Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

TV-guiden 2024/25 – diskussiontråden

Permalänk
Bildexpert 📺

TV-guiden 2024/25 – diskussiontråden

Tanken med tråden är att samla diskussioner om TV-köp utifrån de TV-guider som gjorts under hösten varje år. För 2024/25 är det ingen sponsor så guiden är inte lika omfattande utan fokuserar på tre delar vilka ligger som separata artiklar.

TV för det ljusa rummet (och ofta sport)
TV för spelande och gaming
TV för kontrastrik bild, typiskt för filmtittande i ljuskontrollerat rum

⬇️ Direkt till listan över ljusstarka TV
⬇️ Direkt till listan över gaming-TV
⬇️ Direkt till listan över TV-apparater med hög kontrast

Funderar man kring ny teknik hos TV-apparater, OLED, LCD, LED, QLED, FALD, HDR, 4K, 120 Hz etc. finns följande guide:
Guide till TV-teknik för dig som inte köpt TV på några år

Den tidigare TV-guidestråden för 2023/24 är fylld med diskussioner

Några frågor som alltid återkommer:

"Mest TV för pengarna?", "Är den prisvärd?", "Är det värt XXXX kronor extra för den modellen?" osv. Guiderna försöker ranka jämförbara TV-apparater vilka som är på ungefär samma nivå samt hur de skiljer sig mellan olika nivåer. Guiden kan berätta vilka som är bättre och sämre på en viss egenskap, likt förmågan att ge kontrastrik bild till filmer och vilka som har extra mycket ljusstyrka. Samt vilka som inte har så mycket extra att erbjuda.

Saknar du en viss modell i guiderna och listorna ovan är det förmodligen en basmodell som då inte har något extra alls att erbjuda någonstans. Det är ungefär samma nivå på alla de TV-apparaterna, ingen särskilt mycket bättre än någon annan. Det är tillräckligt bra för den som inte har några särskilda krav. Ditt val av TV kan istället handla om sådant som att du föredrar en viss butik, visst varumärke, vill ha ett visst operativsystem och kanske andra detaljer likt hur slimmad TV:n är.

Vad som är tillräckligt bra är individuellt och de allra flesta jämför med sin gamla TV. För att bli helt nöjd är en god idé att vara kvar på åtminstone samma nivå som den gamla och helst öka kvalitetsnivån något mot den befintliga TV:n. De som är missnöjda är ofta missnöjda utifrån sina förväntningar. Få TV är egentligen dåliga. Däremot kan din förväntan vara högre än vad modellerna du funderar på faktiskt kan erbjuda. I värsta fall köpte du fel TV och sitter nu med insikten om att den inte är tillräckligt bra för just dina krav. Därför hjälper det att i tråden berätta vilken TV du har sedan tidigare och vad du förväntar dig av en ny TV.

Vad dina pengar är värda kan du endast svara själv på. Priserna varierar hela tiden och vad en TV-modell kostar varierar vecka för vecka. Med 1000+ TV-modeller i olika butiker för olika priser är det enklast att du jämför själv vad som gäller just nu via Prisjakt, Pricerunner etc. Tillfället – när du köper TV:n – är det viktigaste för dig som tänker i termer av "fynd" och "schyssta deals". Köper du TV enbart på priset, likt med en godtycklig gräns om XXXX antal kronor finns alltid risken att du köper fel TV till rätt pris.

Nyckeln till ett framgångsrikt köp är att först bestämma vilken kvalitetsnivå du vill uppnå och avgränsa dig till de modeller som är intressantast. Sedan bevakar du priserna och när modellerna sjunker till nivåer som passar din plånbok slår du till. Från introduktion av ny TV fram till reor och utförsäljning kan priset i många fall så mycket som halveras.

Permalänk
Medlem

Hdmi 2.2 ska annonseras på ces i januari, så den tillverkaren som inte levererar sina modeller med denna nya standard önskar jag lycka till själv blir hdmi 2.2 ett krav och saknas hdmi 2.2 på årets high-end-modeller som LG G5 eller Samsung 95X så blir det att vänta in 2026.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Hdmi 2.2 ska annonseras på ces i januari, så den tillverkaren som inte levererar sina modeller med denna nya standard önskar jag lycka till själv blir hdmi 2.2 ett krav och saknas hdmi 2.2 på årets high-end-modeller som LG G5 eller Samsung 95X så blir det att vänta in 2026.

