Steam slår nytt rekord med 40 miljoner samtidiga användare

Permalänk
Melding Plague

Steam slår nytt rekord med 40 miljoner samtidiga användare

Med lanseringen av Path of Exile 2 och Marvel Rivals når Steam nya användarrekord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Monopol <33

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Monopol <33

På vad?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

I stort sett "monopol" iaf, vad jag vet får andra platformer t.ex. GOG inte konkurrera på pris med Steam annars tas det spelet bort. Andra platformer kan inte locka med bättre priser på sina egna spel t.ex. för att bygga en användarbas eftersom om ditt spel togs bort från Steam så förlorar du så otroligt mycket pengar.

Typ på samma sätt som Google's sökmotor har monopol, finns andra sökmotorer men det är ingen som använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Monopol <33

Sist jag kollade existerade EGS, GOG osv

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

I stort sett "monopol" iaf, vad jag vet får andra platformer t.ex. GOG inte konkurrera på pris med Steam annars tas de bort.

Typ på samma sätt som Google's sökmotor har monopol, finns andra sökmotorer men det är ingen som använder.

Epic har oftast lägre priser. Kollade ett nytt spel och det kostar 769 på Epic, men 806 kronor på Steam. Här handlar det snarare om att kunderna väljer Steam för bättre service och de är nöjda med deras tidigare köp där. Jag vet att jag kan återlämna ett spel med full återbetalning utan frågor, om jag inte spelar längre än två timmar. Även efter två timmar är det enkelt lämna tillbaks om det t.ex. är tekniska problem eller liknande. Köper flesta spelen på Steam, men inte alla.

I övrigt använder jag personligen Duckduckgo till 98%, även på mobilen. Enda gångerna jag söker på Google är reverse image search eller jag verkligen inte hittade det jag ville via Duckduckgo. Eller om jag behöver kolla på karta. Man kan göra egna val. Ibland är det till fördel för de som dominerar marknaden, ibland är det tvärtom. Jag försöker se till mitt eget bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Monopol <33

Sony Playstation har 60 miljoner sålda konsoler och monopol på sin marknadsplats. Lika illa?

Permalänk
Medlem

Häftigt

Permalänk
Medlem

En för stark ställning på en marknad för en mellanhand är aldrig bra i längden för konsumenter. Det pratas ofta om fanboys till PS eller Xbox. Men jag tycker att steam-fan-boys är läskigare. Ironin i kråksången är att dessa fanboys inte sällan skarpsinnigt betonar monopol av andra format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

I stort sett "monopol" iaf, vad jag vet får andra platformer t.ex. GOG inte konkurrera på pris med Steam annars tas det spelet bort. Andra platformer kan inte locka med bättre priser på sina egna spel t.ex. för att bygga en användarbas eftersom om ditt spel togs bort från Steam så förlorar du så otroligt mycket pengar.

Det där har jag läst förr, men det stämmer ju inte alls.
Kanske gjorde en gång i tiden och som gått och blivigt sanning hos vissa fortfarande. Valve skulle aldrig välja bort spel på sin plattform, det tror jag inte.

Varför Steam har "monopol" är helt enkelt för att ingen annan erbjuder bättre plattform. Steam är så mycket mer än bara en "butik".

Sen behöver man inte köpa sina spel på steam heller, det går att köpa på andra store-fronts eller köpa sin steam spel i vilken butik man vill som erbjuder.

Folk har generellt lite dålig koll på Valve och Steam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Epic har oftast lägre priser. Kollade ett nytt spel och det kostar 769 på Epic, men 806 kronor på Steam. Här handlar det snarare om att kunderna väljer Steam för bättre service och de är nöjda med deras tidigare köp där. Jag vet att jag kan återlämna ett spel med full återbetalning utan frågor, om jag inte spelar längre än två timmar. Även efter två timmar är det enkelt lämna tillbaks om det t.ex. är tekniska problem eller liknande. Köper flesta spelen på Steam, men inte alla.

I övrigt använder jag personligen Duckduckgo till 98%, även på mobilen. Enda gångerna jag söker på Google är reverse image search eller jag verkligen inte hittade det jag ville via Duckduckgo. Eller om jag behöver kolla på karta. Man kan göra egna val. Ibland är det till fördel för de som dominerar marknaden, ibland är det tvärtom. Jag försöker se till mitt eget bästa.

Bra service på steam vett ifan, är väl mest att man vill ha alla spel på ett ställe o slippa fler launchers…

Permalänk
Medlem

Choo-choo!

Inte konstigt att Steam växer med tanke på hur bra det är i jämförelse med sina bleka plagiat. Jag gillar GOG ändå, och väljer att ha överseende med Galaxy, när jag köper spel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det där har jag läst förr, men det stämmer ju inte alls.
Kanske gjorde en gång i tiden och som gått och blivigt sanning hos vissa fortfarande. Valve skulle aldrig välja bort spel på sin plattform, det tror jag inte.

Varför Steam har "monopol" är helt enkelt för att ingen annan erbjuder bättre plattform. Steam är så mycket mer än bara en "butik".

Sen behöver man inte köpa sina spel på steam heller, det går att köpa på andra store-fronts eller köpa sin steam spel i vilken butik man vill som erbjuder.

Folk har generellt lite dålig koll på Valve och Steam.

Finns mer info om det från en nyare Bellular News video, pratar om Ubisofts launcher, GOG och Steam. Du hittar inte Ubisofts spel eller CD Project Reds spel på "sin launcher" 20-30% billigare än Steam.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

I stort sett "monopol" iaf, vad jag vet får andra platformer t.ex. GOG inte konkurrera på pris med Steam annars tas det spelet bort.

