EU vill införa extra avgift på Temu-köp

Permalänk
Melding Plague

EU vill införa extra avgift på Temu-köp

Paketvolymer från plattformar som Temu och Shein har tredubblats sedan 2022.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur länge avtalet gäller när det kommer till subventionerad frakt genom FN? Eller analyseras och förnyas det varje år?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Bra. Förstår mig inte på folk som köper skräpet som finns på sidor som dessa?

Permalänk
Medlem

Som Wish.com all over again. Undrar vad nästa billiga sida blir?
Man kanske skulle ge sig in på temu och handla lite innan glädjedödarna kör sina hittepåskatter igen då.

Och för er som undrar 'vilka som handlar på såna sidor?' Kul för er att ni och hela er familj tydligen alltid har haft råd att handla var ni vill.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Totalförbud på allt från kina. Sjukt att folk finansierar fienden.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Hoppas bara inte att dom får för sig att inkludera aliexpress och ebay bara..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Så tillbaka till stenåldern för alla? För mer eller mindre "allt" är producerat i något led i kina.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här kommer bara leda till dyrare produkter. De som betalar avgifterna är till vi konsumenter, även vi som inte handlar på Temu i första hand kommer betala mer genom att produkterna vi köper här i Sverige får högre priser p.g.a. utebliven konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Couchpotato:

Bra. Förstår mig inte på folk som köper skräpet som finns på sidor som dessa?

Förstår inte på folk som köper skräpet som finns i Sverige är samma skräp som svenska företag köper från dessa sidor?
Skosulor som många svenska butiker erbjuder till rabatterad pris året runt 500:- ->> 300:-. Oj vad billigt!
Köpte 5 par av dessa sulor från TEMU för 30:-/st. EXAKT SAMMA SKOSULOR som säljs för +300:- i Sverige!
En sak håller jag med på all dess jippo reklam. Dom är verkligen de bästa innersulor jag haft.
Ta ock sök på TEMU hur mycket dessa kostar?

https://komforten.se/products/4d-stodsulor?variant=4551220930...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Åfan vart tror du materialet i alla cpuer och chip i all din elektronik är från?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Mmmm, mer skatt, inte ska eu behöva sänka skatter/avgifter för att göra lokala varor mer attraktiva?

ali/temu är dem bästa platserna för reservdelar och mer nischade komponenter utan att behöva att bli blåst på hutlösa priser här hemma.

Kablar, komponenter för arkad, brytare för mekaniska tangentbord, öronkåpor för headsets, det finns gott om småsaker som jag hellre handlar från dessa sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Förstår inte på folk som köper skräpet som finns i Sverige är samma skräp som svenska företag köper från dessa sidor?
Skosulor som många svenska butiker erbjuder till rabatterad pris året runt 500:- ->> 300:-. Oj vad billigt!
Köpte 5 par av dessa sulor från TEMU för 30:-/st. EXAKT SAMMA SKOSULOR som säljs för +300:- i Sverige!
En sak håller jag med på all dess jippo reklam. Dom är verkligen de bästa innersulor jag haft.

Förstår din poäng men jag håller hellre grannarna med jobb och skatt i statens kista än att spara slantar på köp jag sällan verkligen behöver.

Det samt att säkerheten många gånger verkar sådär sett till kemikalieinnehåll, elsäkerhet etc.

Och tja, att det är billigt kommer ju delvis av att Kina av någon anledning kommer undan importavgifter pga. räknas som något sorts utvecklingsland vilket är helgalet.

Permalänk
Medlem

Stora problemet med dessa sidor är ju de förfalskade och osäkra produkterna med farliga ämnen och brandrisk hos elektronik

Tror eu helt enkelt borde kolla igenom några leveranser och helt enkelt bestraffa de som skickar skit till europa

Permalänk
Skrivet av XPerion:

300kr nä 100 kr

https://inf.se/vrmesulor/106165-177847-inf-4d-ultramjuka-och-...

Permalänk
Medlem

Har jag missat något? Införde inte posten för flera år sedan tull på allt som kom från Kina/utanför EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Har jag missat något? Införde inte posten för flera år sedan tull på allt som kom från Kina/utanför EU?

Nej, posten har inget att säga till om när det gäller vad det är tull på.

Vad posten däremot gjorde för några år sedan var att börja hantera och ta ut tullavgifter på en massa saker som de innan bara släppt igenom. (Innan dess var det teoretiskt mottagaren som var skyldig att göra tulldeklaration och betala in tullavgifter till tullen i de fallen, men det var det ju ingen som gjorde.)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av holo:

Typ, men de har hittat sätt att kringgå detta. Ofta skeppas inte sakerna direkt från Kina, utan kommer från Nederländerna har jag märkt - haft någon order börjat spåra från Polen också. Kort sagt använder man sig av mellanhänder inom EU eller andra avtalsländer för att slippa eventuella lokala regleringar.

