Microsoft publicerar guide till Windows 11 på äldre datorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft publicerar guide till Windows 11 på äldre datorer

Inget företaget rekommenderar, men ser ut att föredra framför att du behåller Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man ska ju alltid hoppa över varannat OS, hoppas Win 12 kommer innan man blir tvingad till Win 11

Permalänk
Medlem

Kom igen Gaben, fixa så Linux blir den primära plattformen för spel. Börjar bli så trött på windows och deras konternuerliga försämring.

Permalänk
Medlem

Vet vi hur länge det kommer gå att gratis uppgradera från w10? Om supporten försvinner redan nästa höst vill man ju knte missa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Kom igen Gaben, fixa så Linux blir den primära plattformen för spel. Börjar bli så trött på windows och deras konternuerliga försämring.

Spel på Linux, alltså Proton, fungerar ju genom att emulera windows och dess systemanrop

För en spelutvecklare så utvecklas spelet fortfarande helt till windows och sen litar man på Proton att det ska funka på Linux

Så att Linux ska bli den ’primära’ spelplattformen är nog bar att glömma med dagens tekniska lösningar

Permalänk
Medlem

Microsoft kan ta Windows 11 och stoppa upp det i en plats, där solen aldrig skiner.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

En guide för att tvinga in det på gamla datorer.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Man ska ju alltid hoppa över varannat OS, hoppas Win 12 kommer innan man blir tvingad till Win 11

Det finns vad jag vet inget som pekar på att Windows 12 kommer på något sätt bli "bättre" än Windows 11. Det kommer väl bara vara en fortsättning på vad vi har nu. Windows 12 lär bli som en "sjukt stor patch" av Windows 11, så som Windows 11 var det mot Windows 10 på många sätt.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vet vi hur länge det kommer gå att gratis uppgradera från w10? Om supporten försvinner redan nästa höst vill man ju knte missa det.

MS har inte sagt något datum, så jag skulle räkna med för alltid. Windows 10 och Windows 11 delar också samma licenssystem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ännu är det ju inte primärt men rätt många spel funkar ju via Steam på Linux ändå. Men jag är rädd att om det skulle bli som du önskar skulle det innebära att allt fler attacker skulle utvecklas mot klientmaskiner med Linux.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Ännu är det ju inte primärt men rätt många spel funkar ju via Steam på Linux ändå. Men jag är rädd att om det skulle bli som du önskar skulle det innebära att allt fler attacker skulle utvecklas mot klientmaskiner med Linux.

Attacker mot linux (Eller idag, Windows) är det minsta problemet. Problemet är hur anti-användare windows blivit allteftersom. Omständigt att skapa lokalt konto när man installerar datorn ("För användarens bästa"), inställningar man stänger av slås på efter random updates, reklam i utforskaren och annat, eviga tjat om att man ska använda Edge som browser ("Kom igen, det blir kul!") etc. etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Attacker mot linux (Eller idag, Windows) är det minsta problemet. Problemet är hur anti-användare windows blivit allteftersom. Omständigt att skapa lokalt konto när man installerar datorn ("För användarens bästa"), inställningar man stänger av slås på efter random updates, reklam i utforskaren och annat, eviga tjat om att man ska använda Edge som browser ("Kom igen, det blir kul!") etc. etc.

