Rösta fram din favoritbakgrundsbild!

Ny gamingdator för en icke "hårdvaru insatt" person - 25k~ budget

Permalänk
Medlem

Ny gamingdator för en icke "hårdvaru insatt" person - 25k~ budget

Hej!

Som titeln säger så är jag inte så insatt i datordelar och skulle behöva lite hjälp med en inköpslista för en ny gaming dator nu när black-friday / cyber monday / alla andra "rea-dagar" kommer...

Min budget ligger på runt 25k~ (kan tänka mig gå över om det skulle vara mer prisvärt med vissa delar), och datorn kommer främst användas för spel.

Jag kommer använda datorn för att spela spel så som t.ex Path of Exile (vilket jag har hört att x3D CPU's ska vara bra för?), Ark, Hogwarts Legacy, Cyberpunk, Baldurs Gate 3 och kanske något FPS spel här och där som skulle klara medium > high settings. Tanken är att datorn ska stå under skrivbordet så det kommer inte vara super synligt. Jag använder i dagsläget en DVI-D - HDMI, samt HDMI-HDMI sladd till mina skärmar, så skulle uppskatta om dessa fanns kvar på nya burken.

Wifi kort är inte relevant heller då jag kör med trådad nätverkskabel.
Skulle såklart uppskatta en sån tyst burk som möjligt samt om det finns möjlighet till färdig montering av datorn dessutom.

Min nuvarande burk (för referens, tänker att jag behåller iaf SSD'n då den är relativt ny-inköpt?) :

Moderkort - PRIME B250-PLUS
CPU: Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB
GPU: Nvidia GeForce GTX 1070
HDD: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
SSD: Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 2TB
RAM: 16gb (kommer ej ihåg märke/model)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gjeeb:

Hej!

Som titeln säger så är jag inte så insatt i datordelar och skulle behöva lite hjälp med en inköpslista för en ny gaming dator nu när black-friday / cyber monday / alla andra "rea-dagar" kommer...

Min budget ligger på runt 25k~ (kan tänka mig gå smått över om det skulle vara mer prisvärt med vissa delar), och datorn kommer främst användas för spel.

Jag kommer använda datorn för att spela spel så som t.ex Path of Exile (vilket jag har hört att x3D CPU's ska vara bra för?), Ark, Hogwarts Legacy, och kanske något FPS spel här och där som skulle klara medium > high settings. Tanken är att datorn ska stå under skrivbordet så det kommer inte vara super synligt. Jag använder i dagsläget en DVI-D - HDMI, samt HDMI-HDMI sladd till mina skärmar, så skulle uppskatta om dessa fanns kvar på nya burken.

Wifi kort är inte relevant heller då jag kör med trådad nätverkskabel.
Skulle såklart uppskatta en sån tyst burk som möjligt samt om det finns möjlighet till montering av datorn dessutom.

Min nuvarande burk (för referens, tänker att jag behåller iaf SSD'n då den är relativt ny-inköpt?) :

Moderkort - PRIME B250-PLUS
CPU: Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB
GPU: Nvidia GeForce GTX 1070
HDD: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
SSD: Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 2TB
RAM: 16gb (kommer ej ihåg märke/model)

Vad använder du för skärm idag? En dator för 25K med en skärm på 1080p 60 Hz känns lite overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Vad använder du för skärm idag? En dator för 25K med en skärm på 1080p 60 Hz känns lite overkill.

Jag har två skärmar, BenQ GL2450H (60hz) samt BenQ XL2411Z (144hz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gjeeb:

Vi prioriterar alla olika, men jag skulle definitivt använda lite av budgeten för att köpa en ny, större och mer högupplöst skärm istället för att behålla dina befintliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vi prioriterar alla olika, men jag skulle definitivt använda lite av budgeten för att köpa en ny, större och mer högupplöst skärm istället för att behålla dina befintliga.

Förståligt. Har du något förslag på en skärm ? Var mer insatt på att uppgradera burken, men kanske slänger in en skärm också, får fundera lite på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gjeeb:

Förståligt. Har du något förslag på en skärm ? Var mer insatt på att uppgradera burken, men kanske slänger in en skärm också, får fundera lite på det.

Beror helt och hållet på vad du är på jakt efter. Stora valet idag är väl mellan 27" och ~32" och IPS vs OLED. Där det senare valet är mycket dyrare men man slipper ju IPS glow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gjeeb:

https://youtube.com/@monitorsunboxed
Kan ju vara värt att kolla på denna, men kom samtidigt ihåg att utbud och pris på skärmar kan skilja en hel del mellan USA och EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gjeeb:

Tänk på att din 2411Z inte kommer kunna leverera 144Hz över HDMI till nya GPU:er, den är låst på DVI där
och DVI är en helt död standard idag.

Inte värt att hålla på med år 2024 så stark rekommendation att uppdatera skärmen eller skärmarna ja!

Mer info på ämnet:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536875-att-fa-144-hz-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tänk på att din 2411Z inte kommer kunna leverera 144Hz över HDMI till nya GPU:er, den är låst på DVI där
och DVI är en helt död standard idag.

Inte värt att hålla på med år 2024 så stark rekommendation att uppdatera skärmen eller skärmarna ja!

Mer info på ämnet:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536875-att-fa-144-hz-...

Ah spännande, stort tack för informationen! Mycket bra info här känner jag Får kika på en skärm att komplettera den nya datorn så jag får ut 144HZ isåfall.

Permalänk
Medlem

Velar lite mellan 7800X3D alternativt 9800X3D. Kollar man på Inet är det bara 260kr skillnad, men den kommer ju först in den 18 Dec, och då kanske vissa redan har förbeställt (går det ens? antar det bara iof). Är det ens värt och "vänta" in 9800X3D ? Kommer antagligen återanvända både HDD'n samt SSD'n. HDD'n har levt ett par år men den fungerar ju utan problem så kanske onödigt att byta ut den..