Vilket grafikkort är bättre?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort är bättre?

En polare till mig har efter flera år utav ha ägt en prebuilt har nu beställt komponenter och ska för första gången bygga sin egna dator, jag är väldigt glad för hans skull men det jag stör mig på är hans plötsliga kaxiga attityd om hur hans dator kommer vara dubbelt så bra som min osv osv, jag kunde inte bry mig mindre om hur bra hans dator är men han ska lägga som kommentarer om hur blunt korkad jag är och det stör jag mig på.

Jag har 7800x3d, 4070 ventus 2x oc edition, 32 gb ram, 850+ gold psu, 1 tb ssd och asus prime b650m-a WiFi 2.

Han har Ryzen 7 700x, 32gb ram, b650 tomahawk, 1 tb ssd, 850 w psu och 7900xt.

Det han framförallt har stört sig på är hur dum jag är som köpte 4070? Notera att jag köpte alt i april och att han handlade under black Friday. Det som jag får höra mest ut av allt är om hur mycket bättre amds grafikkort är bättre än nvidia. Fick även höra att 7900xtx var strax snäppet under 4090 🤔

Vad är era tankar och åsikter om detta, är hans dator dubbelt så bra som min? Vänder mig till er eftersom ni har mer erfarenhet utav datorer och så vidare.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter ju som en tråkig attityd oavsett prestanda på datorerna, så jag vet inte hur relevant det faktiskt är om han har rätt ang prestandan eller inte... han har ju liksom fel oavsett.

7900XTX är "ett snäpp" under 4090 på så vis att inget nuvarande grafikkort hamnar mellan dem i prestanda (exklusive ray tracing då t ex 4080 Super är snabbare), men 4090 är ändå 25-30% snabbare.
Sedan skrev du att han har 7900XT som är i en lägre klass än XTX, om det inte var nåt skrivfel i något av de två.

Om det är 7900XT som gäller så är hans grafikkort runt 40% snabbare i rastrering (spel utan ray tracing). Med ray tracing är de rätt jämna och det finns fall där ditt är snabbast.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av KLMB:

En polare till mig har efter flera år utav ha ägt en prebuilt har nu beställt komponenter och ska för första gången bygga sin egna dator, jag är väldigt glad för hans skull men det jag stör mig på är hans plötsliga kaxiga attityd om hur hans dator kommer vara dubbelt så bra som min osv osv, jag kunde inte bry mig mindre om hur bra hans dator är men han ska lägga som kommentarer om hur blunt korkad jag är och det stör jag mig på.

Jag har 7800x3d, 4070 ventus 2x oc edition, 32 gb ram, 850+ gold psu, 1 tb ssd och asus prime b650m-a WiFi 2.

Det han framförallt har stört sig på är hur dum jag är som köpte 4070? Notera att jag köpte alt i april och att han handlade under black Friday. Det som jag får höra mest ut av allt är om hur mycket bättre amds grafikkort är bättre än nvidia. Fick även höra att 7900xtx var strax snäppet under 4090 🤔

Vad är era tankar och åsikter om detta, är hans dator dubbelt så bra som min? Vänder mig till er eftersom ni har mer erfarenhet utav datorer och så vidare.

Nej det är den inte 7900 xt är kanske 10-20% bättre men din cpu kan mycket väl jämna ut detta beroende på spel.
Har han ett xtx istället så 20-30%
Detta taget i 1440p

Edit
Trodde du hade super, 4070 skiljer ca 40%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är väl att han har snabbare grafikkort, och ju högre upplösning ni spelar i ju större skillnad (under 20% vid 1080p och närmare 45% vid 4K, enligt Sweclockers prestandaindex), men absolut inte dubbelt så bra. Din CPU bör vara lite bättre (antar att det har fallit bort en siffra om det är 9 eller 7 serien om hans dator).

