Myndighet varnar för farliga utsläpp från 3D-skrivare

Permalänk
Melding Plague

Myndighet varnar för farliga utsläpp från 3D-skrivare

Skrivarna kan släppa ut partiklar som orsakar lunginflammation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så vad menar dom faktiskt?

Att det bara släpps ut under printing eller att du kan få lunginflammation om du tuggar på en ett år gammal 3D printad exotisk leksak?

Om det bara är under printing så är det väl rätt så logiskt att ha välventilerat. Jag skulle inte rekommendera att nån står och försöker inhalera den härliga tonerlukten av en varm HP skrivare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Att det bara släpps ut under printing eller att du kan få lunginflammation om du tuggar på en ett år gammal 3D printad exotisk leksak?

Om det bara är under printing så är det väl rätt så logiskt att ha välventilerat. Jag skulle inte rekommendera att nån står och försöker inhalera den härliga tonerlukten av en varm HP skrivare heller.

Du underskattar användares förmåga att använda saker fel.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Först Luigi-vapen, sen negativa hälsorapporter.

Ok, I get it!

Ni gillar inte att pöbeln har tillgång till industrirobotar eller 3D-skrivare i hemmet....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sakna lite mer detaljerat info kring allt detta. Mest att man inte har gått igenom dem olika Filament typer och vilka är mer eller mindre "farligt".
känns att man skjuta väldigt brett och skrämmer folk upp onödigt mycket.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Först Luigi-vapen, sen negativa hälsorapporter.

Ok, I get it!

Ni gillar inte att böbeln har tillgång till industrirobotar eller 3D-skrivare i hemmet....

Du har missförstått kemikalieinspektionens uppdrag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det är ju känt att många plastleksaker tillverkade i Kina har alldeles för höga halter av skadliga ämnen. En bra varning då tydligen filament inte ligger under kontrollkraven för produkter. Detta kan medföra att barn som får en hemtillverkad grej blir utsatta för icke önskvärda gifter med oklar påföljd. Det behövs att våra tillsynsmyndigheter då och då slänger ut varningsflaggor. Dels för att gemene man inte alltid har en susning om vad de pysslar med i ett vidare perspektiv. Ex: Jag har en superbra 3D printer som kan göra helkul leksaker till ungarna. Tänkte inte på att de kan bli förgiftade av filamentet.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

I detta fallet har dem inte gjord nånting i princip. bara återberätta från ett papper som en amerikansk myndighet har släppt som när man kolla i det är alldeles för generisk skriven då man inte kommer med någon närmare behandling av olika typer av filament och bara ge en generisk onödigt oklart varning för att skrämma upp folk kring 3D-Skrivare.
också markligt att man varna mest för FDM skrivare när Resin baserade skrivare har en hel del mer ämne som är farligt för kroppen om dem inte hanteras på rätt sätt och med rätt utrustning.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk

Det är som med lödkolv. Man bör ha ventilerat. Hemmalödaren kanske kan klara sig utan då det är så sällan.

Jag själv är sugen på en 3D skrivare och det finns många problem, detta som nämns känner jag till och är ett litet problem då jag skulle skriva ut lite. Det jag är mer tveksam är ljudnivån och jag får ha en skrivare med bra bur. Denna bur kommer temperaturen stiga och man behöver då ha fläkt som i sin tur kastar ut partiklar i luften.

Det stora problemet för mig och nog de flesta är att vi kanske har råd att köpa en riktigt bra "3D skrivare" som vi skulle vara glada över. Dessa hundra om inte tusentals timmar som det går åt att skapa modeller och printa. Ja, denna tid är tusan så mycket dyrare än skrivaren och denna tid har vi ej.

Permalänk

Förbjud hammaren. Tummen kan ta skada

Permalänk
Medlem

Nånstans så blir jag inte särskilt förvånad. Plaster utvinnes utav bland annat olja. Skulle folk vara lika förvånade ifall myndigheten skulle säga att det är hälsofarligt att andas in avgaser från en bil?
Med det sagt så finns säkert möjlighet att tillverka ett bättre icke miljöfarligt ämne likt när vi gick ifrån frion i kylskåpen.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Testpilot

Att inte andas in plastångor eller slicka på (obehandlad) utskriven plast, det lär väl vara lika självklart som att inte ställa sig över grillen och ta djupa andetag? Men å andra sidan gör ju folk det och mer därtill utan eftertanke... Tänker spontant på Steam Deck och när folk sniffade ventilationsutblåset. Eller den lågt hängande frukten; tobaksrökning.

