Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

7900 XTX och 9800X3D, undervolt/överklock

Permalänk
Medlem

7900 XTX och 9800X3D, undervolt/överklock

Hej! Ni som har 7900 XTX och/eller 9800X3D, hur gör ni med OC och undervolt? Dela gärna vad ni kör och hur ni satt upp i BIOS/Adrenaline eller annat

Permalänk
Viking

Har 9800X3D. Jag kör:

• PBO med motherboard limits

• +200MHz override

• 2X scalar

• -25 CO

Ungefär som "alla" andra också har.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har 9800X3D. Jag kör:

• PBO med motherboard limits

• +200MHz override

• 2X scalar

• -25 CO

Ungefär som "alla" andra också har.

Tackar! 🙏 hur kyler du?

Permalänk
Viking
Skrivet av aikido:

Tackar! 🙏 hur kyler du?

280mm AIO

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Såhär ser min Nitro XTX ut.

Visa signatur

360hz oled, 7800X3D, 7900XTX, Fractal Torrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Såhär ser min Nitro XTX ut.

<Uppladdad bildlänk>

Tack, snyggt! Laborerat något med min frequency?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

Tack, snyggt! Laborerat något med min frequency?

Nä, har bara läst mig till att man skulle ge f-n i minimum frekvens
Tror jag fick infon ifrån youtubern "ancient gameplays"

Förresten, kom på att det verkar vara nån lustig liten offset på VRAM-frekvensen. Dvs den drar alltid av 14.
Så när den maxar så blir 2700 i själva verket 2686. Varför kan man ju fråga sig...

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Nä, har bara läst mig till att man skulle ge f-n i minimum frekvens
Tror jag fick infon ifrån youtubern "ancient gameplays"

Förresten, kom på att det verkar vara nån lustig liten offset på VRAM-frekvensen. Dvs den drar alltid av 14.
Så när den maxar så blir 2700 i själva verket 2686. Varför kan man ju fråga sig...

mvh

Kul! Jag tror jag sett samma video: https://youtu.be/mH9NGfZKU9I?feature=shared
Vid 10:46 pratar han om att kör 2400 min och 2900max för optimal prestanda och senare videon att han ibland kör 2300min med 2500 max för extra stabilitet.

Frågan kom just av att ha kikat på den videon, andra verkar inte köra med någon min frequency. Spänd på att höra från era egna erfarenheter

Och, jag är helt ny på detta så är det så att jag missförstått videon helt får ni ursäkta mig ☝️

Permalänk
Medlem

Har för mig att han har gjort en nyare där han säger: inte pilla på minimum, funkade bättre för ett år sedan, bla bla nånting

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Har för mig att han har gjort en nyare där han säger: inte pilla på minimum, funkade bättre för ett år sedan, bla bla nånting

Kanon tack då är jag med! Var det någon annan inställning som bör tweakas? Har du koll på vilken video det var? Letar febrilt 🤯

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

Kanon tack då är jag med! Var det någon annan inställning som bör tweakas? Har du koll på vilken video det var? Letar febrilt 🤯

Videon har jag inte koll på.
Men när du pillat på alla inställningar jag och han visar, sen finns det väl inget mer 🫣

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag få min 9800x3d ganska optimerad, inte riktigt rett ut vad kärna 1,2,3 klarar men funderar om jag ska nöja mig här och börja stresstesta 1 kärna per natt/dag på jobbet istället. Vill även låsa en setting snart som jag kan trimma in minnena emot då jag sett att det påverkar lite. En del test-sessioner är långa men med 8 kärnor så blir det inte särskilt mycket tid per kärna.

Här är nuvarande 7900XTX-profil för allmän användning och spel som Cyberpunk, men t.ex Helldivers har jag en profil med 1050mV då det spelet aldrig kraschat där under närmare 50h spel på 1,5 månad.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Jag blir nyfiken. Med allt detta trixande, vad blir resultatet??

