Förbättra skärpa på digital zoom

Permalänk

Förbättra skärpa på digital zoom

Hej,

Finns det någon engångs/gratistjänst där man kan förbättra upplösningen på en videoupptagning från långt håll där man gjort en digital zoom? Det handlar om några sekunders klipp.

Eller finns det någon här med rätt mjukvara som kan tänka sig hjälpa till?

Permalänk
Medlem

Kort sagt, ingen.
Som du beskriver.

Det går inte att (åter)skapa information som inte finns där.
Smeta ut så det inte är lika kantigt, visst.
Kanske kan nån programvara spekulera i vad som ska finnas i de saknade pixlarna (=gissa).

Om du hade större förväntningar än så?

Men nån expert vet säkert mer än jag.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

som oven nämnt, men finns ju vissa program och tjänster för att förbättra vissa saker, och idag mkt AI. Men du skulle kanske kunna ha hjälp av https://www.myheritage.se/photo-enhancer?srsltid=AfmBOoouaKTY... beroende på vad du vill göra..
*edit* läte fel, trodde det var en stillbild det var frågan om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Topazlabs video AI är ju inte gratis men gör det du efterfrågar. MEN, ett oerhört viktigt MEN: om du försöker återskapa information som du vill kunna använda som bevis, t.ex. återskapa en regskylt på en bil, så fungerar inte någon sådan tjänst alls.
Som @mrTLU skriver så går det helt enkelt inte att återskapa information som inte fanns från början, men det går alldeles utmärkt att hitta på information så som dom olika AI-tjänsterna gör.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Topazlabs video AI är ju inte gratis men gör det du efterfrågar. MEN, ett oerhört viktigt MEN: om du försöker återskapa information som du vill kunna använda som bevis, t.ex. återskapa en regskylt på en bil, så fungerar inte någon sådan tjänst alls.
Som @mrTLU skriver så går det helt enkelt inte att återskapa information som inte fanns från början, men det går alldeles utmärkt att hitta på information så som dom olika AI-tjänsterna gör.

Okej! Detta är för en filmad livespelning i musiksammanhang, där jag ville ha en närbild på sångaren ett par gånger i filmen under ett par snabba 1-2 sekundersklipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Okej! Detta är för en filmad livespelning i musiksammanhang, där jag ville ha en närbild på sångaren ett par gånger i filmen under ett par snabba 1-2 sekundersklipp.

Det verkar som att man kan testa Topazlabs Video AI så kolla om den gör vad du vill:
https://www.topazlabs.com/downloads
Kan vara värt att kolla system requirements först dock.

Permalänk

Sysslar ju inte med detta dagligen så det känns knappt värt att ladda ner heller. Longshot - ingen som besitter programmet eller vill testa som skulle kunna hjälpa mig?

Permalänk

Jag kör inte VideoAI längre, men använder Topazlabs Gigapixel. Om det bara är enstaka frames du behöver ha uppskalade, ta skärmdumpar på dem via t.ex. VLC (så du får PNG-bilder), skicka mig ett pm isåfall så kan jag säkert hjälpa till. Men det är alltså bara för bildbearbeting, inte videofiler.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Jag kör inte VideoAI längre, men använder Topazlabs Gigapixel. Om det bara är enstaka frames du behöver ha uppskalade, ta skärmdumpar på dem via t.ex. VLC (så du får PNG-bilder), skicka mig ett pm isåfall så kan jag säkert hjälpa till. Men det är alltså bara för bildbearbeting, inte videofiler.

Tack, men det är ett par sekvenser på några sekunder som behöver fixas till! Så 30 fps blir ju 60 bilder, och det är väl 3-4 sådana klipp iaf. Antar att det tar ganska lång tid?

Permalänk
Skrivet av RobinJacobsson:

Tack, men det är ett par sekvenser på några sekunder som behöver fixas till! Så 30 fps blir ju 60 bilder, och det är väl 3-4 sådana klipp iaf. Antar att det tar ganska lång tid?

Ah ok jag fick för mig att det bara var några bilder du ville ha men då passar jag nog frågan vidare.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,