Vad ska du driva dom med? Tveksamt att vi kommer se 2.2 i nästa generations grafikkort. Och det brukar ta flera år innan bra DP > HDMI adaptrar dyker upp.

Så du kommer vara fast med 4k@165 8bit 4:4:4 oavsett utan DSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Vad ska du driva dom med? Tveksamt att vi kommer se 2.2 i nästa generations grafikkort. Och det brukar ta flera år innan bra DP > HDMI adaptrar dyker upp.

Så du kommer vara fast med 4k@165 8bit 4:4:4 oavsett utan DSC

Kollade historiskt och du har rätt med att hdmi 2.2 lär dröja... Hdmi 2.1 introducerades 2017 men lanserades först hos LG och Samsung 2019. Så vi kanske får vänta två år på hdmi 2.2. Det är lite för lång väntan för mig som är ute efter en ny tv.

Nackdelen med att köpa en ny tv.. Finns alltid en ny teknik och standard runt hörnet 😂 man kan alltid sälja begagnat förvisso när hmdi 2.2 kommer.

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI-versioner – evig missförstått – är en ny version på specifikationen. Dokumentet som beskriver hur funktioner ska standardiseras. Dessa funktioner kommer, beroende på funktionens karaktär och teknisk krav, att introduceras i färdiga produkter inom sin tid.

Vilket kan ta flera år ifall den nya funktionen kräver ändrad hårdvara. Det kan också ske snabbt och rent av retroaktivt därför att funktionen är så pass enkel, likt den i övrigt rätt menlösa ALLM-funktionen, endast en flagga i metadata att aktivera spelläget, vilket inte direkt kräver nya kretsar utan det räcker med ny mjukvara som hanterar den flaggan.

Permalänk
Medlem

Inte så sannolikt att det sker till G5 men jag tycker att LG borde satsa på en trådad One Box till G5-serien. G-serien är designad för att primärt sitta på väggen, då vill man inte sitta med en massa kablar som göms bakom en list på väggen. Förvisso går det att göra ett hål och mata ner hdmi-kablarna nedåt till tvbänk, men en one box hade gjort livet enklare när man köper till ny spelkonsol osv. och vill enkelt koppla in en ny enhet.
LG har redan en one box men till M-serien som är sladdlös. Sladdlöst lockar inte mig pga ev. input lag osv...

Ser fram emot CES i januari för att veta mer om kommande G5 och 95E. Sedan till våren när LG och Samsung prisdumpa g4 och 95d till fördel för nästa års modeller. LG har inget webblager kvar på G4, ska komma in mer i januari men Samsung har ett lager kvar på 95D att sälja av. 77 95D borde kunna gå ner till runt 23-25k med lite rabattkod. Släng på en soundbar eller surfplatta så har vi en deal 😂

Hade egentligen tänkt köpa en 83" nästa år och 95D går bara upp till 77". Men för det rätta priset så kan 95D 77" vara intressant. Vi får se..

Hittade detta rykte att nästa 95D kommer att heta 95F (inte 95E) och 83" kommer lanseras.. Intressant!
https://www.whathifi.com/news/samsungs-2025-flagship-oled-tv-...

Permalänk

Jag och min sambo ska köpa ny tv, vi behöver hjälp. Tänkte mig först en 85 tum sen sneglade jag på oled då de är grymma säger alla. Då kanske de får bli 77 tum.
Sen var jag på elgiganten idag där dom rekommendera kanske en Mini-led pga vi har ganska mycket ljusinsläpp.(kan lägga upp bild sen). Dock mest på morgonen och fm (då vi inte använder tv så mycket).

Har ni tips och idéer?
Finns givetvis en budget runt 20k max, men 15k hade givetvis varit trevligare. Men känner bättre att lägga 5k extra och inte byta på många år.
Har förstått att jag måste köpa en tv med minst 120hz.

Kan nedan vara alternativ?

https://www.elgiganten.se/product/outlet/lg-77-b3-4k-oled-sma...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Begagnad OLED 2-3 år?

