TV-guiden: Välj rätt TV för film

Permalänk
Melding Plague

TV-guiden: Välj rätt TV för film

SweClockers TV-expert fortsätter guida oss genom TV-djungeln och nu är det dags att titta på TV-apparater för film.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Här passar du in @Laxpudding

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Här passar du in @Laxpudding

Mm, jag tror t.om att han har skrivit artikeln...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Läste jag inte precis(några dagar sedan/en vecka) att "det finns inga film eller gaming-apparater" ?
(d.v.s. en skärm som är bra på film är minst lika bra på spel eller sport...)

Har största möjliga respekt och förtroende till Ytterberg, men känns som Swec jagar klick.

Permalänk
Medlem

Skoj att kolla priser nu då priserna åker jojo upp o ner pga reor. LG C4 55" va nere på 13990kr någonting under blackfriday och nu upp på 22k. Sen dyker det väl ner igen under mellandagsrean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Skoj att kolla priser nu då priserna åker jojo upp o ner pga reor. LG C4 55" va nere på 13990kr någonting under blackfriday och nu upp på 22k. Sen dyker det väl ner igen under mellandagsrean.

Hehe, när första och andra guiden om ljusstyrka och gaming publicerades så var TV lite mer prisvärt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hehe, när första och andra guiden om ljusstyrka och gaming publicerades så var TV lite mer prisvärt

Ja det här med rätt tidpunkt att köpa sin nya tv är minst lika viktigt som att välja rätt modell imo
Det har blivit några tv apparater genom åren, och köpen har aldrig skett pga att gamla tv:n har gått sönder...

Gamla 28" tjockteven hade nog funkat än idag om jag haft kvar den, hade vart gult värt om man ville koppla in de gamla retrokonsollerna

Permalänk

Om man har tex ett 3 .5 eller 8 år gammalt grafikkort och funderar på ett nytt
så finns det massa recensioner både artiklar och Youtube videos med jämförelser
så att man får en väldigt bra uppfattning om hur mycket bättre en uppgradering blir
och om man tycker det är prisvärt

Sitter idag på en Sony X930E från 2017 som jag egentligen är nöjd med
men ändå funderar på att uppgradera

Hur mycket bättre en 2024 tv är än min 2017 tv är svårt att få kläm på
jag antar att dom flesta tv köpare redan har en fungerande tv och sitter med liknande funderingar
om när det är värt att köpa nytt

Så precis som med grafikkort skulle man ibland vilja se äldre tv apparater med i tester som referens

Permalänk
Medlem

Var sugen på att uppgradera och kikade på föräldrarnas nya Samsung, blev besviken när jag såg reklamen i startmenyn. Verkar som att LG har gått på samma spår..

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av picolosan:

Om man har tex ett 3 .5 eller 8 år gammalt grafikkort och funderar på ett nytt
så finns det massa recensioner både artiklar och Youtube videos med jämförelser
så att man får en väldigt bra uppfattning om hur mycket bättre en uppgradering blir
och om man tycker det är prisvärt

Sitter idag på en Sony X930E från 2017 som jag egentligen är nöjd med
men ändå funderar på att uppgradera

Hur mycket bättre en 2024 tv är än min 2017 tv är svårt att få kläm på
jag antar att dom flesta tv köpare redan har en fungerande tv och sitter med liknande funderingar
om när det är värt att köpa nytt

Så precis som med grafikkort skulle man ibland vilja se äldre tv apparater med i tester som referens

Sonys X9-serie motsvaras av dagens X9-serier. Skillnaden är att dagens modeller är mer ljusstarka men annars är det ingen större skillnad på den fronten runt kontrastförhållande och liknande. Mer runt andra funktioner likt spelfunktionerna på nya modeller. Generellt är de lite bättre runt HDR, särskilt kring tonaliteten och dynamiken tack vare ljusstyrkan.

