AMD dominerade i Black Friday‑handeln

Permalänk
Melding Plague

AMD dominerade i Black Friday‑handeln

I en tysk nätbutik stod AMD för nära 90 procent av moderkortsförsäljningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Noterade massor med ur-billiga Intel-moderkort, på rean nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Det kan lika gärna varit Z390 moderkort. Om du säger en sak får du säga nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det kan lika gärna varit Z390 moderkort. Om du säger en sak får du säga nästa.

Sockel 1700,finns väl iinte på Z390..

Permalänk
Medlem

En riktig Bulldozer™

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Sockel 1700,finns väl iinte på Z390..

Nej men du skriver ur-billiga Intel moderkort? Hur ska vi veta vilken typ av moderkort det är? Bättre att skriva billiga Z890 moderkort istället.

Skrivet av napahlm:

En riktig Bulldozer™

Inte i närheten! Alla på Swec var chockade för vi alla förväntande oss likt Intel ett Sandy Bridge genombrott hos AMD men snarare presterade sämre än Athlon Phenom II X6 i många fall. Bulldozer underpresterade i både program och spel pga sin dåliga singeltrådade prestanda pga hur Bulldozer var uppbyggt för långtgående att skriva här och att det var en väldigt törstig processor. Yoshman är betydligt bättre att förklara sådant än mig.

Det lyckades bättre i multitrådade program där det blev mer jämnt men det var få program och spel som var multitrådade då men också just hur Bulldozer var uppbyggt. Arrow Lake är en besvikelse kanske är mer rätt ord.

Athlon hade sin först högtid med Athlon och FX-processorerna tills Intel släppte Core-serien 2006 och AMD försökte komma ikapp med Phenom men det lyckades inte knappa in på prestandan hos Core-modellerna. Alla hoppades AMD skulle ha sin revansch med Bulldozer men det blev en ännu större besvikelse än Phenom.

Nu jagar alla Apple istället. Och även om jag älskar konkurrens så hoppades jag Intel och AMD var de som fajtades där uppe men svårt att bli imponerad på en 200W processor från Intel eller AMD försöker knappa in på en 40W modell från Apple när det kommer till prestanda ännu mer prestanda per watt.

Förlåt för all text!

Permalänk
Medlem

am4 5800x3d , gammal men presterar extremt bra fortfarande

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

am4 5800x3d , gammal men presterar extremt bra fortfarande

Gammal? Bara 2.5 år sedan den släpptes. Allt är relativt kanske. Uppgraderade precis till en 5700X3D för ca. 1 500kr och är väldigt nöjd. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förlåt för all text!

Jag tror det var just det som var skämtet.

Du vet, att de faktiskt fick sin Bulldozer tillslut…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu jagar alla Apple istället. Och även om jag älskar konkurrens så hoppades jag Intel och AMD var de som fajtades där uppe men svårt att bli imponerad på en 200W processor från Intel eller AMD försöker knappa in på en 40W modell från Apple när det kommer till prestanda ännu mer prestanda per watt.

AMD sålde 90% enligt artikeln, hur många sålde Apple tror du? Eller avvek du från ämnet kanske genom att dra in Apple och hur bra de är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Nja.. jag fick tag på en 14600k från elgiganten.se o tänkte kika lite på det men kändes som överlag alla vettiga moderkort var fortfarande för dyra även med den lilla rean som fanns. Tänker på ddr5 då.

Kände också osugen på att chansa med 13/14 gen.

Valet blev genast enklare också efter de fasligt nice priser på inets livestream för am5 kombo.

Skrivet av Drenmi:

Gammal? Bara 2.5 år sedan den släpptes. Allt är relativt kanske. Uppgraderade precis till en 5700X3D för ca. 1 500kr och är väldigt nöjd. 🙂

1500kr? Hur? Eller menar du mellanskillnad efter att ha sålt gamla cpu?

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Märkte även att återförsäljare försökte trycka in så mycket intel som det bara gick i sina black friday prebuilts, går det så dåligt för Intel numera?

Permalänk
Medlem

Jag känner i mig att det inte borde stämma att AMD dominerade. Behöver reflektera lite över om datan stämmer.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jag känner i mig att det inte borde stämma att AMD dominerade. Behöver reflektera lite över om datan stämmer.-

Datat är från tyska Mindfactory. De säljer alltid mer AMD än Intel. Har för mig AMD brukar ligga på 70-80% hos dom

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Datat är från tyska Mindfactory. De säljer alltid mer AMD än Intel. Har för mig AMD brukar ligga på 70-80% hos dom

Så med andra ord: Intel sålde mindre än hälften av normala volymer under reaperioden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det började långt tidigare och en del snedsteg på vägen och tappad focus på deras kärnverksamhet närmligen processorer. Ja intel höll med DRAM och EPROM osv i början men det är inte relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Stämmer, kollar man amazon.de efter bästsäljande moderkort är 2st kort av topp 15 på listan intelbaserade såna. Och då är det billiga B760 itx baerade kort, resten är AMD. Och kollar man på bästsäljande CPUer hos tex. Amazon.se och .de också hade AMD topp 1-14 platsen under black Friday veckan. Så det är ganska logiskt, fick vi data från fler återförsäljare i Tyskland skulle vi se liknande siffror tror jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Svara inte på trollet.

Permalänk
Medlem

Verkligen inte konstigt med tanke på att Intel inte har någon riktig motsvarighet för spelprestanda som inte bränner ihjäl sig själv.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det blev en blandning mellan begagnat mobo och minnen och ny Ryzen 5 5600 för 1089 för en av burkarna hemma.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sjukt. Var inte länge sen intel fanboysen skrattade en i ansiktet när man körde AMD. Nu sitter samma typer på AM4/AM5.

Vad fort det kan vända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Sjukt. Var inte länge sen intel fanboysen skrattade en i ansiktet när man körde AMD. Nu sitter samma typer på AM4/AM5.

Vad fort det kan vända.

Är man en fanboy för man köper det som är bäst för tillfället? Det var något nytt. Var ju inte förens egentligen am5 och 7800x3d blev ett bättre val för oss som prioriterar spelprestanda.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad fort det kan vända.

Låter ändå vettigt att folk kan ändra åsikter baserat på ny information.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Trodde den var äldre, köpte den för typ 2 år sedan för 1.700kr

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

...

Förlåt för all text!

Skrivet av SuperSverker:

Sorry om mitt skämt inte landade hos dig Dinkefing 😉. Jag syftade ju till att AMD nu faktiskt kör över motståndet, precis som tanken var med Bulldozer.

Hittade kartongen till min FX8350 häromdagen! Dock ingen processor i...minns inte om jag sålt den. Det var iallafall inga kalla vinterkvällar när man spelade med den processorn. Alltid varmt och skönt under skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad fort det kan vända.

En fanboy fortsätter dock med ”sitt” märke även efter att det slutat vara det bästa alternativet, och oavsett vad andra tycker. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

AMD sålde 90% enligt artikeln, hur många sålde Apple tror du? Eller avvek du från ämnet kanske genom att dra in Apple och hur bra de är?

Artikeln berör hur stor andel av den totala processor och moderkorts försäljningen hos Mindfactory som var AMD-produkter.
Apple säljer varken lösa processorer eller moderkort, så deras antal är 0%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Sorry om mitt skämt inte landade hos dig Dinkefing 😉. Jag syftade ju till att AMD nu faktiskt kör över motståndet, precis som tanken var med Bulldozer.

Hittade kartongen till min FX8350 häromdagen! Dock ingen processor i...minns inte om jag sålt den. Det var iallafall inga kalla vinterkvällar när man spelade med den processorn. Alltid varmt och skönt under skrivbordet.

Det är lugnt! Behövs verkligen en nu. Jag fryser!

Permalänk

Utan Intel så faller amd, då Intel är dem som utvecklar x86...
Sen var ju core ultra en ungefär samma release som 9000 serien tills X3d kom...
AMD hade dock sjuka rabatter denna november också, gissar dem försöker tömma lager

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Trodde den var äldre, köpte den för typ 2 år sedan för 1.700kr

Visa det kvittot XD xD

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...