Enklare dela filer mellan Windows och Iphone

Permalänk
Melding Plague

Enklare dela filer mellan Windows och Iphone

Telefonlänk är på väg att få enkel fildelning mellan Windows och IOS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow, 20 år senare så händer det! Bättre sent än aldrig antar jag. Saknad funktion.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det var väl på tiden. Men vid detta laget är man så van med att bilderna dyker upp på iCloud.com så tvivlar på man kommer börja använda detta. Men smidigt för dom som inte använder iCloud på det sättet.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX3090
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Så bra!

Skrivet av k4rst3n:

Det var väl på tiden. Men vid detta laget är man så van med att bilderna dyker upp på iCloud.com så tvivlar på man kommer börja använda detta. Men smidigt för dom som inte använder iCloud på det sättet.

Då skulle man ju behöva köpa mer lagringsutrymme på iCloud. Lagringsutrymmet som ingår fylls snabbt upp och det slutar synkas.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Så bra!

Då skulle man ju behöva köpa mer lagringsutrymme på iCloud. Lagringsutrymmet som ingår fylls snabbt upp och det slutar synkas.

Å andra sidan: se varenda jäkla tråd om ”min iPhone är stulen/tappad/förstörd; hur får jag tillbaka alla bilder jag tagit de senaste femton åren” som är en personlig katastrof i sig.

Som med allt annat tar Apple saftigt betalt, men bara det att du har automatiska dagliga backuper med varning om dessa inte lyckats på ett tag gör iCloudlagring lätt värt några tior i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Å andra sidan: se varenda jäkla tråd om ”min iPhone är stulen/tappad/förstörd; hur får jag tillbaka alla bilder jag tagit de senaste femton åren” som är en personlig katastrof i sig.

Som med allt annat tar Apple saftigt betalt, men bara det att du har automatiska dagliga backuper med varning om dessa inte lyckats på ett tag gör iCloudlagring lätt värt några tior i månaden.

Men man borde ändå kunna ENKELT bara koppla in sin iPhone i en PC för att kunna föra över Bilder/Filmer och annat - men det har Apple varit väldigt krångliga med...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av rewoX:

Men man borde ändå kunna ENKELT bara koppla in sin iPhone i en PC för att kunna föra över Bilder/Filmer och annat - men det har Apple varit väldigt krångliga med...

Så här: de har åtminstone tidigare gjort det jobbigt att komma åt filsystemet på telefonen, men ingenting har hindrat dig att använda iTunes-programmet för att manuellt ta backuper eller populera telefonen med media om du velat.

Permalänk

Så här: de har åtminstone tidigare gjort det jobbigt att komma åt filsystemet på telefonen, men ingenting har hindrat dig att använda iTunes-programmet för att manuellt ta backuper eller populera telefonen med media om du velat.

Yep, jag kör backup c:a varje månad (och direkt efter varje resa/event där jag tar bilder/videon) till min PC via iTunes. Funkar hur bra som helst 👍🏻 Det blir ganska mycket i månaden man får betala att köra backup på en 1TB iPhone, så känns mer värt att helt enkelt ha en dedikerad 2TB disk i datorn för iTunes backups.

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk
Skrivet av two4player:

Yep, jag kör backup c:a varje månad (och direkt efter varje resa/event där jag tar bilder/videon) till min PC via iTunes. Funkar hur bra som helst 👍🏻 Det blir ganska mycket i månaden man får betala att köra backup på en 1TB iPhone, så känns mer värt att helt enkelt ha en dedikerad 2TB disk i datorn för iTunes backups.

Har du verkligen en TB med användardata lagrat på telefonen då? Vi delar på ett familjeabb hemma, och inklusive alla bilder från två telefoner sedan många år klarar vi oss gott och väl inom 400 GB. Att inte behöva tänka på det manuellt är också värt pengar, imo.