Din X930E är också en TV där du riskerar köpa något nytt som också är sämre i praktiken, likt att vinklar försämrar ännu mer än dåtidens VA-paneler, reflexfiltret kanske är sämre etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Var sugen på att uppgradera och kikade på föräldrarnas nya Samsung, blev besviken när jag såg reklamen i startmenyn. Verkar som att LG har gått på samma spår..

Går väl lösa genom att inte ansluta tv:n till internet. Viktiga är väl att bilden är bra det andra kan man fixa på annat sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sonys X9-serie motsvaras av dagens X9-serier. Skillnaden är att dagens modeller är mer ljusstarka men annars är det ingen större skillnad på den fronten runt kontrastförhållande och liknande. Mer runt andra funktioner likt spelfunktionerna på nya modeller. Generellt är de lite bättre runt HDR, särskilt kring tonaliteten och dynamiken tack vare ljusstyrkan.

Din X930E är också en TV där du riskerar köpa något nytt som också är sämre i praktiken, likt att vinklar försämrar ännu mer än dåtidens VA-paneler, reflexfiltret kanske är sämre etc.

Angående den som skrev frågan. Känns orättvist då det beror på så många andra punkter än att bara mäta fps (förenklat) som med grafikkort. Det tar nog mycket tid att testa 10+ grafikkort i samma "miljö" med tanke på ominstallation, inställningar och test. Inte illa pinkat det heller.

Men skulle gissa att det tar ännu mer tid att testa 10+ olika TV-apparater i olika ljussättningar, inställningar med mera.
Så mycket starkt jobbat, speciellt när man läst dina tidigare inlägg och förstår all din kunskap/minne angående äldre serier etc.
Tummen upp och tack för engagemanget

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Falcon:

Läste jag inte precis(några dagar sedan/en vecka) att "det finns inga film eller gaming-apparater" ?
(d.v.s. en skärm som är bra på film är minst lika bra på spel eller sport...)

Har största möjliga respekt och förtroende till Ytterberg, men känns som Swec jagar klick.

Well, "Välj rätt TV för film" är en bättre och lockande rubrik än den mer innehållsmässigt mer korrekta:

"Välj rätt TV för kontrastförhållande och dynamiskt omfång oavsett om du ska titta på filmer, tv-serier, sport eller spela spel." vilket iofs skulle kunna vara en ingress.

Klickbete är när rubriken går så här:
"Du anar inte vilken TV som är bäst i världen!!!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Well, "Välj rätt TV för film" är en bättre och lockande rubrik än den mer innehållsmässigt mer korrekta:

"Välj rätt TV för kontrastförhållande och dynamiskt omfång oavsett om du ska titta på filmer, tv-serier, sport eller spela spel." vilket iofs skulle kunna vara en ingress.

Klickbete är när rubriken går så här:
"Du anar inte vilken TV som är bäst i världen!!!"

Som sagt, har 100% förtroende för dig. Verkar t.om. som att du förstod "winken".

Bra Thomas!

Permalänk

Grymt bra som vanligt av Thomas!
Panasonic OLED's har grymt bra reflexfilter!!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

För mig har frågan "vilken tv ska jag ha" alltid* inneburit "vilken oled-tv ska jag ha". Varför står att läsa i artikeln.

* ('alltid' ska läsas som "sen plasma kastade in handduken". och innan de fick lite ordning på plasma, de första var inte roliga, hette det "vilken Trinitron-tv ska jag ha")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Går väl lösa genom att inte ansluta tv:n till internet. Viktiga är väl att bilden är bra det andra kan man fixa på annat sätt

Då missar man uppdateringar till tvn. Bugfix, förbättringar etc.
Tänker du då på mediaspelare via HDMI? är inte heller smärtfritt, beroende på vad man har för ljud setup. Verkar som att exempelvis google tv har problem med ljudet då allt går via Dolby Surround

Funderar på om det går att blockera med Pi-hole, någon som vet?

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Tänker du då på mediaspelare via HDMI? är inte heller smärtfritt, beroende på vad man har för ljud setup. Verkar som att exempelvis google tv har problem med ljudet då allt går via Dolby Surround

Finns många alternativ, vad som funkar bäst för dig får du själv avgöra. Själv kör jag PS5/Xbox för Netflix, bluray etc. PC funkar nog bra det med.

Skulle jag stöta på något problem med min tv och läsa på internet att det finns något uppdatering som fixar det så kan man ju tillfälligt ansluta tv:n och uppdatera.

Uppdatering för tv:ns olika appar är sjukt ointressant och oviktigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Brukar snarare bli mer buggar och försämringar och mer reklam i många fall

Permalänk
Avstängd

En perfekt lista för oss lata. Tack din goda pudding .

På ett personligt plan så skulle jag behöva ha ett underavsnitt som berättar hur bra "bild-inskjutning" fungerar på respektive modell när vi som tycker att hela bilden hackar multum vid pan/tilt/snabba scener om man inte slår på "bild-förutsägelse-inskjutning".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Veni:

På ett personligt plan så skulle jag behöva ha ett underavsnitt som berättar hur bra "bild-inskjutning" fungerar på respektive modell när vi som tycker att hela bilden hackar multum vid pan/tilt/snabba scener om man inte slår på "bild-förutsägelse-inskjutning".

Per definition är interpolering en godtycklig förändring. Det adderar något till bilden som inte fanns där från början. Så vad som är "bra" har därför ett lika godtyckligt svar. Lika ofta handlar det om tittarens perspektiv, likt det artikeln tar upp med att om man sitter idag på en släpig LCD kan en OLED eller en modern LCD bli en stor förändring när den uppmjukande smetigheten är borta. Och det kan lika gärna vara det omvända, att det första man ser efter alla år med OLED och noll smetande är just hur mycket det smetar i rörelser när man landar framför en LCD med 60 Hz-panel.

Då är den retoriska motfrågan vad man menar med en "bra interpolering"?

För att täcka in någon form av svar måste det istället bli en slags analys av varje enskild TV om hur det fungerar och vilka möjligheter det finns. Vilket är mycket mer komplext än att bara sätta en betygssiffra, en tumme ned/upp eller liknande enkla omdömen. De flesta TV erbjuder idag flera olika varianter av interpoleringen och det ser olika ut. Du kan justera nivån av interpolering på alla moderna TV med interpolering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

De flesta TV erbjuder idag flera olika varianter av interpoleringen och det ser olika ut. Du kan justera nivån av interpolering på alla moderna TV med interpolering.

Tack för snabbt svar.

Inser att allt sådant är relativt .
Frågan är hur man testar funktionen i butiken på utställningsexemplar.
Butikerna kör oftast någon inbyggd demofunktion eller visar ett sportinslag som redan kör i fler bilder än det vanliga(23,976-30) för film, och då kan jag inte upptäcka hackandet eftersom funktionen slåss inte på om materialet är 60 bps p.g.a. att behovet saknas vid dom mängderna per sekund.

Vill inte att nästa TV blir en besvikelse men kan inte direkt plugga in en HDMI allt-i-en-enhet i butiken och testa att köra några filmer som jag vet att samtliga av dom två platt-TV jag haft/har missar att förutspå rätt "mellan-bilder". Eller kan man?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Bildexpert 📺

Sport är problematiskt i sig pga av hårt reglerade rättigheter. En sportdemo som går som en slinga i butik är inte nödvändigtvis inspelad som en sport faktiskt spelas in och reproduceras. När du ser är en demoslinga med sport är det en produktion av en demo avsedd att se attraktiv ut i butik och inte alls givet att det är där för att visa relevans mot verklighetens sportsändningar.

Som skrivet kan de flesta TV idag interpolera, särskilt de med 120 Hz-paneler. Sedan måste man in på varje TV och bedöma hur det ser ut och det ser olika ut beroende på vilka inställningar man gör.