Hallucinerar jag om inflationen?

Permalänk
Medlem

Hallucinerar jag om inflationen?

Varje artikel jag läser om inflationen tex denna:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inflationen-gar-upp-nagot-...

Säger något i stil med att ” Livsmedel har blivit 1,7 procent dyrare” tex

Men min upplevelse och om jag följer kostnader på vårt hushålls konto säger att våra kostnader från 2022 mot 2024 har ökat med typ 20-30%

En vanlig lunch ute finns inte längre i Stockholm för under 160kr, det var LÄTT att hitta lunch för 100-120kr dagens förut.

En öl på stan kostar 90-100kr det kostade typ 50-80kr 2022

Ett paket mjölk kostade 19kr två liter nu 26 (Arla)

Går att göra många exempel. Men jag har väldigt svårt att svälja att matpriser och annat bara går upp 1.5-5%/år sen 2022 och framåt.

Är det för att Stockholm är i någon sorts egen bubbla?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Du nämner 2022 så det handlar ju om flera års inflation som fungerar som ränta på ränta-effekten.

Så om vi först hade inflation på 10,2% i december 2022 och sedan 4,4 december 2023 så byggs det på.

Den där siffran 1,5% i oktober är prisjämförelse med samma månad året innan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Nä, det trixas med siffrorna känner jag. Brukade vara drives med "köp två för x kr" i matvarubutikerna innan pandemin. Nu är samma drive "köp två för x*2 kr". Det är 100% prisökning i mina ögon. Skräpmat såsom hämtpizza och McD har gått upp nära på 100% i pris sedan innan pandemin. Men KPI baseras väl på ett genomsnitt av vad varor och tjänster (konsumtion) kostar en privatperson. Så jag förmodar då att mer än 50% av normalt förekommande varor alltså gått ner i motsvarande för att balansera upp inflationen som skulle orsakats av de varor och tjänster som nu kostar dubbelt så mycket. Den svaga kronan gör säkert sitt till att vissa varor är dubbelt så dyra nu.

Men är säkert ute och cyklar.

Permalänk
Medlem

Någon får gärna rätta mig om jag har fel nu men inflation är förändringstakt, 2022 och -23 hade vi en hög inflation och priserna steg snabbt. nu är inflationen låg och priserna förändras långsammare men från en hög/högre nivå. Siffran som SVT hänvisar till är i årstakt.

Sen att ica mfl höjde priserna långt över inflationen för att öka vinsten är sant men kanske en annan sak.

Permalänk
Medlem

Hittade en artikel som säger att medelpriset för mat har gått upp 25% sen 2021.
Sen har i synnerhet ICA legat och dragit upp den siffran.

Handlar sedan en tid tillbaka enbart på Lidl pga bl:a köttpriserna. Eller som vissa ovan föreslagit; den lokala arabbutiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Men min upplevelse och om jag följer kostnader på vårt hushålls konto säger att våra kostnader från 2022 mot 2024 har ökat med typ 20-30%

En vanlig lunch ute finns inte längre i Stockholm för under 160kr, det var LÄTT att hitta lunch för 100-120kr dagens förut.

Går att göra många exempel. Men jag har väldigt svårt att svälja att matpriser och annat bara går upp 1.5-5%/år sen 2022 och framåt.

Måttet för det vi menar när vi pratar om inflationen är rullande och jämförs med samma månad året innan. Du kan se hur måttet ändras under året och hur hög inflationen var 2023 https://tradingeconomics.com/sweden/inflation-cpi

Även värt att notera att inflationen är ett mått som är definierat på förhand. Dvs. det är inte tänkt att uträkningen skall ändras, utan den skall mäta samma sak över tid. Det kan givetvis diskuteras och kritiseras hur inflationen mäts/beräknas. Hur stor vikt olika produktsegment har när prisförändringar vägs samman. Upplevd inflation för en person kan ju vara högre än för en annans, ifall de har olika konsumptionsmönster.

För att sammanfatta, inflationen är ett mått som på förhand bestämts hur det beräknas, det skall avspegla prisförändring jämfört med samma månad föregående år.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Du gör den vanligaste tankevurpan.
Inflation är prisförändring, i detta fall, rullande 12-månader. Dvs prisern har stigit 1.7% från Oktober 2023 till Oktober 2024.
Att du jämför med tidigare år så säger inte det något om du inte tittar på vad inflationen har varit för intervallet.

