Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Testpilot: Philips Evnia 32M2N8900 – QD-OLED för gaming med premium

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zather:

Köpte också denna skärmen på rean och fick hem den idag. Efter lite testande bestämmer jag mig för att skicka tillbaka den.
Sitter just nu på en LG C2 42" så detta var lite av en "sidegrade" istället för upgrade.

240hz, trevligt ja men inget superviktigt.
32" istället för 42" var väldigt skönt för FPS spel och pixeltätheten var riktigt trevlig! Förmodligen det som jag kommer sakna mest och gör nog att jag letar efter en annan model som passar mig bättre. Föredrar att läsa text på Evnian över LGn även fast det känns som man brukar läsa tvärtom på nätet.

De punkter som får mig att lämna tillbaka den är mest WOLED -> QD-OLED hoppet var faktiskt sämre än jag trodde. Hade min WOLED precis bredvid så det hjälpte ju såklart inte men den kändes aldrig riktigt helt svart. Samma som jag läst innan jag köpt men tänkte mig att det inte skulle vara så illa som folk skriver på reddit.
Sen designen var inte riktigt för mig, silverhakan passade inte riktigt in och man kunde se lite reflektioner från panelen i toppen av hakan.

Annars toppenskärm och är bara extra petig för det handlar om så mycket pengar, hade den varit billigare hade den nog stannat

Så här kan man hålla på ett tag

Just textåtergivningen är en sak jag gillade med denna jämfört med två andra qd-oled jag sett, det gör att den känns lite mer som en allroundskärm än t ex 321URX där fringing var mer påtagligt så fort jag inte var i ett spel. Men, den hade i gengäld lite extra ”klatsch” i färgerna, så man får välja sina gifter.

Kommer från 27” 4K IPS så pixeltätheten var en nedgradering, men när allt annat känns 👍 och texten inte är störande, så kan jag leva med det.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Klickade hem en Samsung G80SD från komplett när den var på rea för 9990kr. Såg nu att denna också kommit ner i pris. Någon som möjligen testat på båda? Har ej hunnit packa upp min G80SD ännu.
Anledning till att jag funderar på att byta mot denna:

+Glossy (sitter i ett mörkt rum)
+KVM/USB C (har ingen användning av funktionen i dagsläget, men bra att ha på lång sikt.
+Hörlursuttag

Samsungen har förvisso "tv-appar" som kan vara najs att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Klickade hem en Samsung G80SD från komplett när den var på rea för 9990kr. Såg nu att denna också kommit ner i pris. Någon som möjligen testat på båda? Har ej hunnit packa upp min G80SD ännu.
Anledning till att jag funderar på att byta mot denna:

+Glossy (sitter i ett mörkt rum)
+KVM/USB C (har ingen användning av funktionen i dagsläget, men bra att ha på lång sikt.
+Hörlursuttag

Samsungen har förvisso "tv-appar" som kan vara najs att ha.

Om du tycker designen passar så är väl KVM egentligen det enda som faktiskt väger över. Jag använder det inte heller än.

Vad gäller HDR bekymmerna jag nämnde tidigare så verkar den här youtubern kommit fram till samma slutsats (en annan philips iof). imo HDR är fan ganska gimmicky... men också nice

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av meklubba:

Om du tycker designen passar så är väl KVM egentligen det enda som faktiskt väger över. Jag använder det inte heller än.

Vad gäller HDR bekymmerna jag nämnde tidigare så verkar den här youtubern kommit fram till samma slutsats. IMO HDR är fan ganska gimmicky.

<Uppladdad bildlänk>

https://www.youtube.com/watch?v=2b9fpTWzrzY

Ska posta mina inställningar som jag tycker ser bra ut om man vill köra HDR på hela tiden. Inga anspråk på att det ger korrekta färger eller gamma eller något sådant.

Börja med läget
HDR personal
I det slipper man ABL, som finns i vissa lägen t ex HDR vivid och HDR 1000 Max
Ljusstyrka 100
Hur ljus skärmen kan bli som mest i HDR inom gränsen för bildläget, tolkar jag det som.
Kontrast 50
De flesta lägena använder det, så antar att det är vettigt.
Färgboost 1
Lite lätt överdrivna färger, högre värden verkar ge galnare saturering av framför allt röd.

