Bildskärm för hemarbete 34" eller större

Permalänk
Medlem

Bildskärm för hemarbete 34" eller större

Hej
jag behöver en ny bildskärm för hemmakontoret (min 6 år gamla Samsung 34" curved håller på att packa ihop)
de program jag använder är texteditor etc. för systemutveckling, rapportteringverktyg, excel, power point etc.
Jag delar oftast skärmen i två eller fler delar

budget max 12 000 men bra om det går att komma under 10 000

Någon som har tips?

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att ställa upp en TV? En LG C3/C4 på 48" borde låta dig dela upp skärmen fritt och ändå ha lättläslig text.

Permalänk
Skrivet av Militias:

Du har inte funderat på att ställa upp en TV? En LG C3/C4 på 48" borde låta dig dela upp skärmen fritt och ändå ha lättläslig text.

Min åsikt kring gigantiska skärmar som inte är kurvade är att de inte alls är bra när man ska läsa något som är på ytterkanten.

Permalänk
Medlem

Ska den inte användas till spel specifikt så finns det ju idag lite billigare 34" skärmar som fortfarande har 144Hz+ så det blir lite skönare flyt. Det finns ju också lite bredare alternativ med högre upplösning från 38" (3840x1600) till 45-49" (5120x1440) som ryms inom din budget.

Här är en lista på vad som passar inom ditt maxtak på budgeten, har minst 34" och 144Hz.

Permalänk
Medlem

Är det ultrawide du kollar på?
Själv tycker jag att 16:9 funkar kanon om man ofta skrollar genom långa dokument och liknande, så att man har mer yta på höjden. Annars kan det ju vara bra med IPS för betraktningsvinklar och RGB subpixellayout för krispig text.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till en 40 tums kurvad skärm för en dryg vecka sedan och är verkligen nöjd. Jag tappar en del skärmyta horisontellt (ersatte 2 st 4k-skärmar 28 tum) men för mig har det varit ett lyft att få en skärm istället för två.

Jag skulle inte vilja ha en skärm i samma storlek (40 tum eller större) som inte är kurvad.

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på en 3840x1600 skärm? Med din budget så ligger du ganska nära vad de kostar.

Du får ju två 1920x i bredd då men ändå bredden som du "tappar" med en normal 4K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Hej
jag behöver en ny bildskärm för hemmakontoret (min 6 år gamla Samsung 34" curved håller på att packa ihop)
de program jag använder är texteditor etc. för systemutveckling, rapportteringverktyg, excel, power point etc.

Någon som har tips?

Denna är kanske ett alternativ?

https://www.inet.se/produkt/2226293/acer-45-nitro-xz452cuv-va...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min åsikt kring gigantiska skärmar som inte är kurvade är att de inte alls är bra när man ska läsa något som är på ytterkanten.

Det kan jag absolut tänka mig. Jag har inte själv testat, men om jag har förstått det korrekt så bör betraktningsvinklarna vara väldigt bra på moderna OLEDs så det kanske inte är ett problem iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ska den inte användas till spel specifikt så finns det ju idag lite billigare 34" skärmar som fortfarande har 144Hz+ så det blir lite skönare flyt. Det finns ju också lite bredare alternativ med högre upplösning från 38" (3840x1600) till 45-49" (5120x1440) som ryms inom din budget.

Här är en lista på vad som passar inom ditt maxtak på budgeten, har minst 34" och 144Hz.

Hej
tack för tips
Har du någon specifik som du kan rekommendera? Har gjort sökningen och det är väldigt blandade alternativ
45 är nog max vad jag kan få plats med
hur är det med kvalitet vs storlek på skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag bytte till en 40 tums kurvad skärm för en dryg vecka sedan och är verkligen nöjd. Jag tappar en del skärmyta horisontellt (ersatte 2 st 4k-skärmar 28 tum) men för mig har det varit ett lyft att få en skärm istället för två.

Jag skulle inte vilja ha en skärm i samma storlek (40 tum eller större) som inte är kurvad.

Vilken modell köpte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Du har inte funderat på en 3840x1600 skärm? Med din budget så ligger du ganska nära vad de kostar.

Du får ju två 1920x i bredd då men ändå bredden som du "tappar" med en normal 4K?

Har du något exempel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Militias:

Det kan jag absolut tänka mig. Jag har inte själv testat, men om jag har förstått det korrekt så bör betraktningsvinklarna vara väldigt bra på moderna OLEDs så det kanske inte är ett problem iaf?

