AOC AG276QZD2 - Billigaste 240hz OLED Monitor på marknaden

Permalänk
Medlem

AOC AG276QZD2 - Billigaste 240hz OLED Monitor på marknaden

Det finns nästan 0 videor som täcker den nya versionen av AG276QZD2. Så jag har sammanställt mina tankar och erfarenheter med denna skärm. Förhoppningsvis hjälper detta framtida köpare eftersom det finns några bra erbjudanden att göra på den här skärmen just nu under Black friday. Jag hämtade ut min idag. Väldigt rough cut nedan men kanske hjälper någon på forumet 👍

Permalänk
Medlem

Länken funkar inte

Permalänk
Medlem

Har skärmen en inbyggd fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crookz:

Länken funkar inte

https://youtu.be/hBPDtOaP4D4?feature=shared

Skrivet av Kvarnis:

Har skärmen en inbyggd fläkt?

Jag tror inte det. Annars är RPM så pass låg att jag inte kan höra den.

Permalänk
Medlem

De har även en ny modell vid namn AG326UD, 32" 4K 160 Hz QD-OLED version för runt 10K (även MSI har en med samma specs som elgiganten säljer exklusivt för 9995). AOC kör verkligen på med bra budget skärmar just nu. Och om de också sänks inför Black Friday så kan man absout inte klaga.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13994852

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

De har även en nya AOC AG326UD, 32" 4K 160 Hz QD-OLED version för runt 10K (även MSI har en med samma specs som elgiganten säljer exklusivt för 9995).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13994852

Jag tyckte också den var väldigt intressant, hade den gått ner under 10k hade jag kanske slagit till på den istället för denna OLED.

Men för 6k är jag nöjd med denna några år. Ryktas ju om ännu grymmare OLEDs 2025 så jag tror det kommer bara att släppas bättre och bättre paneler. Hoppas priserna går ner ännu mer i framtiden.

Finns denna video som pratar lite om dom nya AOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Det finns nästan 0 videor som täcker den nya versionen av AG276QZD2. Så jag har sammanställt mina tankar och erfarenheter med denna skärm. Förhoppningsvis hjälper detta framtida köpare eftersom det finns några bra erbjudanden att göra på den här skärmen just nu under Black friday. Jag hämtade ut min idag. Väldigt rough cut nedan men kanske hjälper någon på forumet 👍

https://youtu.be/hBPDtOaP4D4?si=bGBsYmyM-gOQ40bK

Kan du ta en bild på subpixlarna med din kamera satt till makro?

Permalänk
Medlem

Är vi klara på vad skillnaden är mellan AG276QZD och AG276QZD2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

WOLED vs. QD-OLED är väl den största skillnaden. Väldigt stor skillnad egentligen för att bara lägga till en 2:a på slutet

Min AG276QZD2 beställdes igår kväll.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Skrivet av Joppis:

WOLED vs. QD-OLED är väl den största skillnaden.

Glossy på nya, Matte på gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Glossy på nya, Matte på gamla.

Just det, det också. Glossy blir perfekt för mig. Min spelhörna är skyddad från okontrollerat ljus

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Just det, det också. Glossy blir perfekt för mig. Min spelhörna är skyddad från okontrollerat ljus

Låter bra! Jag har en stor gardin mörkläggningsgardin i mitt kontor så det är pitch black Glossy känns som det bättre valet än Matte, men allting beror ju på miljön och preferens, skulle aldrig gå att använda denna skärm i ett öppet landskap på ett kontor då det skulle förmodligen inte gå att se något med alla reflektioner.

Om man inte kan kontrollera ljuset i sin miljön hade jag inte rekommenderat denna skärm.

Permalänk
Medlem

Är inte Samsung OLED G6 bättre, den kostar bara 1000kr mer nu. Man får 360HZ, och den har fått rätt så bra betyg på Rtings.com
AOC modellen som diskuteras här har inte testats av dem ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Är inte Samsung OLED G6 bättre, den kostar bara 1000kr mer nu. Man får 360HZ, och den har fått rätt så bra betyg på Rtings.com

Jo, kanske. Men den kostar en tusenlapp mer. Så kan man hålla på i oändlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

G6 är dessutom matte? Tror jag? Jag ville ha glossy som ytbelägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Kan du ta en bild på subpixlarna med din kamera satt till makro?

Här har du exempel, runt texten ser det ut som en konstant chromatic abberation. Hade nog aldrig rekommenderat den här skärmen för produktivitet då man förmodligen blir extra trött i ögonen av texten. Endast gaming/film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Nu var det ett tag sen jag kollade upp det men för 1,5 år sedan vet jag att Samsung bara lämnade 1 års inbränningsgaranti på sina QD-OLED skärmar, AOC lämnar 3 år vilket borde anses vara standard idag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Här har du exempel, runt texten ser det ut som en konstant chromatic abberation. Hade nog aldrig rekommenderat den här skärmen för produktivitet då man förmodligen blir extra trött i ögonen av texten. Endast gaming/film.

https://i.imgur.com/2QuN2X9.webp

https://i.imgur.com/sIwdq3t.jpeg

Bara jag eller ser de ut som Gen 3 qdoled layout och skepnad? Många som sagt på nätet an den använder gen 1. Intressant att se. Undrar varför de kör 240 istället för 360hz då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Bara jag eller ser de ut som Gen 3 qdoled layout och skepnad? Många som sagt på nätet an den använder gen 1. Intressant att se. Undrar varför de kör 240 istället för 360hz då.