I windows, sätt:
SDR content brightness, 20-30 känns ok i ett halvmörkt rum

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ska posta mina inställningar som jag tycker ser bra ut om man vill köra HDR på hela tiden. Inga anspråk på att det ger korrekta färger eller gamma eller något sådant.

Börja med läget
HDR personal
Ljusstyrka 100
Hur ljus skärmen kan bli som mest i HDR inom gränsen för bildläget, tolkar jag det som.
Kontrast 50
De flesta lägena använder det, så antar att det är vettigt.
Färgboost 1
Lite lätt överdrivna färger, högre värden verkar ge galnare saturering av framför allt röd.

I windows, sätt:
SDR content brightness, 20-30 känns ok i ett halvmörkt rum

Tack! Jag vet inte kan vara min hårdvara som inte riktigt hänger med i svängarna. Men som det är nu slocknar ambiglow och allt blir nerdimmat till icke önskvärd nivå så fort jag nyttiggjort något HDR content. Möjligtvis också nån firmware grej dom kan fixa senare. Jävligt ostadigt iallafall. Jag vetefan. Kör off så länge om det inte är ett speciellt spel jag vill ha det [on]. Testade i resident evil 4 och visst märker jag en vis skillnad. En sorts tydligare närvaro och kontrast mellan mörkt och ljust typ. Tack iaf! )

Måste du reseta med win+ctrl+shift+b efter varje HDR session för att inte hamna i totalt mörker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Tack! Jag vet inte kan vara min hårdvara som inte riktigt hänger med i svängarna. Men som det är nu slocknar ambiglow och allt blir nerdimmat till icke önskvärd nivå så fort jag nyttiggjort något HDR content. Möjligtvis också nån firmware grej dom kan fixa senare. Jävligt ostadigt iallafall. Jag vetefan. Kör off så länge om det inte är ett speciellt spel jag vill ha det [on]. Testade i resident evil 4 och visst märker jag en vis skillnad. En sorts tydligare närvaro och kontrast mellan mörkt och ljust typ. Tack iaf! )

Måste du reseta med win+ctrl+shift+b efter varje HDR session för att inte hamna i totalt mörker?

Låter som att något är fel med din skärm eller windows om det nu blir mörkt efter användning.

Abl dimmar bara ner i hdr 1000 och det beror på ett fönsters storlek som visar vitt eller nära vitt. Större fönster lägre ljusstyrka och vice versa.

Annars kan det vara så att du kört med hdr och vänjt ögonen med hdr ljusstyrkan som naturligt är högre, sedan går tillbaka till sdr där allt är i ex 30/100 ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Låter som att något är fel med din skärm eller windows om det nu blir mörkt efter användning.

Abl dimmar bara ner i hdr 1000 och det beror på ett fönsters storlek som visar vitt eller nära vitt. Större fönster lägre ljusstyrka och vice versa.

Annars kan det vara så att du kört med hdr och vänjt ögonen med hdr ljusstyrkan som naturligt är högre, sedan går tillbaka till sdr där allt är i ex 30/100 ljusstyrka.

Mja får försöka fixa det sen. Kör utan HDR tillsvidare. Som sagt win+ctrl+alt+b löser det men det är omständligt. Nu ska jag bara njuta, orkar inte fippla med fler inställningar.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Aphex:

HDR personal

Som jag tar upp i testet så förekommer ABL konstant i HDR oavsett bildläge.

Skrivet av Testpilot:

Om andra bildlägen [än HDR1000 Max] används når skärmen som mest cirka 490 nits som sagt, vilket den kan hålla tills cirka tio procent av bildytan är helt vit. Därefter sjunker luminansen på samma sätt som vid HDR1000 Max.

Sedan är förstås steget från ca 1000 nits ner till 270 mer påtagligt än om utgångspunkten är 500 nits, men du kommer inte ifrån ABL helt och hållet vid HDR.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Fick hem den igår. Föredrar verkligen blankt framför matt. Också härligt med en skärm som inte är svart. Dom gråa kablarna känns nästan retro och gör sladd röran bakom skrivbordet lite tydligare. Inte haft HDR tidigare och inte helt säker på hur man får det att fungera så smidigt som möjligt?