Det är ett mindre problem sett till färg- och kontrastskiftningar men det är fortfarande ett problem om du sitter så nära i förhållande till storleken att en platt skärm upplevs som lätt konvex.. Allt beror på hur djupt skrivbord du har och hur långt bak du kan ha den. För min del är ultrawide bra för just arbete, då det tillåter att du placerar två ganska fyrkantiga fönster bredvid varandra. Det funkar bra med hur många program är designade och underlättar arbetsuppgifter på samma sätt som två skärmar gör, utan att du behöver ha ett avbrott i mitten. Vilket underlättar ibland när någon skickat en idiotbred excelfil.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

har du hört något om den?
Paneltyp VA? SIst jag kollade på skärmar rekommenderades IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Vilken modell köpte du?

Jag köpte denna skärmen, en Dell Ultrasharp U4025QW. Den ligger dock över din tänkta budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Hej

Någon som har tips?

Kan man inte få kneget att betala för utrustning som krävs när man jobbar hemma? Hade satsat på en Eizo eller något riktigt trevligt om man kan göra så.

*Jag läste wfh utan att det nämndes. Bortse från min kommentar
Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag köpte denna skärmen, en Dell Ultrasharp U4025QW. Den ligger dock över din tänkta budget.

ja tror att runt 20 000 blir för mycket
vad är fördelen med denna? finns det liknande som är billigare kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Det som gjorde att jag köpte den var upplösningen, 120 Hz, möjligheten att använda thunderbolt för att ansluta datorn samt inbyggd KVM-switch. Färgerna är dessutom rätt så ok.

Permalänk
Medlem

Kolla in nån av Samsungs 49" skärmar. En av dom som inte är för spel har inbyggd dockningsstation för laptop om du nu har det med jobbet.
Är sjukt nice med 49" när man jobbar och slippa ha kanter på skärmar eller för liten yta ä.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Rtings listar några alternativ i sin recension av U4025QW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

har du hört något om den?
Paneltyp VA? SIst jag kollade på skärmar rekommenderades IPS

Vet tyvärr ingenting om den skärmen.

Skrivet av jofe:

Finns en mindre 34' som kanske passar inom budget?

https://www.inet.se/produkt/2225166/dell-34-ultrasharp-u3425w...

Permalänk
Bildexpert 📺

Likt alla andra sådana här trådar där det blir kasta-idéer-och-se-vad-som-fastnar är det samma grundfråga som saknas. Det blir mest förslag baserade på ens bekräftelsebias om vad man råkar gilla med den skärm man själv valde.

Den stora frågan är vad TS ute efter? Större skärm? I sådana fall, på vilket sätt ska den vara större? Bredden? Höjden? Både och?

Eller är det arbetsytan, man vill få plats med mer information? Då är det kanske inte enbart storleken utan också upplösningen som är svaret.

Tumstorleken är för övrigt ett endimensionellt svar på en tvådimensionell fråga. Har sett nu tråd efter tråd hur man tittar på tumsiffran och inte förstått att 27, 34 och 49 tum kan vara exakt samma höjd och upplösning, bara mer pixlar på bredden. Då gäller det att man behöver just fler pixlar på bredden för att att ett byte 27->34->49 tum vara den lämpliga produkten.

Det genomförs en hel del felköp här för att man inte ställt sig själv rätt frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Likt alla andra sådana här trådar där det blir kasta-idéer-och-se-vad-som-fastnar är det samma grundfråga som saknas. Det blir mest förslag baserade på ens bekräftelsebias om vad man råkar gilla med den skärm man själv valde.

Den stora frågan är vad TS ute efter? Större skärm? I sådana fall, på vilket sätt ska den vara större? Bredden? Höjden? Både och?

Eller är det arbetsytan, man vill få plats med mer information? Då är det kanske inte enbart storleken utan också upplösningen som är svaret.

Tumstorleken är för övrigt ett endimensionellt svar på en tvådimensionell fråga. Har sett nu tråd efter tråd hur man tittar på tumsiffran och inte förstått att 27, 34 och 49 tum kan vara exakt samma höjd och upplösning, bara mer pixlar på bredden. Då gäller det att man behöver just fler pixlar på bredden för att att ett byte 27->34->49 tum vara den lämpliga produkten.

Det genomförs en hel del felköp här för att man inte ställt sig själv rätt frågor.

stort tack för input.
det är såklart framförallt arbetsytan och det är nog en kombination av upplösning och storlek.
Jämför med tv-tittande där storleken kanske är viktigare

har du något tips om hur jag gör urval vid sökning?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jofe:

stort tack för input.
det är såklart framförallt arbetsytan och det är nog en kombination av upplösning och storlek.
Jämför med tv-tittande där storleken kanske är viktigare

har du något tips om hur jag gör urval vid sökning?

"Tips" = kasta-saker-och-se-vad-som-fastnar. Det har du ju redan gott om här.

Se följdfrågorna jag skrev i det tidigare inlägget. Större på vilket sätt? Kommer du inte underfund med vad du vill ändra är egentligen alla tips lika värdefulla eller lika värdelösa.

