Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Mac Mini med M4 slår över dubbelt så dyra M2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast första frågan är kanske varför köra Linux när MacOS faktiskt är en certifierad UNIX där man med Homebrew får smidig access till väldigt många verktyg man som Linux-användare förväntar sig finnas.

En anledning skulle vara att Steam Proton inte funkar i MacOS.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Macbook pro m4, mycket pengar för en dator som man ej får jobba med.

Du menar kanske "som jag ej får jobba" med? Det finns nämligen gott om arbetsgivare där det är tillåtet att använda apple-datorer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja köra SteamIS/Proton på den, men gissar att det inte ens är nära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Apple är det enda bolaget som innoverar för konsumenter. Vad gör AMD, Intel, Nvidia, Microsoft och Sony? Vi sitter fortfarande kvar med desktops och konsoller i burkar på minst 50x20 cm som knappt utpresterar dagens smartphones. Samtidigt som de beter sig och låter som värmefläktar.

Nej, intel lanserade NUC för 10 år sedan, alla stora hakade på med egna "mini" varianter. Formfaktorn är inte wow, prestandan är det.

Men ja grafikdelen är inget att skriva hem om (för spel), men förhoppningsvis köper ingen en M4 pro för 20k för att spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Apple är det enda bolaget som innoverar för konsumenter. Vad gör AMD, Intel, Nvidia, Microsoft och Sony? Vi sitter fortfarande kvar med desktops och konsoller i burkar på minst 50x20 cm som knappt utpresterar dagens smartphones. Samtidigt som de beter sig och låter som värmefläktar.

Behöver du inte en bra GPU finns det ju massor pc i små storlekar. Vissa av dom går ju även komplettera med en extern GPU men då försvinner ju rätt mycket av det kompakta. https://www.inet.se/kategori/802/barebone-nuc

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Behöver du inte en bra GPU finns det ju massor pc i små storlekar. Vissa av dom går ju även komplettera med en extern GPU men då försvinner ju rätt mycket av det kompakta. https://www.inet.se/kategori/802/barebone-nuc

finns rätt bra grejor Beelink t.ex https://www.bee-link.com/collections/mini-pc/products/beelink... ~ 7100kr

32g ram, 1tb ssd, och 780M grafik som vad jag ska förstå mäter sig med typ gtx 1650 i prestanda. rätt hyfsat för lättare gaming.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja det är väl en trend med Apple, dom säljer sina datorer JÄTTEDYRT för att sen bara nåt år senare göra den obsolit genom att släppa nåt som är billigare och bättre. Sure teknikutvecklingen är ju kanske trevlig, men det gör ju inte direkt lockande att köpa nåt av deras dyrare grejer.

Först gubbgnäller man över att Apple är långsamma på utveckling och sedan så kryddar man lite extra när dom tar stora kliv.

Permalänk
Medlem

Hmm. Har en MacBook och en Windowsburk. Ifall de inte vore för att jag älskar att spela så mycket så hade Windowsburken, som börjar bli till åren, kunnat bli ersatt av en M4 Mini. Det är ju en sjukt kompetent maskin sedd till formfaktor och pris.

Jag hade dock velat köra med 24 GB i minne, och 1 TB hårddisk. Då går priset upp rätt ordentligt.

Permalänk
Medlem

Alltså, snälla, snälla Apple, kan ni inte sälja dessa kretsar till valve så vi kan få en steamdeck med den energieffektiviteten? 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja det är väl en trend med Apple, dom säljer sina datorer JÄTTEDYRT för att sen bara nåt år senare göra den obsolit genom att släppa nåt som är billigare och bättre. Sure teknikutvecklingen är ju kanske trevlig, men det gör ju inte direkt lockande att köpa nåt av deras dyrare grejer.

Fast om utvecklingen går snabbt, vilket är något positivt så är det ju precis så det ter sig?
Det var ju knappast någon skillnad på sent 90/tidigt 00-tal? Att äldre hårdvara halkar efter är något gott.

Kul att vi ser ARM visa var skåpet skall stå. Synd att det är Apple, och än mer synd att AMD la ner deras ARM.
Om ARM är framtiden så hoppas jag att någon annan än Apple tar över ledarpinnen då jag inte är förtjust i "inlåsta" system.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Om du installerar Parallels så går det fint att köra windows.

https://www.parallels.com

Subscription aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Spel och Mac hänger helt enkelt inte ihop.

