Intel Arc B580 "Battlemage" – bra spelprestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Var 50+ på Intels egna vid release om jag inte kommer ihåg fel

Limited Edition var 50+ och är nu nere på 14 st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jo, jag såg det senare, men det var ju inte direkt övertydligt med tanke på vilken viktig information det är.

Lite ansvar har man väl ändå att kolla upp vad man köper för något tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Sorry, glömde säga att jag håller koll lite på just deras LE modell som säljs för msrp.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

tänk på att Intel är havreflarn

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Limited Edition var 50+ och är nu nere på 14 st.

9 😛

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Inet listar som att B580 skulle vara typ 40% snabbare i medeltal än A750 i 1080p, 45% i 1440p (på basen av olika recensioner antar jag). Så det är såpass stor skillnad ändå mot det kortet? Det lilla jag kollade såg nog lite mindre än så, ~45% börjar va på gränsen att jag skulle kunna tänka mig byta ut A750 kortet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Shit vad de sålt slut fort på Inet.
Jag knep den näst sista, nu ör det bara en kvar...
Edit 10 min senare : Jag knep den näst sista och nu är de slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Shit vad de sålt slut fort på Inet.
Jag knep den näst sista, nu ör det bara en kvar...

Japp, detta kort kommer vara eftertraktat framöver.
Och med tanke på potentialen detta kort besitter så är det inte konstigt.

Hoppas nu bara att Intel följer upp detta med lansering av ett B750 till våren.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Japp, detta kort kommer vara eftertraktat framöver.
Och med tanke på potentialen detta kort besitter så är det inte konstigt.

Ja jag gissar det. Och kanske blir det lite "fine wine" över detta, med kommande drivrutinsuppdateringar som ökar prestandan i någon mån.

Får se nu bara om jag kan leva med detta kort i min "main rig" där jag nu har ett RTX4090 - men jag misstänker att jag redan vet svaret på detta. Dock kan jag ju alltid sätta detta i min portabla gamingburk och så får det 3060 som sitter däri nu gå vidare. Egentligen är det väl ingen uppgradering att tala om - i snitt en aning snabbare men inte världsomvälvande, och samma mängd vram... Men jag tycker det är viktigare än någonsin att stötta intel i deras gpu satsning. Jag vill verkligen att de ska lyckas med detta så jag ser det lite som en "investering". Plus att jag också är fruktansvärt nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Blir det verkligen ett B750?
Fick för mig att det bara blir B580 och sen B570 i januari..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ja jag gissar det. Och kanske blir det lite "fine wine" över detta, med kommande drivrutinsuppdateringar som ökar prestandan i någon mån.

Får se nu bara om jag kan leva med detta kort i min "main rig" där jag nu har ett RTX4090 - men jag misstänker att jag redan vet svaret på detta. Dock kan jag ju alltid sätta detta i min portabla gamingburk och så får det 3060 som sitter däri nu gå vidare. Egentligen är det väl ingen uppgradering att tala om - i snitt en aning snabbare men inte världsomvälvande, och samma mängd vram... Men jag tycker det är viktigare än någonsin att stötta intel i deras gpu satsning. Jag vill verkligen att de ska lyckas med detta så jag ser det lite som en "investering". Plus att jag också är fruktansvärt nyfiken.

Ju fler som köper kortet (jag är en av dem) desto troligare att drivrutiner och till och med spel kommer optimeras för det. Så kortet känns ju väldigt starkt ur den synvinkeln, nu när det ser ut att bli succé. Jag tror liksom du att prestandan bara kommer att bli bättre i fler spel nu när spelutvecklare får upp ögonen och samtidigt som Intel förhoppningsvis vågar satsa mer på deras Arc-division.

Precis detta som jag har hoppats på. Grafikkort har varit alldeles för dyra och det har funnits ett vacuum som äntligen Intel ser ut att fylla. Ändå rätt magiskt att Intel har kommit så långt med Battlemage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Nästan så man måste "stödköpa" en sån här. Tänk om intel fortsätter på det här spåret.

Ja.. Stödköp avklarat. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Bara MLID som håller på och sprider rykten om Arcs nedläggning.
Han har gjort det i flera år.
Tyvärr så är det en del som gått på hans fantasier.
Naturligtvis så kan ingenting utlovas, men jag är helt övertygad om att
det finns fler kort i korgen, bara att dom tar det stegvis och strategist.
Men nu när B580 har blivit en sådan medial succé och kortet verkar sälja
över förväntan så vore det ju strategist perfekt att följa upp dessa B580 och B570 med
nästa steg, nämligen B750 enligt mig, så att man håller hypen uppe.
Vore ju perfekt att avtäcka ett B750 och eventuellt ett B770 efter att Nvidia och AMD har presenterat sina på CES.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Bara MLID som håller på och sprider rykten om Arcs nedläggning.
Han har gjort det i flera år.
Tyvärr så är det en del som gått på hans fantasier.
Naturligtvis så kan ingenting utlovas, men jag är helt övertygad om att
det finns fler kort i korgen, bara att dom tar det stegvis och strategist.
Men nu när B580 har blivit en sådan medial succé och kortet verkar sälja
över förväntan så vore det ju strategist perfekt att följa upp dessa B580 och B570 med
nästa steg, nämligen B750 enligt mig, så att man håller hypen uppe.
Vore ju perfekt att avtäcka ett B750 och eventuellt ett B770 efter att Nvidia och AMD har presenterat sina på CES.

