MSI H 270I - Win 10 startar bara ibland - vad kan va fel?

Permalänk
Medlem

MSI H 270I - Win 10 startar bara ibland - vad kan va fel?

Hej, jag har nyligen byggt en dator av casen till en byggfläkt. Det fungerade bra tills efter en månad. Nu stängs datorn av om jag lämnar den i någon timme eller så. När jag vill starta den börjar fläktarna gå, men skärmen är svart. Om jag startar om den ett par gånger kan den starta igen.

Är det någon som har ett tips hur jag kan felsöka?

Specifikationer:
MOBO: MSI H 270I Gaming PRO AC
CPU: Intel Core i3 6100
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2060 AERO
RAM: DDR4 32 GB 2400 MHz
Nätaggregat: Corsair CX 430
FLÄKT: Noctua 60mm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Höga temps? (:P)
Distanser korrekt monterade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad bra, jag ska kolla tempsen i bios. Vilka distanser menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Menar du distanser mellan chassi och moderkort? Här har jag bara satt två muttrar vid varje skruv, för att get plats till m.2 disken på baksidan av moderkortet.
Jag har ingen koll på hur man ska göra. Hur ska man göra annars?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Den enda gången jag haft strul med chassi är med ett Asus ROG chassi i mitx format som var alldeles för litet, visade sig att det blev jordningsfel då delar ur chassit nuddade vissa komponenter TROTS distanserna, så i detta fall hade jag tagit isär allt och säkerställt att du använder vanliga m2 distanser istället för muttrarna till moderkortet då i praktiken det räcker med att någon av muttrarna nuddar moderkortet "för långt ut" från monteringshålet för att få grejerna att strula och eventuellt kortsluta

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Den enda gången jag haft strul med chassi är med ett Asus ROG chassi i mitx format som var alldeles för litet, visade sig att det blev jordningsfel då delar ur chassit nuddade vissa komponenter TROTS distanserna, så i detta fall hade jag tagit isär allt och säkerställt att du använder vanliga m2 distanser istället för muttrarna till moderkortet då i praktiken det räcker med att någon av muttrarna nuddar moderkortet "för långt ut" från monteringshålet för att få grejerna att strula och eventuellt kortsluta

Vad bra, googlade på distanser till moderkort nu. Hade ingen aning om att det fanns såna ens, tack för tipset. Då köper jag såna, tar isär grejerna och testar igen.

Permalänk
Medlem

Distanser kommer med posten på måndag. Tack för tipsen. Postar updates här när jag får till dom.
Tror det blir lite bättre än 2 st M8 muttrar på varann som distanser...

Permalänk
Skrivet av kefflon:

Distanser kommer med posten på måndag. Tack för tipsen. Postar updates här när jag får till dom.
Tror det blir lite bättre än 2 st M8 muttrar på varann som distanser...

Snyggt.
Dubbelkolla som sagt att inga komponenter kommer i kontakt med chassit när du sätter in allt.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Snyggt.
Dubbelkolla som sagt att inga komponenter kommer i kontakt med chassit när du sätter in allt.

Det var just det de gjorde! Fan vad bra med hjälp, hade aldrig fattat det själv. Satte även in en insugs fläkt i fram, typ 90x14mm, så med 60x25 utsuget blir det säkert bättre temps.

Alltid bra å lära sig nåt nytt.