Tycker den funkar bäst när "Använd HDR" i inställningarna är helt av. Har jag det på blinkar den till grönt någon sekund så fort jag öppnar VLC eller startar ett spel... Samt att Ambiglow stängs av. Efter det blir allt helt nerdimmat när jag stänger av spelet/filmen. Win+Ctrl+Shift+B ställer tillbaka allt till normalt efter några sekunder men det är väldigt omständligt allting. Tror jag kommer ha HDR av för det mesta. Bilden är ändå helt klart top!!

Tankade ner Precision Center (REKOMENDERAS) och kör allt nästan default typ? Game 1 med ljus: 100, kontrast: 50 och DCI-P3. Color temp 5000K, gillar det något varmare. Gamma 2.2....

Ja mysig skärm. Stör mig dock på att Power LED:en blinkar när man går in i strömsparläge (ingen signal) men satt dit en bit kludd så var det problemet löst.

Tack för blackfriday tipset!

Du kan stänga av power led i Precision center

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Har också fått hem skärmen, efter att ha lämnat tillbaka min MSI 360hz OLED. Denna känns betydligt bättre! Upplever också VR-flimmer som betydligt mindre närvarande på denna.

Ett problem jag har är att min mus som är kopplad till KVM-switchen inte vill hoppa över till andra datorn när jag byter input. Jag har en trådlös mus. Någon som har en idé?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nissling:

Sedan är förstås steget från ca 1000 nits ner till 270 mer påtagligt än om utgångspunkten är 500 nits, men du kommer inte ifrån ABL helt och hållet vid HDR.

Ah, då är jag bara ouppmärksam, på flera sätt.

Ett problem jag verkar ha stött på i försöken att anpassa HDR-läget för daglig användning är det här:
https://github.com/dylanraga/win11hdr-srgb-to-gamma2.2-icm
Att windows gammakurva för SDR gör mörka toner något för ljusa och måste kompenseras för, med varierande resultat.

Är det något du sett tidigare och ev vet om det jag länkar till är den vettigaste lösningen på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Men i en riktig scen så kommer inte någon qdoled skärm upp i 1000 nits utan mer kring 400.

Och hdr 400 true black läget ska vara allmänt ljusare än hdr 1000 med mycket mindre om ens någon abl.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av wly:

Men i en riktig scen så kommer inte någon qdoled skärm upp i 1000 nits utan mer kring 400.

Stämmer inte riktigt. Du måste öka snittljuset en hel del i realistiska scenarion innan du hamnar under 500 nits med HDR1000 Max-läget. Sedan är det klart att den faktiska nominella nivån kommer att variera mycket och sällan ligga på 1000 nits (förutom vid små subjekt, vilket ändå är tämligen vanligt) men över 500 nits är absolut görbart med både denna och 27M2N8500.

Skrivet av wly:

Och hdr 400 true black läget ska vara allmänt ljusare än hdr 1000 med mycket mindre om ens någon abl.

Nej. HDR 400 True Black beter sig så gott som identiskt som Personlig, både i praktiken och sett till mätningarna. Tonkurvan är detsamma (du kan se det i mitt test) och påminner om HDR1000 Max men rullar av snabbare förstås. ABL är fortfarande lika påtagligt.

Även intressant att svärtan verkar vara detsamma i True Black som i övriga HDR-lägen, om man som utgår ifrån mätningarna jag gjorde med min Klein K10-A. Uppmätta svärtan blev oftast omkring 0.0001 nits, vilket är det lägsta som ColourSpace kan återge. Även om ABL är igång som mest ger det ett kontrastförhållande på 2,700,000:1 i on:off-kontrast.

Jag kunde i vart fall inte hitta något scenario där TrueBlack presterade annorlunda vare sig sett till användningen eller mätningarna på någon av de två Philips-skärmarna jag testade, men tar gärna emot andras anekdoter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Stämmer inte riktigt. Du måste öka snittljuset en hel del i realistiska scenarion innan du hamnar under 500 nits med HDR1000 Max-läget. Sedan är det klart att den faktiska nominella nivån kommer att variera mycket och sällan ligga på 1000 nits (förutom vid små subjekt, vilket ändå är tämligen vanligt) men över 500 nits är absolut görbart med både denna och 27M2N8500.

