Permalänk

Bygga dator tips :)

Hej!

Nu är det dags för mig att bygga och beställa min nya dator som jag ska ha till min tv, vad tycker ni om mina specs i detta bygge?

Chassi Fractal design Ridge

CPU amd 7700 (ej X) eller 9700X?

Moderkort Strix B650E-I

Gpu 4070 ti super eller vänta på kommande 5070?

Apu Corsair SF1000 3.1 eller ett SF800 3.1?

Ram Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast eller 5200MHz?

SSD Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Kylning Noctua NH-L12S

Jag kommer köra med kontroll till tv:n, antar att X-box kontrollern kanske är det bästa valet till pc eller kommer ps5 kontrollern fungera lika bra till spelen eller ska man ha en av varje?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ryzen 7700 för 1300kr mindre helt klart.

Kommer ta minst 2-3 månader innan du kan få tag på 5070, kanske mer, ifall det är värt det är upp till dig. Köper du 4070ti/super andrahand istället kommer du inte spendera något extra jämfört med ifall du väntar. Däremot kanske 5000 serien är mer effektiva, men det vet vi ej.

Menar du sf850? är rabatterad just nu så den ja https://www.inet.se/produkt/6906432/corsair-sf850-platinum-at...
Du kommer ju inte ens komma nära 850w så dumt att spendera ännu mer på 1000w. T.o.m 550w hade räckt ifall du inte överclockar med dem komponenterna.

6000MHz cl30 ram.

Xbox kontroller kan ha någon fördel med vissa funktioner/appar men båda ska funka bra till pc.

Permalänk
Medlem

Du verkar ha koll på grejerna. Mitt förslag hade sett ungefär likadant ut. Om du kan tänka dig AMD är 7900 XT lite billigare än 4070 Ti Super.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Ryzen 7700 för 1300kr mindre helt klart.

Kommer ta minst 2-3 månader innan du kan få tag på 5070, kanske mer, ifall det är värt det är upp till dig. Köper du 4070ti/super andrahand istället kommer du inte spendera något extra jämfört med ifall du väntar. Däremot kanske 5000 serien är mer effektiva, men det vet vi ej.

Menar du sf850? är rabatterad just nu så den ja https://www.inet.se/produkt/6906432/corsair-sf850-platinum-at...
Du kommer ju inte ens komma nära 850w så dumt att spendera ännu mer på 1000w. T.o.m 550w hade räckt ifall du inte överclockar med dem komponenterna.

6000MHz cl30 ram.

Xbox kontroller kan ha någon fördel med vissa funktioner/appar men båda ska funka bra till pc.

Man kunde köpa 7700 utan kylare såg jag på proshop om jag inte såg fel för under 3000kr så den kanske man skulle klippa.

Ja exakt den menade jag sf1000 men då ändrar jag mig till 850w istället, alla på jobbet sa att jag skulle ha 1000w för framtida gpu:er men jag går efter ditt råd istället. Jag kommer inte greja med överklockning så då borde jag klara mig med sf850, jag kommer säkerligen köpa 5070 ti sen också men jag borde klara mig med denna 850 wattare till detta kort också om jag får gissa? 😃

Standard är ju 5200MHz på ram men när jag kör med 6000MHz är det bara att sätta i det och köra på eller måste jag ändra något i bios med tanke på snabbare minne? 😅

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Du verkar ha koll på grejerna. Mitt förslag hade sett ungefär likadant ut. Om du kan tänka dig AMD är 7900 XT lite billigare än 4070 Ti Super.

https://komponentkoll.se/bild/KRMFU.png

Tack, jag har försökt att läsa på så mycket jag kan om detta på nätet och YouTube men nu när jag väl har bestämt mig för komponenterna så vill jag säkerställa med er först här då jag inte är helt 100 insatt i detta.

Jag har kikat på amd och det var lockande till en början tills jag såg att AMD inte var så bra på ray tracing, sen såg jag att de även hade lite ghosting i spelen ”enligt” YouTube. Jag skulle vilja använda mig utav ray tracing i spelen 😃

Jag var först inne på ett 7900gre men 4070 ti super känns ändå som ett bra val 😅

Såg att du lade in ett annat nät agg som inte har 3.1 standarden och 7600, vill fråga varför? Är detta ett bättre val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Man kunde köpa 7700 utan kylare såg jag på proshop om jag inte såg fel för under 3000kr så den kanske man skulle klippa.