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag blir nyfiken. Med allt detta trixande, vad blir resultatet??

Mer prestanda och svalare, högre 0.1 lows (flesta mäter bara avg fps, denna viktiga parameter glöms bort)

Jag tycker det är rent nödvändigt att optimera sin dator då den är alldeles för störande i standardinställningar på allt, fläktkurvor m.m.

Sedan vet man att alla inställningar är anpassade till sämsta chippen + säkerhetsmarginal så det finns i regel ganska mycket att göra. Jag tycker är roligt att veta att jag har bästa "standardinställningarna" till mina komponenter, och inte dom där 1% eller vad det kan vara som hade extrem otur och fick chip som egentligen inte borde ha passerat kvalitetskontrollen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag satt förr och finslipade manuellt i veckovis.

Men uppskattar verkligen det arbete 1usmus lägger på sitt verktyg.
Hydra gör grovjobbet och sedan behöver jag bara finslipa CPU och GPU när man märker det blir för mycket.

https://www.patreon.com/1usmus

Detta passar inte alla. Det går alldeles utmärkt att sitta med Cinebench, Ryzen Master och Core cycler i åtanke på CPU

Och Furmark med Adrenalin för GPU.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Mer prestanda och svalare, högre 0.1 lows (flesta mäter bara avg fps, denna viktiga parameter glöms bort)

Jag tycker det är rent nödvändigt att optimera sin dator då den är alldeles för störande i standardinställningar på allt, fläktkurvor m.m.

Sedan vet man att alla inställningar är anpassade till sämsta chippen + säkerhetsmarginal så det finns i regel ganska mycket att göra. Jag tycker är roligt att veta att jag har bästa "standardinställningarna" till mina komponenter, och inte dom där 1% eller vad det kan vara som hade extrem otur och fick chip som egentligen inte borde ha passerat kvalitetskontrollen...

Ja, så långt är jag med.
Vad jag menar är hur mycket prestanda osv ger det? Är det faktiska vinster eller blir det mer en tävlan mot sig själv i siffror?
Jag menar fps från 95 till 99 är ingen vinst. Men det kan kännas bra ändå.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, så långt är jag med.
Vad jag menar är hur mycket prestanda osv ger det? Är det faktiska vinster eller blir det mer en tävlan mot sig själv i siffror?

Nu blir jag ändå fundersam kring hur du tänker, klart att det är en vinst att gå från 95 till 99 fps, average eller 0.1% spelar ingen roll egentligen.
Om det dessutom är till mindre ström, spänning, och ljud så är det dessutom vinst över hela brädet.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, så långt är jag med.

Jag är nyfiken i min tur på varför denna fråga så ofta dyker upp, framförallt på forum som detta. Vad gör man på sweclockers? r/overclocking eller overclocking.net el. liknande. Fascinerande.

Du verkar vilja ha konkreta siffror så kan försöka göra mitt bästa här. Kom ihåg att jag ffa nämnde ljudnivå som du väljer att helt ignorera som faktiskt vinst.

Min pc ger 10,87% högre score i Cinebench från helt default bios-settings. Detta från MSI's optimerade biosinställningar som deras default kallas. 21.8k till 23.4k. Sysslar man med videoredigering t.ex kan det spara otroligt många timmar av ditt liv, tungdrivna applikationer, kod-kompilation ja etc. Men finns bättre cpu:er att köpa för det, men många använder en dator till allt. CPU ger inga märkbara vinster i spel sägs det och det stämmer till viss del i många titlar, jag vann t.ex "bara" 5 fps nästan exakt som exemplet du gav i Cyberpunk att byta från en processor för 2.2k (optimerad). till en för 6,5k (tidig optimering). Jag kanske är uppe i 6st fps nu. Det är ändå rätt mycket i det spelet och de settings jag kör. Du förbättrar i regel mest 0.1% och 1% lows rejält vilket kan höja spelbarheten i tungdrivna, dåligt optimerade spel rejält. Spel som Escape from Tarkov, MSFS, (varav jag spelar båda) gynnas kraftigt när det kommer till allt..

