Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Testpilot: Philips Evnia 32M2N8900 – QD-OLED för gaming med premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Fungerar alla dina leds bakom?

Jag kollade precis och ja - alla Leds lyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Fick min igår. Det är verkligen en stor skillnad i storlek mellan denna och 27-tums varianten. Jag lutar åt att behålla denna och skicka tillbaka den mindre, även om jag är lite överväldigad av storleken på skärmen. 4k är underbart också!
<Uppladdad bildlänk>

Snyggt, passar perfekt i stil och form ju!

Jag köpte densamma men funderar på att låta den gå tillbaka då jag upplevde den som för stor. Måhända att det är en vanesak och man kan ju även minska bildstorleken när det är snabba fps-spel.

Svårt, man vill ju ha det perfekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Snyggt, passar perfekt i stil och form ju!

Jag köpte densamma men funderar på att låta den gå tillbaka då jag upplevde den som för stor. Måhända att det är en vanesak och man kan ju även minska bildstorleken när det är snabba fps-spel.

Svårt, man vill ju ha det perfekta.

Om jag fick bestämma hade den varit ca 29tum
Eftersom jag har 27tums varianten hemma kan jag direkt jämföra och det kommer bli svårt att gå tillbaka till den mindre. Jag har hellre en lite för stor monitor än för liten. Särskilt nu när jag fått ta del av 4k vill jag verkligen inte gå tillbaka till 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Om jag fick bestämma hade den varit ca 29tum
Eftersom jag har 27tums varianten hemma kan jag direkt jämföra och det kommer bli svårt att gå tillbaka till den mindre. Jag har hellre en lite för stor monitor än för liten. Särskilt nu när jag fått ta del av 4k vill jag verkligen inte gå tillbaka till 1440p.

Med andra ord så borde jag ge den lite mer tid? Det är ju mycket skälen för pengarna när man blidkat att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Med andra ord så borde jag ge den lite mer tid? Det är ju mycket skälen för pengarna när man blidkat att jämföra.

ja, stressa inte. Jag har redan börjat att vänja mig. 27tums skärmen står brevid här och ser fruktansvärt liten ut. Jag känner nu att jag inte kan gå tillbaka.

Sedan är det ju det estetiska som drog mig till just denna serie skärmar. Jag tror det är den enda vita/silvriga oled 4k skärmen på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

ja, stressa inte. Jag har redan börjat att vänja mig. 27tums skärmen står brevid här och ser fruktansvärt liten ut. Jag känner nu att jag inte kan gå tillbaka.

Sedan är det ju det estetiska som drog mig till just denna serie skärmar. Jag tror det är den enda vita/silvriga oled 4k skärmen på marknaden.

Jo, jag känner ju till din stil så jag förstår ditt val! Tänker att den är fantastisk i single player-spel och allämnt användande. Det är väl egentligen mest att det är cs2 och valorant som spelas till 95% här. Dock ingen hög nivå alls så jag är inte i behov av 500Hz TN-paneler direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Jo, jag känner ju till din stil så jag förstår ditt val! Tänker att den är fantastisk i single player-spel och allämnt användande. Det är väl egentligen mest att det är cs2 och valorant som spelas till 95% här. Dock ingen hög nivå alls så jag är inte i behov av 500Hz TN-paneler direkt.

Jag spelar uteslutande COD Warzone och tycker skärmen är helt fantastisk för ändamålet @Choppe

jag har haft 27 tums skärmar förr, du vet ju också att jag sålde min MSI till dig, det är verkligen en vanesak. För mig blev 27tumaren för liten och kornig pga PPI. När man vant sig är 32tum 4k the way to go

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
99:e percentilen
Klicka för mer information
Skrivet av Nissling:

Om ni har några frågor eller feedback (ris som ros) tar jag gärna emot det här i tråden.

Skrivet av star-affinity:

OK, har den hemma nu och har testat den någon timme.

Skrivet av dool:

Ja, det blev en beställning.

Skrivet av Laren:

Klickade hem en också.

Skrivet av mehkr:

Beställd 👍😁

Skrivet av Aphex:

Det satt ingen skyddsfilm på panelen, trots det var den helt repfri (läst historier på nätet om mikrorepor på andra modeller).