Permalänk
Medlem

Bravo tänk om apple kunde vara lika öppet. sen är det helt ointressant med mobiler för mig, de använder jag att ringa med är bara frustrerande att använda de till nåt annat. (läsa mejl & sms iförsig (men föredrar att läsa mejl på datorn) Bara i jobbet jag använder telefon till nåt annat än att ringa med.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vilka galna teknologiska framsteg vi gör idag! Datorn, internet, AI...och nu möjligheter för iPhone att kommunicera med Windows!
Vad finns kvar att upptäcka liksom?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Det är löjligt lätt att koppla in valfri SSD och exportera hela bild&film-biblioteket.

Files-appen är också numera riktigt bra, även om det är långt hela filstrukturen som på exempelvis Android. Istället är det mer som User-katalogen i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Bravo tänk om apple kunde vara lika öppet. sen är det helt ointressant med mobiler för mig, de använder jag att ringa med är bara frustrerande att använda de till nåt annat. (läsa mejl & sms iförsig (men föredrar att läsa mejl på datorn) Bara i jobbet jag använder telefon till nåt annat än att ringa med.

Smartphones kan även hjälpa till med rättstavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Smartphones kan även hjälpa till med rättstavning och meningsuppbyggnad!

ok! Det var Inte världens mest genomtänkta inlägg ifrån mig. Men om jag visste att inläggen ska granskas på korrekt svenska, så borde jag skrivit på bättre svenska helt enkelt.
Jag undrar om det var kritik mot apple som du gick igång på, eller om du bara var tvungen att hacka på ett inlägg.

Jag kör på både Apple , Linux (arm & x86) & windows x86 här hemma, jag tycker att det är berättigande och rätt att kritisera apple och andra för låsta plattformar. Så detta är ett steg i rätt riktning med att öppna upp funktioner mellan varandra.

P.S är ingen stor fan av mobil eländet eller bärbart skräp. (min åsikt) MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

jag tycker att det är berättigande och rätt att kritisera apple och andra för låsta plattformar.

Håller helt klart med dig! Själv har jag däremot aldrig sett OS X/macOS som särskilt låst (bortsett från just hårdvaran). Snarare det motsatta med tillgång till en värld av Linux-appar som var körbara nära nog direkt.

På mobilsidan har däremot iPod Touch, iPhone och iPad varit nedlåsta och skrattretande begränsade i många långa år.

Dock hände det något för 5-6 år sedan och numera är det enligt mig väldigt liten skillnad på Android och iOS. Android har blivit mer nedlåst medan iOS blivit öppnare.

Tycker bara det blir ganska tröttsamt att alltid få höra om iTunes (enbart butik numera) och annat som inte ens finns längre.

Numera har iPhone nymodigheter som widgets på låsskärmen samt en app drawer (App Library). Det tog bara Apple 10 år att komma ikapp Android

Ännu mer chockerande är att numera går det även att köra webbläsare som inte kör WebKit!

Även ganska stort att emulatorer är tillåtna och att man kan köra andra butiker än just AppStore.

Sen förstår jag att små mobila enheter inte tilltalar alla.

Kör för övrigt Android/iOS/Windows/macOS/Ubuntu här

Permalänk

Pairdrop? Någon?

Permalänk

Har du verkligen en TB med användardata lagrat på telefonen då? Vi delar på ett familjeabb hemma, och inklusive alla bilder från två telefoner sedan många år klarar vi oss gott och väl inom 400 GB. Att inte behöva tänka på det manuellt är också värt pengar, imo.

845GB/1TB upptaget på min 13 Pro just nu, kommer inte byta lur tills de släpper en 2TB modell. Har kört iphone sen sent 2007 och har alltid kopierat över allt från gamla till nya. Man samlar visst på sig foton och videos men trevligt och alltid ha allt i fickan och kunna ta en resa 17 år tillbaka i tiden

Att inte behöva tänka på det kan vara värt det, det är dock en vana för mig nu. Enda jag behöver göra är att ansluta telefonen till datorn varje månad i 15-30 min så det är inte så farligt

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)