Nej. HDR 400 True Black beter sig så gott som identiskt som Personlig, både i praktiken och sett till mätningarna. Tonkurvan är detsamma (du kan se det i mitt test) och påminner om HDR1000 Max men rullar av snabbare förstås. ABL är fortfarande lika påtagligt.

Även intressant att svärtan verkar vara detsamma i True Black som i övriga HDR-lägen, om man som utgår ifrån mätningarna jag gjorde med min Klein K10-A. Uppmätta svärtan blev oftast omkring 0.0001 nits, vilket är det lägsta som ColourSpace kan återge. Även om ABL är igång som mest ger det ett kontrastförhållande på 2,700,000:1 i on:off-kontrast.

Jag kunde i vart fall inte hitta något scenario där TrueBlack presterade annorlunda vare sig sett till användningen eller mätningarna på någon av de två Philips-skärmarna jag testade, men tar gärna emot andras anekdoter.

Då gör rtings fel i alla sina recensioner. Då ingen qdoled skärm når peak highlights över runt 400 i en riktig scen. G80 använder samma panel och får bara ut ca 403 nits. Medans en woled med mla likt pg27aqdm når 739 i samma scen.

Och true black ska inte påverka svärtan. Utan bara jämna ut ljuset och minska abl. Cyberpunk i true black upplevs som mycket ljusare än i hdr 1000 för mig.

Testa exempelvis ratchet & clank i hdr. I ett område fullt med lava så ser hdr 1000 sämre ut än sdr då allt ser så mörkt ut och inga ljusa specular highligts från lavan. Aktiverar man istället true black så ser allt, speciellt lavan, magiskt ut istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ibland:

Har också fått hem skärmen, efter att ha lämnat tillbaka min MSI 360hz OLED. Denna känns betydligt bättre! Upplever också VR-flimmer som betydligt mindre närvarande på denna.

Ett problem jag har är att min mus som är kopplad till KVM-switchen inte vill hoppa över till andra datorn när jag byter input. Jag har en trådlös mus. Någon som har en idé?

Matar du DP över USB-C från den ena datorn och växlar till en dator på DP/HDMI som använder USB-B? Den kombon funkar för mig i alla fall, är det bara musen som inte vill byta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Matar du DP över USB-C från den ena datorn och växlar till en dator på DP/HDMI som använder USB-B? Den kombon funkar för mig i alla fall, är det bara musen som inte vill byta?

exakt så, en m2 mac via usb-c ink dp alt och sen en dator med DP/Usb-b

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ibland:

exakt så, en m2 mac via usb-c ink dp alt och sen en dator med DP/Usb-b

testade just med en ipad och en logitech g305 och det funkade att växla den mellan ipad och dator, måste vara din mottagare som inte vill resetta som den ska. jag har iofs en till minihub emellan som den sitter i, vet inte om det spelar roll.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av wly:

Då gör rtings fel i alla sina recensioner. Då ingen qdoled skärm når peak highlights över runt 400 i en riktig scen. G80 använder samma panel och får bara ut ca 403 nits. Medans en woled med mla likt pg27aqdm når 739 i samma scen.

Och true black ska inte påverka svärtan. Utan bara jämna ut ljuset och minska abl. Cyberpunk i true black upplevs som mycket ljusare än i hdr 1000 för mig.

Testa exempelvis ratchet & clank i hdr. I ett område fullt med lava så ser hdr 1000 sämre ut än sdr då allt ser så mörkt ut och inga ljusa specular highligts från lavan. Aktiverar man istället true black så ser allt, speciellt lavan, magiskt ut istället.

Det svåra med Rtings är att de kvantiserar allt och skapar ett nummersyndrom för faktorer som egentligen har väldigt många variabler. HDR kan se ut på alla möjliga sätt och även om det går att peka med hela handen åt ett håll så blir det snabbt vanskligt att rada upp data på det sättet de gör. De fokuserar väldigt mycket på att få raka diagram i mätningarna och specificera värden så till den grad att de inte kan misstolkas, när produkterna i själva verket inte alls har den precision som de önskar. Det blir snabbt missvisande och inte alltid särskilt representativt för hur en produkt beter sig.