Själv använder jag en sluten skrivare med kolfilter installerat i efterhand, det var ett krav med sluten maskin när jag var på jakt förut. Det ligger däremot på fixa-listan att bygga ett kabinett med både HEPA och bättre kolfilter. Det är ingen hemlighet att ångorna som blir vid utskrift, oberoende av filament-typ, inte är bra att andas in. Ftalater och allehanda mikroplast är synnerligen svårt att undvika, men får man göra det man kan på egen hand.

Själv har jag inte någon överdriven ångest kring att inte veta innehållet i det filament jag köper, behöver inte kolla längre än vad som säljs i svensk handel; Här säljs giftiga leksaker – Dollarstore har känt till riskerna i tio år. Även Kjell har tidigare åkt på smisk kring elsäkerhet, tror rent krasst inte butiker som Jula, Biltema eller Clas Ohlson är mycket bättre, om än inte lika illa som Dollarstore i alla fall.

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är huvudanledningen till att jag inte skaffat en 3Dskrivare faktiskt.

Jag har sedan barnsben lärt mig att smälta och elda plast hemma är ganska giftigt.

Det är väl inte första larmet - och rimligen inte sista heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Finns det någon skatt vi kan lägga på 3D-skrivare för att rädda miljön?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The-Architect:

Finns det någon skatt vi kan lägga på 3D-skrivare för att rädda miljön?

Läste du själva nyheten nu, eller bara rubriken?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är huvudanledningen till att jag inte skaffat en 3Dskrivare faktiskt.

Jag har sedan barnsben lärt mig att smälta och elda plast hemma är ganska giftigt.

Det är väl inte första larmet - och rimligen inte sista heller.

PLA, det vanligaste 3D-printmaterialet, är biologiskt nedbrytbart och i princip ofarligt för både dig och miljön:
https://www.environmentenergyleader.com/stories/comprehensive...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Läste du själva nyheten nu, eller bara rubriken?

Ja

Permalänk
Hedersmedlem

PLA, det vanligaste 3D-printmaterialet, är biologiskt nedbrytbart och i princip ofarligt för både dig och miljön:

Det där är ju bra, men det nämner ingenting om huruvida det avger potentiellt farliga gaser eller inte när man hettar upp det till typ 200 grader.

Varför då dra in miljön i diskussionen? Nyheten handlar ju inte om någon slags miljöskadlighet alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Rätt lamt om dom endast går ut med att det kan orsaka lunginflammation.

Är känt i decenier att plast som upphettas även ger partiklar som kan orsaka cancer och genetiska skador.

Vet inte hur du lyckades få ihop det till en konspiration @walp

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det där är ju bra, men det nämner ingenting om huruvida det avger potentiellt farliga gaser eller inte när man hettar upp det till typ 200 grader.

Varför då dra in miljön i diskussionen? Nyheten handlar ju inte om någon slags miljöskadlighet alls.

Nej eftersom Kemikalieinspektionens artikel inte nämner något om vilka material som använts i testerna så är det ju svårt att veta.

Det är enorm skillnad på att hetta upp pvc-plast och majsstärkelse, något som kanske borde påpekats av myndigheten i fråga.

Permalänk
Medlem

Jag utbildar mig just nu till 3D printtekniker och tycker det är bra att man börjar komma ikapp lite när det gäller dessa frågor. Finns för lite forskning på hur farligt det kan vara och man blir ofta rädd när man läser vad folk hittar på hemma. Allt ifrån att de undrar hur skrivaren kan göras tystare för den står i barnens rum till folk som printar ljusstakar i PLA osv.
Sen Resin skrivare det är skit också med ickehärdat resin och vad det kan leda till vid hudkontakt.

Med de sagt så har jag själv inte det perfekt med något superventilerat rum men det är åtminstone ett eget som jag kan stänga om.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle snarare säga såhär.
Vid all plastframställning används kemikalier. Tanken är att dessa inte ska finnas kvar i slutprodukten men plasten är typ aldrig helt ren utan det finns alltid en del orena rester efter tillverkning.

Alltså även den biologiskt nedbrytbara.

De här resterna kan vara allt ifrån nervgifter till könshormoner.

Jag litar inte på att PLA skulle vara helt fritt från giftiga kemikalier från alla möjlig tillverkare faktiskt.