Varken reklam i utforskaren, eller att inställningar man gjort i inställningarna ändras har jag varit med om i W11. Jag har alltid haft Firefox som standardwebbläsare och så länge jag inte öppnar Edge så får jag inget tjat om att använda Edge. Och jag öppnar Edge iallafall någon gång i veckan och jag får typ en sån fråga 1 gång per halvår, om ens det, så tjat skulle jag inte säga. Så mycket av det du tar upp har jag inte sett. Men jag har också stängt av dessa tre val i inställningarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ja verkligen, problemet är inte någon typ av malware eller virus. Det är verkligen att MS har jobbat hårt med att göra upplevelsen av ett icke-inträngande operativsystem mer eller mindre obefintligt.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varken reklam i utforskaren, eller att inställningar man gjort i inställningarna ändras har jag varit med om i W11. Jag har alltid haft Firefox som standardwebbläsare och så länge jag inte öppnar Edge så får jag inget tjat om att använda Edge. Och jag öppnar Edge iallafall någon gång i veckan och jag får typ en sån fråga 1 gång per halvår, om ens det, så tjat skulle jag inte säga. Så mycket av det du tar upp har jag inte sett. Men jag har också stängt av dessa tre val i inställningarna
<Uppladdad bildlänk>

"Jag har aldrig varit med om någon krock så varför ska jag använda bilbälte för?"
De drog ganska så snabbt tillbaka reklam i utforskaren, men att de ens föreslog och hade det ett litet tag är så vidrigt att jag vet inte vad jag ska säga. Numera har de försökt flytta reklamen till startmenyn istället, som förvisso jag aldrig använder och ser reklamen men det betyder inte att det inte finns och att det är negativt. Samma gäller de andra punkterna, även om de inte sker sådär jätteofta så sker de och det är dåligt, och det har blivit sämre än tidigare versioner, vilket var min primära poäng. OSet blir sämre och sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

"Jag har aldrig varit med om någon krock så varför ska jag använda bilbälte för?"
De drog ganska så snabbt tillbaka reklam i utforskaren, men att de ens föreslog och hade det ett litet tag är så vidrigt att jag vet inte vad jag ska säga. Numera har de försökt flytta reklamen till startmenyn istället, som förvisso jag aldrig använder och ser reklamen men det betyder inte att det inte finns och att det är negativt. Samma gäller de andra punkterna, även om de inte sker sådär jätteofta så sker de och det är dåligt, och det har blivit sämre än tidigare versioner, vilket var min primära poäng. OSet blir sämre och sämre.

Var mycket mer tjat i Edge i Windows 10 för mig så för mig har de snarare tonat ner det än tvärtom i Windows 11. Jag håller inte med om att OS:et blir sämre o sämre iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ett steg som är positivt tycker jag, och eftersom de kommer se detta året som kommer, att Windows 10 inte kommer minska i marknadsandelar så kommer de säkert till slut göra det möjligt att uppgradera de flesta halvgamla datorer till Windows 11 genom en enkel uppdatering. Annars kommer de tappa marknadsandelar som är det viktigaste för Microsoft. Inte om en TPM-modul finns eller inte i datorn.

När folk går över till Apple, Linux, Android förlorar de Office, Onedrive, Bing, Edge och allt som de tjänar pengar på. Så de ser ingen vinning till att inte få över alla till Windows 11.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det här känns som ett rätt snyggt initiativ av Microsoft. Just kravet på ny hårdvara har varit det som har fått mig att rynka på näsan över Windows 11. Att hänga med när det kommer nya versioner av ens operativsystem känns inte för mycket begärt annars.

Visst slog de på stora trumman för Windows 10 som "det sista Windows" men det tog de tillbaka för flera år sedan. Sedan verkar många i den här tråden störa sig på att användarupplevelsen blir sämre och sämre men det är också en utveckling som har pågått i många år. Ja, reklam i startmenyn är absurt men sluta gnälla och dumpa Windows i stället.

Skrivet av JBerger:

Valve har gjort så otroligt mycket på den här fronten att jag inte riktigt kan tänka mig vad mer man kan förvänta sig. Linux har funkat hur bra som helst för spel (med några specifika undantag) i flera år nu. Linux kommer att vara en primär plattform för spel när du och miljontals andra windowsanvändare har gått över men det kan inte Gaben tvinga er att göra. Ingenting blir bättre av att ni sitter och blir argare och argare över Microsofts skitifiering och väntar på att någon ska komma och säga att det är dags.