Att G80 använder samma panel är heller ingen garanti för att den kommer att bete sig likadant som Philipsen.

Jag har inte skärmen kvar för test, men återigen går min erfarenhet inte alls i linje med vad du beskriver. Jag kunde inte få fram en annorlunda tonkurva eller skiftningar i ljus när jag använde TrueBlack jämfört med Personal, oberoende snittljus eller metadata. Det visade sig vara tydligt i både mätningar och vid faktiskt bruk. Att TrueBlack skulle vara märkbart ljusare än HDR1000 Max är också anmärkningsvärt då sistnämnda redan den ligger klart över de målvärden som ST.2084 har.

Med det sagt hävdar jag inte att det du beskriver inte stämmer överens med vad du upplever. Jag säger bara att jag inte alls känner igen det baserat på de Philipsar med QD-OLED panel som jag har testat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det svåra med Rtings är att de kvantiserar allt och skapar ett nummersyndrom för faktorer som egentligen har väldigt många variabler. HDR kan se ut på alla möjliga sätt och även om det går att peka med hela handen åt ett håll så blir det snabbt vanskligt att rada upp data på det sättet de gör. De fokuserar väldigt mycket på att få raka diagram i mätningarna och specificera värden så till den grad att de inte kan misstolkas, när produkterna i själva verket inte alls har den precision som de önskar. Det blir snabbt missvisande och inte alltid särskilt representativt för hur en produkt beter sig.

Att G80 använder samma panel är heller ingen garanti för att den kommer att bete sig likadant som Philipsen.

Jag har inte skärmen kvar för test, men återigen går min erfarenhet inte alls i linje med vad du beskriver. Jag kunde inte få fram en annorlunda tonkurva eller skiftningar i ljus när jag använde TrueBlack jämfört med Personal, oberoende snittljus eller metadata. Det visade sig vara tydligt i både mätningar och vid faktiskt bruk. Att TrueBlack skulle vara märkbart ljusare än HDR1000 Max är också anmärkningsvärt då sistnämnda redan den ligger klart över de målvärden som ST.2084 har.

Med det sagt hävdar jag inte att det du beskriver inte stämmer överens med vad du upplever. Jag säger bara att jag inte alls känner igen det baserat på de Philipsar med QD-OLED panel som jag har testat.

Jag gissar på att du mätte apl och inte i spel?

Permalänk
Bildexpert

@wly: Att mäta direkt i spel ger väldigt mycket variabler och är svårt att dra några konkreta slutsatser kring. Ännu svårare blir det med trikromater som har en stor glugg.

Tittar man dessutom på Rtings testfilm som de använder sig av för att mäta "Real scene luminance" så verkar snittljuset vara väldigt högt. Dock tycks bara SDR-versionen vara tillgänglig, men enligt deras egna utsago så ska deras HDR-version vara baserat på samma innehåll men med högre peaks. Känner mig tveksam till om detta ens är särskilt representativt för en genomsnittlig ljusnivå, ty jag inte känner igen det för annat än Nyhetsmorgon eller liknande.

Fortfarande låter det mycket konstigt att du får mer ljus i True Black än HDR1000 Max. Om vi förutsätter att det faktiskt är så och att skärmen inte är trasig beror det sannolikt på att dina inställningar för HDR1000 Max är fel eller att din källa anpassar nivåerna baserat på skärmens metadata.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan göra ett macro för att byta källa på tangentbordet? Skulle vara enormt skönt att slippa nå knappen bakom skärmen som ni kanske förstår av bilden.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har skrivit detta i flera år nu. Problemet med Rtings är att de bryter ned testprocessen till enstaka parametrar och presenterar dessa som något absolut. Vilket förstås tolkas som något absolut av de som läser testerna men som egentligen aldrig har försökt mäta ljusstyrka under HDR. Har Rtings skrivit ut att något lyser med 704 nits så tolkas detta som att en TV som bara lyser med 703 nits faktiskt är lite sämre etc.

