Sony tv med ljud tillbehör. Dåligt ljud/låga röster hör inte

Permalänk
Medlem

Sony tv med ljud tillbehör. Dåligt ljud/låga röster hör inte

Hej

Köpte för ett år sedan, inte orkat ta tag i problemen. Ljudet är klart i effekter osv, man får ha rätt högt för ljuder ska vara så man hör men största problemet är röster, de gör man jätte dåligt, försvinner även i bakgrundsljud

Vet inte hur jag ska fixa. Köper inte hur de kan bli så här med endast Sony produkter, har gjort inställningar man kan göra men hjälper inte.

Sony 65" XR65A80L / 4K / OLED / 120 Hz / Google TV

Sony HT-A3000 Dolby Atmos® Soundbar

Sony SA-RS3S trådlösa bakhögtalare

Sony SA-SW3 Compact subwoofer

Permalänk
Medlem

Du kör 5.1 ljudinställningar på ett 2.1 system?
Testa olika surroundinställningar, fick problem när någon av kidsen pillat på min förstärkare och fått på 5.1 när jag bara kör två externa högtalare.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Du använder PCM istället för Bittstream?

Materialet du kollar på är i sterio original och baren eller TV:in försöker miksa upp ljudet till fler högtalare och det gör enheten på ett dåligt sätt?

Eller så är det bara helt enkelt att center högtalaren kanske är trasig på något vis. Om du kör ett riktigt surroundljud test som spelar upp ljud i en högtalare åt gången, hör du någon skillnad då?
Och använd inte Youtube till det! De är sterio.
Det är bättre att leta upp en test fil och ladda ner.
Typ något sådant här https://www.demolandia.net/cinema/dolby-demo-trailers-hd/page...
https://www.surroundsoundtests.com/cinema/dolby/atmos/

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Inget hjälper så vet inte. Inte är trasigt allafall

Problemet är inte ljudet utan att röster hörs lite för dåligt
Stänger jag av ljudet och kör på tvns högtalare hör man mycket tydligare vad de säger i film men ljudet är mindre klart och sämre.

Med allt de andra är de skarpare ljud men röster blir dämpat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomblom:

Inget hjälper så vet inte. Inte är trasigt allafall

Problemet är inte ljudet utan att röster hörs lite för dåligt
Stänger jag av ljudet och kör på tvns högtalare hör man mycket tydligare vad de säger i film men ljudet är mindre klart och sämre.

Med allt de andra är de skarpare ljud men röster blir dämpat

Jag har en HT G700 från Sony och det är ett känt ”bekymmer” med dem. Svårt att få till det med de låga rösterna. Vet inte om din modell lider av samma problem men kanske att det är fler modeller från Sony som dras med samma.

Permalänk
Medlem

Troligtvis. Har kontaktat Sony för en lösning. Ska inte bli så här för 15t. En skandal.

Hade Samsung innan, ångrar jag inte fortsatt på de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomblom:

Troligtvis. Har kontaktat Sony för en lösning. Ska inte bli så här för 15t. En skandal.

Hade Samsung innan, ångrar jag inte fortsatt på de.

Jag kollar alltid om det finns några problem med produkten jag tänker köpa, innan köp. Finns ju en del tester att läsa på nätet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Tydligen , helt jävla efterblivet, vem/vilka har begärt en sådan funktion.

På soundbaren kan man ställa in "voices".
Ett tryck så hördes rösterna tydligare på kontrollen.

De dummaste och mest efterblivna någonsin

En jävla av och på knapp hur högt rösterna ska höras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomblom:

Igentligen så ska väll baren ge tydliga röster från början (eller i alla fall så som filmskaparen tänkt sig)

Att sätta på en sådan funktion ska ju då Igentligen göra rösterna övertydliga (för tydliga) så att det kommer kanske låta märkligt åt det hållet. Inte tvärt om 🤔😅

Men skönt att du hitta en "lösning" på det i alla fall 🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte har sound field på, den mixar stereo till falsk surround. Annars kan jag bara tipsa om att prova night på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomblom:

"Skit bakom tangenbordet" då alltså?
Klassiskt fall av: riktiga män läser inte instruktionsboken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

"Skit bakom tangenbordet" då alltså?
Klassiskt fall av: riktiga män läser inte instruktionsboken?

Finns ingen man som löser boken för ett sådant problem för de ska ej vara ett sånt problem