Han kommer kanske få mer FPS vid samma inställningar, men det är ju egentligen irrelevant, är man en kass spelare så spelar det ingen roll hur snabb datorn är.
Men absolut tråkig attityd ändå.

Permalänk
Medlem

Tråkig polare låter det som, så länge du är nöjd är det viktigaste.
Beroende på spel kan det dessutom vara viktigare med 7800X3D än att ha det starkaste grafikkortet om det är CPU-bundet

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att få ta del av ett prestandaresultat här. Samma spel, upplösning och inställningar: Game On! Bättre grafik kontra bättre processor. Känns inte orimligt att X3D knappar in på skillnaden beroende på spel och upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det låter ju som en tråkig attityd oavsett prestanda på datorerna, så jag vet inte hur relevant det faktiskt är om han har rätt ang prestandan eller inte... han har ju liksom fel oavsett.

7900XTX är "ett snäpp" under 4090 på så vis att inget nuvarande grafikkort hamnar mellan dem i prestanda (exklusive ray tracing då t ex 4080 Super är snabbare), men 4090 är ändå 25-30% snabbare.
Sedan skrev du att han har 7900XT som är i en lägre klass än XTX, om det inte var nåt skrivfel i något av de två.

Om det är 7900XT som gäller så är hans grafikkort runt 40% snabbare i rastrering (spel utan ray tracing). Med ray tracing är de rätt jämna och det finns fall där ditt är snabbast.

Ja precis det är 7900xt som han har beställt, jag som alltid haft grafikkort har aldrig riktigt förstått mig på raytracing, nu när jag väl tänker på det så har jag aldrig sett något alternativ för raytracing på de spel jag spelars inställningar. Tråkigt att det där med raytracing verkar vara väldigt begränsat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det är den inte 7900 xt är kanske 10-20% bättre men din cpu kan mycket väl jämna ut detta beroende på spel.
Har han ett xtx istället så 20-30%
Detta taget i 1440p

Edit
Trodde du hade super, 4070 skiljer ca 40%

När jag var på inte och köpte mina komponenter så sa killen vid disken när jag frågade om skillnaden på 4070 och 4070 super då det skiljde sig ca 500 kr och då sade han att det inte var någon märkvärdig skillnad som de extra stålarna var värda.
Jag kör mest comp spel alltså bara 1080p och det gör han också 🤔 kör lite red dead samt the hunter då och då men bortsett från de så år det mest comp.
Han köpte även en ny skärm som har stöd för 1440p i oc läge då han nu från ingenstans kör the ghost of Tsushima som han inte ens äger eller som jag sett han köra.
Men aja, allt verkar vara en tävling för honom

Permalänk
Medlem

Verkar som att hans grafikkort är bättre, dubbelt så bra vet jag inte, jag kör inte heller i 1440p om det har någon påverkan.
Känns som att jag nu gjort ett halvtaskigt val med 4070 då det verkar har gått ner en del i värde och om jag skulle sälja för att uppgradera längre fram då hade jag nog inte fått så mycket för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLMB:

varför kollar du inte benchmarks och swec's prestandaindex/tester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLMB:

När jag var på inte och köpte mina komponenter så sa killen vid disken när jag frågade om skillnaden på 4070 och 4070 super då det skiljde sig ca 500 kr och då sade han att det inte var någon märkvärdig skillnad som de extra stålarna var värda.
Jag kör mest comp spel alltså bara 1080p och det gör han också 🤔 kör lite red dead samt the hunter då och då men bortsett från de så år det mest comp.
Han köpte även en ny skärm som har stöd för 1440p i oc läge då han nu från ingenstans kör the ghost of Tsushima som han inte ens äger eller som jag sett han köra.
Men aja, allt verkar vara en tävling för honom

Jag sålde mitt RX 6950 XT och köpte ett RTX 4070 då jag hade så otroligt mycket coilwhine med AMD kortet, jag uppskattar helt klart ett tyst och välfungerande grafikkort över några extra % prestanda per krona...