SCB har en bra räknesnurra för att beräkna om pengar. Där beräknas inflationen mot den givna bestämda produktkorg. Uteluncher kan ha haft högre prisökningar än "inflationen" som är ett kombinerat viktat värde mot en korg av produkter och tjänster.

SCB Prisomräknaren:
Okt2020 - Okt 2024: 23.7%
Okt2022 - Okt 2024: 11.7%

Detta är inflationen på hela korgen, dvs, enskilda kategorier kan ha stigit markant mer eller mindre än så, t ex utelunch. Exempelvis har energin fallit kraftigt mellan 2022 till 2024 och påverkat inflationen tom negativt, men övriga grejer har stigit. Just nu faller bolånekostnaderna med räntesänkningarna, men övriga grejer har stigit. Så det som är viktigt att komma ihåg är att inflation är en samlingskorg och inte en "sanning" på enskilda kategorier.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Känns som det är fördel att bo mindre kommun kan få tag i en lunch för 120kr. Men är betydligt dyrare än tidigare då de låg på 70/60kr.

Tror det är matpriskollen som sagt priserna på mat gått upp med 25%. Tror mer att lönerna ökar fortare än vi kommer få billigare mat, pratades om priset vara för lågt på mat redan när de ökade priserna första gången och/eller krympte förpackningar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du gör den vanligaste tankevurpan.
Inflation är prisförändring, i detta fall, rullande 12-månader. Dvs prisern har stigit 1.7% från Oktober 2023 till Oktober 2024.
Att du jämför med tidigare år så säger inte det något om du inte tittar på vad inflationen har varit för intervallet.

SCB har en bra räknesnurra för att beräkna om pengar. Där beräknas inflationen mot den givna bestämda produktkorg. Uteluncher kan ha haft högre prisökningar än "inflationen" som är ett kombinerat viktat värde mot en korg av produkter och tjänster.

SCB Prisomräknaren:
Okt2020 - Okt 2024: 23.7%
Okt2022 - Okt 2024: 11.7%

Detta är inflationen på hela korgen, dvs, enskilda kategorier kan ha stigit markant mer eller mindre än så, t ex utelunch. Exempelvis har energin fallit kraftigt mellan 2022 till 2024 och påverkat inflationen tom negativt, men övriga grejer har stigit. Just nu faller bolånekostnaderna med räntesänkningarna, men övriga grejer har stigit. Så det som är viktigt att komma ihåg är att inflation är en samlingskorg och inte en "sanning" på enskilda kategorier.

Du har så klart rätt. Det är klurigt att förstå de olika talen och hur det räknas ut.

Jag har som villaägare iaf aldrig känt mig så fattig som nu. Nätavgifterna har gått upp typ 30% vatten och avlopp 30%, mat typ 20-30%, räntan på lånet typ 2.5x högre i kr än när vi flyttade in 2021. Vi har en granne som ska sälja med förlust för att del inte har råd att bo kvar, med två barn. Det är förjäkligt dåligt.

Det kommer ta 10år av löneutveckling om man ska komma ikapp i köpkraft nu om man jobbar kvar på samma jobb och bara får fackets förhandlade höjning om 2% ish varje år

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Känns som det är fördel att bo mindre kommun kan få tag i en lunch för 120kr. Men är betydligt dyrare än tidigare då de låg på 70/60kr.

Tror det är matpriskollen som sagt priserna på mat gått upp med 25%. Tror mer att lönerna ökar fortare än vi kommer få billigare mat, pratades om priset vara för lågt på mat redan när de ökade priserna första gången och/eller krympte förpackningar.

