Problem med att bilden försvinner och fläktar går upp i varv

Permalänk
Medlem

Problem med att bilden försvinner och fläktar går upp i varv

Hej!

Jag har en dator som i princip är helt nybyggd med nya delar. Jag listar inte alla komponenter här eftersom jag inte är säker på att problemet är kopplat till någon specifik del, men kan självklart ge mer info om det behövs.

Problemet är att bilden på mina skärmar ibland försvinner (det kan hända flera gånger om dagen). Samtidigt rusar fläktarna upp till väldigt höga varv, som om datorn håller på att överhettas. Det konstiga är att ljud från datorn, som t.ex. ett Youtube-klipp eller prat från Discord, fortfarande hörs i bakgrunden. Dock är datorn helt låst, och jag kan inte göra något annat än att tvinga en omstart (hard reset).

Jag trodde först att det var något med CPU-kylaren eftersom problemet började med min förra kylare. När jag bytte till en nyare kylare verkade det bli bättre ett tag, men nu har problemet kommit tillbaka helt.

En sak jag har märkt är att jag kan framkalla felet genom att slå på skrivbordet med handen. Det får mig att tro att något kanske sitter löst (kylaren eller något annat?), men kylaren verkar sitta fast som den ska när jag kollar.

Är det någon som har varit med om något liknande eller har en idé om vad detta kan bero på? Jag uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Hej! Upplever i princip samma med min dator.
Följer detta för jag vet verkligen inte vad det kan vara även om jag har mina onda aningar att det är moderkortet eller PSUn som strular...

GPUn testade en kompis åt mig och där fungerar den fint.
Mvh Anton

Permalänk
Medlem

Har du en CPU med integrerad grafik, så du kan testa att köra bild ut därifrån istället? Det skulle utesluta problem med grafikkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet du vilka fläktar det är som varvar upp? Jag tänker mest om det är grafikkortets fläktar eller de som moderkortet styr (CPU/chassifläktar), för att åtminstone få ett litet hum om källan. Jag skulle tro att det bara är en av de två grupperna som faktiskt varvar upp.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vet du vilka fläktar det är som varvar upp? Jag tänker mest om det är grafikkortets fläktar eller de som moderkortet styr (CPU/chassifläktar), för att åtminstone få ett litet hum om källan. Jag skulle tro att det bara är en av de två grupperna som faktiskt varvar upp.

Det är GPU-fläktarna som går upp på maxvarv. Det är ett Gigabyte Aero Geforce RTX 4080.

Permalänk
Hedersmedlem

Det lär väl vara något med grafikkortet isåfall -- bilden blir svart, fläktarna varvar upp, men annat fortsätter fungera.
Är du säker på att datorn faktiskt är låst? T ex om du spelar musik med ett program man kan styra via tangentbordets mediaknappar, fungerar de?

Jag skulle nog montera om grafikkortet (inkl strömsladdarna) som första steg. Alternativt som nämnt ovan ta ur det och testa med integrerad grafik, så vet du samtidigt säkert om det är relaterat till grafikkortet eller inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det lär väl vara något med grafikkortet isåfall -- bilden blir svart, fläktarna varvar upp, men annat fortsätter fungera.
Är du säker på att datorn faktiskt är låst? T ex om du spelar musik med ett program man kan styra via tangentbordets mediaknappar, fungerar de?

Jag skulle nog montera om grafikkortet (inkl strömsladdarna) som första steg. Alternativt som nämnt ovan ta ur det och testa med integrerad grafik, så vet du samtidigt säkert om det är relaterat till grafikkortet eller inte.

Tack. Jag gjorde det säkra före det osäkra och ringde Alina (där jag köpt det och har garanti kvar). De tar in det och testar för att se om de kan orsaka samma fel. Skönt att utesluta att det är det om inte annat.