Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Testpilot: Philips Evnia 32M2N8900 – QD-OLED för gaming med premium

Permalänk
Medlem

Klickade hem en också.

Permalänk

Jag verkar också få ta del av rabatten trots att jag först köpte till fullpris, så är också glad.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Kul att vara tillbaka här igen!

Om ni har några frågor eller feedback (ris som ros) tar jag gärna emot det här i tråden.

Fungerar ambiglow ihop med HDR? Deras 34 kan tydligen inte använda ambiglow ihop med HDR utan visar bara en vit färg.

Permalänk
Medlem

Undrar om priset kommer hamna på kring 10k när fler återförsäljare får in den. Är ju fortfarande en helt ny modell.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Undrar om priset kommer hamna på kring 10k när fler återförsäljare får in den. Är ju fortfarande en helt ny modell.

Komplett har den redan för 9490 kr

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av wly:

Fungerar ambiglow ihop med HDR? Deras 34 kan tydligen inte använda ambiglow ihop med HDR utan visar bara en vit färg.

Bra fråga! Jag missade att kolla närmre på just det, så jag vet inte.

Jag har ett vagt minne att Ambiglow fungerade som det skulle i HDR på 27M2N8500 åtminstone, men vågar inte svära på det och det är heller ingen garanti att detsamma gäller 32M2N8900.

Ska ha det i åtanke när/om jag testar en till Philips.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställd 👍😁

Permalänk
Medlem

Fan denna i 21:9 hade varit guld.. Eller ska man bara acceptera att det är 16:9 man ska ha?
Hade en Evnia 34M2C8600 tidigare som var jävligt nice. Lagom lite curve och 21:9. Dock bara 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Fan denna i 21:9 hade varit guld.. Eller ska man bara acceptera att det är 16:9 man ska ha?
Hade en Evnia 34M2C8600 tidigare som var jävligt nice. Lagom lite curve och 21:9. Dock bara 1440p.

Fungerade ambiglow ihop med hdr på den? Alltså att färgerna rörde sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Komplett var snabba..

Designen är verkligen speciell, men det ser ni ju redan.. bara utifrån den faktorn känns det som att det här borde varit den dyrare skärmen. Någon har lagt tid på hur den ska te sig i möblerade rum, om man säger så. En komplett uppsättning ljusgrå kablar som matchar resten av skärmen skickas med, bara en sån sak. Vill man ha den absolut minst gamer-aktiga qd-oled-skärmen så är det här den.

Det satt ingen skyddsfilm på panelen, trots det var den helt repfri (läst historier på nätet om mikrorepor på andra modeller). Jag märker också mindre av grön/magenta-fringing jämfört med MSI-skärmen jag hade hemma innan, så något har de gjort annorlunda med coatingen. Den känns också en liten bit mindre blank än MSI:n, men den är fortfarande blank, om det nu låter vettigt.

OSD:n ser däremot ut som om jag hade slängt ihop den själv på en kafferast. Får mig att misstänka att mjukvaran kan vara den här skärmens akilleshäl, men har ingen funktionell brist jag märkt med den så här långt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Fungerade ambiglow ihop med hdr på den? Alltså att färgerna rörde sig.

Ingen aning, hade inte igång det eller ibland hade jag en statisk färg med låg ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Komplett var snabba..

Designen är verkligen speciell, men det ser ni ju redan.. bara utifrån den faktorn känns det som att det här borde varit den dyrare skärmen. Någon har lagt tid på hur den ska te sig i möblerade rum, om man säger så. En komplett uppsättning ljusgrå kablar som matchar resten av skärmen skickas med, bara en sån sak. Vill man ha den absolut minst gamer-aktiga qd-oled-skärmen så är det här den.

Det satt ingen skyddsfilm på panelen, trots det var den helt repfri (läst historier på nätet om mikrorepor på andra modeller). Jag märker också mindre av grön/magenta-fringing jämfört med MSI-skärmen jag hade hemma innan, så något har de gjort annorlunda med coatingen. Den känns också en liten bit mindre blank än MSI:n, men den är fortfarande blank, om det nu låter vettigt.

OSD:n ser däremot ut som om jag hade slängt ihop den själv på en kafferast. Får mig att misstänka att mjukvaran kan vara den här skärmens akilleshäl, men har ingen funktionell brist jag märkt med den så här långt.

Då du har skärmen kan du testa en sak?

Aktivera hdr i windows och kika på nåt hdr material ex youtube. Och aktivera ambiglow med följ video och se om den fungerar eller om den bara tex lyser vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Här tror jag Philips har prickat rätt och att dom kommer få en hel del kunder som väljer en Evnia just för designens skull. Snygg design innebär ju ofta lite enklare hårdvara och/eller rejält prispåslag (Apple...).

Tyvärr är menyer och inställningar ofta lite bristfälliga hos Philips. Det gäller även deras TV-apparater.

Vi får hoppas att dom kommer utveckla firmware och förbättra på den fronten.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wly:

Då du har skärmen kan du testa en sak?

Aktivera hdr i windows och kika på nåt hdr material ex youtube. Och aktivera ambiglow med följ video och se om den fungerar eller om den bara tex lyser vitt.

Jag får inte igång follow video alls över USB-C, HDR är av.
Är det begränsat till några särskilda ingångar? Aldrig använt förut.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag får inte igång follow video alls över USB-C, HDR är av.
Är det begränsat till några särskilda ingångar? Aldrig använt förut.

Kanske bara fungerar via hdmi eller dp då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wly:

Kanske bara fungerar via hdmi eller dp då.

Verkar så, med HDMI fungerade det. Och det fungerade även med HDR på.

Skrivet av dool:

Här tror jag Philips har prickat rätt och att dom kommer få en hel del kunder som väljer en Evnia just för designens skull. Snygg design innebär ju ofta lite enklare hårdvara och/eller rejält prispåslag (Apple...).

Tyvärr är menyer och inställningar ofta lite bristfälliga hos Philips. Det gäller även deras TV-apparater.

Vi får hoppas att dom kommer utveckla firmware och förbättra på den fronten.

Hittade i alla fall "Evnia precision center" som kan styra alla OSD-settings och åtminstone ser snyggare ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Verkar så, med HDMI fungerade det. Och det fungerade även med HDR på.Hittade i alla fall "Evnia precision center" som kan styra alla OSD-settings och åtminstone ser snyggare ut.

Bra att höra. Så förhoppningsvis har de då fixat ambiglow med hdr för alla modeller.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också beställt en trots att jag sedan ett par veckor har 27-tums varianten. Det ska bli intressant att jämföra dom. Jag har lite problem med större skärmar när jag gejmar, känner mig åksjuk och mår lite illa. Hoppas att så inte blir fallet med denna - då behåller jag 27-tums skärmen.

Permalänk
Medlem

En liten fråga så jag slipper grubbla på det när jag får skärmen.

Vilken port ska man använda för att få 4K i 240 Hz, DP eller HDMI?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av dool:

Jag testade endast Displayport för 240 Hz och det fungerade utmärkt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Manboy:

Nu har jag också beställt en trots att jag sedan ett par veckor har 27-tums varianten. Det ska bli intressant att jämföra dom. Jag har lite problem med större skärmar när jag gejmar, känner mig åksjuk och mår lite illa. Hoppas att så inte blir fallet med denna - då behåller jag 27-tums skärmen.

Du skulle annars kunna ha den på arm eller vägg så den kommer lite längre bak. Relativt små skillnader i placering kan göra stor skillnad för hur en skärm upplevs, min 27" gick från "ganska stor" till "den kunde varit större" bara av att jag satte upp den på väggen.

Skrivet av dool:

En liten fråga så jag slipper grubbla på det när jag får skärmen.

OSD har i alla fall inställningar för om HDMI-portarna ska använda 120hz eller 240hz, så utgår från att det går på alla ingångar. USB-C klarade 144hz från min laptop, har inte hunnit koppla in stora datorn än.

Intressant för USB-C är också att man kan välja i OSD mellan hög upplösning = USB2 och snabb data = USB3 och då påverkar det ifall man kan få ut högre än 4k60hz, tror jag var gränsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem den igår. Föredrar verkligen blankt framför matt. Också härligt med en skärm som inte är svart. Dom gråa kablarna känns nästan retro och gör sladd röran bakom skrivbordet lite tydligare. Inte haft HDR tidigare och inte helt säker på hur man får det att fungera så smidigt som möjligt?

Tycker den funkar bäst när "Använd HDR" i inställningarna är helt av. Har jag det på blinkar den till grönt någon sekund så fort jag öppnar VLC eller startar ett spel... Samt att Ambiglow stängs av. Efter det blir allt helt nerdimmat när jag stänger av spelet/filmen. Win+Ctrl+Shift+B ställer tillbaka allt till normalt efter några sekunder men det är väldigt omständligt allting. Tror jag kommer ha HDR av för det mesta. Bilden är ändå helt klart top!!

Tankade ner Precision Center (REKOMENDERAS) och kör allt nästan default typ? Game 1 med ljus: 100, kontrast: 50 och DCI-P3. Color temp 5000K, gillar det något varmare. Gamma 2.2....

Ja mysig skärm. Stör mig dock på att Power LED:en blinkar när man går in i strömsparläge (ingen signal) men satt dit en bit kludd så var det problemet löst.

Tack för blackfriday tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Fick hem den igår. Föredrar verkligen blankt framför matt. Också härligt med en skärm som inte är svart. Dom gråa kablarna känns nästan retro och gör sladd röran bakom skrivbordet lite tydligare. Inte haft HDR tidigare och inte helt säker på hur man får det att fungera så smidigt som möjligt?