Här +22% ökning avg fps på den notoriskt tungdrivna kartan Streets genom att bara trimma in CPU/moderkort/minnen. Han i videon har ett rtx4090 och 9800x3d, och når inte ens upp till standarden för fps-spel 144fps till en 144hz skärm i 1440p. Det är alltså den snabbaste setupen för spel som finns idag för på konsumentmarknaden, men nästan efter hans tävlan mot sig själv. FPS-dippar ökar också fantastiskt mycket, viktigt i FPS-spel som detta då ett hack betyder att du är död.

https://www.youtube.com/watch?v=g8uEffp5HfM Här är hela videon som referens. Jag tycker han lämnar mycket på bordet också, samt kör sin CPU lite onödigt varmt. Men han är brydd endast om singlecore gaming prestanda och att följa den där guiden tar 10 minuter, testa lite, justera lite, ja du är klar på en halv eftermiddag och har vunnit 22% FPS.

GPU är upp från 15,7k till 17,5k och använder då exempel från Timespy Extreme, vilket är en ökning kring 11%. Större vinster i vanliga Timespy och en del andra men hade ingen körning med stock GPU och denna CPU där. Det översätts ganska rakt av till mer fps i de flesta spel. Som exempel har jag fått Cyberpunk att se helt otroligt ut med maxade inställningar/rt psycho och FSR 3.1.3 tillsammans med lite mods. Detta trodde jag aldrig skulle vara möjligt med ett non-nvidia kort. Jag kan till och med använda pathtracing, men då är det bara för att vandra runt i miljöerna och beskåda allt då det "flyter" d.v.s gör inte ont i ögonen men musen är sirap då du behöver minst 50-60fps för att få spelet att vara rappt och inte ha enorma frametimes, när man använder t.ex DLSS/FSR. 50-60fps i grunden, men jag har kommit undan med lite mindre i Cyberpunk faktiskt och jag är ändå lite känsligare än snittet skulle jag tro. Nu är det inte counter-strike heller får man ha i åtanke. Vid uppskalning och dessa nya teknologier som kommer hjälper CPU också. Detta har tagit en del tid bara moddandet av spelet tills jag var nöjd, men och andra sidan har resultatet gjort att jag kan släppa drömmen om ett 4090/5090 (för nu) som kostar 10-20k mer och det ansåg jag som för dyrt för ett enda spels skull.

Ramminnen ger sällan högre FPS men kan ha stor inverkan på 0.1% lows, minska stutter, hackande etc. Vinsterna med 9800x3d sägs vara mindre just pga x3d'n men verkar finnas en del spel som överbelastar den och jag har för mig att just han i videon också har en jämförelse mellan otuneade och tunade minnen.

Vinsterna ovan, stora eller små vad man nu tycker, spelar inte någon roll om du blir störd och distraherad av din egen dator eller att andra lider när datorn används av någon till t.ex spel, för som standard är det väldigt aggressiva fläktkurvor med mycket av arbetsområdet just där temperaturen varierar. Så det blir att det irriterande ljudet också märks av hela tiden, det glöms inte bort när du fokuserar på annat utan ändrar karaktär våldsamt och påminner dig om det. Datorn är svalare och tystare i alla lägen, även när jag kör MaxOC-profiler i Cyberpunk. Den perfekta fläktkurvan tar tid att jobba sig fram till och mitt inlägg ovan ser ni min jag använder i Cyberpunk nu. Inte helt perfekt. I en del profiler (du kan ha olika till olika spel) kör jag flat 35-40% och lägre klock då mer fps inte behövs, och datorn låter som att den idlear. Men matar ändå 100+ fps i Helldivers, vilket jag tycker är fantastiskt. Jag har inte uppgraderat PC:n på ganska länge. Så det handlar inte bara om mer fps/prestanda "allt detta trixande". Hoppas din nyfikenhet är lite stillad.