Tacksam för all hjälp i denna djungel

Permalänk
Medlem
Skrivet av nooffence:

Jag och min sambo ska köpa ny tv, vi behöver hjälp. Tänkte mig först en 85 tum sen sneglade jag på oled då de är grymma säger alla. Då kanske de får bli 77 tum.
Sen var jag på elgiganten idag där dom rekommendera kanske en Mini-led pga vi har ganska mycket ljusinsläpp.(kan lägga upp bild sen). Dock mest på morgonen och fm (då vi inte använder tv så mycket).

Har ni tips och idéer?
Finns givetvis en budget runt 20k max, men 15k hade givetvis varit trevligare. Men känner bättre att lägga 5k extra och inte byta på många år.

Begagnad OLED 2-3 år?

Vet inte vad du har för tv nu. Vilken generation du kommer ifrån och hur "nördig" du är med bild och ljud för en optimal upplevelse? Jag skulle nog vilja påstå att oavsett tv kommer ljusstyrkan på den modellen fungera väldigt fint och finns ingen anlendning att gå på mini led av den anledningen. Lite säljargument, om man nu inte just verkligen har behov av en ljusstark tv? Min Samsung 2021 står i ett vardagsrum med mycket ljust, men den räcker gott och väl och det är Qled.

Kolla upp skillnaderna mellan b3 och c4 t.ex. Nu är c4 över din budget med 5tkr igen, men den är ljusstarkare, 144hz alla portar full blown specs till skillnad på b3.

En kul sak med tv, det är din värld som kommer förändras när du köper tv. Och det är subjektivt. Det som sänks av profesionella tyckare och säljare kanske är en förbättring för just dig och där du kommer ifrån..

Men om du har ljusstarkt inne skulle jag istället kolla på hur bra den är på att hantera reflexer. Det är nått som får igång mig.
Kolla in rtings.com.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nooffence:

Har ni tips och idéer?

Begagnad OLED 2-3 år?

TCL C745/QLED870 är ingen mini-LED utan en instegsmodell med lite extra perks. Jämfört med en OLED B3 är den ordentligt, rent av rejält sämre på allting, särskilt filmtittande på kvällen i mysbelysning. Den är inte särskilt mycket ljusstarkare än B3 utan mer att den i situationen av att titta på ishockey mitt på dagen har mer att erbjuda än B3 i fråga om ljusstyrka. Vill man ha mer ljusstyrka och prioriterar användning i ljusa rum är C745/QLED870 inget förstahandsval.

C745/QLED870 är inte en modell man väljer när man i första ledet funderar på en enkel/sämre modell och inser vill ha något som är lite bättre än det allra enklaste.

Permalänk
Medlem

Oled 77" - Vilken?

LG C4 för 22.000kr

vs

Philips 77OLED809 för 25.000kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13149679

Philipsen har ambilight, något mer som gör den bättre för 3000kr extra?
Bättre ljud?

Bruksområde : Tv/Filmtittande via streaming i både normalt dagsljus samt på kvällen givetvis

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NiQ3:

Oled 77" - Vilken?

LG C4 för 22.000kr

vs

Philips 77OLED809 för 25.000kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13149679

Philipsen har ambilight, något mer som gör den bättre för 3000kr extra?
Bättre ljud?

Bruksområde : Tv/Filmtittande via streaming i både normalt dagsljus samt på kvällen givetvis

Båda är väldigt bra apparater som bygger på likadana paneler. Philips väljer att köra den för mer peak brightness med större variationer. LG väljer en jämnare och uthålligare ljusflöde. LG erbjuder också en högre färgprecision, för den som söker detta. Philipsen fördel är Ambilight, för den som vill ha Ambilight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Båda är väldigt bra apparater som bygger på likadana paneler. Philips väljer att köra den för mer peak brightness med större variationer. LG väljer en jämnare och uthålligare ljusflöde. LG erbjuder också en högre färgprecision, för den som söker detta. Philipsen fördel är Ambilight, för den som vill ha Ambilight.

Valde att gå på LGn
Läste runt lite o Philips verkar ha lite sämre trackrecord gällande mjukvara o uppdateringar.
Kände också att LG är "originalet". Dom har bäst koll på sina egna paneler medans Philips köper in det som finns tillgängligt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NiQ3:

Valde att gå på LGn
Läste runt lite o Philips verkar ha lite sämre trackrecord gällande mjukvara o uppdateringar.
Kände också att LG är "originalet". Dom har bäst koll på sina egna paneler medans Philips köper in det som finns tillgängligt

När det gäller Philips OLED-modeller är det LG Displays WOLED-paneler hela vägen. Finns inga andra alternativ där inom kategorin "...vad som finns tillgängligt". När det kommer till Philips enklare modeller, likt "The one" och basmodellerna är det däremot som beskrivet en väldig variation och mischmasch med vilka LCD-paneler som används.

