Snabbkoll: Kan du tänka dig att köpa färdigbyggd dator?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Kan du tänka dig att köpa färdigbyggd dator?

Har du skruvat i varenda skruv i din dator, eller kan du tänka dig att köpa en färdigbyggd burk?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill själv välja komponenter sen betalar jag gärna exempelvis inet för att montera den åt mig

Permalänk
Medlem

Lite skumt formulerad fråga: "Kan du tänka dig att köpa en färdigbyggd dator?" är inte samma sak som att bara fråga "färdigbyggd eller egenbyggd dator?".

Känns som att baserat på första frågan så borde det finnas ja- eller nejalternativ istället.

Är priset rätt så kan nog många tänka sig färdigbyggt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har alltid byggt mina primära datorer själv, men det är klart, jag har även har ett intresse i äldre Dell/HP/Compaq/IBM datorer, som ofta hade/har OEM hårdvara och roliga(och jobbiga) speciallösningar som inte finns tillgängliga för konsumenter.

Att köpa en "färdigbyggd" så som butiker som Inet/Webhallen/Komplett slänger ihop, skulle aldrig komma på tal.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Aldrig färdigbyggd om man kan/vågar bygga själv. Färdigbyggda snålar något förbannat på moderkort, udda kylare samt storlekar överlag. Man har också begränsad garanti, medan lösningar som Webhallen config, Inets monteringstjänst eller snarlikt funkar prima med individuella garantier.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 7800X3D | 32 GB DDR5 6000 G.Skill
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Min senaste var färdigbyggd (då det blev en apple) men innan dess har mina 7-8 senaste varit egenbyggda.

Permalänk
Medlem

Jag frågar om råd här gällande komponenter, sen låter jag dem byggas på Inet/Webhallen.

Tveksamt formulerat i frågan.
Svarade färdigbyggd men menade mitt svar ovan. 🤔

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Byggde min nuvarande för några månader sedan, köpte en färdigbyggd 1994 men byggde min första egna 1995, och på den vägen är det.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Köper komponenter löst, men nu förtiden kan jag tänka mig att betala lite extra för att t ex Inet ska snickra ihop den åt mig.

Permalänk
Medlem

Byggde alltid förut men det är så jävla tråkigt så inet får bygga åt mig nu för tiden. Inte byggt mina två senaste riggar och jag saknar det inte.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Mina laptops och servrar är köpta färdigbyggda (och i en del fall modifierade i efterhand). Speldatorn är egenbyggd mest för att jag är en - selektivt - snål jäkel.

Permalänk
Medlem

Bygger gäran själv datorn för då kan man få bäst pris/prestanda genom att köpa från diverse återförsäljare. Har lyxen att ha många inom köravstånd, samt många ÅF som håller hus typ max 5 min emellan varann så det är enkelt o smidigt.

Men om priset är exakt densamma gällande de datordelar jag får egenbyggd vs färdigbyggd så skulle jag inte tacka nej till en färdigbyggd såklart pga mer garanti.

Men gillar o mecka/pilla med datorn samt byta delar lite hejvilt så egenbyggd är bättre o roligare:-) Är en knäppis som prövar på onödigt många komponenter ibland.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Har alltid byggt mina egna och familjens datorer sedan
mitten på nittiotalet. Men nu känns det inte lika roligt längre
och skulle mycket väl kunna tänka mig att Inet eller liknande
butik skulle kunna få bygga ihop en dator av delar valda av mig.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Beror på vem som bygger, är det en butik så skulle jag aldrig köpa.

Eftersom alla mina byggen har custom loop så skulle jag garanterat inte bli nöjd om någon annan gör det, skulle även kosta otroligt mycket också då många delar som chassi måste moddas för att allt ska passa.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid byggt mina datorer men röstade på färdigbyggd för ja, jag kan tänka mig det. Fattade jag frågan fel?

Det som ger bäst värde för pengarna och använder standard-hårdvara.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ja jag har skruvat ihop min dator själv. Ja, jag skulle också kunna tänka mig att köpa en färdigbyggd om priset är det rätta.
Vet inte vad jag ska rösta på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Båda, förra datorn köpte jag delar som jag lät de bygga ihop nuvarande byggde jag själv då jag inte ville köpa ett grafikkort då ville flytta över den från gamla burken får se vad som händer härnäst, bryr mig inte speciellt mycket om att bygga själv inget jag tycker om men ibland blir de så när de inte bygger ihop burkar utan grafikkort.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Senaste tre datorerna har varit byggda av Inet med komponenter man valt själv. Har inget emot att bygga själv annars heller men när det är så pass smidigt som Inet lagt upp det så är det roligare att få ett professionelt bygge. Och man skapar ju samtidigt arbetstillfällen till någon annan som antagligen gillar att bygga datorer.

Permalänk

Byter ofta bara ut antingen gpu eller cpu/mobo/ram, så det skulle inte funka med färdigbyggd även om jag ville

Permalänk
Medlem

Jag brukade alltid bygga ihop datorn själv men sedan rätt många år nu tycker jag det är så värt att betala en knapp tusenlapp extra för att någon annan ska bygga ihop den åt mig och fixa med allt.

Dock att jag ändå vill välja alla delar själv så köper inget färdigt paket.
Och att jag inspekterar bygget och så lite när jag fått den levererad.

Permalänk
Medlem

Nej. Det är sällan lika prisvärt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Lättare att mecka/byta komponenter i datorn eller felsöka om man vet exakt hur den är byggd.
Mest är det nog känslan av själva byggandet, blir ett roligt projekt om man är intresserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Helst bygger jag eget, och bygger även åt andra. Men ibland så kollar vi runt och ser om det finns några färdigbyggda på nån rea eller så, och då är det också bara färdigbyggda som använder "vanliga" komponenter som gäller.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Bygger allt själv och hade jag haft mer plats och utrustning, så hade jag nog plockat ihop/isär kretskorten också.
Köpte en färdigbyggt en gång, ALDRIG IGEN! Vilka fuskbyggen det är som säljs därute hos ÅF.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

75% av nöjet går till att välja delar och bygga. resterande 25% till att använda den

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

När man lever på budget som jag så är det eget bygge som gäller. Varenda del köpt på rea, över en längre period. Blir rejält mycket billigare. Plus att jag aldrig sett en färdigbyggd med delar jag vill ha. Alltid någon komponent som är usel jämfört med resten.
Sen att man slipper allt bloat är en rejäl bonus.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Bygger alltid själv, skulle väl kunna tänka mig en färdigbyggd typ som inet bygger, men aldrig en märkesburk... märkesburk är som att måla in sig i ett hörn med färg som aldrig torkar.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hehe märks att vi är på ett entusiasm-forum 😅👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Bygger alltid själv. Men visst skulle jag kunna tänka mig att anlita Inet för det. Efter "datorkampen" så skulle jag inte få för mig att anlita någon annan än Inet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Färdigbyggd, känns som ämnet varit uppe i forumet tidigare. Jag säger då som nu, är för gammal och lat för att orka mecka själv.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super