Det är en vanlig myt, men det stämmer inte att det är så.
Det som gäller är att du som spelutvecklare inte kan lägga upp spelet på Steam och sedan sälja Steam-nycklar till ett lägre pris än vad det kostar på Steam.

Det är för att du då kan sätta priset på Steam till något högt så att få (eller ingen) köper det där, medan du får in pengar på sidan från att sälja nycklarna. Samtidigt står Valve och tar 30% av 0 och står för all serverarkitektur osv för att distribuera spelet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Finns mer info om det från en nyare Bellular News video, pratar om Ubisofts launcher, GOG och Steam. Du hittar inte Ubisofts spel eller CD Project Reds spel på "sin launcher" 20-30% billigare än Steam.

Med tanke på att ubisoft I bland säljer spel för typ 1$ på sin egen launcher tror jag inte detta är helt korrekt?
Jag köpte WD season pass på ubisoft för 14kr mot 200 på steam

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på att ubisoft I bland säljer spel för typ 1$ på sin egen launcher tror jag inte detta är helt korrekt?
Jag köpte WD season pass på ubisoft för 14kr mot 200 på steam

Tror inte det gäller rabatter etc, det är pris vid launch och "default" pris.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Tror inte det gäller rabatter etc, det är pris vid launch och "default" pris.

Då gissar jag att det är pågrund av regler i kontrakt.
Inte fasen spenderar du pengar på server/marketing/utrymme åt ett företag som säljer sin produkt i huset bredvid för 30% lägre?

Säg att Cuba cola ber dig sälja deras nya läsk. 15kr, du får behålla 50% (eller vad de nu tar).
Efter du skapat detta och lagt tid med banners och reklam och nytt utrymme så öppnar Cuba cola en egen shop bredvid och säljer för 12kr. Och du tappar då alla kunder för drycken.

Är det verkligen så konstigt med en sådan begränsning när man är bland de största distributörerna? Skulle tro det är absolut minimum att kräva det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Allt borde finnas på steam tycker jag. Allt är så enkelt. Framförallt när man äger ett steam deck. Jag betalar hellre mer och väntar längre för att kunna ha ett spel på steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Bra service på steam vett ifan, är väl mest att man vill ha alla spel på ett ställe o slippa fler launchers…

Finns det någon som är bättre..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

GOG?
Går fortfarande att köpa spel på Steam som inte finns på GOG och de dyker ändå upp i GOG Launchern.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Tycker steam är bra rent tekniskt. Allt som man behöver finns där liksom. Workshop, guider, forum osv.
Sen är det aldrig bra när någon blir för stor men känner inte att det finns någon tjänst jag hellre byter till och
man vill jue ha sina spel samlade på samma ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det där är missförstånd, såg att andra svarat som förklarar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Service som vi pratar om?Böttre som billigare? Vet ifan som jag sa tidigare.
Jag vill inte ha massa olika launchers. Finns det inte på steam så skiter jag oftast i det. Kollar inte ens på alternativen…

Men bryr man sig inte om det går det säkert lika bra o köpa o ladda ner spel på de andra oxå. Spel kostar ju runt 800-1000spänn nuförtiden på steam om man vill ha nya AAA spel vid release så billigt är det inte. Är till o med dyrare än konsollspelen i många fall på de spel jag vart intresserad av senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nu ska jag börja använda Duckduckgo bara för att du nämnde de. Får se om jag gillar den

Permalänk
Medlem

Så kul att spel som intresse växer, för över 10 år sedan kände jag allt mindre som spelade.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

En mobilapp som är värdelös. Betyg är endast bra eller dåligt. Tycker det kan bli så mycket bättre än såhär.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

De utnyttjar modskapares lathet för att få ett typ av monopol på moddar. De har låst ned Steam mer nu så det är näst intill omöjligt att som utomstående ladda ned moddar som bara finns på Steam.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

De utnyttjar modskapares lathet för att få ett typ av monopol på moddar. De har låst ned Steam mer nu så det är näst intill omöjligt att som utomstående ladda ned moddar som bara finns på Steam.

Om modskapare väljer att göra mods genom steam workshop så är det väll inte Valves fel, det är väl snarare en fördel för steam att man har ett sånt inbyggt system. Ytterlugare ett plus jämemot andra.
Vad jag vet fubgerar Nexus mid och liknande lika bra fortfarande.
Upp till moddare hur dom vill göra.

Det stora "problemet" med det hela, varför Steam är så mycket bättre är för att det är ett privat bolag som kan jobba långsiktigt. Det finns vad jag vet ingen annan som jobbar på samma sätt då aktieägare hela tiden måste smörjas.
Sånt tänk betalar sig i längden, Valve var före sin tid.
Tänk vad Steam var hatat nör det kom iom HL2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

vad jag vet får andra platformer t.ex. GOG inte konkurrera på pris med Steam annars tas det spelet bort.

Du pratar om "steamkeys". Steamkeys kan säljas utanför steam men hanteras av steam och de tar 0% av försäljningen. GOG får sätta vilka priser de vill då du kör spelen de säljer på deras egna plattform. Se till o rätta andra som sprider detta du säger så vi får ut korrekt information. Kan förövrigt nämna att jag köpt flertalet spel genom "steamkeys" som var 10-20% billigare utanför steam.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kan du ge ett exempel då du fått dålig service från Steam? Jag har ett tre veckor gammalt exempel där mitt Steam konto hade använts från utlandet och dom tillfälligt låste kontot. Kontakta dom en lördag kväll och hela problemet var löst på mindre än 1 timma.

Jag är helt 100 på att det hade aldrig gått like smidigt på EGS eller Ubislops butik.