-21C ute. Nyss hemkommen, blir perfekt att stressa datorn och få lite värme. Ska blanda mig en GT och speltesta 6200mhz/cl28 -40CO+200mhz (pbo) då dessa inställningar passerade 18h y-cruncher medan jag sov och var på jobbet. Kanske testar hailmaryn 6400mhz/CL28/fclk2133 över natten sedan och kollar om man fått ett riktigt fint exemplar. Finns det någon mysigare syssla på en fredagkväll när man råkar vara ostörd hemma?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Jag är nyfiken i min tur på varför denna fråga så ofta dyker upp, framförallt på forum som detta. Vad gör man på sweclockers? r/overclocking eller overclocking.net el. liknande. Fascinerande.

Du verkar vilja ha konkreta siffror så kan försöka göra mitt bästa här. Kom ihåg att jag ffa nämnde ljudnivå som du väljer att helt ignorera som faktiskt vinst.

Min pc ger 10,87% högre score i Cinebench från helt default bios-settings. Detta från MSI's optimerade biosinställningar som deras default kallas. 21.8k till 23.4k. Sysslar man med videoredigering t.ex kan det spara otroligt många timmar av ditt liv, tungdrivna applikationer, kod-kompilation ja etc. Men finns bättre cpu:er att köpa för det, men många använder en dator till allt. CPU ger inga märkbara vinster i spel sägs det och det stämmer till viss del i många titlar, jag vann t.ex "bara" 5 fps nästan exakt som exemplet du gav i Cyberpunk att byta från en processor för 2.2k (optimerad). till en för 6,5k (tidig optimering). Jag kanske är uppe i 6st fps nu. Det är ändå rätt mycket i det spelet och de settings jag kör. Du förbättrar i regel mest 0.1% och 1% lows rejält vilket kan höja spelbarheten i tungdrivna, dåligt optimerade spel rejält. Spel som Escape from Tarkov, MSFS, (varav jag spelar båda) gynnas kraftigt när det kommer till allt..

Här +22% ökning avg fps på den notoriskt tungdrivna kartan Streets genom att bara trimma in CPU/moderkort/minnen. Han i videon har ett rtx4090 och 9800x3d, och når inte ens upp till standarden för fps-spel 144fps till en 144hz skärm i 1440p. Det är alltså den snabbaste setupen för spel som finns idag för på konsumentmarknaden, men nästan efter hans tävlan mot sig själv. FPS-dippar ökar också fantastiskt mycket, viktigt i FPS-spel som detta då ett hack betyder att du är död.
<Uppladdad bildlänk>
https://www.youtube.com/watch?v=g8uEffp5HfM Här är hela videon som referens. Jag tycker han lämnar mycket på bordet också, samt kör sin CPU lite onödigt varmt. Men han är brydd endast om singlecore gaming prestanda och att följa den där guiden tar 10 minuter, testa lite, justera lite, ja du är klar på en halv eftermiddag och har vunnit 22% FPS.

GPU är upp från 15,7k till 17,5k och använder då exempel från Timespy Extreme, vilket är en ökning kring 11%. Större vinster i vanliga Timespy och en del andra men hade ingen körning med stock GPU och denna CPU där. Det översätts ganska rakt av till mer fps i de flesta spel. Som exempel har jag fått Cyberpunk att se helt otroligt ut med maxade inställningar/rt psycho och FSR 3.1.3 tillsammans med lite mods. Detta trodde jag aldrig skulle vara möjligt med ett non-nvidia kort. Jag kan till och med använda pathtracing, men då är det bara för att vandra runt i miljöerna och beskåda allt då det "flyter" d.v.s gör inte ont i ögonen men musen är sirap då du behöver minst 50-60fps för att få spelet att vara rappt och inte ha enorma frametimes, när man använder t.ex DLSS/FSR. 50-60fps i grunden, men jag har kommit undan med lite mindre i Cyberpunk faktiskt och jag är ändå lite känsligare än snittet skulle jag tro. Nu är det inte counter-strike heller får man ha i åtanke. Vid uppskalning och dessa nya teknologier som kommer hjälper CPU också. Detta har tagit en del tid bara moddandet av spelet tills jag var nöjd, men och andra sidan har resultatet gjort att jag kan släppa drömmen om ett 4090/5090 (för nu) som kostar 10-20k mer och det ansåg jag som för dyrt för ett enda spels skull.

Ramminnen ger sällan högre FPS men kan ha stor inverkan på 0.1% lows, minska stutter, hackande etc. Vinsterna med 9800x3d sägs vara mindre just pga x3d'n men verkar finnas en del spel som överbelastar den och jag har för mig att just han i videon också har en jämförelse mellan otuneade och tunade minnen.

Vinsterna ovan, stora eller små vad man nu tycker, spelar inte någon roll om du blir störd och distraherad av din egen dator eller att andra lider när datorn används av någon till t.ex spel, för som standard är det väldigt aggressiva fläktkurvor med mycket av arbetsområdet just där temperaturen varierar. Så det blir att det irriterande ljudet också märks av hela tiden, det glöms inte bort när du fokuserar på annat utan ändrar karaktär våldsamt och påminner dig om det. Datorn är svalare och tystare i alla lägen, även när jag kör MaxOC-profiler i Cyberpunk. Den perfekta fläktkurvan tar tid att jobba sig fram till och mitt inlägg ovan ser ni min jag använder i Cyberpunk nu. Inte helt perfekt. I en del profiler (du kan ha olika till olika spel) kör jag flat 35-40% och lägre klock då mer fps inte behövs, och datorn låter som att den idlear. Men matar ändå 100+ fps i Helldivers, vilket jag tycker är fantastiskt. Jag har inte uppgraderat PC:n på ganska länge. Så det handlar inte bara om mer fps/prestanda "allt detta trixande". Hoppas din nyfikenhet är lite stillad.

-21C ute. Nyss hemkommen, blir perfekt att stressa datorn och få lite värme. Ska blanda mig en GT och speltesta 6200mhz/cl28 -40CO+200mhz (pbo) då dessa inställningar passerade 18h y-cruncher medan jag sov och var på jobbet. Kanske testar hailmaryn 6400mhz/CL28/fclk2133 över natten sedan och kollar om man fått ett riktigt fint exemplar. Finns det någon mysigare syssla på en fredagkväll när man råkar vara ostörd hemma?

Nice! Kul när folk djupdyker i saker och delar med sig. Tack för info

Trevlig helg!

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem

Kör just nu +200 /-25 / 5x scalar.

Men frågan är, +200 är max, hur gör man för att gå högre? Går det?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Då behöver du ett moderkort som har bclk som du kan endast ändra % i asymmetrisk på endast cpun. Oftast high end typ taichi,870e crosshair osv.

Visa signatur

Lian Li Lancool 207 | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ryzen 7 9800X3D | Team Group T-Create Expert DDR5-6000 - 32GB - CL30 | Intel Arc B580 | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bbec:

Nice! Kul när folk djupdyker i saker och delar med sig. Tack för info

Trevlig helg!

Kul att någon uppskattade! Jag har sedan detta lärt mig en massa extra sen jag skrev detta så hade vilja uppdatera inlägget..., utvecklingskurvan är ganska brant i början när man börjar med något helt nytt och har även lärt mig att denna processor är såpass ny att vetskapen i alla sorters communities som efter rätt kort tid har ruggigt bra koll, inte riktigt är där ännu.