Ja exakt den menade jag sf1000 men då ändrar jag mig till 850w istället, alla på jobbet sa att jag skulle ha 1000w för framtida gpu:er men jag går efter ditt råd istället. Jag kommer inte greja med överklockning så då borde jag klara mig med sf850, jag kommer säkerligen köpa 5070 ti sen också men jag borde klara mig med denna 850 wattare till detta kort också om jag får gissa? 😃

Standard är ju 5200MHz på ram men när jag kör med 6000MHz är det bara att sätta i det och köra på eller måste jag ändra något i bios med tanke på snabbare minne? 😅

I ett sff bygge tror jag inte du kommer lägga in ett rtx 5090 som drar 600w (t.o.m då kan 850w räcka för det mesta, då 5090 troligen inte drar 600w under normal spelande).
Kommer garanterat klara av ett 5070 ti (om det nu lanseras) även fast vi inte vet dens exakta strömförbrukning redan nu (den ryktas dra 300w, kontra 4070ti's 285w).

300w+100w för processor+100w för annat=500w ifall du lyckas belasta allt, alltså 350w marginal vilket räcker mer än väl. Finns en liten tendens att överdriva om nätaggskrav, men sen så är ju Ryzen väldigt effektiva. Eg. ett 14900k kan ju dra 400w+ bara processorn och då räcker inte 850w med ett starkare grafikkort.

För 6000mhz måste du gå in i bios och aktivera XMP/EXPO, brukar kunna göras med 1-2 klick, inget avancerat.

Permalänk
Medlem

Minnesträningen kan ta ett tag första gången du startar moderna datorer, så ha lite tålamod (läs lite på sweclockers under tiden)

Permalänk
Skrivet av rwkk:

I ett sff bygge tror jag inte du kommer lägga in ett rtx 5090 som drar 600w (t.o.m då kan 850w räcka för det mesta, då 5090 troligen inte drar 600w under normal spelande).
Kommer garanterat klara av ett 5070 ti (om det nu lanseras) även fast vi inte vet dens exakta strömförbrukning redan nu (den ryktas dra 300w, kontra 4070ti's 285w).

300w+100w för processor+100w för annat=500w ifall du lyckas belasta allt, alltså 350w marginal vilket räcker mer än väl. Finns en liten tendens att överdriva om nätaggskrav, men sen så är ju Ryzen väldigt effektiva. Eg. ett 14900k kan ju dra 400w+ bara processorn och då räcker inte 850w med ett starkare grafikkort.

För 6000mhz måste du gå in i bios och aktivera XMP/EXPO, brukar kunna göras med 1-2 klick, inget avancerat.

Jag kommer inte att använda mig utav något 90-kort kommer hålla mig runt 70-80-korten sen vet jag inte om ett 5070 kommer få plats i chassit då det är begränsat men då kanske jag få gå ner ett steg i storlek som ryms i chassit sen i framtiden, jag har haft span på 4070 ti super samt 4080 super (founders edition) begagnat men har inte funnit något än men i värsta fall så bli ett nytt från butik.

Grymma tips och infon angående watten på nätaggregatet, jag var orolig först att 850w inte skulle räcka men nu vet jag att jag klarar mig med detta och sparar några hundralappar på detta 😃

Kanske kommer en fråga sen om jag kör fast med inställningen i bios när det gäller minnet men antar att det bara att sätta expo på on i menyn där sen 😁

Vet du vilket det bästa programmet är till en ps5 kontroll så att den fungerar till både Xbox samt PlayStations spel?

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Minnesträningen kan ta ett tag första gången du startar moderna datorer, så ha lite tålamod (läs lite på sweclockers under tiden)

Menar du att det kommer krångla med dessa minnen? 😅 men jag ska försöka hitta detta som du nämner här på sweclockers 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Menar du att det kommer krångla med dessa minnen? 😅 men jag ska försöka hitta detta som du nämner här på sweclockers 😁

Inte alls, snarare är det personer som är otåliga som är orsaken till många problem. Minnesträning och BIOS-uppdateringar ska man låta vara ifred så långt som möjligt. Finns ju historier på Internet med datorer som tagit 45 minuter på sig, men oftast handlar det om några minuter, om ens det.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Inte alls, snarare är det personer som är otåliga som är orsaken till många problem. Minnesträning och BIOS-uppdateringar ska man låta vara ifred så långt som möjligt. Finns ju historier på Internet med datorer som tagit 45 minuter på sig, men oftast handlar det om några minuter, om ens det.

Aha tack för tipset men varför bör man inte uppdatera bios?

Hur många kärnor och trådar rekommenderas det till spel när det gäller CPU? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Aha tack för tipset men varför bör man inte uppdatera bios?

Hur många kärnor och trådar rekommenderas det till spel när det gäller CPU? 😊

Jag syftade på att när väl BIOS-uppdateringen är igång så skall man låta den vara ifred. Sen är det väl olika tycken om och när man skall uppdatera BIOS. Vissa förespråkar att man absolut bara gör det när man har problem, andra väljer att ha det uppdaterat för att dra nytta av de senaste stabilitetsfixarna för hårdvaran (oftast minneskorten). Jag tar en medelväg, brukar uppdatera varje moderkort två gånger under livslängden.

Hur många kärnor du behöver är helt beroende på vilket spel du kör. Vissa är strikt entrådade, medans andra i princip drar nytta av allt du kan erbjuda.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Jag syftade på att när väl BIOS-uppdateringen är igång så skall man låta den vara ifred. Sen är det väl olika tycken om och när man skall uppdatera BIOS. Vissa förespråkar att man absolut bara gör det när man har problem, andra väljer att ha det uppdaterat för att dra nytta av de senaste stabilitetsfixarna för hårdvaran (oftast minneskorten). Jag tar en medelväg, brukar uppdatera varje moderkort två gånger under livslängden.

Hur många kärnor du behöver är helt beroende på vilket spel du kör. Vissa är strikt entrådade, medans andra i princip drar nytta av allt du kan erbjuda.

Tack för tipsen, då behöver jag inte uppdatera så ofta 😁

Jag spelar bara singel player spel tex cyber punk, resident evil osv, läste och kollade på YouTube och många rekommenderar ryzen 7600 (ej X) jag var inne på 7700 (ej X) kanske har tänkt fel när det gäller CPU? 😅

Permalänk

Nu har jag beställt lite delar till mitt bygge, köpte det som de hade rea på och inväntar mellandagarna nu ifall de sänker på restrerande delar. Sitter dock i tankarna ifall någon här vet om det är skillnad på bildkvaliteten mellan amd samt Nvidia i hdr?

Vet när jag testade 3060 ti när det kom ut och testade cyber punk, bilden var magiskt fin i hdr och när jag sålde denna dator samt köpte ps5 för att testa samma spel så var bilden så mycket sämre i hdr, färgerna var sämre osv.. är det så att nvidia är bäst på detta? 😅

Permalänk

Fick hem mitt moderkort idag och på kartongen så har de klistrat på en lapp med detta ” Ready for AMD Ryzen™ 9000 Series desktop processors”

Innebär detta att jag inte behöver uppdatera bios för 9700x om jag nu köper en sådan eller måste jag uppdatera bios ändå? 😅

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackfear:

Fick hem mitt moderkort idag och på kartongen så har de klistrat på en lapp med detta ” Ready for AMD Ryzen™ 9000 Series desktop processors”

Innebär detta att jag inte behöver uppdatera bios för 9700x om jag nu köper en sådan eller måste jag uppdatera bios ändå? 😅

Det kan vara värt att uppdatera ändå, men processorn ska ju fungera. Det är ändå oftast en bra idé att ha senaste BIOS vid nybygge oavsett, eftersom det kan bättra kompatibilitet med hårdvara (framför allt minnen), fixa säkerhetshål och annat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det kan vara värt att uppdatera ändå, men processorn ska ju fungera. Det är ändå oftast en bra idé att ha senaste BIOS vid nybygge oavsett, eftersom det kan bättra kompatibilitet med hårdvara (framför allt minnen), fixa säkerhetshål och annat.

Grymt! Känns bra att veta detta och framförallt att den ändå fungerar ihop med 9-serien utan att man behöver uppdatera direkt. Är det krångligt att uppdatera bios, jag har aldrig grejat med detta tidigare 😅

Sen undrar jag om det är Windows 11 som gäller nuförtiden? Isf vilken variant är bäst till enbart spelande?

Permalänk
Medlem

finns ett 7900XTX på Komplett för 10499 om du vill stega upp lite mer där

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackfear:

Grymt! Känns bra att veta detta och framförallt att den ändå fungerar ihop med 9-serien utan att man behöver uppdatera direkt. Är det krångligt att uppdatera bios, jag har aldrig grejat med detta tidigare 😅

Sen undrar jag om det är Windows 11 som gäller nuförtiden? Isf vilken variant är bäst till enbart spelande?

Nej, det är inte så svårt egentligen. Hitta rätt BIOS hos tillverkaren, packa upp till ett USB-minne, gå in i BIOS och leta upp rätt funktion (brukar heta typ Q-Flash, EZ Flash osv), sen sköter det mesta sig självt.
Många BIOS klarar NTFS nu, då kan man lägga det på sin SSD istället för att behöva hitta ett minne.