När du känner att du har orken att lägga några veckors frustration på att vänja dig vid ett helt nytt operativsystem, då är det dags.

Permalänk
Medlem

Det är synd om mänskligheten!

Vågar man hoppas på Windows 11 Starter Edition? Dvs något som faktiskt kan rulla på med 4GB RAM och en vanlig HDD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jo, förvisso. Bara menade att det skulle öka. Idag sker de flesta attacker mot Windows eftersom det är det som flest använder på sina hemdatorer. Sedan finns det ju massa andra saker som går att diskutera i oändlighet. Jag föredrar Linux av många skäl. Men det är en OT fråga som inte egentligen hör hemma här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig finns inget riktigt alternativ för windows, och precis som hårdvaran i datorn är efter mina behov så är w10 precis detsamma, plus att jag köper licens för pro versionen för att begränsa Microsoft´s snyltande och få precis det jag vill ha. Enda anledningen till Windows gratis versioner (Home) är ju för att ingen ska ha rätten att styra sin licens och bara ta skit som de inte vill. Angående W12 tror jag Microsoft mer eller mindre är på väg att göra det till Online (molnbaserad) version som ger säkra pengar månadsvis och låser sig som prenumeration, elvan blir nog kvar som gratisversion utan rätt att påverka. Bara att se hur w11 ser ut nu, allt för att göra en molnbaserad version finns i OSét butik för program och spel 365 finns ingen anledning att fortsätta och ge ut gratislicenser när du kan ta 99kr/mån för molnbaserad licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

För mig finns inget riktigt alternativ för windows, och precis som hårdvaran i datorn är efter mina behov så är w10 precis detsamma, plus att jag köper licens för pro versionen för att begränsa Microsoft´s snyltande och få precis det jag vill ha. Enda anledningen till Windows gratis versioner (Home) är ju för att ingen ska ha rätten att styra sin licens och bara ta skit som de inte vill. Angående W12 tror jag Microsoft mer eller mindre är på väg att göra det till Online (molnbaserad) version som ger säkra pengar månadsvis och låser sig som prenumeration, elvan blir nog kvar som gratisversion utan rätt att påverka. Bara att se hur w11 ser ut nu, allt för att göra en molnbaserad version finns i OSét butik för program och spel 365 finns ingen anledning att fortsätta och ge ut gratislicenser när du kan ta 99kr/mån för molnbaserad licens.

En rimlig tes.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Du vet att Linux, trots Steamdecks popularitet, fortfarande ligger på extremt låga 2% i Steams hardware surveys? 😅

Skrivet av JBerger:

Jag hoppas du totalt har bojkottat Google då? De skickar ju ofta popups och påminnelser i sina tjänster som vill att man ska använda Chrome osv. Och reklam på många platser (Gmail, Search, YouTube, mm).

Att Windows 11 skulle blivit sämre gäller ju bara för bakåtsträvare. Det är utan tvekan den säkraste och mest stabila versionen, och det funkar otroligt bra på moderna datorer.
Att alltid försöka vara 100% bakåtkompatibel är orsaken till många problem i äldre Windowsversioner. Någon gång behöver man släppa det äldsta, särskilt när det gäller säkerhet och stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Gaben kan inte fixa användarbasen. Det behöver ni göra. Kom nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Att Windows 11 skulle blivit sämre gäller ju bara för bakåtsträvare. Det är utan tvekan den säkraste och mest stabila versionen, och det funkar otroligt bra på moderna datorer.

Låter som att du blandar ihop Apple och Microsoft

Vet dock inte om jag håller med om att Windows 11 skulle vara säkrare än exempelvis Windows 10 IoT LTSC 2019.

Visst har 11:an många bra inbyggda säkerhetsfunktioner, men samtidigt så öppnar de upp till nya sårbarheter enligt mig genom alla nya funktioner.

Om nu Microsoft även ska börja lätta på de tidigare kraven, så är frågan vad som även händer med säkerheten.

Har Windows 11 LTSC 24H2 liggande på en extern SSD här, men hittills har jag inte lyckats få det i närheten lika snabbt och responsivt som Windows 10. Kanske borde lägga in 23H2 istället och se om det är bättre.

Windows 11 21H2 gillade jag faktiskt, mycket tack vare att det var likt Windows 10 på många sätt (även resursmässigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Gaben kan inte fixa användarbasen. Det behöver ni göra. Kom nu.

Om gaben kan fixa så att jag kan använda all mjukvara på linux som jag använder på windows så kan jag byta. Det gäller då även gammal mjukvara, t ex gamla editors till spel, konverterare, m.m.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Att alltid försöka vara 100% bakåtkompatibel är orsaken till många problem i äldre Windowsversioner. Någon gång behöver man släppa det äldsta, särskilt när det gäller säkerhet och stabilitet.

Så att man (näst intill) är tvungen att ha ett "online" konto kopplat till microsoft för att ens kunna använda sin dator är något positivt? Att jag får reklam i mitt dyra operativsystem ska jag bara acceptera och vara glad över?
Endast en utan erfarenhet kan påstå "gäller ju bara för bakåtsträvare"; finns positiva saker med de äldre versionerna också.
Jag har absolut inget emot nytt, jag är alltid bland de första med det senaste, men det betyder inte att jag vill att gamla bra saker/funktioner försvinner för moderna saker som är sämre. Det går att göra nytt utan att fördärva/försämra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Så att man (näst intill) är tvungen att ha ett "online" konto kopplat till microsoft för att ens kunna använda sin dator är något positivt?

Misstänker att du inte har något apple-konto då heller? Eller för den delen ett google-konto?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Misstänker att du inte har något apple-konto då heller? Eller för den delen ett google-konto?

Den stora skillnaden med både Apple- och Google-konto jfm Microsoft-konto, är att de två tidigare är valfria per tjänst och aldrig tvingande.

Mitt lokala användarkonto på min Mac har exempelvis ingen koppling alls till mitt Apple ID.

Ang. andra funktioner, så kan Photos vara helt lokalt på min iPad, medan det är kopplat till iCloud på min iPhone. Detsamma gäller Files (läs iCloud Drive) m.m. Passwords (f.d. Keychain) synkar där jag vill. Music kör lokala filer etc.

Ironiskt nog känner en helt annan öppenhet inom ekosystemet hos Apple, än hos Microsoft som nu gör allt de kan för att låsa in dig

Sen ska vi inte tala om alla appar som numera enbart finns på Microsoft Store.

Permalänk
Medlem

Tycker att synk och Windows konto skulle kunna vara bra men Microsoft som företag ger så klyvna budskap så jag litar helt enkelt inte på dem och jag vet hur viktig information är för dem och alla aktörer idag så i princip tror jag alla skiter i sitt moraliska ansvar och inte snoka, blivit mitt ansvar att göra deras liv lite jobbigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Den stora skillnaden med både Apple- och Google-konto jfm Microsoft-konto, är att de två tidigare är valfria per tjänst och aldrig tvingande.

Mitt lokala användarkonto på min Mac har exempelvis ingen koppling alls till mitt Apple ID.

Ang. andra funktioner, så kan Photos vara helt lokalt på min iPad, medan det är kopplat till iCloud på min iPhone. Detsamma gäller Files (läs iCloud Drive) m.m. Passwords (f.d. Keychain) synkar där jag vill. Music kör lokala filer etc.

Ironiskt nog känner en helt annan öppenhet inom ekosystemet hos Apple, än hos Microsoft som nu gör allt de kan för att låsa in dig

Sen ska vi inte tala om alla appar som numera enbart finns på Microsoft Store.

Dock så kan man hämta hem saker från Microsoft Store utan att använda ett MS konto till skillnad från både Google och Apple

Visa signatur