Fungerar utmärkt så länge dom är optimerade för Metal och macOS. Problemet är att hitta spel som är bra optimerade. Men det finns några. Har en MacBook Pro 16" från 2021 med M1 Max. Resident Evil Village fungerar bra exempelvis, så även Shadow of the Tomb Raider. Resident Evil Village fungerar fint i native 3456 × 2234 upplösning med maxade inställningar och Metal FX på Quality. Men kör jag i 1920 x 1200 så ligger FPS runt 120 och fläkten låter inte. Shadow of the Tomb Raider kör jag i 1920 x 1280 med Ultra inställningar och HDR aktiverat, låst FPS på 60.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Subscription aldrig

Ja, det blir väl kring 1200-1500kr per år för att köra Windows, det är lite drygt som hemanvändare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Fungerar utmärkt så länge dom är optimerade för Metal och macOS. Problemet är att hitta spel som är bra optimerade. Men det finns några. Har en MacBook Pro 16" från 2021 med M1 Max. Resident Evil Village fungerar bra exempelvis, så även Shadow of the Tomb Raider. Resident Evil Village fungerar fint i native 3456 × 2234 upplösning med maxade inställningar och Metal FX på Quality. Men kör jag i 1920 x 1200 så ligger FPS runt 120 och fläkten låter inte. Shadow of the Tomb Raider kör jag i 1920 x 1280 med Ultra inställningar och HDR aktiverat, låst FPS på 60.

https://www.youtube.com/watch?v=4j4bYXXjrZ4

https://www.youtube.com/watch?v=n4uMqfdqYik

Nyckelordet här är ju tyvärr "Max", och den kommer aldrig bli tillräckligt populär bland privatpersoner för att motivera någon spelutveckling. "Från 45 795,00 kr..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Nyckelordet här är ju tyvärr "Max", och den kommer aldrig bli tillräckligt populär bland privatpersoner för att motivera någon spelutveckling. "Från 45 795,00 kr..."

M4 Pro är ungefär lika snabb som M1 Max i spel. Och även en vanlig M4 går att spela på. En Mac Mini med M4 får man för 7095 kr med utbildningsrabatt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, det blir väl kring 1200-1500kr per år för att köra Windows, det är lite drygt som hemanvändare.

Om man inte specifikt måste ha Parallells så är ju VMware Fusion gratis nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

M4 Pro är ungefär lika snabb som M1 Max i spel. Och även en vanlig M4 går att spela på. En Mac Mini med M4 får man för 7095 kr med utbildningsrabatt.

https://www.youtube.com/watch?v=iXVTt1pYTrw

Att M4 Pro kan fungera håller jag med om, men även där är vi uppe på åtminstone 30k. Mycket pengar för en laptop.
Vanliga M4 är ju verkligen mer på gränsen, man verkar ofta få dra ner på grafiken ganska dramatiskt för att få en acceptabel fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Om man inte specifikt måste ha Parallells så är ju VMware Fusion gratis nuförtiden.

https://blogs.vmware.com/teamfusion/2024/05/fusion-pro-now-av...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superapan:

En anledning skulle vara att Steam Proton inte funkar i MacOS.

Sure, men är inte det ett otroligt udda use-case? Framförallt när det delvis är samma företag som jobbar både på Proton och Crossover: Codeweaver.

Gissar att fler spel än vad många här på SweC går faktiskt att köra på MacOS, tyvärr kräver många t.ex. Crossover, Whiskey eller liknande (själv använder jag primärt Parallel-desktop och därmed "riktigt" Windows 11 för ARM64) då det bara finns Windows-version.

En klar majoritet lär i nuläget köpa Mac för de primärt vill åt den fantastiska prestandan, bl.a. om man är utvecklare. Sen är det ju trevligt att man även kan spela relativt många spel om man orkar traggla med Crossover, Whiskey eller liknande.

Skrivet av GizmoTheGreen:

finns rätt bra grejor Beelink t.ex https://www.bee-link.com/collections/mini-pc/products/beelink... ~ 7100kr

32g ram, 1tb ssd, och 780M grafik som vad jag ska förstå mäter sig med typ gtx 1650 i prestanda. rätt hyfsat för lättare gaming.

Beror ju på vad man primärt är ute efter. Ställer man 8845HS mot instegmodellen av M4 har de ungefär samma pris, men den senare har ca 40 % högre ST-prestanda och ca 20 % MT-prestanda (8845HS är en 8C/16T CPU, M4 är i praktiken en quad-core med 6 st E-kärnor och ingen SMT).

iGPU i M4 och 780M är jämförbara i spel om M4 kör Windows-versionen av spelet via emulering.

Hur mycket snabbare det blir där det finns en "native" MacOS version varierar mellan 30-70 % (sett folk nämna 50-70 % högre prestanda i BG3 om man kör native-versionen jämfört med Crossover som behövdes initialt).

Har/har haft både Intel och AMD baserade NUC:ar. De som varit lite mer högpresterande, likt den du länkar, har alla haft samma irriterande problem att väsnas rejält under last. Kan inte tala för M4, men M1 MacMini är i praktiken helt tyst även under tung last.

Finns också betydligt fler MacOS program som utnyttjar iGPU, NPU och media-engines jämfört med vad är fallet på Windows-sidan. Så även om priset är likartat är det i många fall klasskillnad i prestanda.

Skrivet av jaqob:

Max är en rätt nischad produkt, för de som faktiskt behöver en sådan är nog inte priset i sig ett huvudproblem (har en M3 Max som arbetsmaskin, för privat bruk hade det blivit instegsmodell eller Pro).

Bryr man sig om spel så är det rätt stort skillnad mellan Pro och instegsmodellen. Men man får ändå ha med sig här att redan instegsmodellen har en GPU som är lika snabb (eller snabbare om det finns "native-version" av spel) jämfört med AMD/Intels snabbaste iGPUer.

Vissa anser att man kan spela på AMD/Intel iGPUer. Tycker väl själv att det är liten av en stretch, men visst fungerar enklare saker. Är ungefär en fördubbling i spelprestanda mellan varje steg hos instegsmodell, Pro och Max.

Just då Apple-Silicon kör med en "uppskalad mobil-GPU" har den en trevlig egenskap i att högre upplösning påverkar FPS mindre än vad man ser hos "vanliga" GPUer. Så bara man har inställningar med "vettig FPS" behöver man inte stanna i 1280x720/1920x1080 som ofta är fallet med Intel/AMD iGPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Nej, så är det ju. Att tillåta externa grafikkort skulle göra att folk kunde välja en billigare dator, och sen spendera pengarna på ett externt grafikkort. Vilket går ganska på tvären mot hur Apple brukar agera. Och vanliga M (icke pro) har inte tillräckligt kraftfull GPU för att det ska vara värt att fullt ut satsa på spel från apples sida, det kommer främst leda till frustration.

Nu kommer vi lite OT, men stötte på den här bilden på reddit. Visar ganska tydligt hur stor skillnad det faktiskt är på M4 och M4 Pro när det kommer till spel.

https://i.imgur.com/5kViulr.png

Att byta minne är omöjligt. Att byta SSD är nästan omöjligt, men det verkar som att Apple använt någon form av instickskort den här gången, så det är inte helt omöjligt att det kommer tredjepartsminnen som fungerar (tills Apple bestämmer sig för att det inte ska fungera längre). Se t.ex. här:
https://9to5mac.com/2024/11/09/m4-mac-mini-storage-upgrade/

Ja, jag tror också Apple har fullt ingenjörsfokus på sina egna grafikkretsar, så om det kommer stöd för extern grafikkort så blir det från dem själva. Men som sagt osannolikt att det händer.

Intressant med diagrammet, men det är dumt att de inte skriver ut om det är M4 Pro med 16 grafikkärnor eller med 20 grafikkärnor.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Hur står sig grafikkretsen i mac mot exempelvis nvidia? Ligger dem i linje med 2070 eller ett gammalt 980TI? Eller ännu äldre?

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | LG 1440p @144Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Beror på vem och vad man behöver, finns gott om små datorer idag som kan svälja mycket SSD:er och ramminne utan att ruinera en när Apple tar 2800kr per 8gb upp till 32gb ram och 11200kr för att uppgradera från 256gb till 2tb SSD!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Det är sant, och för det jag gör i Windows skulle det kanske räcka. Jag funderar dock på om jag ändå skulle reta mig på att Parallels nog ändå är bättre...men kanske har VMware kommit ikapp. Jag kör VMware på Intel ibland, normalt kör jag Parallels men ska jag scanna kvaliteten på en bränd optisk skiva måste jag starta VMWare då Parallels inte verkar stödja den funktionen.

