Permalänk
Medlem

Val av gamingmonitor 27”

Har en julklapp (inet taurus 7600 med 4060rtx) som behöver monitor.

Kan jag få ett par vettiga köpråd?
Ska jag köpa en 1440 och hoppas att den går att skala ner till 1080. (Vinsten att jag kan behålla skärmen när grabben vill uppdatera grafikkort).

Eller ska man köra på en billigare 1080 som man vet passar och köpa by skärm den dagen man byter gpu?

VA/IPS? Hz?

Grabben är 11 år och älskar fortnite, spelar på switch nu.

Tar gärna förslag!

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här frågan kommer varje vecka, så vi tar det igen:

Det finns ca 200 olika 1440p/27-tummare med 144 Hz och snabbare paneler som räknas in i denna kategori som är dagens vaniljskärm: https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=13606&r_7044=144-5...

200+ modeller är fler än någon hinner testa och ranka. Tricket att få tips eller köpråd är därför att titta på exempelvis då prisjakt och de populäraste modellerna, för dessa är populära av anledningar, likt att att de är testade och bekräftade som bra eller att de kanske är genomsnittliga men håller lägre pris. Dessa modeller är också enklare att finna tester och omdömen om. Kan man inte finna information om en skärms kvalitetsnivå då är det en chansning. Har man bara tillräckligt låg förväntan duger alla 200+ skärmar för ändamålet.

Generellt går man på IPS för medelmåttig nivå, OLED för modern (men dyrare) nivå och VA för att de är oftare lågprisprodukter och också ofta sämre runt sådant som eftersläp och smet i rörelser. Men det är sådant som individuella tester kan säga, för det finns bättre och sämre av alla sorterna. Produkterna har olika kvalitet och tekniken i sig är inte alltid ett mått på kvalitet, bara ett finger i luften om de övergripande egenskaperna.

Skalning 1080p-signal–till–1440p/QHD-skärm är generellt ingen vidare idé då det är för låg upplösning och då syns problematiken med skalning tydligt. Utan en 1440p/QHD-skärm kör man helst spelen renderat som 1440p. Detta är för övrigt uppskalning eftersom man skalar bildinnehållet från en lägre till en högre upplösning. Skärmen är ju fast i sin upplösning och det är endast bildinformationen som beräknas om.

Huruvida man ska köra en FHD/1080p-skärm beror på vilken typ av spel man spelar. Är det främst rappa, snabba shooters kan en FHD-skärm med högre panelfrekvens vara en fördel för samma pengar. Är man blandad i sitt spelande och dessutom använder datorn till mer än enbart spelande vinner man på högre panelupplösning.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ska du skala ner till 1080 för att spela fortnite med ett 4060? Det är inte direkt ett segt gammalt kort och kommer man från en switch kommer det vara en uppgradering på precis alla sätt, även i 1440p.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den här frågan kommer varje vecka, så vi tar det igen:

Det finns ca 200 olika 1440p/27-tummare med 144 Hz och snabbare paneler som räknas in i denna kategori som är dagens vaniljskärm: https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=13606&r_7044=144-5...

200+ modeller är fler än någon hinner testa och ranka. Tricket att få tips eller köpråd är därför att titta på exempelvis då prisjakt och de populäraste modellerna, för dessa är populära av anledningar, likt att att de är testade och bekräftade som bra eller att de kanske är genomsnittliga men håller lägre pris. Dessa modeller är också enklare att finna tester och omdömen om. Kan man inte finna information om en skärms kvalitetsnivå då är det en chansning. Har man bara tillräckligt låg förväntan duger alla 200+ skärmar för ändamålet.

Generellt går man på IPS för medelmåttig nivå, OLED för modern (men dyrare) nivå och VA för att de är oftare lågprisprodukter och också ofta sämre runt sådant som eftersläp och smet i rörelser. Men det är sådant som individuella tester kan säga, för det finns bättre och sämre av alla sorterna. Produkterna har olika kvalitet och tekniken i sig är inte alltid ett mått på kvalitet, bara ett finger i luften om de övergripande egenskaperna.