Var också en annan värld 2017 när jag senast uppgraderade, den gången till Intel 8700K.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Fokusera mer på att få den så tyst och sval som möjligt men med +200mhz extra prestanda. Om prestanda är sekundärt (de flesta spel tex) kommer du ner extremt mycket i just effekt/värme om du struntar i extra boost och bara kör -CO.

Men är iaf roligt att komma ned under stock i effekt men upp i prestanda, verkar som att nästan alla exemplar klarar detta.

Rör inte bclk, sett folk köra 101, men även hört om folk som pajat saker på typ 101,5 så känns ej värt. Jag blev lite frestad att testa, för att se hur den funkar på 5,5-5,6ghz boost... Men läste då om alla möjliga problem vid extremt små ändringar. Teknisk sett tror jag spread spectrum kör över 100mhz, så borde finnas en säker nivå. Men slå då av spread spectrum iaf, detta kommer jag på nu kan vara varför folk bränt grejer på sina moderkort (ethernet ingången var ett exempel)...

Ändrar du multiplikatorn blir frekvensen statisk och du är tillbaka på cpu tech som för decennier sedan som jag förstått det. Känns inte heller värt, men om du verkligen bara använder datorn till en sak som drar nytta av det och den annars är avslagen, kör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nästan off topic:
Jag har börjat köpa in delar en ITX burk
Asus B850-I strix
9800X3D
32gb 6000 cl30
Sf1000
Ncase M2

Nu till GPU:
Tänkte 4090/5090 men brist på dom..
Så började snegla på 7900XTX just Nitro-varianten
Verkar vara mycket gpu för pengarna?
Har inte haft Radeon sen.. 20 år tillbaka? Då hatade jag de pga drivers..
Skiter i raytracing, kör 4k 120hz oled

Hur nöjda är ni? Buggar? Värme? Coil whine?
Hade känts skönt på något vis att skippa Nvidia
Tack!

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Efter ha bytt mitt första 7900 XTX Nitro+ på garanti så har allt fungerat felfritt.

Köpte ett Asrock Taichi 7900 XTX för felsökning av första kortet och uppskattar båda två.

Sålde av Sapphire-kortet till en kollega som också är nöjd.

Sapphire är verkligen mästare på kylning. Asrock är ca 8-10grader varmare överlag.

I furmark överstiger Sapphire inte 79 grader när man man grillar det. Asrock visar 85.
Detta är gpu hotspot.

Jag skall erkänna att min hörsel inte är som den var för 15 år sedan. Nu 40+ är jag inte säker på att jag hör high pitch noise eller coil whine.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Efter ha bytt mitt första 7900 XTX Nitro+ på garanti så har allt fungerat felfritt.

Köpte ett Asrock Taichi 7900 XTX för felsökning av första kortet och uppskattar båda två.

Sapphire är verkligen mästare på kylning. Asrock är ca 8-10grader varmare överlag.

I furmark överstiger Sapphire inte 79 grader när man man grillar det. Asrock visar 85.
Detta är gpu hotspot.

Jag skall erkänna att min hörsel inte är som den var för 15 år sedan. Nu 40+ är jag inte säker på att jag hör high pitch noise eller coil whine.

Tack för att du tog dig tiden! Verkar lovande

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Detta är gpu hotspot.

Planera in repaste med PTM7950, hotspotten blir inte bättre. Min såg helt okej ut första par veckorna, särskilt i syntetiska tester - sällan över 80C, med gputemp kring 55. Slutade 100C och delta nästan 40C efter någon månad. Nu är det bara Helldivers 2 märkliga laddscener som tvingar upp hotspoten i ~85C ibland och deltat mot 25-26...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då är man kanske nöjd, över 36k och över 4090 referens systemet. Just denna run lite kort om 36k

CO -23 till -36, harmoniserad VID
Boost +200mhz
1x scalar, mb-limits
Fclk 2167 mhz
DDR5 6200 28-36-36-36
GPU 500-3200 /1035mv /2634 standard timings

Visa signatur