Tävla och vinn värstingdator!
Permalänk

Bygga, vilse i CPUdjungeln

Hej! Jag tänkte bygga en dator för att spela följande titlar: Tarkov, BF, WoW, CSGO. Och suktar inte efter att maxa skiten ur något spel med skyhög fps, däremot är det ju trevligt om det flyter på bra.

Kommer köra med ett RTX 4070, alternativt 4070 super. Men när jag börjar kika på CPU så blev jag rätt vilsen, har aldrig kört med AMD och kan ingenting om AMD. Alltid bara klickat hem den senaste i7an, men efter lite googlande igår så visade det sig att intel verkar ha jätteproblem numera, och innan det så har jag alltid fått höra att vissa AMD-modeller också haft problem med stabilitet och värme.

Så folk verkar bara prata om 7800 och 9800, men dom är ju slut tamejfan överallt! Måste man vänta på dom, eller finns det något alternativ som hade funkat bra till mitt ändamål ändå? Jag behöver inte ha världens bästa processor som folk säger att 9800 är, men har sån liten koll på AMD.

Vore supertacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning här.

Inet har ju tillexempel, 7950X3D, 7950X, 9900X, 9700X i lager. Har dom några kända fel, eller varför pratas det så lite om dom?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Hej! Jag tänkte bygga en dator för att spela följande titlar: Tarkov, BF, WoW, CSGO. Och suktar inte efter att maxa skiten ur något spel med skyhög fps, däremot är det ju trevligt om det flyter på bra.

Kommer köra med ett RTX 4070, alternativt 4070 super. Men när jag börjar kika på CPU så blev jag rätt vilsen, har aldrig kört med AMD och kan ingenting om AMD. Alltid bara klickat hem den senaste i7an, men efter lite googlande igår så visade det sig att intel verkar ha jätteproblem numera, och innan det så har jag alltid fått höra att vissa AMD-modeller också haft problem med stabilitet och värme.

Så folk verkar bara prata om 7800 och 9800, men dom är ju slut tamejfan överallt! Måste man vänta på dom, eller finns det något alternativ som hade funkat bra till mitt ändamål ändå? Jag behöver inte ha världens bästa processor som folk säger att 9800 är, men har sån liten koll på AMD.

Vore supertacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning här.

Inet har ju tillexempel, 7950X3D, 7950X, 9900X, 9700X i lager. Har dom några kända fel, eller varför pratas det så lite om dom?

Tack på förhand!

7XXX är förra generationen samt 9XXX är mer eller mindre ointressanta (vanliga zen 5 är mer eller mindre bara intressant på server sidan tills dom går ner i pris) medans 9XXX X3d är en ordentlig uppgradering jämfört med förra generationen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att för spelande så är det bara AMD du bör titta på just nu.
9800X3D är den du vill satsa på om du vill ha en långlivad processor:
https://www.inet.se/produkt/5307058/amd-ryzen-7-9800x3d-4-7-g...
Känner du att du vill spara lite pengar för att eventuellt uppgradera senare så går det alltid att köpa en billigare processor för att senare uppgradera bara processorn. Du behöver alltså inte köpa nytt moderkort som Intel (nästan) alltid brukar tvinga en.

Ett prisvärt alternativ är annars 9600X som också är en bra processor:
https://www.inet.se/produkt/5306862/amd-ryzen-5-9600x-3-9-ghz...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.