Nu är inte du i just denna situation, men som exempel: det vanligaste misstaget som blir en "ajdå"-tråd är när någon sitter på en vanilj 27-tum/1440p och vill ha större skärm. De ratar en 32-tums 4K för en 34-tummare (den är ju "större") och först när de får skärmen på skrivbordet inser de misstaget.

Permalänk

Kan vara värt att ställa dig frågan om du verkligen behöver så stort också.
Jag har två 27" och använder 90% av tiden bara en del av ena skärmen. Jag har länge funderat på att byta ner mig till två 24" som jag har på kontoret istället vilket också är mer än tillräckligt egentligen.
Bara en tanke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Kolla in nån av Samsungs 49" skärmar. En av dom som inte är för spel har inbyggd dockningsstation för laptop om du nu har det med jobbet.
Är sjukt nice med 49" när man jobbar och slippa ha kanter på skärmar eller för liten yta ä.

Exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Kan vara värt att ställa dig frågan om du verkligen behöver så stort också.
Jag har två 27" och använder 90% av tiden bara en del av ena skärmen. Jag har länge funderat på att byta ner mig till två 24" som jag har på kontoret istället vilket också är mer än tillräckligt egentligen.
Bara en tanke...

Jag jobbar med en del breda excel och tabeller och då är det en fördel med en skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Jag jobbar med en del breda excel och tabeller och då är det en fördel med en skärm

Jag jobbar också en hel del med Excel och flera, upp till 3, Word dokument samtidigt sida vid sida.

Skärmen som jag köpet, se signatur, har också fördelen att ha en inbyggd KVM som gör att jag har både hem och jobb-datorn inkopplade samtidigt.

Sedan kör jag Dell Display Manager på båda datorerna så är skiftet mellan jobb och hem-dator endast en tangentkombination bort...

Jag trivs med storleken på skärmen men skulle inte haft något emot att byta upp mig till 40 tum med samma upplösning, eller med högre upplösning.

Att ha 1600 punkters upplösning på höjden spelar faktist roll jämfört med 1440 när det gäller arbetet och vi viss mån även med hemdatorn.

Jobbdatorn ansluter jag via USB-c och på så sätt laddas jobbdatorn samtidigt som jag får över bild och USB i samma kabel.

Min mus och tangentbord (Logitec MX) har dongeln kopplad i skärmen så det följer smidigt med mellan datorerna, Webb kameran är också kopplad på det sättet.

Hade jag köpt skärm idag hade jag valt just Dells 40 tummare som har KVM - även om priset är väldigt dyrt.
Det är just storleken som och den högre refresh raten som lockar..... gubba-ögonen börjar få degraderad prestanda

Mitt tips oavsett vilken skärm du funderar på att köpa är att inte övertala dig själv att du klarar dig med det billigare alternativet. För mig så har jag mina skärmar länge och att köpa den billigare modellen för att jag hade bytt oftare med högre totalpris som resultat.

Vore kul att veta vilken skärm du väljer och vad du tycker om den när du fått hem den.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag jobbar också en hel del med Excel och flera, upp till 3, Word dokument samtidigt sida vid sida.

Skärmen som jag köpet, se signatur, har också fördelen att ha en inbyggd KVM som gör att jag har både hem och jobb-datorn inkopplade samtidigt.

Sedan kör jag Dell Display Manager på båda datorerna så är skiftet mellan jobb och hem-dator endast en tangentkombination bort...

Jag trivs med storleken på skärmen men skulle inte haft något emot att byta upp mig till 40 tum med samma upplösning, eller med högre upplösning.

Att ha 1600 punkters upplösning på höjden spelar faktist roll jämfört med 1440 när det gäller arbetet och vi viss mån även med hemdatorn.

Jobbdatorn ansluter jag via USB-c och på så sätt laddas jobbdatorn samtidigt som jag får över bild och USB i samma kabel.

Min mus och tangentbord (Logitec MX) har dongeln kopplad i skärmen så det följer smidigt med mellan datorerna, Webb kameran är också kopplad på det sättet.

Hade jag köpt skärm idag hade jag valt just Dells 40 tummare som har KVM - även om priset är väldigt dyrt.
Det är just storleken som och den högre refresh raten som lockar..... gubba-ögonen börjar få degraderad prestanda

Mitt tips oavsett vilken skärm du funderar på att köpa är att inte övertala dig själv att du klarar dig med det billigare alternativet. För mig så har jag mina skärmar länge och att köpa den billigare modellen för att jag hade bytt oftare med högre totalpris som resultat.

Vore kul att veta vilken skärm du väljer och vad du tycker om den när du fått hem den.

låter som ett bar alternativ, hur länge har du haft den?
om skärmen håller lika länge som min gamla (6-7 år) kan det vara värt ett högre pris

Permalänk
Medlem

Sweet spot er 38 , fins dock inte så många på marknaden. LG har ett par. Extra pixlar i höjden som är Killer.