TFTCentral skriver att denna Samsung-panel är en Gen3.

https://tftcentral.co.uk/news/aoc-agon-pro-ag276qzd2-showcase...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

G6 är dessutom matte? Tror jag? Jag ville ha glossy som ytbelägg.

G6 är matte ja. Jag vet faktiskt inte vad skillnaden mellan glossy och matte är. Gör det verkligen så stor skillnad?

Skrivet av Gambit_2K:

Nu var det ett tag sen jag kollade upp det men för 1,5 år sedan vet jag att Samsung bara lämnade 1 års inbränningsgaranti på sina QD-OLED skärmar, AOC lämnar 3 år vilket borde anses vara standard idag.

Tror 25 månader garanti för inbränning om jag inte har fel. Gäller dock bara för normal användning och inte kommersiellt/missbruk/felaktig användning.

Jag är dock osäker, ser olika svar, på samsungs hemsida står det på supporten att monitors har 25 månaders garanti, och på specs för G6 står det: "
Burn-In cover in warranty
Normal användning av Burn-in täcks av garantin. (Men det täcks inte för kommersiell användning, eller vid missbruk och felaktig användning) ". Men det står ingen tid där, så antar 25 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Jo, kanske. Men den kostar en tusenlapp mer. Så kan man hålla på i oändlighet

du har rätt, man kan gå till 9000kr för Fo27Q3, eller varför inte 1000 till för Samsung 4K G8, eller någon tusenlapp till för OLED QHD 480HZ, eller varför inte någon tusenlapp till för en 4K dual mode 1080P monitor. då är man nära 15000

Permalänk
Medlem

Del 2 uppe! Gjort fler tester.

https://youtu.be/7lfBzjQ8aec?si=m7zDTsw3iLLMMQaj

Permalänk
Medlem

@shogou Tack för en till ambitiös YT-video. Känns fortfarande som rätt val för mig.

Mitt exemplar ser ut att komma till Coop idag

Jag kommer för övrigt att ha kvar min nuvarande Acer 24" IPS 1440p som sekundär skärm för längre sessioner med CAD och annan produktivitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite mer och har ändrat Color Temp till Normal (Warm var inte min grej). Under Luminance har jag ändrat Brightness till 30. Har dolt TaskBar samt ikonerna på skrivbordet och kör helsvart bakgrund. Har även gått igenom ClearType-guiden och upplever inte svart text på vit bakgrund som något problem.

Nu blir det gaming

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nu har jag testat lite mer och har ändrat Color Temp till Normal (Warm var inte min grej). Under Luminance har jag ändrat Brightness till 30. Har dolt TaskBar samt ikonerna på skrivbordet och kör helsvart bakgrund. Har även gått igenom ClearType-guiden och upplever inte svart text på vit bakgrund som något problem.

Nu blir det gaming

Sätt på screensaver på 1 minut med en svart bild om du inte gjort redan. Funkar super bra för mig när man behöver springa afk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Sätt på screensaver på 1 minut med en svart bild om du inte gjort redan. Funkar super bra för mig när man behöver springa afk.

Menar du i skärmens OSD eller i Windows?

Denna skärm är för övrigt kompatibel med det lilla programmet Monitorian så man enkelt kan ändra ljusstyrka utan att gå via OSD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Menar du i skärmens OSD eller i Windows?

Denna skärm är för övrigt kompatibel med det lilla programmet Monitorian så man enkelt kan ändra ljusstyrka utan att gå via OSD

Jag körde i Windows bara men det du nämner går säkert lika bra

Permalänk

Hir funkar det med adaptive sync? Kollat på skärmen men vet inte om man ska gå på någon med G-sync då jag har ett Gforce GPU.
Kan då säga att jag är ganska novis inom detta område 🫣

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorFiskarn86:

Hir funkar det med adaptive sync? Kollat på skärmen men vet inte om man ska gå på någon med G-sync då jag har ett Gforce GPU.
Kan då säga att jag är ganska novis inom detta område 🫣

Synken funkar fint för mig med RTX 4060. Skärmen finns med på Nvidias officiella lista och rangen för variabel sync är 48-240Hz. Kräver Nvidia-kort i 10-serien eller nyare och med driver 560.70 eller nyare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Del 3 - Monitor shippas med senaste FW, temporär lösning för flickering är att disabla gsync (men inte en permanent lösning)