Skrivet av Manboy:

Nu har jag också beställt en trots att jag sedan ett par veckor har 27-tums varianten.

Skrivet av meklubba:

Fick hem den igår.

Skrivet av wly:

Min har anlänt hos ombud men kan inte hämta den än.

Visa mer

Har någon av er upplevt liknande problem som på Samsung G80SD, nämligen att skärmen då och då blir svart – oftast i mindre än en sekund – vid 4K @ 240 Hz över DisplayPort?

Jag har bara ett RTX 2060 Super, så kan inte testa med HDMI, men baserat på diverse trådar jag läst om G80SD verkar specifikt DisplayPort-ingången lida av problemet, och en del misstänker att det har att göra med DSC. Det händer nämligen inte vid t ex 1080p @ 240 Hz eller 4K @ 120 Hz. Jag använder den medföljande kabeln.

Jag har alltså inte en Evnia, för tydlighetens skull.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:
Visa mer

Har någon av er upplevt liknande problem som på Samsung G80SD, nämligen att skärmen då och då blir svart – oftast i mindre än en sekund – vid 4K @ 240 Hz över DisplayPort?

Jag har bara ett RTX 2060 Super, så kan inte testa med HDMI, men baserat på diverse trådar jag läst om G80SD verkar specifikt DisplayPort-ingången lida av problemet, och en del misstänker att det har att göra med DSC. Det händer nämligen inte vid t ex 1080p @ 240 Hz eller 4K @ 120 Hz. Jag använder den medföljande kabeln.

Inte upplevt detta.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:
Visa mer

DSC är endast metoden för att komprimera signalen. Om det blir liknande fel är det inte DSC i sig självt som är problemet utan att Samsungs kretsar – alternativt kabeln – alternativt grafikkortet – inte håller måttet. Enklast att felsöka är att byta till en certifierad DP-kabel. Kvarstår problemet med en certifierad kabel återstår skärmen eller grafikkortet. Ifall de som har liknande problem använder en uppsjö av olika grafikkort, alla testar med certifierade kablar och fortfarande får samma dropouts i signalen återstår det rimliga med att skärmen inte fungerar fullt ut.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Alling:

Hade inte det problemet på 32M2N8900 när jag testade med mitt RTX-3090. Däremot kunde fjolårets 49M2C8900 ge liknande symtom vid 5120x1440/240Hz, även med samma kablar. Märkligt då bandbredden som krävs för 3840x2160/240Hz är högre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inte heller upplevt detta.
Det är inte bara Pixel Refresh som går in och avbryter? vissa skärmar förvarnar inte.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns antagligen en kretsuppsättning i en sådan signalkedja som inte fungerar till 100% utan endast till 99,999999% och när det fallerar inom 0,000001% synkar signalen om. Vilket blir då och då i praktiken. Gissar på ett mindre fel djupt rotat i konstruktionen/designen av den kretsuppsättningen. Att få igenom en signal på de här nivåerna ihop med DSC är ett ganska nytt fenomen i och med att det är första generationen skärmar som pushar en ny gräns. Sedan är frågan om roten till problemet ligger i grafikkortet eller i skärmens kretsuppsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:
Visa mer

Inget sådant problem hittills!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

DSC är endast metoden för att komprimera signalen. Om det blir liknande fel är det inte DSC i sig självt som är problemet utan att Samsungs kretsar – alternativt kabeln – alternativt grafikkortet – inte håller måttet.

Ja, min avsikt var att "har att göra med DSC" skulle innefatta till exempel att problemet endast uppstår när DSC används, även om DSC i sig är korrekt specificerat från VESA:s sida.

Citat:

Enklast att felsöka är att byta till en certifierad DP-kabel. Kvarstår problemet med en certifierad kabel återstår skärmen eller grafikkortet. Ifall de som har liknande problem använder en uppsjö av olika grafikkort, alla testar med certifierade kablar och fortfarande får samma dropouts i signalen återstår det rimliga med att skärmen inte fungerar fullt ut.

