Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Missa inte nattens Game Awards!

Permalänk
Medlem

TACK! exakt det jag ville ha

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Znille:

Finns det någonstanns samlat alla trailers/anouncemnt videos så man inte missar nått?

FZ levererar!

https://www.fz.se/nyhet/299324-alla-trailers-fran-game-awards...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Väldigt politiskt beslut kring Game of the Year.

Ett tech demo oinspirerat spel vinner istället för wu kong eller metaphor. Men det är klart att IGN äger all say kring vilket spel som vinner och de gjorde klart för sig att wu kong inte skulle vinna för en månad sen eller om det var tidigare än så.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, Focal Chorus CC 700, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Techdemo? Är det bättre att en ”bugg-fest” vinner då?

På vilket sätt var metaphor, elden ring dlc eller wukong en buggfest?

Journalister som knappt klarar av att spela spel utan att aktivera journalist-mode ska tamefan inte ha en röst när det gäller att utse ett spel till game of the year.

Wukong vann deras public vote. Det är vad som ska räknas. Inte journalister som har personliga agendan, som till exempel: China bad, och en krona i bakfickan av sony. Geoff keighley är ökänd att slicka sony i baken. Ända sedan han började simpa efter Kojima likt en lapphund.

De ville ju inte ens nominera wukong från början för att spelet är kinesiskt. Rasism av hög nivå. Men det tillåts.

Skrivet av Enviro:

Jag tror att du behöver testa Astro Bot.

Jag har spelat spelet.
Det är mario sunshine med noll nyheter och de har verkligen tagit designen på astroboten från wall-e's eve. Och spelet tog bara ca 4-5 timmar att klara av.

Wukong är ett nytänkande framförallt i den västra marknaden, spelet är bra, har bra narrativ, mycket snyggt estetiskt och vackra miljöer och riktigt bra musik.

Men nej det förlorar mot ett glorifierat tech demo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

På vilket sätt var metaphor, elden ring dlc eller wukong en buggfest?

Journalister som knappt klarar av att spela spel utan att aktivera journalist-mode ska tamefan inte ha en röst när det gäller att utse ett spel till game of the year.

Wukong vann deras public vote. Det är vad som ska räknas. Inte journalister som har personliga agendan, som till exempel: China bad, och en krona i bakfickan av sony. Geoff keighley är ökänd att slicka sony i baken. Ända sedan han började simpa efter Kojima likt en lapphund.

De ville ju inte ens nominera wukong från början för att spelet är kinesiskt. Rasism av hög nivå. Men det tillåts.

Jag har spelat spelet.
Det är mario sunshine med noll nyheter och de har verkligen tagit designen på astroboten från wall-e's eve. Och spelet tog bara ca 4-5 timmar att klara av.

Wukong är ett nytänkande framförallt i den västra marknaden, spelet är bra, har bra narrativ, mycket snyggt estetiskt och vackra miljöer och riktigt bra musik.

Men nej det förlorar mot ett glorifierat tech demo.

Man vill inte ha så hög nivå av diskussion om man kallar Astro bot för "glorifierat tech demo". Astro bot är ett av de bästa plattformsspelen i 3d som har gjorts. Så bra är det tycker jag.

Permalänk
Medlem

Har tittat på showen nu. Var iallafall ett gäng intressanta titlar.

Witcher 4 - Är en stor fan av Witcher 3 (och dom andra spelen i serien), så jag hoppas verkligen det här blir bra.
The Outer Worlds 2 - Gillade verkligen första spelet, så det är bara att hålla tummarna för att det här blir minst lika bra.
Borderlands 4 - Är en fan av spelserien, så jag har hyfsade förväntningar på detta.
Onimusha: Way of the Sword - Gillade verkligen den här spelserien (främst 1-3) när det begav sig. Jag hoppas att dom lyckas fånga stilen och känslan som dom tidigare spelen hade.
Dying Light: The Beast - Lite frågetecken kring detta. Är det ett fullt spel eller en expansion? Kommer det att vara samma stil som dom tidigare?
Intergalactic - Ska bli intressant att se vad Naughty Dog kommer att hitta på med denna titel. Hoppas att dom lyckas hålla samma nivå som deras tidigare titlar (Uncharted-serien och The Last of Us-serien främst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Man vill inte ha så hög nivå av diskussion om man kallar Astro bot för "glorifierat tech demo". Astro bot är ett av de bästa plattformsspelen i 3d som har gjorts. Så bra är det tycker jag.

Kan inte vara så svårt när man bara kopierat ett redan bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Kan inte vara så svårt när man bara kopierat ett redan bra spel.

Okej. Jag tycker att Astro bot är roligare och bättre än alla mario 3d. Närmast är väl super mario odyssey. Men jag tycker absolut att astro bot var en fräckare upplevelse första gången man spelade det.

Permalänk
Medlem

AstroBot är väll helt ok plattformare, absolut inget GOTY. Inte spelat hela spelet utan testat det, men spel som är "enkla och roliga" går hem i mainstream-världen. Långt ifrån min typ av spel och AstroBot skulle inte ens vara med i GOTY sammanhang alls.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

AstroBot är väll helt ok plattformare, absolut inget GOTY. Inte spelat hela spelet utan testat det, men spel som är "enkla och roliga" går hem i mainstream-världen. Långt ifrån min typ av spel och AstroBot skulle inte ens vara med i GOTY sammanhang alls.

Med det där inlägget visar du ju att du knappt har spelat så mycket. Det är enorma skillnader mellan olika banor i spelet. En det finns 8-10 banor som definitivt kan betraktas som dark souls-3d-plattform. Det finns material i spelet för många olika typer av gamers. Det är en styrka tycker jag. Den som är duktig kommer att få rejält utmanande material. Samtidigt är det enkelt att komma in i det. Så slutsatsen om det ”enkla och roliga” stämmer ju inte riktigt.

Permalänk
Medlem

Då Astrobot i sig är en mer fokuserad och omfattande hyllning av andra spel överlag än GA var, så verkar som en rimlig vinst just där.

Sen går det ju alltid ha synpunkter på vad av gravitas, originalitet, innovation osv som egentligen är rimligt eller ens intressant som kriterier. Och hur många spel som ens skulle kunna nomineras om de beaktades.

Kanske inga. Antagligen inga.

Skrivet av Mono:

Håller med, förstår inte alls logiken i att ett DLC räknas som ett helt spel.

Det är typ stort som ett eget spel, och går att köpa i paket med grundspelet under pris för en "Ubisoft medium edition release" kanske är kriteriet. Om det ens finns något.

Men ja. Tycker nog att om expansioner ska kunna nomineras som ett spel, då får de allt i princip vara en onumrerad tvåa som kan exekveras på egen hand också.

Har sett exempel på den modellen. Tekniskt sett kanske det blir krångligare i ett öppet spel, men det går ju även där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Med det där inlägget visar du ju att du knappt har spelat så mycket. Det är enorma skillnader mellan olika banor i spelet. En det finns 8-10 banor som definitivt kan betraktas som dark souls-3d-plattform. Det finns material i spelet för många olika typer av gamers. Det är en styrka tycker jag. Den som är duktig kommer att få rejält utmanande material. Samtidigt är det enkelt att komma in i det. Så slutsatsen om det ”enkla och roliga” stämmer ju inte riktigt.

Ja du, jag har spelat plattformsspel över 30år.
Dark souls plattform den var rolig, låter snarare som skill issue om man har sådana svårigheter med spelet.
Många mariospel har också svårare banor på slutet som är valfria att nöta.
Nej jag har spelat spelet, sett spelet och hört andras åsikter och recensioner.
Jag har min uppfattning inte närheten av goty.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja du, jag har spelat plattformsspel över 30år.
Dark souls plattform den var rolig, låter snarare som skill issue om man har sådana svårigheter med spelet.
Många mariospel har också svårare banor på slutet som är valfria att nöta.
Nej jag har spelat spelet, sett spelet och hört andras åsikter och recensioner.
Jag har min uppfattning inte närheten av goty.

Du har säkert spelat många plattformspel. Du får skratta hur mycket du vill om jämförelsen. Den här texten visar hur fånigt det är att ta upp ”skill issue” i detta sammanhang: https://www.thegamer.com/astro-bot-video-game-challenge-subje...

”Bara svåra spel ska bli goty”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du har säkert spelat många plattformspel. Du får skratta hur mycket du vill om jämförelsen. Den här texten visar hur fånigt det är att ta upp ”skill issue” i detta sammanhang: https://www.thegamer.com/astro-bot-video-game-challenge-subje...

”Bara svåra spel ska bli goty”?