Skalning 1080p-signal–till–1440p/QHD-skärm är generellt ingen vidare idé då det är för låg upplösning och då syns problematiken med skalning tydligt. Utan en 1440p/QHD-skärm kör man helst spelen renderat som 1440p. Detta är för övrigt uppskalning eftersom man skalar bildinnehållet från en lägre till en högre upplösning. Skärmen är ju fast i sin upplösning och det är endast bildinformationen som beräknas om.

Huruvida man ska köra en FHD/1080p-skärm beror på vilken typ av spel man spelar. Är det främst rappa, snabba shooters kan en FHD-skärm med högre panelfrekvens vara en fördel för samma pengar. Är man blandad i sitt spelande och dessutom använder datorn till mer än enbart spelande vinner man på högre panelupplösning.

Tack för ett bra inlägg.
Jag var i kontakt med inet idag och de rekade denna skärm: en skärm som just nu går fynda för 3000kr på amazon..

Visste borde detta vara ett bra köp (om inte inet lurat mig 😅) https://amzn.eu/d/3469NZ1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ao9841:

Tack för ett bra inlägg.
Jag var i kontakt med inet idag och de rekade denna skärm: en skärm som just nu går fynda för 3000kr på amazon..

Visste borde detta vara ett bra köp (om inte inet lurat mig 😅) https://amzn.eu/d/3469NZ1

Kan du finna flera tester som bekräftar nivån på LG 27GS85Q så är det antagligen en skärm på just den nivå som den bekräftas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ao9841:

Tack för ett bra inlägg.

Jag köpte själv den skärmen för lite drygt 3000kr på black friday. Mycket skärm för pengarna och jag är nöjd!
Det är en ganska ny skärm så det är tyvärr svårt att hitta tester. Generellt verkar det som många är nöjda med den, men eftersom det inte är nåra professionella tester så är det lite av en chansning att köpa den såklart.
Såg att den låg på 6500kr på Inet nu och det skulle jag inte säga att den är värd, men 3000kr är helt klart ett bra pris enligt mig.
HDR är dock ganska kass eftersom den inte har local dimming så om det är viktigt för dig så borde du nog kolla på något annat. Sambon köpte denna och den är klart vassare på HDR.
Lycka till med letandet

Permalänk
Medlem

Noob-fråga, men när använder man hdr?! Vet ej vad det är. Dataspel fortnite och liknande är användningsområdet.

@anden55

Permalänk
Medlem
Skrivet av ao9841:

Noob-fråga, men när använder man hdr?! Vet ej vad det är. Dataspel fortnite och liknande är användningsområdet.

@anden55

Personligen skulle jag säga att HDR är viktigare i singleplayer-spel som t.ex. Cyberpunk. Inget du behöver tänka på om du ska använda den mest till multiplayer-spel.
Jag är nog egentligen fel person att förklara vad HDR är, men förenklat kan man säga att det ger starkare ljus, bättre kontrast och färger vilket gör att du får en bättre och mer detaljerad bild. Vill du ha den långa förklaringen är det nog bättre att du googlar eller letar upp någon video på youtube

Permalänk
Bildexpert 📺

SDR = Standard Dynamic Range är allt det vi är vana med för skärmar sedan förr. Bygger på vad man kunde åstadkomma med en färg-TV och ett bildrör på 60-talet.

HDR = High Dynamic Range, färgomfång och dynamiskt omfång anpassad efter hur ögat uppfattar ljus. I speltermer främst en förmåga att skapa en kontrastrik bild med djupare nivåer av nyansering. Ofta – men inte nödvändigtvis – ljusstarkare. Kräver då en skärm med förmåga till högre dynamiskt omfång vilket då typiskt landar på en OLED eller en LCD-skärm med FALD för bakgrundsbelysning.

Som skrivet, HDR är inget de enklare, rappa spelen använder. Dessa spel är oftare motsatsen till HDR med så platt och tydlig bild som möjligt.