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Typ, men de har hittat sätt att kringgå detta. Ofta skeppas inte sakerna direkt från Kina, utan kommer från Nederländerna har jag märkt - haft någon order börjat spåra från Polen också. Kort sagt använder man sig av mellanhänder inom EU eller andra avtalsländer för att slippa eventuella lokala regleringar.

Danmark/tyskland, sen fraktar ex postnord därifrån, men det gäller bara dem som betalar VAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

De började ta ut avgift för att hantera paketen och tulla åt en.

Men sedan skaffade alla avtal så att man betalade moms direkt vid köp och så skickas allt via Amsterdam så när de kommer till Sverige kommer de från EU land.

Denna skatt låter som något utöver det. För moms betalar vi som sagt redan åtminstone i Sverige när man beställer från AliExpress Wish osv sedan några år tillbaka.

Min fru köper mycket kläder från Shein för priset och lättare hitta storleken mot här plus lättare hitta färgglada kläder då det mesta i Sverige är nyanser av grått. Så hon blev inte glad över denna nyhet.

Kvaliten verkar inte så dålig som folk säger. Hon är nöjd med det mesta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hade inte krav på försäljare gjort större grejer. Vi vet att de är bristfälliga, så granska produkterna, säljer de mer än x otillräckliga produkter så åker de på fet böter, fortsätter de, höj bötern.
Svenska bolag har ju vissa krav på sig, att kunna gå runt det genom att "bara" vara "mellanhand" till privatimportörer är problemet. Hade folk faktiskt fått hantera import papper hade man slutat köpa därifrån. Och om man behandlar with temu, även amazon och även sen ett tag tillbaka cdon som en butik likt de andra så hade det blivit liv om de faktiskt bär ansvaret för produkterna de säljer.

När jag handlade på ebay förr så var det ju enklijda säljare man köpte ifrån med få antal grejer, nu är det stora företag som säljer via alla dessa ställen för att slippa ansvar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | PSVR2 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Visa mig priser från förra året Dec. Tror du inte jag sökte på nätet om vem sålde dom billigast i Sverige innan hittade dom på TEMU. INF fanns inte ens med i sök resultaten.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nu kan jag inte specifikt sulor, men exempelvis produkter jag håller på med krävs det bevis på att produkterna är säkra. Det fås genom olika certifikat eller märkning som kostar fem-sex siffriga belopp (för varje land ibland) för att myndigheter/auktoriserade testlabb ska testa dessa. Om jag inte har dem så får produkterna inte överhuvudtaget säljas till konsument.

Detta är inget du ser på utsidan, dina billiga sulor kan innehålla massor av gifter som sakta påverkar din hälsa negativt, kan ha sämre prestanda över tid, kan vara piratkopior eller producerats under fruktansvärda villkor för de som arbetar med produkten.

Självklart är inte att du handlar här i Sverige någon garanti för att detta inte sker, men då finns det någon att hålla ansvarig när det går fel.

En kund jag arbetar med vill veta ända till specifik fabrik och exakt var råvarorna kommer för att de ska sälja produkterna. Denna kravställning kostar pengar i form av extra admin och dokumentation som i slutändan hamnar på konsumenten, delvis eftersom antalet platser som lever upp till kraven är färre och de tar mer betalt för produktion. Men man får då en mer säker produkt både ur hälso- och miljöperspektiv samt att arbetsvillkoren säkerställs där produkten tillverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tro mig, folk förstår inte att i princip 99% av det dom har i hemmet är producerat från Kina. Och att många svenska butiker köper också samma skit som du säger haha. Amazon är ju väldigt bra just för detta, samma produkter från Svenska butiker, och kinesiska butiker. Lite dyrare på vissa än Temu, men klart snabbare frakt och bättre garanti

Permalänk
Skrivet av dan@work:

Och för er som undrar 'vilka som handlar på såna sidor?' Kul för er att ni och hela er familj tydligen alltid har haft råd att handla var ni vill.

Finns alternativ här hemma. Gäller det kläder och skor så finns t.ex. Lager 157 och Skopunkten (3 för 2, billigaste paret på köpet eller köp 2 par och få 50% rabatt på billigaste paret). Är man ute mycket i naturen eller generellt bara gillar fritidskläder och fritidsskor så finns Engelson. Samtliga av dessa butiker håller i många fall samma priser som fulsidorna från Kina utan att tumma på kvaliten. Även när priserna är dyrare så håller kläderna här hemma betydligt mycket längre vilket i längden gör att köpen från fulsidorna blir flera hundra procent dyrare. Det handlar förutom pris och kvalitet även om säkerhet, då du inte vet vad kläderna eller skorna du köper har för material eller om något impregneringsmedel använts och vad det innehåller.

Ja, stor del av kläderna som säljs på svenska sidor tillverkas i Kina men under kontroll så att inte gifter och liknande används. Fulsidorna har ingen kontroll alls utan matar bara ut skräp efter skräp för att maximera vinsten. Om man sparar 10¢ på att använda bly så gör man det.

Köper man elektronik från dessa fulsidor så får man i 99 av 100 fall förfalskade produkter som både är osäkra när det gäller elsäkerhet samt vilka ämnen man faktisk använder sig av. Leksaker till lillgrabben som innehåller bly och kadmium, eller en laddare till dottern som alltid tappar bort sina som helt eller delvis saknar isolering vilket kan orsaka brand eller elchock, är norm. Men visst, du sparar några kronor. Lite bly och elchocker har ju ingen dött av.

Datorkomponenter kan man köpa vid reor eller så håller man utkik på sidor runt om inom EU som fraktar hit. Priserna är oftast lägre trots fraktavgift.

Skrivet av XPerion:

Har du belägg för att det är exakt samma produkt som tillverkas av samma fabrik och har samma kvalitetskontroller som säkerställer att inga giftiga material används eller att material byts ut mot material som inte kontrolleras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Tro mig, folk förstår inte att i princip 99% av det dom har i hemmet är producerat från Kina. Och att många svenska butiker köper också samma skit som du säger haha. Amazon är ju väldigt bra just för detta, samma produkter från Svenska butiker, och kinesiska butiker. Lite dyrare på vissa än Temu, men klart snabbare frakt och bättre garanti

Folk är ju lite delulu och tror inte att deras lokala produkter är inte samma fast med en beställd logga och ett påslag.

Sen är det ju ironiskt att på swec är man inte vara medveten om var 99% av all elektronik/komponenter tillverkas.

Permalänk
Medlem

Att folk handlar på Temu övergår mitt förstånd. Folk tänker inte för fem öre längre. Sorgligt beteende...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buulaa:

Folk är ju lite delulu och tror inte att deras lokala produkter är inte samma fast med en beställd logga och ett påslag.

Sen är det ju ironiskt att på swec är man inte vara medveten om var 99% av all elektronik/komponenter tillverkas.

Det är inte bara loggan som är beställd, utan även kvalitetsnivå.

Kina tillverkar vad som helst till vilken kvalité som helst som efterfrågas. Vill du att en kinesisk fabrik tillverkar billigt skräp som knappt funkar så är det precis det du får. Vill du ha något av hög kvalité går det bra också. Lite det som skiljer kulturmässigt, generellt i väst så skäms man för att tillverka i låg kvalitet, medan i Kina tillverkar man i den kvalité och pris kunden önskar. Ett bra exempel på varor av sämre kvalité till lägre pris är att gå in på Biltema, till exempel, och Biltema har ju rykte därefter.

Sedan finns det ju bra varor som tillverkas i Kina också, både under kinesiska varumärken, och även utländska.

När du köper något från ett känt varumärke så har det ett visst värde. Du har en bättre uppfattning om vad du får för pengarna, helt enkelt, jämfört med något helt okänt, och det har ju ett visst värde, att veta att något är tillverkat med en anständig kvalitetsnivå. Beställer du något random från Kina vet du inte vad du får. Om du ens får något alls.

Sedan kanske den tryggheten inte kan motivera de enorma prispåslag som finns i vissa kategorier... men det är ju en annan femma.

Generellt tycker jag att kinesiska företag som säljer i Sverige ska behöva följa svensk konsumentlagstiftning, särskilt när det handlar om produktsäkerhet. Det uppnås inte genom att sätta en avgift på utlandsköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Att folk handlar på Temu övergår mitt förstånd. Folk tänker inte för fem öre längre. Sorgligt beteende...

Depression ökar varje år hos befolkning och det leder till ett större shoppingberoende i hopp om att må lite bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Som Wish.com all over again. Undrar vad nästa billiga sida blir?
Man kanske skulle ge sig in på temu och handla lite innan glädjedödarna kör sina hittepåskatter igen då.

Råd och råd. Vill man ha något får man jobba, har man inte råd får man låta bli att köpa. Så har det väl varit i alla tider.

Vad som däremot sker är att folk köper skit fyllda med gift från hemsidor som Temu och Shein. Oftast är det ett beroende av shopping och majoriteten av plaggen använd väl inte ens.

Permalänk
Medlem

Ännu mer inflation och prisökningar. Vanliga människor ska tydligen inte komma undan med att betala låga priser. Det ska alltid vara en eller flera mellanhänder involverade.

Påminner lite om fenomenet med scalpers.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay