Permalänk
Medlem

Hur bildas spam

Hur bildas spam, är det utan fara att skicka mail.
som jag förstår det är det främst av att registrera sin adress på sajter som du kan få problemet.

Permalänk
Medlem

Ja, via sitter du registrerat dig på men dessa sajter kan även sälja vidare din adress till andra osv. Din adress kan även skörrdas ifrån tx sociala medier om den finns synlig där. Det är även möjligt att din adress kommer ifrån hackade databaser.
För att skydda dig mot SPAM skall du vara noga med vart du lämnar din adress, du kan även setill att du har ställt in ditt spamfilter i din mail klient på rätt sätt.
Ett annat tips är att du har olika adresser för viktiga /privata saker och en annan som du använder när du skall skriva upp dig på sidor osv.

SPF/DKIM är en anna metod för att skydda sig, läs mer HÄR denna metod är mer avancerad och kräver lite mer kunskap.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att inte öppna mailet heller, för mailet har ofta så den kan spåra när du öppnar ett spam-mail. 1-pixel tror jag det heter, används av butiker också för att få statistik på hur många som öppnar.
Men Spam-skickare använder det för att se om just du är sådan som öppnar mail och då sätter dig på en lista eller säljer dina uppgifter som "en som öppnar och läser mailet".

Samma sak om man öppnar mailet och försöker unsubscribe från utskicket. Om du vet att du t.ex får mail från Elgiganten för att du är kund där kan du ta unsubscribe där, men gör det aldrig om du är osäker på vem det kommer ifrån.

När du ändå frågar om spam-mail så kan jag ta upp: Om du får MASSOR spam-mail helt plötsligt. Alltså kanske 100st på några timmar så kan det vara att de försöker dölja något de har gjort. t.ex. köpt en resa i ditt namn eller något liknande. Då får man gå igenom mailen (inte öppna alla) och se om något sticker ut.

Man kan helt räkna med att man får lite spam-mail, mer eller mindre. Det är också skillnad på spam-mail och spam-mail. Om du är kund på en sida och den skickar massa reklam är det ju inte spam-mail på sådant sätt och inte farligt. men om du får mail från något du inte känner igen är det "riktig" spam-mail. Det första kan du enkelt bara unsubscribe:a från, det andra är bara ignorera typ.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Jag har stora problem med spam i min Gmail, konstigt kan tyckas eftersom Gmail har ett bra skydd mot spam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmpr:

Jag har stora problem med spam i min Gmail, konstigt kan tyckas eftersom Gmail har ett bra skydd mot spam.

Som sagt, du kan ha varit slarvig med vart du använt adressen eller så har den funnits en en dumpad databas som sedan används av den själva eller sålt den. Sedan kan din adress a "skrapats" från olika sidor med.

HÄR kan du läsa lite mer om vad du kan göra för o skydda dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mmpr:

Är det från okända ställen som du inte alls har någon koppling till så kan du markera dom (bocka i dom) och markera dom som spam (skräppost). En del har svårt att bli av med spam när det väl har börjat, och som du säger så är gmail troligtvis den bästa mot spam, men anmäl dom som spam hela tiden kanske google lyckas markera dom som spam till slut.

Annars finns det egna regler som man kanske kan sätta upp i gmail. Om du kanske ser ett mönster på ord i titelraden kanske du kan göra ett filter som raderar alla dessa med det ordet i titeln. Tänk bara på att det inte är ett ord som viktiga mail kan ha i titelraden.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.

Permalänk
Skrivet av mmpr:

som jag förstår det är det främst av att registrera sin adress på sajter som du kan få problemet.

De två stora orsakerna till att man hamnar på en spamlista är att en mer eller mindre seriös site haft dålig säkerhet och fått sin användar- eller kunddatabas kapad, eller att ett skrupellöst företag man haft kontakt med har sålt ens adress.

Skrivet av Jull3Haxor:

SPF/DKIM är en anna metod för att skydda sig, läs mer HÄR denna metod är mer avancerad och kräver lite mer kunskap.

Mnja. Det hindrar absolut inte att du får spam; däremot kan det göra det jobbigare för spammare att trovärdigt utge sig för att vara du i sin interaktion med sina offer. Enkelt uttryckt: SPF berättar för mottagaren vilka servrar du godkänt som avsändare för mail från din domän, DKIM låter dig sätta en kryptografisk signatur/checksumma på mail du skickat så mottagaren kan kontrollera att de inte förändrats på vägen mellan dig och dem, och DMARC (som du missade att nämna) är ett policyramverk som berättar för mottagaren vad de ska göra med epost som verkar komma från din domän men som inte uppfyller SPF- eller DKIM-kriterierna du satt. Så är du en seriös aktör som vill visa att du har koll på vad du själv skickar, definierar du SPF och DKIM, och sen använder du DMARC för att säga till mottagaren att kassera allt som påstår sig komma från dig men inte inte kommer från en server du kontrollerar eller som inte har en giltig signatur.
Ett problem i sammanhanget är att de flesta som spammar inte skickar post från en domän som tillhör firman de utger sig för att representera, och mot dessa hjälper den här metoden inte alls, sett ur mottagarens synvinkel.

Skrivet av Lagers:

En sak att tänka på är att inte öppna mailet heller, för mailet har ofta så den kan spåra när du öppnar ett spam-mail. 1-pixel tror jag det heter, används av butiker också för att få statistik på hur många som öppnar.

De flesta seriösa mailklienter låter dig välja om du vill ladda "remote content" i mail. Låt bli att göra det, så är detta ett komplett icke-problem. Men den spam du får ser lite fulare ut utan bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

De två stora orsakerna till att man hamnar på en spamlista är att en mer eller mindre seriös site haft dålig säkerhet och fått sin användar- eller kunddatabas kapad, eller att ett skrupellöst företag man haft kontakt med har sålt ens adress.

Mnja. Det hindrar absolut inte att du får spam; däremot kan det göra det jobbigare för spammare att trovärdigt utge sig för att vara du i sin interaktion med sina offer. Enkelt uttryckt: SPF berättar för mottagaren vilka servrar du godkänt som avsändare för mail från din domän, DKIM låter dig sätta en kryptografisk signatur/checksumma på mail du skickat så mottagaren kan kontrollera att de inte förändrats på vägen mellan dig och dem, och DMARC (som du missade att nämna) är ett policyramverk som berättar för mottagaren vad de ska göra med epost som verkar komma från din domän men som inte uppfyller SPF- eller DKIM-kriterierna du satt. Så är du en seriös aktör som vill visa att du har koll på vad du själv skickar, definierar du SPF och DKIM, och sen använder du DMARC för att säga till mottagaren att kassera allt som påstår sig komma från dig men inte inte kommer från en server du kontrollerar eller som inte har en giltig signatur.
Ett problem i sammanhanget är att de flesta som spammar inte skickar post från en domän som tillhör firman de utger sig för att representera, och mot dessa hjälper den här metoden inte alls, sett ur mottagarens synvinkel.

De flesta seriösa mailklienter låter dig välja om du vill ladda "remote content" i mail. Låt bli att göra det, så är detta ett komplett icke-problem. Men den spam du får ser lite fulare ut utan bilder.

Alltså det finns inget som gör att du är helt säker mot SPAM.Det jag menade var som du själv skriver att det försvårar det hela något.
Ja, jag glömde nämna DMRAC, men det tas upp i länken jag postade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det stämmer, Thunderbird har ju det som standard. Men de flesta använder nog webbläsaren eller mest troligt telefonen för att kolla mail. Jag använder mest Firefox med en flik med gmail men har Thunderbird installerad också. Men bäst är ju att inte öppna mail som man inte vet man väntar sig att få.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Det stämmer, Thunderbird har ju det som standard. Men de flesta använder nog webbläsaren eller mest troligt mest telefonen för att kolla mail. Jag använder mest Firefox med en flik med gmail men har Thunderbird installerad också. Men bäst är ju att inte öppna mail som man inte vet man väntar sig att få.

Även seriösa webbmailleverantörer kan ställa in att inte ladda remote content. Men det är otroligt vanligt att företags säkerhetssystem systematiskt inspekterar de länkar som kommer via mail, och då har "någon" laddat innehållet redan innan det nått fram till dig och din jobb-mailbox har röjt sig oavsett.

Permalänk
Medlem

Vidare kanske den metoden jag skrev om är mer för företag och organisationer, men principen kan ändå enligt mig användas för att minska andelen SPAM. Men som jag tidigare påpekat så finns det inget hundra procentig skydd, men att använda skräp/engångs adresser och vara noga med vart man anger sin adress är en bra grund.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Jull3Haxor:

Alltså det finns inget som gör att du är helt säker mot SPAM.Det jag menade var som du själv skriver att det försvårar det hela något.

Jo, jag ville bara ha fram poängen att det är ett system som kan göra att avsändaren ser mer seriös ut, och det gör det lättare att eliminera de allra mest naiva phishingförsöken. Men skulle jag vilja skicka phishingspam själv, finns det inget som hindrar mig att registrera en egen domän (säg postmord.com) och konfigurera den med SPF, DKIM och DMARC, och då kommer inget spamfilter reagera på just detta så länge mina mail bara utger sig för att komma därifrån.

Permalänk
Medlem

Jo, jag ville bara ha fram poängen att det är ett system som kan göra att avsändaren ser mer seriös ut, och det gör det lättare att eliminera de allra mest naiva phishingförsöken. Men skulle jag vilja skicka phishingspam själv, finns det inget som hindrar mig att registrera en egen domän (säg postmord.com) och konfigurera den med SPF, DKIM och DMARC, och då kommer inget spamfilter reagera på just detta så länge mina mail bara utger sig för att komma därifrån.

Jag förstår hur du tänker. Det gäller ju att vara vaksam och skeptisk själv oxå

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att enbart skicka mail , med sin epost adress, är det helt okej, hur stora risker löper man att få spam av att enbart skicka mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmpr:

Att enbart skicka mail , med sin epost adress, är det helt okej, hur stora risker löper man att få spam av att enbart skicka mail

Om man säger såhär. Att skriva upp sig på mailinglister och ha konton där du skriver din e-postadress på olika sidor på internet är mycket större risk än att skicka mail till t.ex din mamma vilket i sin tur är väldigt liten risk.

Mail har man ju för att kunna nå ut eller bli nådd, så risk finns det ju alltid.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mmpr:

Orsaken att man får spam är som sagt att någon illvillig människa eller organisation fått tag på ens adress på ett eller annat sätt. Chansen är rätt stor att det händer under din livstid, och efteråt kommer den att ligga i listor över mailadresser att spamma. Hakuna matata.
Hellre då titta på lösningar för att filtrera spam om det nu blir ett problem.
Återigen: i de flesta fall är det helt bortom din kontroll huruvida din mailadress blir skördad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmpr:

Ungefär på samma sätt som fotsvamp, tassar runt barfota på lite solkiga publika ”nät” golv och lämnar fotavtryck (mailadress) där dom inte borde vara.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro