Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Jonas slutar på SweClockers

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Näääääjeee! 😢
Jag har förberett mig på den här dagen i säkert 5 år, men känns tungt att den tillslut är här.
I nästan halva mitt liv har Chassi-Jesus funnits här på Sweclockers.
Är lite obehagligt när jag tänker på hur många timmar jag stirrat på Jonas ansikte och leende genom åren, många timmar film har det blivit.
Svårt att peka ut någon specifik höjdpunkt bland många men fredagspanelerna inför och runt Skyrim releasen var trevliga då hypen var stor.
Men kanske främst alla gånger Jonas röst har brustit och han hamnat i falsett (då det även händer mig en del).
Lycka till i framtiden @JonasT. Kommer sakna din charm i rutan❤️

Det är säkert något konstigt med företaget om så många väljer att sluta?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Tack för allt @JonasT!

Du känns som Sweclockers ansikte, så det blir ett stort jobb att fylla tomrummet du lämnar. Själv lever jag vidare på hoppet om en Chassi-Jesu uppståndelse. 😇🙏

Det finns bara en Chassi Jesus 😇🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

Är det konstigt att folk inte jobbar längre än 5-15 år? Många byter med 3-5 års mellanrum inom väldigt många områden. Det är inte början av 1900-talet, när folk började på bruket vid 16 och jobbade tills de fick pension eller dog.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Den 8 december 2008 skrev jag min första notis på SweClockers, och en månad senare publicerades min första recension. Det har alltså hunnit gå 16 år sedan jag “satte min fot på redaktionen” (citationstecken med anledning av att jag ursprungligen jobbade hemifrån i en etta på 30 kvm med grafikkort och moderkort staplade upp till taket) och det har varit en minst sagt lärorik resa både i min yrkesroll såväl som på ett personligt plan. Nu har det dock blivit dags att avsluta detta kapitel.

Vid årsskiftet lämnar jag SweClockers redaktion och min roll på testlabbet för att göra något annat. Vad exakt som händer i framtiden har jag inte bestämt ännu, men ska börja med att plugga lite matte på Komvux för att möjliggöra vidare studier om så andan faller på att gå det spåret.

Jag vill rikta ett stort tack till @Edin och @Dimestam som gav mig chansen att driva testverksamheten på sajten. Det har inte varit helt lätt alltid, men tycker ändå att det blev rätt bra till slut.

Vill också tacka mina forna redaktionskollegor, inte minst @emilakered som varit en god vän, kollega i testlabbet och slutligen även duktig och stöttande chef i kul och tuffa tider. Utöver honom har jag haft äran att jobba tillsammans med @Jacob, @Kenneth, @Epic, @loevet, @Laxpudding. @UndaC, @Wittwang och @landmarks genom åren, vilka alla har bidragit med att forma SweClockers till en fantastisk plats.

SweClockers osjungna hjältar, moderatorerna, ska också ha en enorm eloge för sitt arbete med att göra forumet till en trivsam plats. Ledare som @Kent, @NordhNet och @Albert har dragit ett enormt lass på sin fritid genom åren, tillsammans med bland annat @Daemon, @DavidtheDoom, @Vzano, @Dinoman och @twit.

Några andra som jobbat i kulisserna med att hålla SweClockers vid liv och förbättra upplevelsen är kodarna och UX:arna på teknik, så ett hjärtligt tack riktas även till @Klorixx, @Gurt och @jreklund. På tal om att hålla sajten vid liv, tack till säljteamet med @Emil, @Alpock och @Norrwie, haft väldigt mycket kul tillsammans med er på både resor och kontoret!

Tack också till @CrispVanDahl som jag jobbat nära med i testlabbet de senaste två åren. Hans brinnande entusiasm för teknik och hårdvara smittar verkligen av sig och pushar en att fortsätta när det känns tungt. Jag lämnar testlabbet i hans händer och har fullt förtroende för att allt blir prima!

Sist men inte minst vill jag tacka alla som läst och kommenterat testerna genom åren, njutit av fredagspaneler och i allmänhet interagerat i forumet. SweClockers kommer alltid att betyda enormt mycket för mig och med all säkerhet ses vi i forumet framöver!

/Jonas

Kommer sakna dig. Du kommer för alltid vara chassie-jesus varje jul!

Permalänk
Skrivet av EagiZ:

RIP chassi-Jesus.

Stor förlust för Sweclockers. Som någon som alltid har förknippat Sweclockers med Emil och Jonas så blir detta ytterligare en bekräftelse på att man börjar bli gammal och varit med ett tag, men tiderna förändras och Sweclockers anda lever vidare. Lycka till i fortsättningen Jonas.

Jonas och Emil passade väldigt bra när de jobbade tillsammans, det blir inte samma sak som med Chassi Jesus, det verkar som att många slutar något är nog fel med SweClockers.
https://youtu.be/HHRYKg0AuSU

Skrivet av cyklonen:

Är det konstigt att folk inte jobbar längre än 5-15 år? Många byter med 3-5 års mellanrum inom väldigt många områden. Det är inte början av 1900-talet, när folk började på bruket vid 16 och jobbade tills de fick pension eller dog.

Nej jag menade att många har slutat även om de trivdes med jobbet.

Skrivet av cyklonen:

Det är nog så att SweClockers börjar gå mot sin "End Of Time" enligt mig det har ju funnits ett tag. 🤷🏻‍♂️🙏

Skrivet av Gamsurn:

Kommer sakna dig. Du kommer för alltid vara chassie-jesus varje jul!

Verkligen tråkigt, jag har följt SweClockers även innan jag var användare. Jag vet inte om ni tänkt på det men man kunde se på Jonas när han blev irriterad eller störde sig på något i sina videor Jonas märkte säkert det efteråt 😁.

Inlägg sammanfogade. Använd gärna [Redigera] eller [Citera flera]. // MOD
Permalänk
Medlem

Nej fy och fara, vilka tråkiga nyheter. Det blir ingen bra jul i år.

Permalänk
Skrivet av MickeV:

Supertråkigt för oss som besökare. Ingen av de gamla är längre kvar på redaktionen. Lycka till i framtiden i alla fall!

Ledningen på sweclockers verkar inte förstår att det är ansiktet utåt på redaktionen som fångar hela communityt.
Nu går jag över till nordichardware istället.

Verkligen tråkigt, men det går väl fler tåg som man brukar säga.

Permalänk
Skrivet av maoi:

Nej fy och fara, vilka tråkiga nyheter. Det blir ingen bra jul i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

Ja, var är Emil? /s

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Upptäckte detta just nu...

Känns lite som man fått korgen, men man får svälja sorgen, tacka för och tänka på alla fina stunder, och önska lycka till med nya under!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

R.i.p sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

Att folk inte ger upp om detta. Det är väl inget konstigt att folk slutar? Det är liksom inte 1950 längre och folk jobbar på samma arbetsplats hela livet.

Normal personalomsättning är väl runt 15% ca och nån slags gyllene siffra att sikta på är 10%.

Om vi tar andra publikationer så är det inget konstigt att hela personalen har roterat inom 5 år. Man kommer in ung, lär sig yrket och drar vidare.

Sen blir inte alla rekryteringar lyckade, varken för arbetsgivaren eller arbetstagaren och då blir det ett snabbare avslut, inget konstigt det heller.

Fine, det finns massor av nostalgi kring alla gamla härliga reportage och inslag, men yrkeslivet går vidare. Att försöka få det till att Geeks skulle vara en dålig arbetsgivare eller vad det nu handlar om känns konstigt. Då hade väl inte exempelvis Jonas stannat så länge som han gjort?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jonas och Emil är och var Sweclockers svar på Filip och Fredrik, vilket radarpar!

Fan, jag har ju valt chassin och nätagg [Supernova G2] baserat på utlåtanden av @JonasT, hur ska jag nu klara mig?

Precis samma här! Köpte ett Supernova G2 850W, och det fungerar klockrent än idag så en mycket bra rekommendation! Tack @JonasT .

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5700X3D - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Entusiast

Tack för allt Jonas, dina recensioner och fredagspanelen med Emil har varit höjdpunkten med Sweclockers för min del. Tiden går o jag tror bara det är nyttigt att testa något nytt. Själv har jag helt slutat med överklockning och liknande entusiastaktiviter men intresset för datorer kommer nog aldrig dö.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Att folk inte ger upp om detta. Det är väl inget konstigt att folk slutar? Det är liksom inte 1950 längre och folk jobbar på samma arbetsplats hela livet.

Normal personalomsättning är väl runt 15% ca och nån slags gyllene siffra att sikta på är 10%.

Om vi tar andra publikationer så är det inget konstigt att hela personalen har roterat inom 5 år. Man kommer in ung, lär sig yrket och drar vidare.

Sen blir inte alla rekryteringar lyckade, varken för arbetsgivaren eller arbetstagaren och då blir det ett snabbare avslut, inget konstigt det heller.

Fine, det finns massor av nostalgi kring alla gamla härliga reportage och inslag, men yrkeslivet går vidare. Att försöka få det till att Geeks skulle vara en dålig arbetsgivare eller vad det nu handlar om känns konstigt. Då hade väl inte exempelvis Jonas stannat så länge som han gjort?

Många har slutat även de som inte jobbat där länge.

Permalänk
Skrivet av dr. Dunkel:

Ja, var är Emil? /s

Emil slutade för länge sen 😑.

Permalänk
Medlem

Tack Jonas <3

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Skrivet av MickeV:

Ja, kanske har du missat att redaktionen har droppat av som flugor senaste åren, att det inte funnits en riktig chefredaktör på många år och att mycket innehåll riktat mot communityn har försvunnit? T.ex fredagspanelen, tisdagsstreams, läskprovning osv.
Finns flera trådar om detta i forumet.

Verkligen dåligt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av MickeV:

Ja, kanske har du missat att redaktionen har droppat av som flugor senaste åren, att det inte funnits en riktig chefredaktör på många år och att mycket innehåll riktat mot communityn har försvunnit? T.ex fredagspanelen, tisdagsstreams, läskprovning osv.
Finns flera trådar om detta i forumet.

Det är klart osmart att missa att ha med sig communityn. DEN ÄR en väldigt stor del av hela grejen med den här sidan… det tror jag man vet om!

Exempelvis, AI genererade översättningar och rewrites av nyheter är inte särkilt upphetsande och kommer alldeles säkert inte att få in fler besökare eller främja återväxten.
Att en till gammal räv slutar utan att ha någon tydlig plan eller jobb (som det framstår) säger något om stämningen på jobbet och på framtidstron i företaget. När entusiasterna drar och förvaltarna tar över så brukar det tyvärr ofta gå åt fanders, exemplen är många.

Hoppas att någon med lite inflytande kan göra en gir med skutan, riktningen är ur kurs nu.

Visa signatur
Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Tack för alla fina kommentarer! ❤️
Jobbade min sista dag i måndags. Tillägnade större delen av min sista tid med att skapa en ny testsvit för grafikkort, med färska spel och uppgraderad testrigg. Ska bli kul att se den användas för lanseringarna nu i början på året!

Vill även passa på att dela med mig av skulpturen @Edin skapade åt mig. Den har numera en hedersplats hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingAxe:

Jonas och Emil passade väldigt bra när de jobbade tillsammans, det blir inte samma sak som med Chassi Jesus, det verkar som att många slutar något är nog fel med SweClockers.

Gamla gänget drog, förstår att jonas också vill dra, betyder nödvändigtvis inte att något är fel på företaget. Däremot är det oftast fel på folk som stannar 10+ år på samma plats i min erfarenhet (oftast avsaknad av driv, de är nöjda med saker som det alltid varit och det är inget att hylla direkt… )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jobbade min sista dag i måndags. Tillägnade större delen av min sista tid med att skapa en ny testsvit för grafikkort, med färska spel och uppgraderad testrigg. Ska bli kul att se den användas för lanseringarna nu i början på året!

<Uppladdad bildlänk>

Vill även passa på att dela med mig av skulpturen @Edin skapade åt mig. Den har numera en hedersplats hemma.

Jonas the reviewer!

Permalänk
Medlem

Tack för den här tiden Jonas! Du har levererat innehåll av yttersta toppklass! Du kommer vara saknad och det är en enorm förlust för Sweclockers

Lycka till med allt

Permalänk
Medlem

Det enda chassit som fått utmärkelsen "toppklass" av Jonas, Phanteks Evolv Shift XT, torde med detta uppnå någon slags legendstatus

@JonasT Tack för allt trevligt material!

Permalänk
Skrivet av GamingAxe:

Jag har jobbat ca 7 år per ställe. Kan inte säga att det var fel på ställena som gjorde att jag slutade, mer att man blir mätt efter ett tag och vill ha nya utmaningar. Kan vara det som händer på Swec?

+ när det är idel nya ansikten på kneget och de gamla man delade nyheternas behag med alla är borta så kan det också kännas lite i märgen som att man överlevt sig själv, helt naturligt och ingens "fel".

Permalänk
Medlem

Det är absolut inget konstigt att jobba länge på samma företag. Det är snarare väldigt nytt att folk byter jobb med några få års mellanrum. Och det är nog vanligare inom IT än andra yrken. Lönen ökar mycket snabbare om du byter arbetsplats.

Permalänk
Avstängd

man byter ju jobb för att man blir intellektuellt understimulerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lönen ökar mycket snabbare om du byter arbetsplats.

Det är ingen naturlag. En vettig chef ser till att det blir ekonomiskt oförsvarbart för den mest uppskattade medarbetaren att byta jobb. Särskilt om alternativet är ”ähm ska nog plugga lite matte på komvux”.

Skrivet av AstralVoyag:

man byter ju jobb för att man blir intellektuellt understimulerad

Det är ingen naturlag att man inte kan få nya utmaningar i samma organisation. Det finns visst ett ledigt chefredaktörsjobb…

För mig ser det ut som att att Jonas mest var uppskattad av läsarna, inte av den nya regimen eller det äldre gardet.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Kungligt.
Tack för allt du givit mig och mitt sinne samt lugnet (läs helvetet) när fredagarna (fredagspanelen) väl fanns på tvn istället för annat på fredagskvällen då tidigare flickvän ville se annat

Glöm inte bort att det var DU som satt i dimman och gav mig mitt "Skäggig legend". Tack för kryssningens sällskap vid zalmans chassi. (det lilla jag minns med Trollfabrik:en viss vapenlegend Jacob) <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Skrivet av Aphex:

<Uppladdad bildlänk>

Vart finner man videon xD?