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

Vet inte vad du har för tv nu. Vilken generation du kommer ifrån och hur "nördig" du är med bild och ljud för en optimal upplevelse? Jag skulle nog vilja påstå att oavsett tv kommer ljusstyrkan på den modellen fungera väldigt fint och finns ingen anlendning att gå på mini led av den anledningen. Lite säljargument, om man nu inte just verkligen har behov av en ljusstark tv? Min Samsung 2021 står i ett vardagsrum med mycket ljust, men den räcker gott och väl och det är Qled.

Kolla upp skillnaderna mellan b3 och c4 t.ex. Nu är c4 över din budget med 5tkr igen, men den är ljusstarkare, 144hz alla portar full blown specs till skillnad på b3.

En kul sak med tv, det är din värld som kommer förändras när du köper tv. Och det är subjektivt. Det som sänks av profesionella tyckare och säljare kanske är en förbättring för just dig och där du kommer ifrån..

Men om du har ljusstarkt inne skulle jag istället kolla på hur bra den är på att hantera reflexer. Det är nått som får igång mig.
Kolla in rtings.com.

Tack för svar! Kommer från en: https://www.netonnet.se/art/nosection/samsung-ue65au7105kxxc/...

Så alltså en mindre bra tv.

Här visar jag upp var vi ska ha tvn, i det blåafältet rakt fram(notera nyårspyntet).
MS = Morgonsol
KS = Kvällssol

Fortfarande OLED som gäller i ett sådant här rum?

Lite inne på nu att köpa en begagnad 77 oled, av ren snålhet/ekonomisk fråga samt att jag/vi inte är supernördar men kul att ha bra grejer

Vad bör man passa sig för? Vart går gränsen där det egentligen är värt att köpa nytt isåfall, svåra frågor givetvis.

77" LG Oled C3 18.000kr
LG OLED 77” C2 18.000kr
LG OLED 77 CS 16.000kr

Ovan har jag hittat någorlunda nära för att hämta, men känslan är att de vill ha alldeles för mycket, eller är jag dum?
Andrahandsvärdet kanske inte är så dåligt?

Permalänk
Bildexpert 📺

@nooffence: det där ser supersvenskt ut. Inte alls mycket ljusinsläpp. De flesta överskattar hur ljusa rum de egentligen har. Mycket ljusinsläpp är panoramafönster istället för vägg med högt i tak och etage och liknande. Där har vi situationer man kan behöva prioritera en riktigt ljusstark TV.

Du har redan idag en TV av lite enklare sort av stativfötterna att döma. Vad är det för modell? För om den lyckas i den situationen, vänd mot fönstren dessutom, då ska en OLED på den väggen inte vara några problem, utan troligtvis en förbättring.

Permalänk
Medlem

@nooffence: Är du medveten om att du kan köpa en helt ny LG C4 77" direkt från LG för cirka 22 000kr med gällande rabattkod? Tycker de extra tusenlapparna kan vara värt det för att få en helt ny panel och årets modell också samt hålla på att strula med att hämta TV:n hos en privatperson etc.

Mer detalj i nedan inlägg:

Permalänk
Medlem

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Citat:

LG Display is rumored to be introducing a brighter, more efficient 4-layer OLED TV panel, while Samsung Display is said to be working on an improved QD-OLED TV panel.

- "LGD has been continuously developing a 4-stack WOLED solution, which could potentially allow them to remove MLA due to the high cost of the MLA materials," said Ross Young with reference to LG DIsplay's TV panels. "It is expected in 2025 with a peak brightness of 3,700 nits."

LG Display unveiled this next-generation OLED technology, with a smaller prototype, publicly at the IMID conference in South Korea in August, where it told reporters to expect 25% increased brightness, longer lifetime and higher efficiency.