Nej jag säger inte att bara svåra spel ska bli goty.
Jag tycker bara att AstroBot är inget spel som är goty och det skulle för mig inte ens vara ett alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det är typ stort som ett eget spel, och går att köpa i paket med grundspelet under pris för en "Ubisoft medium edition release" kanske är kriteriet. Om det ens finns något.

Men ja. Tycker nog att om expansioner ska kunna nomineras som ett spel, då får de allt i princip vara en onumrerad tvåa som kan exekveras på egen hand också.

Har sett exempel på den modellen. Tekniskt sett kanske det blir krångligare i ett öppet spel, men det går ju även där.

Så länge det inte går att köpa löst och kunna spelas utan att ha grundspelet så tycker jag att det inte ska räknas som ett nytt spel och tävla mot andra i GOTY. Skulle enkelt kunna lösas med ytterligare en kategori, för bästa DLC/Expansion. Verkar ju ändå inte vara någon hejd på kategorier, en till lär ju inte skada.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, Focal Chorus CC 700, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej jag säger inte att bara svåra spel ska bli goty.
Jag tycker bara att AstroBot är inget spel som är goty och det skulle för mig inte ens vara ett alternativ.

Men du framlägger det ju som om det vore faktum. Vilket ju uppenbart inte är sant.

Permalänk
Medlem

Får nog ändå säga att en del banor i Astro var lite "det här kommer aldrig gå" för min del. Men tacksamt nog är samtliga av de riktigt trolliga såpass korta att de åtminstone blir helt orimligt att lära även en långsam hund hinderbanan.

Vet inte riktigt vad i Mario (Maker räknas naturligtvis inte) som skulle motsvara. Men det fanns en del mynt som verkade kräva absurda manövrar att få tag i.

Men nu brydde jag mig visserligen aldrig så värst att försöka heller eftersom det inte fanns någon 100% poäng med det hela ändå.

Så det blir intressant att se om Nintendo ståt över hela centralisering av kompletteringar ännu en generation.

Skrivet av Mono:

Så länge det inte går att köpa löst och kunna spelas utan att ha grundspelet så tycker jag att det inte ska räknas som ett nytt spel och tävla mot andra i GOTY. Skulle enkelt kunna lösas med ytterligare en kategori, för bästa DLC/Expansion. Verkar ju ändå inte vara någon hejd på kategorier, en till lär ju inte skada.

En till skulle knappast märkas i mängden nej.

Men sen kan de ju alltid expandera till rena Oscars för att verkligen dra ut på det. ;D "Bästa sidekick i RPG" "Bästa motion capture" "Bäst provdocka i budgetskräckspel"

Fast å andra sidan verkar det ju trots alla publika klagomål vara accepterat överlag då det även lyckades ta sig in på just den kategorin.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men du framlägger det ju som om det vore faktum. Vilket ju uppenbart inte är sant.

Det jag framlagt baseras helt och hållet på vad jag personligen tycker och tänker. Att du inte håller med har inte med saken att göra, du är fri att tycka vad du vill. Du får tycka att AstroBot är goty of all time, jag tycker att set inte platsar ens som en goty kandidat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wukong vann årets sämsta förlorare i alla fall.
De grinar över att de inte vann
https://weibo.com/6603744955/5111567333196223

Permalänk
Medlem

Nu har media plockat upp

Black Myth: Wukong director reportedly expresses disappointment over Game Awards snub
https://www.videogameschronicle.com/news/black-myth-wukong-di...

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Bozzeta:

Nu har media plockat upp

Black Myth: Wukong director reportedly expresses disappointment over Game Awards snub
https://www.videogameschronicle.com/news/black-myth-wukong-di...

Älskar att de skrev tacktalet för två år sedan. Kaxigt!

Permalänk
Medlem

Wukong-fans verkar vara väldigt dåliga förlorare. Bortsett från stor popularitet i Kina så var det knappast konstigt att det inte vann då det inte var ens nära att vara bäst recenserat eller ha högst spelaromdöme av de nominerade spelen på Metacritic, för att ta en gemensam omdömesplattform där alla spelen finns.

Jag har ingen direkt åsikt då jag inte spelat alla nominerade spel ännu, inklusive vinnaren.

