där grå-transparenta taskbaren med runda Windows logon som stack ut lite.

Själv mainade jag aldrig Vista, hade för dålig dator för det. Körde XP som jag desperat försökte få att se ut som Vista istället, tills 7an kom.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Körde själv XP fram till 7, men däremot så lyckades jag lägga vantarna på Windows Vista Signature Edition, ganska så nyligen. Står dock fortfarande på hyllan och väntar på att jag ska bygga en lämplig retro-burk åt den.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Tror mitt största problem med Vista var att jag hade det körandes på en HP sket laptop. Windows 7 var galet mycket bättre.

Kör både win10 och win11 nu. Tycker båda är helt OK. Märkt ibland på win10 att jag saknat vissa funktioner från win11 man blivit van vid.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Minns det som det var igår...

Märkligt nog verkar MS aldrig lära sig, då historien upprepar sig gång på gång..

Samma folk som vid denna tidpunkt krampaktigt höll fast i XP tills 7an kom, de höll sen lika krampaktigt fast i 7an när hela spektaklet med 8an utspelade sig..... Sen kom 10an som folk verkade anamma, själv ruttnade jag och övergav istället MS helt...
Just i detta nu utspelar sig ju exact samma sak med 10an och 11an....

Är MS så otroligt skitnödigt ängsliga att hålla sig relevanta att de krystar ur sig en massa dynga som folk inte vill ha gång på gång?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Stora problemet som jag minns det var hur hårt Vista belastade hårddisken. Hade alla haft SSD när systemet lanserades misstänker jag att mottagandet blivit mycket positivare.

Vill minnas att hårdvarustöd för DX9 Pixel Shader 2.0 som ett större problem. Speciellt i laptops som lätt överhettades av Aero.

Permalänk

Jag förstod aldrig varför alla hatade Vista. Jag tyckte det var trevligt. Möjligheten till animerad desktop var cool.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Använde det aldrig själv, men fick som vanligt uppdrag att lösa diverse smålfel åt bekanta och höll på flippa varje gång de hade Vista.

Majoriteten hade alldeles för dålig dator för att ens överväga Vista. Själv satt jag kvar på en överklockad AMD 64 3000+ osv hela vägen till Windows 7. Så Vista var aldrig något jag funderade på att skaffa själv.

XP var väl förövrigt betydligt rappare än 7:an också tills SSDn dök upp? Om man nu inte satt på Raptor diskar. Var ändå helt OK fart i min dator, typ 25 processer igång på windows XP och rejält nedskalat. Var väl egentligen bara någon nyare DirectX som inte funkade på Windows XP om jag minns rätt?

Permalänk
Medlem

Körde Vista x64 på en rätt hyfsad dator i många år, inga problem alls för hemmabruk.

Permalänk
Medlem

Jag minns det som att jag nog körde Vista i beta på en Pentium III klockad 1GHz och, kanske, 768MByte minne, det var lite väl klent. Men värst var att mina gamla grafikkort (jag var ingen "gamer" så hade inga moderna kort alls) var bångstyriga att få igång bra, några hade knappt drivrutiner till XP. Sedan köpte jag en Athlon X2 nånting och då var Vista inte så illa, när man ändrat en massa saker. Det var man ändå van vid när man körde Windows, bland det första man startade efter en nyinstallation var ju Xteq X-setup och liknande för att ändra massa inställningar.

Hos mina föräldrar hade jag först en äldre PC, och sedan satte jag upp en för mina föräldrar, de datorerna var gravt underbestyckade. Kämpade med Vista på PIII åt dem men på min egen dator i föräldrahemmet lade jag in Windows NT4 ett tag, det var ju rena blixten mot Windows XP (som jag ändå hade kört i flera år på Pentium MMX och annat omodernt "skräp").

Jaja. Vista var nog inte så illa som man minns. Det var åtminstone inte ALLS lika genomjävligt som Windows 8. Mer att jämföra med Windows 11 kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Mycket av det som var fel med Vista berodde inte bara på OS:et i sig.

Bl a drivrutinerna hängde inte riktigt med.

Systemets prestanda var sämre än det var med XP då det var mer krävande på många områden.
Man kunde köra XP hyfsat med en kärna (men klart bättre m fler), en mer begränsad mängd minne, enklare grafikkort och vanlig HDD. Vista krävde mycket mer i alla de delarna.

Varför W7 blev mer väl mottaget var både för att hårdvaran kommit ikapp mer och drivrutinerna mer mogna, men även för att det slipats på funktioner och stabilitet m m.

Man undrar ju lite vilket av OS:en som ansågs/var sämst respektive bäst:
-ME hade en massa nya funktioner och var mindre stabilt.
-Vista mer krävande och före.
-W8 fördummat och förändrat i för stor grad från hur det varit tidigare.

Intressant också att i företagssammanhang, för större företag, verkar man många gånger ha hoppat över just dessa tre.

Skulle nog säga att Vista ändå var bäst av dem, förutsatt att man hade tillräcklig hårdvara.

Men inte heller XP, W7 el W10 heller var riktigt bra i sina första versioner. Det krävdes någon/några uppdateringar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Började som konsult samma år och fick en ny laptop med Vista (som inte riktigt orkade med det). På grund av det körde jag aldrig Vista privat utan höll mig kvar på XP och hoppade senare över till Windows 7. Körde även Ubuntu privat ett tag under den perioden.

Fick en provanställning i Vista-eran och blev påtvingad en sketlaptop med...

Citat:

Windows XP hade som sagt levt i hela sex år vid den här tiden, och hade bland annat en rekommenderad nivå för primärminnet vid blott 128 MB. Därför blev det en chock för många att hela 1 GB primärminne rekommenderades för Vista.

... 1 GB primärminne, vilket inte var i närheten att räcka för att göra något alls i vettig hastighet. UAC var på riktigt så irriterande att man trodde det var ett skämt.

Ett halvår senare blev jag fast anställd och fick en ordentlig laptop med 4 GB RAM. Ut med Vista och in med XP på den (XP i 32-bitarsversion kunde bara nyttja ca 3 GB RAM). Sedan hamnade jag på statligt verk och där körde man XP fram tills jag lämnade runt 2011 och antagligen längre. Hemma körde jag NetBSD, SUSE och så småningom Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig problem med Vista. Men då är jag en sån som aldrig byter OS bara för att. Alltid diverse barnfel, så hoppade till Vista efter SP1. Samma med 2000 -> XP, bytte dit efter SP1.

Har bara bra vistaminnen personligen, är nog då jag senast varit nöjd med hur Windows går att debloata och ställa in.
Win 7 och senare går det diskutera om

Skrivet av 4.0:

XP var väl förövrigt betydligt rappare än 7:an också tills SSDn dök upp? Om man nu inte satt på Raptor diskar. Var ändå helt OK fart i min dator, typ 25 processer igång på windows XP och rejält nedskalat. Var väl egentligen bara någon nyare DirectX som inte funkade på Windows XP om jag minns rätt?

Vet att jag slimmade ner sambons XP-installation och den hade snabbare coldboot än de som anammat tidiga SSDs och "skröt".
Hon hade en äldre singlecore, tror min förr-förra setup med 2400+.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.