Såg att Apotekarens julmust nu är 1.4l och inte 1.5 😅🥲

Visa signatur

Permalänk

Japp men orsaken var deras nya design, i alla fall de använder som argument till att just ta bort en deciliter Men tror det gjorde långt före 2022 (verkar varit 2015, om det inte var ännu tidigare). https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmVB04/sicken-sumpig-smy... men var inte enkelt att hitta

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Japp men orsaken var deras nya design, i alla fall de använder som argument till att just ta bort en deciliter Men tror det gjorde långt före 2022 (verkar varit 2015). https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmVB04/sicken-sumpig-smy... men var inte enkelt att hitta

Hur har jag missat detta. Jag var övertygad om att det var nytt för i år. Hade ett mental meltdown på ica här om dagen 🤣

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använda denna https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/ och jämför din lön tex 2019 med idag.

Permalänk

Hög inflation som inte är samma på alla produkter är såklart huvudorsaken.

Sedan var det inte länge sedan nästan alla sa att de i resturangerna hade för dåliga löner. Jag vet ej om de nu har bättre, det jag dock vet är att folk nu gnäller på priserna.

Permalänk
Medlem

Det har den varit så länge jag kan minnas, alltså minst 10 år tillbaka i tiden.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Både Templet och Lion Bar har bärs för lägst ca 40 spänn i Södertälje, bara komma hit:)

Bara typ 20 år tillbaka i tiden:)

Permalänk
Medlem

Kan också vara bra att läsa på lite om hur Konsument Pris Index (KPI) faktiskt räknas ut då det inte alltid är helt uppenbart vad som räknas med resp inte räknas med. T.ex så räknar man bort produkter som går upp "anmärkningsvärt" mycket i pris (säg en köttbit i livsmedelsaffären) och ersätter med ett "substitut" som man anser att konsumenten kommer köpa istället. Tex ett vegetariskt alternativ. Och vips räknas det som oxfilen gått ner i pris isf upp. Kan vara ett av många skäl att real-ökningen inte alltid matchar officiell inflation. Bostadspriser räknas heller inte med, däremot räntekostnader för bostäder. (Så en sänkning av ränta, vilket vi ser nu samtidigt som bostäder blir dyrare, kan ha en stor effekt på en synligt lägre inflation)
Det finns också många fler index att kika på som kan ge en bild av inflation. Producent Pris Index t.ex där man ser prisökningar för producentledet.
Ett område jag önskade att fler intresserade sig för, då jag upplever att många inte har förståelse för inflation och vad det betyder

Ett vanligt missförstånd jag hört är att man tror att produkter blir dyrare vid hög inflation och billigare vid låg. Så är det förstås inte. Sålänge vi har inflation blir priset (i valutan) alltid högre. Alternativet är deflation. Men det har man (som bekant) i princip aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hög inflation som inte är samma på alla produkter är såklart huvudorsaken.

Sedan var det inte länge sedan nästan alla sa att de i resturangerna hade för dåliga löner. Jag vet ej om de nu har bättre, det jag dock vet är att folk nu gnäller på priserna.

Restaurangmomsen sänktes väl för att ge bättre förutsättningar för högre löner. Priserna har gått upp på grund av andra orsaker.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Restaurangmomsen sänktes väl för att ge bättre förutsättningar för högre löner. Priserna har gått upp på grund av andra orsaker.

Tror det bara var mcd som hoppade på tåget med sänka priserna något. Resten av branschen körde samma pris utan anställa fler eller höja löner.

Var lite olika idéer vem som skulle gynnas av Restaurangmomsen. Men är ju som de brukar, bara företaget själv som i slutändan skor sig på den extra kronorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Kan också vara bra att läsa på lite om hur Konsument Pris Index (KPI) faktiskt räknas ut då det inte alltid är helt uppenbart vad som räknas med resp inte räknas med. T.ex så räknar man bort produkter som går upp "anmärkningsvärt" mycket i pris (säg en köttbit i livsmedelsaffären) och ersätter med ett "substitut" som man anser att konsumenten kommer köpa istället. Tex ett vegetariskt alternativ. Och vips räknas det som oxfilen gått ner i pris isf upp. Kan vara ett av många skäl att real-ökningen inte alltid matchar officiell inflation. Bostadspriser räknas heller inte med, däremot räntekostnader för bostäder. (Så en sänkning av ränta, vilket vi ser nu samtidigt som bostäder blir dyrare, kan ha en stor effekt på en synligt lägre inflation)
Det finns också många fler index att kika på som kan ge en bild av inflation. Producent Pris Index t.ex där man ser prisökningar för producentledet.
Ett område jag önskade att fler intresserade sig för, då jag upplever att många inte har förståelse för inflation och vad det betyder

Ett vanligt missförstånd jag hört är att man tror att produkter blir dyrare vid hög inflation och billigare vid låg. Så är det förstås inte. Sålänge vi har inflation blir priset (i valutan) alltid högre. Alternativet är deflation. Men det har man (som bekant) i princip aldrig.