De siffrorna Rtings presenterar är statiska ögonblicksbilder från en situation som egentligen är dynamisk. Tittar man på Rtings ljusstyrkesiffror tillräckligt ofta i tillräckligt många tester märker man av en inkonsekvens, rent av en godtycklighet, särskilt "Real scene luminance" som är lite över hela kartan i varje test. Vilket är helt i linje med hur det är att faktiskt mäta ljusstyrka under HDR. Ljusstyrka i HDR är ofta över hela kartan därför att det är för många faktorer som påverkar en mätning i varje givet ögonblick. Alldeles för stor variation för att påstå att något alltid är exakt 704 nits.

Idéen med deras "Real scene luminance" skulle jag säga är rätt tänkt som ett mer realistiskt testmönster än enbart mätfält. Fast något är inte konsekvent med utförandet. Och framför allt är sättet som Rtings presenterar mätdata med något som om och om igen leder till misstolkningar.

Permalänk
Medlem

Har nu pillat mer på skärmen än att testa hdr en snabbis.

Mitt exemplars Ambiglow är trasig? Bara höger sida inkl mitten fungerar eller lyser.
Follow video fungerar heller inte.

Letat men inte hittat en enda död pixel.

Ljusstyrkan känns väldigt saknad. Har 60/100 men känns ändå mörkt bredvid min ips på 120 nits, båda skärmarna i sdr läge. 60 av 100 ska enligt mätning från testpiloten vara kring 165 nits. Känns mer som 80. Skärmsläckaren under oled care är av.
Sitter i ett rum utan lysen just nu.

Edit ändrade color temp från profile, kör gamer 1, till 6500k och nu ser den ljus ut?

Skärmen har senaste firmware direkt ur lådan.

Kanske ett måndags ex.

Står fast vid att hdr 400 tb är allmänt ljusare i cyberpunk än hdr 1000.

Permalänk
Medlem

Precis fått i gång min nu. Tittat runt lite i EvniaCenter och provat hur det ser ut i några tv-serier.

Inte riktigt fått kläm på AmbiGlow än. Det lyser när jag väljer Static, Color Shift eller några av de andra effekterna. Men det lyser inget när jag tar Follow Video och startar en tv-serie i VLC (oavsett om det är HDR eller ej).
Tar jag follow audio så ändrar sig färgerna med tv-serie i VLC.

Men ja, första intrycket är imponerande bra. Inser nu hur bristfällig man gamla ASUS varit. Riktigt fin känsla i svärtan.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dool:

Precis fått i gång min nu. Tittat runt lite i EvniaCenter och provat hur det ser ut i några tv-serier.

Inte riktigt fått kläm på AmbiGlow än. Det lyser när jag väljer Static, Color Shift eller några av de andra effekterna. Men det lyser inget när jag tar Follow Video och startar en tv-serie i VLC (oavsett om det är HDR eller ej).
Tar jag follow audio så ändrar sig färgerna med tv-serie i VLC.

Men ja, första intrycket är imponerande bra. Inser nu hur bristfällig man gamla ASUS varit. Riktigt fin känsla i svärtan.

Evniaprogrammet buggar follow video, av nån anledning, se #20681568

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Evniaprogrammet buggar follow video, av nån anledning, se #20681568

tack för quoten, inte fått det att fungera heller. Men mycket riktigt fungerade genom att aktivera det i skärmen

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Fick min igår. Det är verkligen en stor skillnad i storlek mellan denna och 27-tums varianten. Jag lutar åt att behålla denna och skicka tillbaka den mindre, även om jag är lite överväldigad av storleken på skärmen. 4k är underbart också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Fick min igår. Det är verkligen en stor skillnad i storlek mellan denna och 27-tums varianten. Jag lutar åt att behålla denna och skicka tillbaka den mindre, även om jag är lite överväldigad av storleken på skärmen. 4k är underbart också!

Ja, jag hade en tanke att 32" skulle bli för stort för min hörna med ganska begränsat med plats. Men man väljer sig snabbt så att det känns helt rätt.

Har ett gammalt hörnbord av typen som var populära som datorbord på kring sekelskiftet. Fick såga bort en del av hyllorna som omger skärmen.

Man ja, det är mysigt med stor skärm och 4K.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

<Uppladdad bildlänk>

Fungerar alla dina leds bakom?