Permalänk
Medlem

Bygger dator till min son

Hej på er,
Jag har byggt mina egna datorer sedan ~90-talet. Senaste gången är dock för ganska många år sedan och jag har inte hållit mig ajour med vad som finns att tillgå nu för tiden. Det bör nämnas att detta är en dator som skall vara till min 11-åriga son. Således skolarbeten men mestadels, gissar jag, speldator.

Har hittat lite komponenter som jag tror passar ihop men skulle väldigt gärna vilja ha lite återkoppling från er proffs:)

De här delarna vill jag ha oavsett. Vill att han skall ha en tyst miljö och tror detta blir bra.
Datorlåda - Be Quiet! Shadow Base 800 cirka 1300 kr
Nätdel - Be Quiet! Dark Power 13 750W cirka 2300kr Finns det något annan likvärdig tyst PSU så tipsa gärna.

Övrigt
CPU - Intel Core i5 14400F 2,5GHz Socket 1700 Box 1700 kr
GPU - MSI GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black OC HDMI 3xDP 8GB Cirka 3200 kr
Moderkort - MSI B760 Gaming Plus WiFi 1500 1490 kr
RAM - Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 2x16GB (CMK32GX5M2E6000Z36) 1200 kr
Hårddisk - Samsung 990 PRO PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1TB 1200 kr

- Nätdel - 750W är inte mycket men om jag fattar rätt drar inte dessa komponenter så mycket? Finns det något annan likvärdig tyst PSU så tipsa gärna.
- Jag vet att Intel Core i5 14400F inte är senaste generationen men tror detta funkar fint till en ung kille? Box tror jag indikerar att det ingår fläkt? Är dessa bra? behöver jag kylpasta eller det är på?
- Moderkort / RAM - Dessa fungerar ihop? Vinner jag någon märkbar prestanda på att köpa med högre MHz?
- Moderkort - M.2 går att installera Windows på denna och boota?

Kan inte komma på mer just nu men är tacksam för alla tankar, åsikter eller tips om detta.

Mvh,
Peter

Permalänk
Moderator
Moderator

Box betyder bara att den kommer i låda - till skillnad från tray, men i de flesta fallen och det här fallet ingår det en kylare, Intel Laminar RM1.

750W är absolut inte lite, det systemet kommer inte dra någonstans ens i närheten av så mycket och inga som helst problem effektmässigt att eventuellt uppgradera till kraftfullare cpu/gpu i framtiden.
Känns dock som att ni kikat på en lite onödigt dyr modell imo, t.ex. Corsairs RM-agg brukar reas ut lite titt som tätt kring 1000 :-.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

PSU som är passiv upp till hela 500 W så fläkten behöver aldrig ens dra igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatsten:

Hej på er,
Jag har byggt mina egna datorer sedan ~90-talet. Senaste gången är dock för ganska många år sedan och jag har inte hållit mig ajour med vad som finns att tillgå nu för tiden. Det bör nämnas att detta är en dator som skall vara till min 11-åriga son. Således skolarbeten men mestadels, gissar jag, speldator.

Har hittat lite komponenter som jag tror passar ihop men skulle väldigt gärna vilja ha lite återkoppling från er proffs:)

De här delarna vill jag ha oavsett. Vill att han skall ha en tyst miljö och tror detta blir bra.
Datorlåda - Be Quiet! Shadow Base 800 cirka 1300 kr
Nätdel - Be Quiet! Dark Power 13 750W cirka 2300kr Finns det något annan likvärdig tyst PSU så tipsa gärna.

Övrigt
CPU - Intel Core i5 14400F 2,5GHz Socket 1700 Box 1700 kr
GPU - MSI GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black OC HDMI 3xDP 8GB Cirka 3200 kr
Moderkort - MSI B760 Gaming Plus WiFi 1500 1490 kr
RAM - Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 2x16GB (CMK32GX5M2E6000Z36) 1200 kr
Hårddisk - Samsung 990 PRO PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1TB 1200 kr

- Nätdel - 750W är inte mycket men om jag fattar rätt drar inte dessa komponenter så mycket? Finns det något annan likvärdig tyst PSU så tipsa gärna.
- Jag vet att Intel Core i5 14400F inte är senaste generationen men tror detta funkar fint till en ung kille? Box tror jag indikerar att det ingår fläkt? Är dessa bra? behöver jag kylpasta eller det är på?
- Moderkort / RAM - Dessa fungerar ihop? Vinner jag någon märkbar prestanda på att köpa med högre MHz?
- Moderkort - M.2 går att installera Windows på denna och boota?

Kan inte komma på mer just nu men är tacksam för alla tankar, åsikter eller tips om detta.

Mvh,
Peter

Min första tanke är att gå över till AMD och göra en dator baserad på AMD istället. när grabben väl behöver uppgradera cpun så köp en ny/begagnad 9800x3d, medans intel plattformen har ingen direkt uppgraderingsväg då jag fortfarande inte skulle rekommendera 13th och 14th gen när det kommer till högre presterande modeller och absolut inte begagnade sådana.

Sen med tanke på valda delar så kommer nog mer eller mindre ALLA vettiga PSUer på marknaden med den effekten vara tysta då man aldrig kommer vara ens i närheten av att utnyttja 750 watt.

SSD, onödigt dyr finns ingen anledning idag att köra en dyrare modell mer än om man vill slösa pengar

Hade personligen hade jag kört något i stil med detta
Extra kylare bara för att få ner ljudet (kör du stock kylare så spelar modell av nätagg absolut ingen roll då datorn kommer bli högljud av stockkylaren.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/uVc0AdchFbLpwalLiEjtmSga6TI/dator

Edit: Sen beror det helt på vad han spelar också, datorn ovan är märkbart bättre men spelar han Blizzard spel så skulle jag undvika AMD då blizzard på över ett år än inte har fixat deras problem med just AMD grafikkort (fungerar felfritt för mig men har en polare där WoW crashar med jämna mellanrum)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tack för tips. Jag undersöker detta. Skriv gärna mer.

Men, datorn jag satt ihop ovan, det fungerar ihop?
FInns det plats för M.2 på moderkortet, går det då automatiskt att boota från den?

Mvh,
Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatsten:

FInns det plats för M.2 på moderkortet, går det då automatiskt att boota från den?

Mvh,
Peter

Ja det du har plockat ihop ska fungera utan problem Kan vara värt att dubbelkolla så minnet finns med på moderkortets QVL lista (även om det inte är lika stort problem som de varit för AMD.

Värt att notera som jag skrev innan, skulle du köra på just den datorn så köp antingen en kylare till cpun eller en billigare PSU då det är extremt onödigt att betala 1000kr extra för en tyst PSU med stock kylare till CPUn

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av gatsten:

Mvh,
Peter

Den funkar men den är knappast prisvärd. 2300kr för PSU och SSDn är onödigt dyr. Du borde kunna få en 2TB för någon hundring mer.

Permalänk
Medlem

Tack. Jag hittade denna nätdel, som det nog blir: Asus ROG Strix Gold Aura Edition 850W ~1600kr. Den skall också vara tyst.

Jag tror att 1Tb räcker länge för honom och finns behovet har jag några vanliga SSD-diskar liggande. Tror jag stannar med Intel då jag inte kunde läsa till mig någon större skillnad i prestanda mellan 14400F och Ryzen 7600. Däremot tror jag att jag kommer komplettera med Thermalright Phantom ni tipsade om.

//Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatsten:

Tack. Jag hittade denna nätdel, som det nog blir: Asus ROG Strix Gold Aura Edition 850W ~1600kr. Den skall också vara tyst.

Jag tror att 1Tb räcker länge för honom och finns behovet har jag några vanliga SSD-diskar liggande. Tror jag stannar med Intel då jag inte kunde läsa till mig någon större skillnad i prestanda mellan 14400F och Ryzen 7600. Däremot tror jag att jag kommer komplettera med Thermalright Phantom ni tipsade om.

//Peter

Okej låter som att du då får en okej dator men dock inte något som kommer gå att uppgradera utan stor risk i framtiden (alternativt krävs både nytt moderkort och cpu i sånt fall)

Själva grejen mellan 7600 och 14400f så kommer det inte va någon skillnad mellan dom i just spel då grafikkortet kommer bli flaskhalsen i 99% av fallen.

Visa signatur

here we go!