Det är ju faktiskt sjukt att bostadspriser inte räknas med. Vi är ju fattigare än någonsin räknat i hur många årslöner ett hus kostar. Jämfört med tidigare generationer.

Visste inte om att de räknar bort vissa produkter som ökat ovanligt mkt. Måste läsa på mer känner jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Nä, det trixas med siffrorna känner jag. Brukade vara drives med "köp två för x kr" i matvarubutikerna innan pandemin. Nu är samma drive "köp två för x*2 kr". Det är 100% prisökning i mina ögon. Skräpmat såsom hämtpizza och McD har gått upp nära på 100% i pris sedan innan pandemin. Men KPI baseras väl på ett genomsnitt av vad varor och tjänster (konsumtion) kostar en privatperson. Så jag förmodar då att mer än 50% av normalt förekommande varor alltså gått ner i motsvarande för att balansera upp inflationen som skulle orsakats av de varor och tjänster som nu kostar dubbelt så mycket. Den svaga kronan gör säkert sitt till att vissa varor är dubbelt så dyra nu.

Men är säkert ute och cyklar.

Inte har en pizza blivit 100% dyrare, för några år sedan låg en pizza på kanske 90kr nu runt 120, det är långt ifrån 100%.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det är ju faktiskt sjukt att bostadspriser inte räknas med. Vi är ju fattigare än någonsin räknat i hur många årslöner ett hus kostar. Jämfört med tidigare generationer.

Visste inte om att de räknar bort vissa produkter som ökat ovanligt mkt. Måste läsa på mer känner jag

Bostadspriserna har ju inte riktigt något med inflationen att göra, däremot räknar man ju räntan, dvs kostnaden för bostaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt så skiljer det sig även hur inflationen beräknas i olika länder och vilket mått som används. Vanligtvis används KPI, men i Sverige använder riksbanken måttet KPIF som mäter prisändring exkl. räntekostnader.

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/kpi-och-kpif...

Permalänk
Medlem

Riksbanken ändrar vilket mått man tittar på lite beroende på vad man vill kommunicera. Tidigare så presenterades t.ex. KPI här https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/inf... men nu presenteras istället främst KPIF, som just nu är lägre än KPI. Detta för att man, enligt mig, vill bygga folkligt stöd för räntesänkningar. Man har också introducerat nya mått, såsom det nya "Snabb-KPIF". Överlag gör man klokt i att anta att inflationen är något högre än vad Riksbanken och andra centralbanker kommunicerar, de sysslar ofta med en form av p-hacking där de väljer parametrar och variabler att lyfta fram för att stärka sin tes och sitt agerande.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bostadspriserna har ju inte riktigt något med inflationen att göra, däremot räknar man ju räntan, dvs kostnaden för bostaden.

Fast en bostad är ju också en typ av vara man måste ”köpa” på något sätt

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fast en bostad är ju också en typ av vara man måste ”köpa” på något sätt

Ja, men bostadsmarknaden har inte något med inflationen att göra. Precis lika lite som att vi inte behöver stoppa in Atlas Copco-aktier i inflationsberäkningarna. Däremot kan man gott räkna bostadskostnaden, sedan om det är hyra eller räntekostnader är mindre viktigt, det innebär en kalkyl på "hur mycket betalar du för tillgång till bostad". Det tar hänsyn till bostadsmarknadens utveckling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tror det handlar om totalsnittet i hela sverige, dvs. varenda lilla snusbutik, på ica maxi här i stan så kostar 2liter arla fortfarande 19kr.
men ja några 1.7% eller 5% handlar det absolut inte om, snarare 20+% som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, men bostadsmarknaden har inte något med inflationen att göra. Precis lika lite som att vi inte behöver stoppa in Atlas Copco-aktier i inflationsberäkningarna. Däremot kan man gott räkna bostadskostnaden, sedan om det är hyra eller räntekostnader är mindre viktigt, det innebär en kalkyl på "hur mycket betalar du för tillgång till bostad". Det tar hänsyn till bostadsmarknadens utveckling.

Naturligtvis har både bostadspriser (och för den delen börsbolags värderingar) en relevans i en valutas (i detta fall kronans) faktiska värde. Sen från ett konsumentperspektiv kanske man inte tar med detta i ett konsument-index om Atlas Copco går upp eller ner. Men när det gäller bostäder, och från ett hushållsbudgets perspektiv så är det ju försvinnande få som köper sin bostad kontant. Många betalar aldrig av sina lån. Därmed blir det mer relevant att räkna på den faktiska månadskostnaden. (Dvs ränta/hyra/ammortering)
Men från ett helhetsperspektiv av inflation är bostadspriser definitivt högst relevant för vad en krona är värd. Men i ett annat index. Och kikar du på börsen så korrelerar naturligtvis kronans värdering med en motsvarande uppgång i kronor för de bolag som bibehåller sin värdering.
(Och har jag missförstått dig så ber jag om ursäkt i förväg )

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jaw_B:

Naturligtvis har både bostadspriser (och för den delen börsbolags värderingar) en relevans i en valutas (i detta fall kronans) faktiska värde. Sen från ett konsumentperspektiv kanske man inte tar med detta i ett konsument-index om Atlas Copco går upp eller ner. Men när det gäller bostäder, och från ett hushållsbudgets perspektiv så är det ju försvinnande få som köper sin bostad kontant. Många betalar aldrig av sina lån. Därmed blir det mer relevant att räkna på den faktiska månadskostnaden. (Dvs ränta/hyra/ammortering)
Men från ett helhetsperspektiv av inflation är bostadspriser definitivt högst relevant för vad en krona är värd. Men i ett annat index. Och kikar du på börsen så korrelerar naturligtvis kronans värdering med en motsvarande uppgång i kronor för de bolag som bibehåller sin värdering.
(Och har jag missförstått dig så ber jag om ursäkt i förväg )

Amortering är inte en kostnad och ska således inte inkluderas.
Kvar är då hyra eller ränta. Räntan inkluderar indirekt bostadspriserna.

Inflation har inte med vad en valuta är värd utan vilka tjänster och produkter man får för en viss summa pengar. Det kan låta som samma sak. Det i sin tur brukar leda till allehanda konstiga diskussioner om vad valutastyrkan faktiskt är och om börsen hänger med.

Det jag säger är att inflationen tar indirekt hänsyn till kostnaden på bostad genom att beräkna räntekostnaderna. Exakt vad priset är på bostäder att köpa är omöjligt att få in på ett meningsfullt sätt. Däremot kan man räkna tillgångskostnaden för bostaden i form av lånekostnad/hyreskostnad. Ska vi börja inkludera alternativkostnaden i inflationskalkylen på en viktad investeringsportfölj om man ska in med absoluta husprisökningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kanske är mer intressant att prata om hushållens köpkraft och då blir det lite skevt att inte ta med bostadspriserna då även bankerna baserar din maximala lånestorlek på hur många årslöner det är.

Tittar man dessutom även i relation till hur produktiviteten har ökat senaste 20 åren så ser man hur jäkla orättvist allt har blivit nu. Våra löner är alldeles för låga - i förhållande till hur produktiva vi är

Inflationen äter upp allt. All skatt tas från vanligare löntagare medan alla ultrarika 1% och 0.1% betalar relativt lite skatt. Samt att det tas ut låg bolagsskatt på bolagens vinster. Och vänstern springer runt och kallar all som har 40k i månaden och nån hårt förtjänad 200k på ISK som ”rika” som ska skatta mera 🤣🙈

Nu spårar jag lite men allt känns sjukt orättvist ibland. He vi någonsin haft högre klyftor?

Jag kände mig rikare för 10år sen när jag hade lägre lön än vad jag gör idag. Jag jobbat arslet av mig och gått upp i tjänst och lön, men de känns som de e helt bortkastat

Visa signatur