Så nja, hans nya superduper AMD kort är inte något mirakel och ditt RTX 4070 är ett väldigt bra val i dagsläget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Största skillnaden är väl att han har snabbare grafikkort, och ju högre upplösning ni spelar i ju större skillnad (under 20% vid 1080p och närmare 45% vid 4K, enligt Sweclockers prestandaindex), men absolut inte dubbelt så bra. Din CPU bör vara lite bättre (antar att det har fallit bort en siffra om det är 9 eller 7 serien om hans dator).

Han kommer kanske få mer FPS vid samma inställningar, men det är ju egentligen irrelevant, är man en kass spelare så spelar det ingen roll hur snabb datorn är.
Men absolut tråkig attityd ändå.

Jag förstår, kul för han iallafall, jag kör comp så har 360 hz på skärmen och uppnår samma mängd med fps om inte mer så jag är nöjd 👍🏻
Det som gör det taskigare är att han definitivt inte är en kass spelare.
Men aja, ska bli kul att se han bygga datorn då han frågade mig och en annan polare om hjälp trots att han är så mycket bättre😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

varför kollar du inte benchmarks och swec's prestandaindex/tester?

När han väl sa att hans dator kommer vara dubbelt så bra som min så delade jag min skärm på dc och gick in för att jämföra på benchmark så sa han att Nvidia äger benchmark så det räknas inte eller var det nu var…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag sålde mitt RX 6950 XT och köpte ett RTX 4070 då jag hade så otroligt mycket coilwhine med AMD kortet, jag uppskattar helt klart ett tyst och välfungerande grafikkort över några extra % prestanda per krona...

Så nja, hans nya superduper AMD kort är inte något mirakel och ditt RTX 4070 är ett väldigt bra val i dagsläget.

Är faktiskt väldigt nöjd med mitt 4070 också, fungerar bra och får prestanda samt att det inte låter allt för mycket, det ända som låter egentligen är min övre högre fläkt på högersida om moderkortet för att utsuget ska vara optimalt för bra luftflöde 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLMB:

När han väl sa att hans dator kommer vara dubbelt så bra som min så delade jag min skärm på dc och gick in för att jämföra på benchmark så sa han att Nvidia äger benchmark så det räknas inte eller var det nu var…

Jaja, det där är som att prata med en vägg inget och bry sig om, finns fördelar och nackdelar med AMD och Nvidia.

Vi kan väl jämföra Nvidia med Apple, allt bara fungerar och AMD är mer Android, kan strula men mer finesser man kan trixa med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLMB:

Face, meet palm

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLMB:

din kompis behöver hjälp, ring rättspsyk

Permalänk
Skrivet av KLMB:

Ja varför köpte du 4070 uppenbarligen för att det var billigare och du ville ha Nvidia lanseringspris snackar vi typ 3-4k så ja där ska va skillnad , sen vad han betalar vid en rea är oväsentligt 7 mån senare , den Lilla prestanda skillnaden är så löjlig , du sitter på en bra prolle som säkert jämnar ut det på ett eller annat vis , vill han ha hjälp och bygga så be han titta på YouTube , hur är hans dator bättre om den ligger i lådor 🤣😂😂😂🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Ser fram emot att få ta del av ett prestandaresultat här. Samma spel, upplösning och inställningar: Game On! Bättre grafik kontra bättre processor. Känns inte orimligt att X3D knappar in på skillnaden beroende på spel och upplösning.

Ja vi får väl vänta och se, hans gpu kommer till laget den 10 december så lär nog komma någon gång nästa vecka med lite flyt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Face, meet palm

Verkligen, men det tycker några trådar i skallen kan jag säga, sjukt störande att behöva ha lyssnat på hans dator varje dag i något tag nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaz pounder:

Ja varför köpte du 4070 uppenbarligen för att det var billigare och du ville ha Nvidia lanseringspris snackar vi typ 3-4k så ja där ska va skillnad , sen vad han betalar vid en rea är oväsentligt 7 mån senare , den Lilla prestanda skillnaden är så löjlig , du sitter på en bra prolle som säkert jämnar ut det på ett eller annat vis , vill han ha hjälp och bygga så be han titta på YouTube , hur är hans dator bättre om den ligger i lådor 🤣😂😂😂🤣

Det är det jag tänker, jag kör inte i 1440p än så länge så den mängd fps han kommer få mer om han då får det i comp är faktiskt helt irrelevant för mig, det är bara störande att behöva lyssna på snacket hela tin. Jag sa att han kunde vara tyst och fortsätta bli ”teasad ” av sina komponenter och kanske börja ta och lukta på det eller något i och med att de har legat där i typ två veckor snart pga försenad leverans av hans gpu😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

din kompis behöver hjälp, ring rättspsyk

Det kan man inte säga får de blir det vänt mot mig. Lite för envis är han och har aldrig fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLMB:

Det kan man inte säga får de blir det vänt mot mig. Lite för envis är han och har aldrig fel.

Alltså det ett RX 7900 XT presterar bättre är också de % mer det kostar...

Prestanda per krona är RTX 4070 och RX 7900 XT i princip samma beroende på vilket kort som är prissänkt för tillfället.

När jag slog till på mitt RTX 4070 var det just då det kortet som hade bäst prestanda per krona i 1440p som inte var förra generationens AMD kort som jag försökte komma ifrån.

Grattis, han har köpt ett kort som kostar mer = är lite snabbare.

Jämföra priser med 7 månaders skillnad funkar inte, allt ändras hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Alltså det ett RX 7900 XT presterar bättre är också de % mer det kostar...

Prestanda per krona är RTX 4070 och RX 7900 XT i princip samma beroende på vilket kort som är prissänkt för tillfället.

När jag slog till på mitt RTX 4070 var det just då det kortet som hade bäst prestanda per krona i 1440p som inte var förra generationens AMD kort som jag försökte komma ifrån.

Grattis, han har köpt ett kort som kostar mer = är lite snabbare.

Jämföra priser med 7 månaders skillnad funkar inte, allt ändras hela tiden.

Ja exakt, priser ändras hela tiden och det har det gjort förfärligt mycket sen jag köpte min dator, kolla exempelvis på 7800x3d, jag köpte det för 4600 kr och nu kostar det ca 6000 kr så det har ökat en bra bit under dessa sju månader.
Han avbröt sin order på 7900xt och tog ett 7900xtx taichi på avbetalning igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLMB:

Ja exakt, priser ändras hela tiden och det har det gjort förfärligt mycket sen jag köpte min dator, kolla exempelvis på 7800x3d, jag köpte det för 4600 kr och nu kostar det ca 6000 kr så det har ökat en bra bit under dessa sju månader.
Han avbröt sin order på 7900xt och tog ett 7900xtx taichi på avbetalning igår.

Det är ett förbannat bra kort som är lååååångt ifrån ditt, går inte att jämföra och kostar det dubbla...

Avbetalning på grafikkort visar också hur intelligent han är 🤣

Visa signatur

Permalänk
Viking

Har hellre din dator i spelen du spelar tbh

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Sälj jultidningar i år och köp ett 7900XTX Taichi du med så är ni lika på grafikkort men du har bättre processor 😂

https://www.komplett.se/product/1307917/datorutrustning/dator...

Endast 10 490:- just nu,..som hittat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Avbetalning på grafikkort visar också hur intelligent han är 🤣

Eller så visar det på att han inte hade pengar för kortet nu men kan betala några hundralappar i månaden? På tal om intelligens..

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Eller så visar det på att han inte hade pengar för kortet nu men kan betala några hundralappar i månaden? På tal om intelligens..

Ja, köpa nöjesprodukter på 12% ränta är otroligt bra 👍

Visa signatur