Jag förmodar att många olika grafikkort har använts av folk som har upplevt problemet, men att de flesta har haft ocertifierade kablar (troligen i många fall den medföljande). Jag vet inte ens hur man avgör om en kabel är certifierad eller inte, enbart utifrån själva kabeln (alltså utan förpackning eller dylikt).

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Jag förmodar att många olika grafikkort har använts av folk som har upplevt problemet, men att de flesta har haft ocertifierade kablar (troligen i många fall den medföljande). Jag vet inte ens hur man avgör om en kabel är certifierad eller inte, enbart utifrån själva kabeln (alltså utan förpackning eller dylikt).

Det gör man inte annat än att hoppas på att den som säljer kabeln är ärlig med vad de menar är en certifierad DP-kabel. Man kan ju alltid försöka matcha mot VESA:s förteckning över certifierade kablar men den är mer knuten till själva kabeltillverkaren och mer sällan till det varumärke som står där i på kartongen. Här är ju HDMI Ultra High Speed bättre ur konsumentsynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:
Visa mer

Min bror som har skärmen (G80SD) har samma problem över DP, verkar vara ett vanligt problem. Läste mig till att problemet inte händer över HDMI.

Permalänk
Skrivet av Lucifr:

Min bror som har skärmen har samma problem över DP, verkar vara ett vanligt problem. Läste mig till att problemet inte händer över HDMI.

Har din bror Philips 32M2N8900 eller Samsung G80SD? Redigera gärna ditt inlägg för tydlighetens skull om möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har din bror Philips 32M2N8900 eller Samsung G80SD? Redigera gärna ditt inlägg för tydlighetens skull om möjligt.

G80SD 😀

Permalänk
Medlem

Ni som har philips skärmen kan ni kolla bakstycket. Plasten som går hela vägen till skärmkanten sitter den åt som den ska eller har den delvis släppt? Mitt ex har släppt i övre vänstra hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Ni som har philips skärmen kan ni kolla bakstycket. Plasten som går hela vägen till skärmkanten sitter den åt som den ska eller har den delvis släppt? Mitt ex har släppt i övre vänstra hörnet.

Kan du lägga upp en bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Kan du lägga upp en bil?

Den är nedpackad så tyvärr inte. Bakstycket verkar limmat.

Permalänk
Medlem

Funderat lite på det här med att stänga av den på natten eller låta den gå ned i strömspar. Den gör ju pixel refresh i strömspar.
Finns det nån anledning egentligen att stänga av den med joystickknappen?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Så ingen som kan syna baksidan av skärmen längs kanten och se om allt är som det ska. Inga glapp eller så, min hade på bänster sida uppe i hörnet där bak. Även bezeln nedtill på framsidan av skärmen. Min hade flera glapp på ca 1mm där nere.

Permalänk
Skrivet av wly:

Låt oss ställa frågan direkt till @Nissling, @star-affinity, @dool, @Laren, @mehkr, @Aphex och @meklubba, vilka verkar vara de som har skärmen (och som inte redan har svarat).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Låt oss ställa frågan direkt till @Nissling, @star-affinity, @dool, @Laren, @mehkr, @Aphex och @meklubba, vilka verkar vara de som har skärmen (och som inte redan har svarat).

Min står inklämd i ett hörnbord och har väldigt svårt att se bakom den så jag passar på frågan.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Bildexpert

Jag märkte inget när jag hade skärmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Min verkar sitta fast vad jag kan se!

Permalänk
Skrivet av wly:

Alltså, det verkar vara lite dålig kvalitetskontroll gällande det med bakstycket. Mitt första exemplar som jag skickade tillbaka såg ut så här:

Fick ut ett nytt exemplar, men även på det sitter inte bakstycket åt helt jämnt överallt. Dock bara ett par millimeter på ena sidan denna gången.

Eftersom det inte direkt syns och inte är det stora hål mitt första exemplar hade så låter jag det vara. Men visst känns det lite knasigt att de inte kan få till monteringen bättre. Verkar ju uppenbarligen vara ett rätt vanligt problem.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wly:

Den sitter.. kan se viss variation i hur tight, om jag går över det med ficklampa. på vissa ställen flexar det lite mer än på andra, men ingen hel millimeter. I så fall borde du ju få in en nagel eller två och det låter inte alls rätt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem