Dator till Flightsim 2020/2024

Permalänk
Medlem

Dator till Flightsim 2020/2024

Hej,

Jag är ute efter en dator för att främst spela MSFS 2020, kanske även 2024(beroende på den extra kostnaden).
Övriga spel är Minecraft och Factorio, så där tror jag inte begränsningen finns

Budget är ca 15k, har byggt två datorer förut så det är ingen omöjlighet men att köpa denna tjänst är att föredra!

Har också kollat tidigare trådar här, men då det är från några dagar sedan verkar någon komponent saknas och jag har inte så bra koll på vad som är kompatibelt!

Permalänk
Medlem

Vilket upplösning ska du spela på? 1080p eller 4k gör ju skillnad.

Blev 16k, jag valde det mesta billigaste i lager just nu utan att kompromissa med prestanda. Vill du under 15k så välj 4060ti grafikkort istället.
https://www.inet.se/datorbygge/b1598172/16k

PS: jag tycker i princip allt är för dyrt, ännu mer nu precis efter reorna, men speciellt grafikkortet hade jag aldrig betalat så mycket för. Kan köpa snabbare för 5k begagnat.

Köper du nya delar men bygger själv och beställer från olika sidor sparar du 1500-2000kr.
Windows ingår inte heller i bygget jag valt utan det tänker jag du kan installare själv (och köpa licens mycket billigare online).

Permalänk
Medlem

Här är ett eget bygge:

Jag glömde såklart att du kan spara lite pengar på SSD för att komma närmre 15k, även på Inet bygget.
Denna egenbyggda, förutom 1800kr billigare, har starkare grafikkort (4070 super), en bättre luftkylare för cpun och 750psu ifall du i framtiden vill uppgradera dator. Valde dock billigare 1tb ssd som sagt.

Ifall du väljer likvärdiga komponenter på allt blir det c.a 2300kr billigare att bygga själv gentemot färdigbyggt från Inet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

För just MSFS är nog 5700X3D snabbast av förslagen ovan, men det blir ju en 4 år gammal plattform som inte riktigt går att uppgradera.
Å andra sidan, om man kör på Alastors förslag med AM5 så är det dyrt att uppgradera åtminstone just nu, då X3D-processorerna dit kostar över 5000 kr nu.

Inte en perfekt jämförelse, då de tyvärr inte testat någon 6-kärnig CPU, men jag tror att jämförelsen 5800X3D <-> 7700X är ganska snarlik 5700X3D <-> 7600 i MSFS, så 5700X3D vinner sannolikt med minst 25%.

I SweClockers test är också de 6-kärniga och 8-kärniga AM5-processorerna extremt jämna i 2024, så kärnantalet verkar inte direkt spela roll, utan det är främst L3-cachen som spelar roll.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslagen!
Låter som att jag ska bygga den själv för att få den lite mer prisvärd!

Angående upplösning så lutar det nog åt det lägre 1080p.

Svårt val dock, vill ju att den ska vara lite framtidssäkrad ändå, jag har något att fundera på 😊

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag kollat om jag kunde gå ner i GPU och sattsat på CPU, kan du få in en 5800x3d eller helst 7800x3d så kommer du troligen vinna sjukt mycket i just MSFS som är hårt mainthread / cpu limiterat, set många med typ även geforce 2060 som får bra grafikprestanda särskilt i 1080p men då sattsat på CPU, medna de åt andra hållet mer eller mindre är RIP, specielt om du vill köra tyngre addoner som kanske Fenix a320 eller PMDG boeings så behöver du CPU mycket mer än GPU

1tb disk är gränsfall, jag har inte så många addon utöver fenix och några flygplatser / liverys, men min installation + community är ändå på 320 gb,