GOG lanserar program för att bevara spelklassiker

Permalänk
Melding Plague

GOG lanserar program för att bevara spelklassiker

Nygammalt åtagande räddar framtiden för hundratals äldre spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt! Mycket viktigt initiativ för att se till att vi bevarar spelhistorien.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Nice nice, hoppas det utökas ordentligt och att andra utgivare stöttar det och inte börjar arbeta emot det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Så jävla bra!

Permalänk
Medlem

GOG har typ alltid varit speciellt och ännu mer nu när de kommer mer disclamers att man bara "köper" en licens som kan återkallas när som osv.

Permalänk
Medlem

Roller coaster tycoon <3

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Härligt!

Kan jag välja mellan GOG och Steam så köper jag nästan alltid hos GOG. DRM-fritt för folket, jajamänsan ja tack.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har kunnat få det mesta gammalt jag velat spela att funka med lite bök men Lego Rock Raiders från 99 har jag aldrig fått att lira på moderna system. Håller tummarna för att det kanske mot förmodan skulle kunna vara aktuellt i det här initiativet.

Hursomhelst underbart att GOG finns i en tid med Denuvo och likande ohyra.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

De får gärna göra det med Viper Racing, helt omöjligt att spela på modern PC.

Permalänk
Medlem

Skall bli spännande att se. Vore kul om det möjliggjordes stöd för exempelvis Linux och Mac, men det är nog inte så bara. Speciellt inte på ARM.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Inget direkt nytt antar jag utan mest reklamkampanj men det är verkligen något jag kan stödja och jag tycker verkligen om GOG.

Om det jag vill ha finns på GOG så köper jag det på GOG, är min filosofi.

Permalänk

Neverhood var är du?

Permalänk
Medlem

Önskar de får Aliens vs Predator 2 i butiken

Permalänk
Medlem

Är ganska tydligt att dom gör det här för marknadsföring efter att bevaringförsöket avslogs nyligen. Jag kan inte se vad dom kommer att göra annorlunda mot tidigare. Men jag menar inte att det är dåligt att dom gör det. GOG behövs för spelbevaring och att det är bra att dom marknadsför sig hårdare nu efter det som hände.

Permalänk
Medlem

Man kan undra hur problemen ser ut i framtiden om alla sitter på ARM-arkitekturer då?

Permalänk
Medlem

Det bästa med GOG är att det fungerar utan en resurshungrig klient, är offline samt DRM-fritt. Tre önskningar i ett!

Skrivet av exroz:

Man kan undra hur problemen ser ut i framtiden om alla sitter på ARM-arkitekturer då?

Vilka problem? Det är mer eller mindre smärtfritt att köra x86/x86_64 kod på ARM64 redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Finns många spel där det skulle behövas men viper racing har jag också försökt få att fungera på min PC utan att lyckas, buggigt och konstigt blir det om det ens startar alls.

Skrivet av walkir:

Det bästa med GOG är att det fungerar utan en resurshungrig klient, är offline samt DRM-fritt. Tre önskningar i ett!

Inte studerat GOG så mycket men är alla deras spel att man kan köra dom "offline" utan client, alltså att man verkligen äger spelet? Det är det som är lite läskigt med steam och de andra för ingen vet om att dessa plattformar kommer finnas för evigt och om någon av dessa försvinner så sitter man där med massor av spel som ej går att spela.

Jag kan ju fortfarande spela massor av mina gamla skivspel jag rippat till avbildningar när jag vill och hur ofta jag vill och helt utan internet eller klienter.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns många spel där det skulle behövas men viper racing har jag också försökt få att fungera på min PC utan att lyckas, buggigt och konstigt blir det om det ens startar alls.

Skrivet av firstofmay:

Har kunnat få det mesta gammalt jag velat spela att funka med lite bök men Lego Rock Raiders från 99 har jag aldrig fått att lira på moderna system. Håller tummarna för att det kanske mot förmodan skulle kunna vara aktuellt i det här initiativet.

Viper Racing funkar precis som de flesta retro-PC-spel mycket bra m.h.a. https://github.com/dege-diosg/dgVoodoo2/releases

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte studerat GOG så mycket men är alla deras spel att man kan köra dom "offline" utan client, alltså att man verkligen äger spelet?

GOG har en klient som är frivillig att använda. Finns vissa fördelar som automatiska uppdateringar m.m.

Sedan har även varje spel offline-installerare likt nedan:

Där är givetvis nackdelen att spelen inte uppdateras automatiskt, men samtidigt är det lätt att spara undan filerna på säker plats.

Har faktiskt aldrig använt GOG:s egna launcher, utan föredrar offline-filerna i Windows.