Skrivet av Molotov:

"Enkla och roliga" tycks inte vara den rådande linjen när man tittar på vad som vunnit GOTY tidigare. Bara bland de senare vinnarna var BG3 rätt komplext och Elden Ring helt klart på den svårare sidan. Jag skulle också sätta en hel del pengar på att det slutar med att de två spelen varit mer mainstream än Astro Bot (för tidigt för att säga helt vilket genomslag det sistnämnda får).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Wukong-fans verkar vara väldigt dåliga förlorare. Bortsett från stor popularitet i Kina så var det knappast konstigt att det inte vann då det inte var ens nära att vara bäst recenserat eller ha högst spelaromdöme av de nominerade spelen på Metacritic, för att ta en gemensam omdömesplattform där alla spelen finns.

Jag har ingen direkt åsikt då jag inte spelat alla nominerade spel ännu, inklusive vinnaren.

"Enkla och roliga" tycks inte vara den rådande linjen när man tittar på vad som vunnit GOTY tidigare. Bara bland de senare vinnarna var BG3 rätt komplext och Elden Ring helt klart på den svårare sidan. Jag skulle också sätta en hel del pengar på att det slutar med att de två spelen varit mer mainstream än Astro Bot (för tidigt för att säga helt vilket genomslag det sistnämnda får).

BG3 och Elden Ring är mer förståeligt att det blir goty men inte Astrobot imo, men det är klart Mario osv går också alltid hem.
AstroBot borde ha varit ett PSVR2 spel eller åtm PSVR2 stöd så skit borde dom få ist

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

BG3 och Elden Ring är mer förståeligt att det blir goty men inte Astrobot imo, men det är klart Mario osv går också alltid hem.
AstroBot borde ha varit ett PSVR2 spel eller åtm PSVR2 stöd så skit borde dom få ist

Min kommentar var mest kring vad som är mainstream. Som jag skrev har jag inte spelat Astrobot så jag har ingen åsikt i dess plats som vinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Min kommentar var mest kring vad som är mainstream. Som jag skrev har jag inte spelat Astrobot så jag har ingen åsikt i dess plats som vinnare.

AstroBot är väll praktexempel på vad som är mainstream då det anses vara ett spel för alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

AstroBot är väll praktexempel på vad som är mainstream då det anses vara ett spel för alla.

Något som är mainstream är populärt och jag tvivlar på att det uppnår ens nära populariteten hos de två andra spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Något som är mainstream är populärt och jag tvivlar på att det uppnår ens nära populariteten hos de två andra spelen.

Ja jag ser det som att både BG3 och Elden Ring är rätt nischade spel som blivigt stora och populära för att dom gjort ett bra jobb, bra spel säljer helt enkelt och FromSoft har ju fått definitionen Soulslike definierad pga dom utvecklat sina spel. Dom gjordes inte i första hand att passa alla (dom flesta spel blir dåliga med det mindsetet). Medans AstroBot rätt tydligt är ett spel "för alla".
Sen om BG3 och Elden Ring sålt mer och gör dom mer mainstream ja ok, men det var inte det jag menade med mitt inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag ser det som att både BG3 och Elden Ring är rätt nischade spel som blivigt stora och populära för att dom gjort ett bra jobb, bra spel säljer helt enkelt och FromSoft har ju fått definitionen Soulslike definierad pga dom utvecklat sina spel. Dom gjordes inte i första hand att passa alla (dom flesta spel blir dåliga med det mindsetet). Medans AstroBot rätt tydligt är ett spel "för alla".
Sen om BG3 och Elden Ring sålt mer och gör dom mer mainstream ja ok, men det var inte det jag menade med mitt inlägg.

Det finns nog massor av gamers som tycker spel som Astrobot inte är coola nog. Och som sagt, GOTY verkar inte riktat mot den sortens mainstream som du tycker Astrobot är eftersom sådana spel inte vinner så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det finns nog massor av gamers som tycker spel som Astrobot inte är coola nog. Och som sagt, GOTY verkar inte riktat mot den sortens mainstream som du tycker Astrobot är eftersom sådana spel inte vinner så ofta.

Jag vet inte vad vi nu kommit in på spår, jag tycker inte AstroBot inte är GOTY för att det inte är "coolt nog".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte vad vi nu kommit in på spår, jag tycker inte AstroBot inte är GOTY för att det inte är "coolt nog".

Det var ett exempel på att det inte är för alla bara för att alla klarar av att spela det. Som sagt tror jag det kommer vara ett spel för färre än vad ER och BG3 var.

Jag tror som sagt inte att Astrobot hade några fördelar i vilken typ av spel det var då sådana inte är de som oftast vinner. Jag tror att det är så enkelt att de som röstade på det tyckte det var bäst.