Tycker den funkar bäst när "Använd HDR" i inställningarna är helt av. Har jag det på blinkar den till grönt någon sekund så fort jag öppnar VLC eller startar ett spel... Samt att Ambiglow stängs av. Efter det blir allt helt nerdimmat när jag stänger av spelet/filmen. Win+Ctrl+Shift+B ställer tillbaka allt till normalt efter några sekunder men det är väldigt omständligt allting. Tror jag kommer ha HDR av för det mesta. Bilden är ändå helt klart top!!

Tankade ner Precision Center (REKOMENDERAS) och kör allt nästan default typ? Game 1 med ljus: 100, kontrast: 50 och DCI-P3. Color temp 5000K, gillar det något varmare. Gamma 2.2....

Ja mysig skärm. Stör mig dock på att Power LED:en blinkar när man går in i strömsparläge (ingen signal) men satt dit en bit kludd så var det problemet löst.

HDR ska inte dimma ner något. Om något bör HDR vara ljusare än SDR på dessa skärmar.

För korrekr hdr
Aktivera hdr i windows och kalibrera hdr med verktyget windows hdr calibration tool.
Aktivera hdr i skärmen om behövs.
Kör en app som faktiskt levererar hdr med innehåll som är gjort för hdr.

Om du tycker skrivbordet är mörkt i hdr så öka sdr ljusstyrkan i windows hdr menyn.

Synd att ambiglow inte fungerar. Verkar vara mixade signaler om det fungerar eller ej, eller kör du också usb?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av meklubba:

Har inte riktigt förstått optimala HDR-inställningarna heller ska erkännas, men tror du får tänka på att skärmen byter till ett annat bildläge med andra inställningar när den får en HDR-signal och att du även behöver ställa in ljusstyrkan för SDR-content(i HDR-läge) i windows. Finns även https://support.microsoft.com/en-us/windows/calibrate-your-hd... som du kan köra igenom.

Jag har helt definitivt ambiglow igång samtidigt som HDR, här över HDMI:

Har på lägsta ljusstyrkan för att det inte ska bli störande, LED:arna på baksidan kan annars lysa på ganska rejält, om man vill.

Kan däremot uppleva att ambiglow buggar ur ibland och behöver återställas, men inte att det skulle ha koppling till HDR, det funkar lika bra/dåligt vare sig skärmen är i HDR-läge eller inte. Misstänker att det kan vara något annat som stör, VRR kanske?

Citat:

Det finns en inställning för hur ljus Power LED ska vara, vet inte om den påverkar strömsparläge.

Visa signatur

Permalänk

För mig så började ambiglow fungera när jag avslutat Precision center. Satt å fippla med det i någon timme i torsdags utan att få det att fungera korrekt. nu har jag att det ska följa vad som är på skärmen och det fungera hela tiden även med hdr sen jag slutat att använda precsision center. blir lite bökigare att ändra inställningar då joysticken sitter otroligt dumt till.

Permalänk
Medlem

Ni som har fått hem era skärmar - hur är det med pixlar som är döda eller fast?

Jag borde få min på Tisdag och är lite orolig för detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Manboy:

Inget sånt alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Min har anlänt hos ombud men kan inte hämta den än. Men när jag gjort det, troligen imorrn, så kan jag skriva om jag ser några döda på min då jag ändå kommer kika.

Till er som har skärmen. Innehåller mjukvaran något som OSD inte gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Till er som har skärmen. Innehåller mjukvaran något som OSD inte gör?

Nästan helt identisk men mycket smidigare att navigera. Enda skillnaden jag ser är att kan välja egen färg för static ambiglow i programmet.

Permalänk
Medlem

Köpte också denna skärmen på rean och fick hem den idag. Efter lite testande bestämmer jag mig för att skicka tillbaka den.
Sitter just nu på en LG C2 42" så detta var lite av en "sidegrade" istället för upgrade.

240hz, trevligt ja men inget superviktigt.
32" istället för 42" var väldigt skönt för FPS spel och pixeltätheten var riktigt trevlig! Förmodligen det som jag kommer sakna mest och gör nog att jag letar efter en annan model som passar mig bättre. Föredrar att läsa text på Evnian över LGn även fast det känns som man brukar läsa tvärtom på nätet.

De punkter som får mig att lämna tillbaka den är mest WOLED -> QD-OLED hoppet var faktiskt sämre än jag trodde. Hade min WOLED precis bredvid så det hjälpte ju såklart inte men den kändes aldrig riktigt helt svart. Samma som jag läst innan jag köpt men tänkte mig att det inte skulle vara så illa som folk skriver på reddit.
Sen designen var inte riktigt för mig, silverhakan passade inte riktigt in och man kunde se lite reflektioner från panelen i toppen av hakan.

Annars toppenskärm och är bara extra petig för det handlar om så mycket pengar, hade den varit billigare hade den nog stannat

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF