Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2002

Ny dator.

Hej.

Nu e det äntligen dags för ny dator
Jag har plockat ihop detta och skulle uppskatta lite råd om vad som"bör" bytas ut.
Är lite borta när det gäller moderkortet och vill ha lite feedback på vad man ska ta där... Detta gäller även grafikkortet!
Tack på förhand!

Chassi:
Chieftec DA-01B-D Dragon FullTower Black 360W ATX (AMD&P4 OK) 1199.00:-

Prolle:
Intel Pentium 4 Northwood 2.4GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478 1879.00:-
Eller ska man åka AMD?? Har kört det förut, men e sugen på p4..

Minnen:
Samsung, PC3200 DDR, 400Mhz, 256Mb 574,00 Kr * 2 = 1148:-

Hd:
Western Digital Caviar XL WD1200JB 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA100 IDE WDCXL1200-72SE 1074.00 :-

Moderkort:
????(Abit IC7 Moderkort för S478/800mhz I875P,SATA,ATX,Dual-DDR,1394 1,447.00 kr), vill ha ljud och nätverk på moderkortet!

Grafikkort:
?????
Sapphire Atlantis Radeon 9700 Professional 128MB 3 252,00:-
Eller
Asus®, V9520/TD, GeForceFX 5200, 128MB DDR, DVI-I, TV-Out, Retail 1 035,00:-
Vet inte hur mkt jag vill lägga....;(

Brännare:
PLEXTOR CD-RW 48x24x48x/IDE/Intern (Intern 48x Brännare) 1135,00 :-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slinky
Läs här: http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030715_8_p4_mod...

och köp sen Abit IC7-G.

Ok IC7-G verkar bättre en aningen dyrare dock, men tack för rådet..Blir nog ett sånt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Självklart ska du åka AMD, komforten kanske inte är lika bra, men vill man åka rallybil är det ju prestandan som går före ;). Ser du bara till att ordna ordentligt med fläktar så lär priset ändå bli bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatRat
Självklart ska du åka AMD, komforten kanske inte är lika bra, men vill man åka rallybil är det ju prestandan som går före ;).

Han kanske vill åka formel1 ...
Jag skulle kört på en p4 ...

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Almostunreal
Han kanske vill åka formel1 ...
Jag skulle kört på en p4 ...

Ja det har du rätt i, han kanske vill åka formel 1(AMD), i stället för p4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatRat
Ja det har du rätt i, han kanske vill åka formel 1(AMD), i stället för p4

Lessen Jag åker nog p4, vill ju slippa att köpa en brandsläckare...;) Fast på dom andra sakerna e jag lite osäker på..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
X
Registrerad
Dec 2002

Ser fint ut.. Ta gärna en Seagate istället för WD'n iom att den är tystare osv, sen grafikkortet, där tycker jag du ska ta 9700, fx5200 är inte alls i samma klass som det, snarare i klass med geforce 4 mx korten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Findah
Ser fint ut.. Ta gärna en Seagate istället för WD'n iom att den är tystare osv, sen grafikkortet, där tycker jag du ska ta 9700, fx5200 är inte alls i samma klass som det, snarare i klass med geforce 4 mx korten

Tror seagate e en aningen dyrare, men det e ju dumt att var dumsnål....;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skelleftehamn
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheB
Lessen Jag åker nog p4, vill ju slippa att köpa en brandsläckare...;) Fast på dom andra sakerna e jag lite osäker på..

AMD är numer brandsäker men kör på P4 du, de är Formel 1 för tillfället. AMD är Formel 3000 tills Athlon 64 kommer och tar över Formel 1-platsen från Intel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
AMD är numer brandsäker men kör på P4 du, de är Formel 1 för tillfället. AMD är Formel 3000 tills Athlon 64 kommer och tar över Formel 1-platsen från Intel.

I såna fall...... Athlon 64 = Minardi, P4 = Bmw/Williams.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheB
I såna fall...... Athlon 64 = Minardi, P4 = Bmw/Williams.

Ser rätt ok ut med det andra i alla fall, Radeonkortet är ju helt ok tex. Moderkort kan jag för lite om för att kunna hjälpa dig..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2002

Nu e jag rätt så kluven när det gäller mitt data köp, det är angående minnena, ska jag köpa 2 * 256?
Eller köpa ett 512 nu och ett till om en månad, vad e vettigast??

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skelleftehamn
Registrerad
Dec 2002

Datorköp, det är en smaksak, håller du på med bildbehandling och minneskrävande spel (typ The Sims med 3 miljoner plugins) så är ju mer minne att föredra. Annars klarar man sig bra på 2X256.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2002

Har nu insett att Radeon kortet jag vill(Sapphire Atlantis Radeon 9700 Professional 128MB) ha går inte att uppbringa någonstans...
Och då finns 9800pro i stället men det finns det inte pengar till, vad gör man då? 9600pro, hur e det kommer dom nya spelen att funka fullt ut??
Såg att ett Club3D Radeon 9600Pro 128Mb TV-Out DVI, Retail kostar 1495:-på netvaruhuset, bara skräp eller??