Sen är det värt att tänka på att det brukar nollställa inställningarna, så man vill nog t ex slå på XMP/EXPO efteråt så man utnyttjar minnena fullt ut.

Jag skulle säga att Windows 11 är det som gäller om man ska köra Windows; om inget ändras slutar Windows 10 få support om typ 10 månader. Variant spelar ingen roll, Home/Pro är typ identiska vad gäller spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nej, det är inte så svårt egentligen. Hitta rätt BIOS hos tillverkaren, packa upp till ett USB-minne, gå in i BIOS och leta upp rätt funktion (brukar heta typ Q-Flash, EZ Flash osv), sen sköter det mesta sig självt.
Många BIOS klarar NTFS nu, då kan man lägga det på sin SSD istället för att behöva hitta ett minne.

Sen är det värt att tänka på att det brukar nollställa inställningarna, så man vill nog t ex slå på XMP/EXPO efteråt så man utnyttjar minnena fullt ut.

Jag skulle säga att Windows 11 är det som gäller om man ska köra Windows; om inget ändras slutar Windows 10 få support om typ 10 månader. Variant spelar ingen roll, Home/Pro är typ identiska vad gäller spel.

Tack för ett utförligt svar hur jag går tillväga med detta, håller tummarna att 9700x går ner lite i pris nu under mellandagarna annars kanske det blir en 7700 non X istället 😅

Såg att man kunde köpa Windows 11 för typ 150 spänn på nätet men då är det kopplat till moderkortet, är detta ett dåligt val av köp? Eller ska man köpa det för över 1000kr?

Tänker att det är väl inte så ofta som man byter moderkort och när man väl gör det så kan man ju betala 150kr igen och då kanske det är Windows 12 som gäller 😅

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

finns ett 7900XTX på Komplett för 10499 om du vill stega upp lite mer där

Tack för tipset, men jag är tveksam till om detta passar i ett fractal design ridge chassi 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Tack för tipset, men jag är tveksam till om detta passar i ett fractal design ridge chassi 😅

nej, det verkar vara lite för stort

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Jag såg att fractal design ridge har utgått på inet, grundar på om fractal kommer med en ny version nu kanske? 🤔 eller vad tror ni? 😅

Permalänk
Skrivet av anon361157:

Kör på en sådan här istället: https://www.inet.se/produkt/6905668/fractal-design-terra-silv...
Superfint och billigt just nu! Jag har en sådan, tänk på bara att max längden på GPU ska vara 322mm.

Jag var inne på en sådan först tills jag hörde och läste att man behöver vara en van databyggare för att bygga i denna, och jag är ingen van byggare så kände att jag kanske inte ska testa att bygga i det chassit 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Jag var inne på en sådan först tills jag hörde och läste att man behöver vara en van databyggare för att bygga i denna, och jag är ingen van byggare så kände att jag kanske inte ska testa att bygga i det chassit 😬

Nja, jag tyckte det var rätt lätt att bygga i, det gäller dock att tänka på komponenterna

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Nja, jag tyckte det var rätt lätt att bygga i, det gäller dock att tänka på komponenterna

Härligt att höra men det lutar nog åt en ridge för min del, men verkar som att det kommer ett nytt chassi nu, har kontaktat fractal nu om det är ett nytt chassi på G. Antar att de inte kommer spoila något om detta innan lanseringen 😅

Permalänk

Halloj i stugan! Nu har jag köpt allt till min nya dator förutom gpu, jag är lite sugen på att köpa 5080 men kommer den lira bra ihop med 9700x? Tänkte spela i 4k 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackfear:

Halloj i stugan! Nu har jag köpt allt till min nya dator förutom gpu, jag är lite sugen på att köpa 5080 men kommer den lira bra ihop med 9700x? Tänkte spela i 4k 😃

I 4K-upplösning så är processorn inte jätteviktig. Redan i 1440p så gör grafikkortet stor majoritet av jobbet. Kommer fungera galant.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

I 4K-upplösning så är processorn inte jätteviktig. Redan i 1440p så gör grafikkortet stor majoritet av jobbet. Kommer fungera galant.

Kanon det var bra att höra, då är det bara att köra på sen när 5080 släpps 😁👌🏻

Permalänk

Jag håller på och förbereder datorn här hemma och har lite dålig koll på vilka kablar som man ska använda från nätaggregatet-moderkort, jag har just nu dragit 24 pin kabeln samt en CPU kabel till moderkortet från nätaggregatet, är det något mer?

Tänkte och hoppas att jag får tag i ett 5080 och det finns en kabel som det står 600w pcie, är det denna som jag ska ha till 5080?