Vetenskapens värld hade en dokunentär för några år sedan vid namn "dan farliga plasten".
Här är en liten sektion av den dokumentären.

Kombinera det med att det finns ungefär en fantasiljon olika plastblandningar numer för filamenten så blir kemikaliedelen i det närmsta oöverskådlig

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem

Det här känns slött av Kemikalieinspektionen, som verkar ha gjort en snabb Aftonsexpressen-artikel ytligt baserad på det NIOSH författat. Den som vill veta något överhuvudtaget laddar lämpligen ned dokumentet från NIOSH direkt. De refererar även till en hel hög annat.

Sedan viftar en del med armarna kring just plast, och sådan kan vara problematisk, men det går fint att få massor med kul problem av hederligt naturligt trädamm också t ex. För att inte tala om det mysiga naturliga materialet asbest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror att du missförstår myndigheters egentliga uppdrag.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Utan uppvärmning behöver du inte oroa dig.

De flesta plaster släpper ut "volatile organic compounds" när de värms upp, är väl inte så värst definerat men du lär hitta mer om du googlar på just det ordet. När man bearbetar plast löser man det genom punktutsug men lite svårare i hemmet kanske.

Inte dumt att ha skrivaren i exempelvis garaget när den används om man nu har möjlighet så slipper man det i lägenheten.
Å andra sidan så fås väl en del av dessa "utsläpp" även från ett vanligt ljus så det handlar som alltid om mängder.

.

Permalänk
Medlem

Haha och detta kommer nu? Är väl ändå något som varit väl känt ganska länge nu?

Vi håller på att starta upp 3d printing på jobbet och detta är inom koncernen en självklarhet och finns flertalet filament som är mer eller mindre förbjudna just på grund av detta. Mins just nu inte exakt vilken men har för mig att det va alla former av ABS filament är mer eller mindre förbjudna så länge vi inte har väldigt specifika förutsättningar när det kommer till ytan där 3d printern står, ventilation osv, just då det är känt att dom är skadliga.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nånstans så blir jag inte särskilt förvånad. Plaster utvinnes utav bland annat olja. Skulle folk vara lika förvånade ifall myndigheten skulle säga att det är hälsofarligt att andas in avgaser från en bil?
Med det sagt så finns säkert möjlighet att tillverka ett bättre icke miljöfarligt ämne likt när vi gick ifrån frion i kylskåpen.

Den absolut vanligaste plasten att använda i 3d-skrivare är PLA, vilket är helt växtbaderat. Dessutm är det en rejäl skillnad på att förbränna något och att värma upp det till smältpunkten. Så din liknelse är bristande ur flera perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle snarare säga såhär.
Vid all plastframställning används kemikalier. Tanken är att dessa inte ska finnas kvar i slutprodukten men plasten är typ aldrig helt ren utan det finns alltid en del orena rester efter tillverkning.

Alltså även den biologiskt nedbrytbara.

De här resterna kan vara allt ifrån nervgifter till könshormoner.

Jag litar inte på attPLA skulle vara helt fritt från giftiga kemikalier från lla möjlig tillverkare faktiskt.

Vetenskapens värld hade en dokunentär för några år sedan vid namn "dan farliga plasten".
Här är en liten dektion av den dokumentären.
https://m.youtube.com/watch?v=iy8vj-DTXO8

Kombinera det med att det finns ungefär en fantasiljon olika plastblandningar numer för filamenten så blir kemikaliedelen i det närmsta oöverskådlig

Ja alltså, ja.. det går ju att tänka så. Då är det nog bra att undvika just 3D-skrivare, det håller jag med dig om.

Jag själv undviker google och dess tjänster så gott jag kan på grund av alla mentala gifter de smittar människor med, så jag kunde tyvärr inte skumma igenom ditt klipp.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja alltså, ja.. det går ju att tänka så. Då är det nog bra att undvika just 3D-skrivare, det håller jag med dig om.

Jag själv undviker google och dess tjänster så gott jag kan på grund av alla mentala gifter de smittar människor med, så jag kunde tyvärr inte skumma igenom ditt klipp.

Jag förstår.
Tyvärr är dokumentären inte kvar på svtplay.
Svt.se har däremot kvar en nyhetsartikel om innehållet från dokumentären.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kemikalier-fran-var-vard...

Det här är alltså från plaster som är tillåtna i vår omgivning 😬

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Manual på svenska", låter som att man vill gynna lokalare producenter.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.