Det går att köpa Parallels även numera, utan att gå omvägen via prenumeration, men det blir ca 1500kr eller något för en "home"-version begränsad till 8GB RAM och lite annat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Var är boot camp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Var är boot camp?

Boot camp är endast för Intel baserade Mac:ar och supportas inte på Arm Mac:ar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Boot camp är endast för Intel baserade Mac:ar och supportas inte på Arm Mac:ar.

Jag vet. Men varför är det så? Apple har sagt att det ligger på Microsoft. Väldigt tråkigt att det inte funkar med Apples egna kretsar.

Permalänk
Medlem

Utifall de skulle sänka uppgraderingspriserna så vore det intressant med en mini. Utifall man uppgraderar lite med 10 gigg & vettigt med im & lagring så är man ju uppe i över 30000 kr så helt uteslutet med ett köp & för det priset är den totalt ointressant.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag vet. Men varför är det så? Apple har sagt att det ligger på Microsoft. Väldigt tråkigt att det inte funkar med Apples egna kretsar.

Jag har för mig att ARM Windows är endast för OEM samt via virtualisering i Parallels.

Permalänk
Medlem

Snabbtext av Phoronix https://www.phoronix.com/review/apple-m4-intel-amd-linux ger prestandasiffror för en bas M4 som en Ryzen 9600X (ibland samma, ibland sämre) dock med prestanda/watt som är helt överlägset allt annat.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Persikan:

Hur står sig grafikkretsen i mac mot exempelvis nvidia? Ligger dem i linje med 2070 eller ett gammalt 980TI? Eller ännu äldre?

Finns flera olika grafikkretsar, så beror på vilken man menar. Grafikkretsen i M4 Pro (som finns i 16 och 20 kärnors konfig) verkar i spel ligga ungefär som ett desktop RTX2070. Bas är ungefär hälften och Max är ungefär dubbla GPU-prestanda.

De är lite starkare i GPGPU. Där verkar M4 Pro vara mer i linje med ett RTX3070, fast med potentiellt betydligt mer "VRAM". Vilket gör att man även kan GPGPU accelerera väldigt stora laster, större än vad som får plats i en typiskt konsument GPU.

Skrivet av fesen:

Beror på vem och vad man behöver, finns gott om små datorer idag som kan svälja mycket SSD:er och ramminne utan att ruinera en när Apple tar 2800kr per 8gb upp till 32gb ram och 11200kr för att uppgradera från 256gb till 2tb SSD!?

Värdet med Apples nuvarande datorer är i första hand deras enormt starka CPU och helt outstanding perf/W (både GPU och CPU, kan köra spel som BG3, RE4, DeathStranding i >60 FPS och 4k med total effekt på ~40 W med en M3 Max).

I andra hand är värdet iGPU och andra acceleratorer (som används i betydligt fler program/bibliotek i MacOS än vad man ser i Windows).

Om målet är bygga någon form av billig NAS finns ju idag ARM64 baserade system med en eller två st 2,5 GBbit/s Ethernet, 16-32 GB RAM, Wifi-6, eMMC och M.2-slot etc för 1000-3000 SEK. D.v.s. rätt mycket billigare än Intel/AMD-baserade NUCs med liknande spec. Men då får man inte i närheten CPU-kraften hos en M4.

Skrivet av F.Ultra:

Snabbtext av Phoronix https://www.phoronix.com/review/apple-m4-intel-amd-linux ger prestandasiffror för en bas M4 som en Ryzen 9600X (ibland samma, ibland sämre) dock med prestanda/watt som är helt överlägset allt annat.

Phoronix har en väldigt förkärlek till rendering och HPC-benchmarks. De senare är ett bra exempel på sådant så får fin utväxling från AVX-512, men frågan hur relevant det är för normalanvändaren.

Och om det är relevant är det ett typexempel på något där man inte vill köra sin Apple-Silicon på Linux då det finns speciellt kisel för att accelerera detta som inte används under Linux. Apples Silicon har "matris-accelerator i CPUn" och med dessa accelereras populära matrix bibliotek rätt mycket om man kör MacOS.

En sak Apple Silicon är väldigt populär till är programutveckling. Ett exempel som snabbt kan bli rejält CPU-tungt och tyvärr helt saknar relevant acceleration utöver en väldigt snabb CPU. Och där matchar instegsmodellen av M4 inte 9600X, den matchar 9800X3D vilket är helt bonkers givet hur mycket snabbare Pro/Max är på detta (4P+6E vs 10P+4E alt. 12P+4E).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer