AMD: Snart bättre tillgång på Ryzen 7 9800X3D

Permalänk
Melding Plague

AMD: Snart bättre tillgång på Ryzen 7 9800X3D

Den 3D V-Cache-bestyckade processorn har varit svår att få tag i.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

finns lagom tillsammans med AMD 8800xt då?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Tur att alla som "bara spelar" "alltid" kommer köra Intel, då blir ju inte tillgången ett problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Datumen som anges gäller vid beställning idag men leveranser verkar ske löpande. Komplett säger sig få in nya enheter i veckan som kommer och Inet får preliminärt också påfyllning inom två veckor.

I och med bristen så har nog många bokat upp sig hos flera återförsäljare och det kommer förmodligen att öppnas upp mer och mer i takt med att nya leveranser sker.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Musikälskare

Väntar några månader in på det nya året sen får jag se hur jag gör

EDIT: Bara jag som inte kan se signaturer längre?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

finns lagom tillsammans med Ryzen 9 9950X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Väntar några månader in på det nya året sen får jag se hur jag gör

EDIT: Bara jag som inte kan se signaturer längre?

Du får trycka på pilen längst ner vid ditt inlägg för att se den.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så räknade jag med att detta skulle ske...

Vid första tanken så kanske man tycker att 3D cache inte längre är nytt, att tillverkningskapacitet borde finnas, speciellt då trotjänaren 5800X3D fått stiga tillbaka för att ge kapacitet.

Samtidigt så är det ändå en ny teknik som nu fått förändringen att cachen bytt plats med CCD, antagligen så ger det lite extra svårighet.

Var väl rykten som först sade September för hela brädet av 9000X3D.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag har ändå en viss förståelse för att 9800X3D säljer slut. Väldigt bra cpu och till en rimligt pris. Mycket mer förvirrad över hur även Intels 285k sålt slut överallt. Dyrare, och iallafall för gamers, klart sämre alternativ. Komplett listar denna att komma i lager 5 mars o_O Hittar inte en enda återförsäljare som listar den att komma i lager i år överhuvudtaget.

Permalänk

Det gällde att vara snabb. Fick tag på 2 stycken 50 minuter efter lansering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
AMD Radeon Graphics
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Jag har ändå en viss förståelse för att 9800X3D säljer slut. Väldigt bra cpu och till en rimligt pris. Mycket mer förvirrad över hur även Intels 285k sålt slut överallt. Dyrare, och iallafall för gamers, klart sämre alternativ. Komplett listar denna att komma i lager 5 mars o_O Hittar inte en enda återförsäljare som listar den att komma i lager i år överhuvudtaget.

Borde inte 265k vara en rimligare jämförelse. Nu kan man ju inte jämföra dom rakt av för Intels nya är ju inga renodlade spelpocessorer som x3d är.

Skulle inte säga att 6500kr är ett rimligt pris med tanke på att 7800x3d var nere på under 4500kr.

Ett pris på 5000kr hade varit ett rimligt pris enligt mig.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

skulle inte köpa ny gpu i den klassen just nu, nvidia ska ju visa upp nya 50-serien i januari
kan ju bli så att du får ett 5080 med bättre prestanda för samma peng.. då är det lite sad face

Permalänk

När skulle man kunna realistisk se någon sänkning på 9800x3d? Eller ska man bita i det sura äpplet och beställa nu 🤔

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Avstängd

det har du nog rätt i

Permalänk
Viking
Skrivet av Oneirogen:

När skulle man kunna realistisk se någon sänkning på 9800x3d? Eller ska man bita i det sura äpplet och beställa nu 🤔

Tidigast i februari skulle jag gissa, men troligtvis några månader efter

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Köpa 40-serien nu när 50 är veckor bort? Inte för att måste ha 50-serien men priserna kanske sjunker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
AMD Radeon Graphics
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Av någon anledning så räknade jag med att detta skulle ske...

Vid första tanken så kanske man tycker att 3D cache inte längre är nytt, att tillverkningskapacitet borde finnas, speciellt då trotjänaren 5800X3D fått stiga tillbaka för att ge kapacitet.

Samtidigt så är det ändå en ny teknik som nu fått förändringen att cachen bytt plats med CCD, antagligen så ger det lite extra svårighet.

Var väl rykten som först sade September för hela brädet av 9000X3D.

Enligt inofficiella uttalanden från vissa distributörer i USA verkar många återförsäljare och bolag där köpa upp mer hårdvara än de behöver just nu innan de strafftullarna som Trump flaggat för eventuellt införs. Kan säkert ha påverkat tillgången för oss i andra länder nu i början.

Samtidigt är ju efterfrågan också väldigt hög. Frågan är om AMD kanske blev lite försiktig med hur många exemplar de valde att tillverka inför denna lansering med tanke på hur dåligt lanseringen av modellerna utan X3D gick. Det är ju alltid säkrare att öka produktionen när de väl sett att lanseringen var lyckad.

Tror inte att 5800X3D slutade tillverkas för att få öka kapacitet för modernare modeller med tanke på att de lanserade 5700X3D som förmodligen är ännu lättare att sälja med tanke på hur mycket lägre priset är.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kör på 30 sekundersregeln när ny hårdvara jag vill ha släpps.

Det är bara att göra en beställning, ångrar man sig är det ju bara att avbeställa/returnera men det har inte hänt mig. 9800x3d tuffar på bra.

Permalänk
Medlem

Hoppas få leverans från komplett under veckan. 🫣

Visa signatur

| Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2| Ryzen 7 9800X3D 4,7Ghz | 32Gb Corsair DDR5 6000Mhz | Asus TUF RTX 4080 Super OC| Kingston FURY 2TB | Corsair RM850x | Fractal Design North TG|

Permalänk

Kompletts datum brukar jag inte ge så mycket för men kan ju alltid hoppas att man får en tidig julklapp ^^

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, ASUS 4090 ROG Strix, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Tur att jag köpte på lanseringsdagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Tur att jag köpte på lanseringsdagen

Ja, så här i efterhand är det ju givetvis det man skulle ha gjort. Jag hade initialt tänkt vänta lite och fundera på saken, men sedan såg jag att det moderkortet som uppfyllde mina behov var på väg bort från marknaden så då blev det en beställning ändå.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Enligt inofficiella uttalanden från vissa distributörer i USA verkar många återförsäljare och bolag där köpa upp mer hårdvara än de behöver just nu innan de strafftullarna som Trump flaggat för eventuellt införs. Kan säkert ha påverkat tillgången för oss i andra länder nu i början.

Samtidigt är ju efterfrågan också väldigt hög. Frågan är om AMD kanske blev lite försiktig med hur många exemplar de valde att tillverka inför denna lansering med tanke på hur dåligt lanseringen av modellerna utan X3D gick. Det är ju alltid säkrare att öka produktionen när de väl sett att lanseringen var lyckad.

Tror inte att 5800X3D slutade tillverkas för att få öka kapacitet för modernare modeller med tanke på att de lanserade 5700X3D som förmodligen är ännu lättare att sälja med tanke på hur mycket lägre priset är.

Eller så har 5700X3D inte sålt i den volym som förväntats, även om priset är lägre. Det går inte att sticka under stolen med att 5800X3D är en bra bit bättre i spel, vilket även borde ge AMD (med tanke på priset) en större marginal.

Enda orsaken som jag kan se till att 5800X3D inte finns att köpa är att antingen tillverkningsresurser är frilagda, eller att man vill föra över kunder till 9000X3D. Kanske både och...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tycker Sweclockers belyser det bra i artikeln; "Ryzen 7 9800X3D har fått lysande omdömen i pressen och kombinerat med den tidigarelagda lanseringen är det kanske inte så förvånande att AMD har fått svårt att möta efterfrågan."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Eller så har 5700X3D inte sålt i den volym som förväntats, även om priset är lägre. Det går inte att sticka under stolen med att 5800X3D är en bra bit bättre i spel, vilket även borde ge AMD (med tanke på priset) en större marginal.

Enda orsaken som jag kan se till att 5800X3D inte finns att köpa är att antingen tillverkningsresurser är frilagda, eller att man vill föra över kunder till 9000X3D. Kanske både och...

I många spel handlar det om typ marginellt lägre prestanda för typ halva priset. Det är enbart ett fåtal spel där skillnaden är större baserat på de recensioner jag kollat på.

Det är inte rimligt att fortsätta tillverka gamla generationer av sina produkter för evigt. Att sälja AM4-processorer är bra för ökad mind share, men troligen vill de hellre flytta över folk till AM5.

Skrivet av Megacrash:

Tycker Sweclockers belyser det bra i artikeln; "Ryzen 7 9800X3D har fått lysande omdömen i pressen och kombinerat med den tidigarelagda lanseringen är det kanske inte så förvånande att AMD har fått svårt att möta efterfrågan."

Just ja. Hade glömt att de tidigarelagt lanseringen av denna på grund av dålig försäljning av övriga 9000-serien. Bra poäng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gjorde ingen hets i att beställa på lanseringsdagen.. beställde 9800X3D och massa annat gott den 18:e november. Då stod de att Inet skulle få in processorn 18 december så hade is i magen och tänkte jag får väl allt i januari någon gång.

Veckan efter hade jag hämtat ut allt.. så de är ingen mening att stressa upp sig för lagerdagen är långt fram.. de verkar få in leveranser ändå.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Tidigast i februari skulle jag gissa, men troligtvis några månader efter

Lite så hoppades jag också på, tog 2-3 månader för 7800x3d att sjunka ca 500kr,🤞

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk

Så komplett’s 9 December hur väl stämde det ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, ASUS 4090 ROG Strix, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Så komplett’s 9 December hur väl stämde det ?

Hörde med med dem idag och de har ingen aning om när det kommer tyvärr.....