Förkarar varför det är en extrem brist på G4, iaf här I Sverige. LG ställer om fabrikerna till de nya effektivare panelerna och går ifrån MLA. Blir intessant att se om G5 klår G4... Och Samsungs intåg med en förbättrad QD-Oled och 83". Spännande nästa år!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@nooffence: det där ser supersvenskt ut. Inte alls mycket ljusinsläpp. De flesta överskattar hur ljusa rum de egentligen har. Mycket ljusinsläpp är panoramafönster istället för vägg med högt i tak och etage och liknande. Där har vi situationer man kan behöva prioritera en riktigt ljusstark TV.

Du har redan idag en TV av lite enklare sort av stativfötterna att döma. Vad är det för modell? För om den lyckas i den situationen, vänd mot fönstren dessutom, då ska en OLED på den väggen inte vara några problem, utan troligtvis en förbättring.

Jaså? Jag trodde jag hade mycket ljusinsläpp.
Denna modell har jag idag: https://www.netonnet.se/art/nosection/samsung-ue65au7105kxxc/...

Ja men den lyckas men inte till 100% och det är när vi kollar på fm, vilket sker väldigt sällan, mer nu under julledighet

Skrivet av edson:

@nooffence: Är du medveten om att du kan köpa en helt ny LG C4 77" direkt från LG för cirka 22 000kr med gällande rabattkod? Tycker de extra tusenlapparna kan vara värt det för att få en helt ny panel och årets modell också samt hålla på att strula med att hämta TV:n hos en privatperson etc.

Mer detalj i nedan inlägg:

Jo, har allt sett den. Och jag köper ditt argument till 100%. Handlar de om 4k så kommer jag köpa en ny C4.
Det är mer om jag hade kunnat komma ner till 10-14k på de begagnade så kanske det hade varit värt.

Hur kommer årets modeller bete sig prismässigt under våren här, tror ni?
Kommer man göra än bättre klipp på b4/c4? Eller är 22k extremt bra?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nooffence:

Jaså? Jag trodde jag hade mycket ljusinsläpp.
Denna modell har jag idag: https://www.netonnet.se/art/nosection/samsung-ue65au7105kxxc/...

Ja men den lyckas men inte till 100% och det är när vi kollar på fm, vilket sker väldigt sällan, mer nu under julledighet

Samsungs AU7 är deras enklaste modellserie och den har mycket sämre reflexfilter än en OLED och har heller inget av ljusstyrkan hos en OLED i LG:s C-nivå. Plus att den sitter vänd mot fönstret och där får alla TV problem med reflektionerna. En OLED på samma plats klarar det bättre tack vare främst reflexfiltret. En ljusstark LCD hade haft ungefär samma problem med reflexer som den gamla fast hade funktionellt kunnat lysa ut reflexerna i högre grad, men det sker på bekostnad av bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nooffence:

Kommer en ny vända med att sälja ut 2024 modeller som brukar vara från februari-sommaren när de nya modellerna ska säljas för 2025. 22k för C4 är inte extremt bra, mer OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nooffence:

Jo, har allt sett den. Och jag köper ditt argument till 100%. Handlar de om 4k så kommer jag köpa en ny C4.
Det är mer om jag hade kunnat komma ner till 10-14k på de begagnade så kanske det hade varit värt.

Hur kommer årets modeller bete sig prismässigt under våren här, tror ni?

22k är OK som sagt, kan säkert komma ner några tusenlappar till under våren och sommaren men inte så mycket under <20k gissar jag. Då får man avgöra om man tycker att väntetiden på en ev. rea är värt de tusenlapparna som man kanske sparar vs. att inte ha en ny TV etc.

Nackdelen med att vänta för länge är att C5-modellerna lär hinna presenteras och då blir man sugen på den och så är man inne i ett endless waiting game på nästa (och nästa) modell. Tro mig, jag vet

Permalänk
Skrivet av edson:

22k är OK som sagt, kan säkert komma ner några tusenlappar till under våren och sommaren men inte så mycket under <20k gissar jag. Då får man avgöra om man tycker att väntetiden på en ev. rea är värt de tusenlapparna som man kanske sparar vs. att inte ha en ny TV etc.

Nackdelen med att vänta för länge är att C5-modellerna lär hinna presenteras och då blir man sugen på den och så är man inne i ett endless waiting game på nästa (och nästa) modell. Tro mig, jag vet

Så är det. Vi är precis nyinflyttade till ett ställe som vi renoverat under 4 månader så just att motivera ett tv-köp är den svåra grejen, detta handlar alltså om timing

Sen gör de inget för mig om de skulle bli c3/c4. Så länge priset känns ok, jag kommer inte se nån skillnad på apparaterna. Kan vara värt att vänta till feb-framåt.

Men som jag förstått är de extra tusenlappen för c modellen framför b modellen värt de!

Permalänk
Medlem

LGs nya fjärrkontroll till 2025

Hoppas den känna mer premium än nuvarande plastic fantastic.

Permalänk
Medlem

Har så svårt för det här med att välja TV för många egenskaper och kvalitéer jag inte förstår mig att på jämföra
Sitter idag på en QE75Q70R ifall det är relevant

Har tills nyligen varit helt inställd på en Samsung QN95D (mini-led), men har inte varit nere på riktigt rätt nivå i pris för mig att vilja slå till. Har känt/inbillat mig att min-led är det som är rätt för mig, då jag upplever att jag gillar ljusare apparater. Sen har jag nog av tidigare kommentarer här insett att jag kanske då inte har så pass ljust vardagsrum som jag tror jag har

Har nu därför sneglat på S95D, då den av vad jag kan förstå verkar ha bättre ljusstyrka än vad oled annars brukar ha? Så funderar på om den är tillräckligt ljus, vilket jag antar den är...

Tyvärr har ingen butik i närheten varken QN95an eller S95an inne så man kan åka och kika...

Sen såg jag att S90D är på betydligt bättre rea-pris än S95an, 10tkr skillnad, men frågan är då om det är så pass stor skillnad att det är värt att invänta eventuell bättre rea på S95 eller om man ska köra på S90, S95 har lite bättre design men det är långt ifrån det viktigaste

Inte lätt det här med att välja prylar ibland...

Edit: Eller så kanske man kör på en LG G4, som verkar motsvara S95an fast utan den matta finishen som verkar kontroversiell?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neeon123:

Har så svårt för det här med att välja TV för många egenskaper och kvalitéer jag inte förstår mig att på jämföra
Sitter idag på en QE75Q70R ifall det är relevant

Har tills nyligen varit helt inställd på en Samsung QN95D (mini-led), men har inte varit nere på riktigt rätt nivå i pris för mig att vilja slå till. Har känt/inbillat mig att min-led är det som är rätt för mig, då jag upplever att jag gillar ljusare apparater. Sen har jag nog av tidigare kommentarer här insett att jag kanske då inte har så pass ljust vardagsrum som jag tror jag har

Har nu därför sneglat på S95D, då den av vad jag kan förstå verkar ha bättre ljusstyrka än vad oled annars brukar ha? Så funderar på om den är tillräckligt ljus, vilket jag antar den är...

Tyvärr har ingen butik i närheten varken QN95an eller S95an inne så man kan åka och kika...

Sen såg jag att S90D är på betydligt bättre rea-pris än S95an, 10tkr skillnad, men frågan är då om det är så pass stor skillnad att det är värt att invänta eventuell bättre rea på S95 eller om man ska köra på S90, S95 har lite bättre design men det är långt ifrån det viktigaste

Inte lätt det här med att välja prylar ibland...

Edit: Eller så kanske man kör på en LG G4, som verkar motsvara S95an fast utan den matta finishen som verkar kontroversiell?

Q70R är ganska bra för sin tid då senare Q70 modeller är mer förenklingar. Dagens Q70D inte alltid en förbättring, snarare ett litet kliv bakåt och Q80D-serien heller inte enormt bättre. QN95-serien blir däremot som du tänkt ganska mycket mer av allting. Rejält mer ljusstyrka, mycket bättre FALD och högre kontrast och bättre reflexfilter. Du bör nå en relativ förbättring med QN90-serien också – ifall pengarna skull tryta.

OLED i form av S95D har framför allt mer dynamiskt omfång med OLED-svart och en hög peak brightness som kommer ge en stor skillnad med HDR där Q70R inte kan stå sig i jämförelse. Men den är inte ljusstarkare generellt med ihållande nivåer utan ungefär samma som din Q70R. Det matta reflexfiltret på S95D kan också hjälpa eller stjälpa. Dock överlag mycket bättre än Q70R som delvis är lite speglande även i mysbelysning.

S90D är WOLED-panelerna (utom 65:n) och har inte peak brightness-ljusstyrkan hos S95D utan är mer allround-OLED. Där kommer din Q70R att hålla en högre ljusstyrka ihållande men inte kunna uppvisa samma dynamik vid HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q70R är ganska bra för sin tid då senare Q70 modeller är mer förenklingar. Dagens Q70D inte alltid en förbättring, snarare en litet kliv bakåt och Q80D-serien heller inte enormt bättre. QN95-serien blir däremot som du tänkt ganska mycket mer av allting fungerar. Rejält mer ljusstyrka, mycket bättre FALD och högre kontrast och bättre reflexfilter. Du bör nå en relativ förbättring med QN90-serien också – ifall pengarna skull tryta.

OLED i form av S95D har framför allt mer dynamiskt omfång med OLED-svart och en hög peak brightness som kommer ge en stor skillnad med HDR där Q70R inte kan stå sig i jämförelse. Men den är inte ljusstarkare generellt med ihållande nivåer utan ungefär samma som din Q70R. Det matta reflexfiltret på S95D kan också hjälpa eller stjälpa. Dock överlag mycket bättre än Q70R som delvis är lite speglande även i mysbelysning.

S90D är WOLED-panelerna (utom 65:n) och har inte peak brightness-ljusstyrkan hos S95D utan är mer allround-OLED. Där kommer din Q70R att hålla en högre ljusstyrka ihållande men inte kunna uppvisa samma dynamik vid HDR.

Tack Thomas! Alltid bra svar!
Hoppas på bra erbjudanden när nya modellerna kommer ut hos Samsung!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Tack Thomas! Alltid bra svar!
Hoppas på bra erbjudanden när nya modellerna kommer ut hos Samsung!

Något jag ser fram emot i år är att både LG och Samsung kommer att ha ute varsin high end 83" Oled med G5 och S95F. Detta borde innebära ett litet priskrig under året. Hittills har LG varit ensamma med Oled 83" och tycker att priserna har varit något kryddade.
Exempelvis 83" G4 som nu "reas" ut för 48k. Inte ett dugg billigt när pris per tum blir 578 kr. Jämför detta med 77" G4 som ligger på 33k med 428 kr/tum. Eller 65" G4 som ligger på 23k med 353 kr/tum.

Får se om 83" G5 eller S95F kommer ner till runt 35-38k. S95D 77" var och nosade på 27-28k under BF.
Var inne på enbart köra på G5 men efter jag testkörde G4 i butik och noterade att WebOS bara kör helskärmsläge för att byta app, så som Samsung har med sitt Tizen, så ligger båda modellerna ganska nära varandra om priset är samma. Liten fördel dock till G4 som är snyggare på väggen än S95D.. Lär väl bli 11 månaders jobbig väntan till BF 2025 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Något jag ser fram emot i år är att både LG och Samsung kommer att ha ute varsin high end 83" Oled med G5 och S95F. Detta borde innebära ett litet priskrig under året. Hittills har LG varit ensamma med Oled 83" och tycker att priserna har varit något kryddade.
Exempelvis 83" G4 som nu "reas" ut för 48k. Inte ett dugg billigt när pris per tum blir 578 kr. Jämför detta med 77" G4 som ligger på 33k med 428 kr/tum. Eller 65" G4 som ligger på 23k med 353 kr/tum.

Får se om 83" G5 eller S95F kommer ner till runt 35-38k. S95D 77" var och nosade på 27-28k under BF.
Var inne på enbart köra på G5 men efter jag testkörde G4 i butik och noterade att WebOS bara kör helskärmsläge för att byta app, så som Samsung har med sitt Tizen, så ligger båda modellerna ganska nära varandra om priset är samma. Liten fördel dock till G4 som är snyggare på väggen än S95D.. Lär väl bli 11 månaders jobbig väntan till BF 2025 😉

Ouff ja en 83-85" hade varit fint, precis det jag får plats med på väggen Men då blir det nog 10tkr mer än 75-77

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska bli skoj att se vad som händer med C5/G5.
165hz är väl vad man vet?

Permalänk
Medlem

TCL QLED870 eller Q70D?
Står i valet mellan två tvn. Liknande i pris men undrar vilken ni vet vilken som är bättre?