Sen är Heroic Games Launcher en väldigt bra klient för macOS och Linux (och Windows).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte studerat GOG så mycket men är alla deras spel att man kan köra dom "offline" utan client, alltså att man verkligen äger spelet? Det är det som är lite läskigt med steam och de andra för ingen vet om att dessa plattformar kommer finnas för evigt och om någon av dessa försvinner så sitter man där med massor av spel som ej går att spela.

Helt rätt, alla deras spel fungerar offline utan klient. Hör och häpna, du äger faktiskt det du köpt och du kan använda din produkt utan internet. Även om det händer att GOG måste ta bort ett spel från sitt sortiment, har du fortfarande access till spelet om du köpt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

GOG har en klient som är frivillig att använda. Finns vissa fördelar som automatiska uppdateringar m.m.

Sedan har även varje spel offline-installerare likt nedan:
<Uppladdad bildlänk>

Där är givetvis nackdelen att spelen inte uppdateras automatiskt, men samtidigt är det lätt att spara undan filerna på säker plats.

Har faktiskt aldrig använt GOG:s egna launcher, utan föredrar offline-filerna i Windows.

Sen är Heroic Games Launcher en väldigt bra klient för macOS och Linux (och Windows).

Och offline filerna är underbara för Fallout/elder scrolls spelen där Bethesda ibland får för sig flera år efter release att släppa nytt och massvis med mods går ej använda.
Inget fel att de släpper nytt material, men Steam i det fallet är inte gjort för att kunna neka en update smidigt.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Viper Racing funkar precis som de flesta retro-PC-spel mycket bra m.h.a. https://github.com/dege-diosg/dgVoodoo2/releases

Ska testa!

Permalänk
Medlem

Re-Volt borde läggas in. Ett fantastiskt underhållande spel som alla borde testa!

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt aldrig köpt ett spel från GOG vad jag kan minnas, men detta får mig helt klart att bokmärka sidan.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett tvärtom också, att de gamla spel de säljer finns i -original- utförande och en klient för retro datorer. typ så långt bak som win9x.
enkel login och sen visar den ditt bilbiotek och låter dig klicka "install" på valt spel.

Visst dom har backup installationsfiler men dom är moderna och har oftast patchar/dosbox wrappers och annat skit som gör att du själv måste installera på win7+ sen kopiera filerna till din retrobox och resna upp eventuell dosbox voodoo emulator .dll osv...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Helt rätt, alla deras spel fungerar offline utan klient. Hör och häpna, du äger faktiskt det du köpt och du kan använda din produkt utan internet. Även om det händer att GOG måste ta bort ett spel från sitt sortiment, har du fortfarande access till spelet om du köpt det.

Skrivet av cavveman:

Och offline filerna är underbara för Fallout/elder scrolls spelen där Bethesda ibland får för sig flera år efter release att släppa nytt och massvis med mods går ej använda.
Inget fel att de släpper nytt material, men Steam i det fallet är inte gjort för att kunna neka en update smidigt.

Blir nog mer om inte bara gog framöver. trevligt att äga spelet man köper helt och hållet och dessutom kan spela det när man vill oavsett vad som händer med affären du köpt det ifrån.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Skall bli spännande att se. Vore kul om det möjliggjordes stöd för exempelvis Linux och Mac, men det är nog inte så bara. Speciellt inte på ARM.

Alla spel jag äger på GOG ca 20 st fungerar utmärkt på Linux. Logga in med ditt gog konto i lutris så är det bara att installera och köra.

Hur det blir med Arm i framtiden vet jag inte, men Valve ryktas ju jobba på att göra proton/whine för ARM så då löser sig nog det med 🙃

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Undrar om de har en plan för udda spel som till exempel stadia-exklusiva titlar, de har ju aldrig spelats på en dator hemma hos någon, bara strömmats

Eller såklart alla spel som kräver internet hela tiden, eller MMO som det mesta av spelmekaniken är på serversidan…

Det finns en hel del att gräva i om man ska kunna jobba med liknande saker i framtiden

Permalänk
Medlem

Mycket positivt initiativ!

Även om jag måste erkänna att jag inte upplevt problemet i större utsträckning. Alla riktigt gamla spel från typ 80-talet, går att spela med emulatorer. MS-DOS spelen med DosBOX. Arcadehall-spel med M.A.M.E. Gamla äventyr med ScummVM.

Dom nämner Diablo, som fungerar superbt med "DevilutionX", ett av rätt många "unofficial ports" av gamla klassiker. Kör du Linux så fungerar Proton med så gott som alla äldre Windows titlar. Vet inte om Win 3.X och Win95 titlar kan vara extra joxiga att få igång, oavsett vilket modernt os man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Det är faktiskt sensationellt i dessa dagar!