Aha, ja det kanske var därifrån jag fått det.
Då kanske det bara är struntprat, får man verkligen hoppas.
Vad har han att vinna på att sprida sådant, är han sponsrad av nvidia eller amd?

Permalänk
Medlem

MLID tycks vara starkt emot Intel och lite pro-Nvidia jo.

Va gäller B750/770 så om jag skulle spekulera ser jag inte det totalt omöjligt att de läggs ner och isåfall pga. de kanske behöver säljas med såpass stor förlust när Nvidias nästa generationskort finns ute (5070 borde vara tillgängligt men kommer nog vara lite dyrare, 5060/5060 Ti kanske lite senare och säkert Intels största konkurrent) och AMD har väl kanske lanserat 8800/8700 XT (som lär ska bli ganska prisvärt i medel segmentet) så kan jag tänka mig att Intel kanske väljer att försöka snabba på lanseringen av Celestial istället så mycket som möjligt (tidigast Q4 2025 låter väl logiskt). Ska bli intressant att se vad de väljer, hade ju gärna tagit ett B750 eller B770 själv men finns nog förståelse från min sida när man kollar hur stort själva chippen är jämtemot konkurrenterna och lite spekulera vad skulle de kunna prestera ungefär och således kan man bilda en liten uppfattning om det verkar lönsamt eller inte. Bästa är om Intel skulle kunna komma ikapp en generation, egentligen borde ju Celestial tävla med AMDs 8000 serie eller Nvidia 5000 serie att de är lite på efterkälken men de tycks ha lyckats relativt bra förutom om man då bortser att de tycks ju inte tjäna pengar på korten idagsläget på basen av storleken på chippet i jämförelse med konkurrenterna och vad de tar betalt för dem. Kommer ihåg det var lite tanken också enligt Tom Petersen att Arc och Battlemage och säkert åtminstone ännu Celestial var tänkt att undercutta konkurrenterna/vara aggressivt prissatta för att försöka ta marknadsandelar men så småningom hoppas man kunna göra profit. När det går som det går hos Intel blir man ju orolig om ledningen tycker det är lönsamt att fortsätta.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Aha, ja det kanske var därifrån jag fått det.
Då kanske det bara är struntprat, får man verkligen hoppas.
Vad har han att vinna på att sprida sådant, är han sponsrad av nvidia eller amd?

Han har något agg emot Intel som det verkar.
Han har ju så klart rätt i att Intel har stora utmaningar som dom måste lösa.
Men hans så kallade "källor" ger jag inte mycket för efter att ha följt hans kanal ett par år.
Så ta det med en nypa salt.
Men nu står Intel vid ett vägskäl ialf, rida på framgången med B580, eller backa.
Personligen tycker jag det vore vansinne att backa nu när dom äntligen fått ett genombrott på marknaden.
Så jag hoppas verkligen dom kör på, och då vore ju ett B750 ett vettigt steg att ta, för att hålla snacket igång
och vara med i mediabruset kring nya GPUer.
Sen är det helt förståeligt att Tom Petersen inte pratar om produkterna förrend det är rätt tid strategist.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

MLID tycks vara starkt emot Intel och lite pro-Nvidia jo.

Va gäller B750/770 så om jag skulle spekulera ser jag inte det totalt omöjligt att de läggs ner och isåfall pga. de kanske behöver säljas med såpass stor förlust när Nvidias nästa generationskort finns ute (5070 borde vara tillgängligt men kommer nog vara lite dyrare, 5060/5060 Ti kanske lite senare och säkert Intels största konkurrent) och AMD har väl kanske lanserat 8800/8700 XT (som lär ska bli ganska prisvärt i medel segmentet) så kan jag tänka mig att Intel kanske väljer att försöka snabba på lanseringen av Celestial istället så mycket som möjligt (tidigast Q4 2025 låter väl logiskt). Ska bli intressant att se vad de väljer, hade ju gärna tagit ett B750 eller B770 själv men finns nog förståelse från min sida när man kollar hur stort själva chippen är jämtemot konkurrenterna och lite spekulera vad skulle de kunna prestera ungefär och således kan man bilda en liten uppfattning om det verkar lönsamt eller inte. Bästa är om Intel skulle kunna komma ikapp en generation, egentligen borde ju Celestial tävla med AMDs 8000 serie eller Nvidia 5000 serie att de är lite på efterkälken men de tycks ha lyckats relativt bra förutom om man då bortser att de tycks ju inte tjäna pengar på korten idagsläget på basen av storleken på chippet i jämförelse med konkurrenterna och vad de tar betalt för dem. Kommer ihåg det var lite tanken också enligt Tom Petersen att Arc och Battlemage och säkert åtminstone ännu Celestial var tänkt att undercutta konkurrenterna/vara aggressivt prissatta för att försöka ta marknadsandelar men så småningom hoppas man kunna göra profit. När det går som det går hos Intel blir man ju orolig om ledningen tycker det är lönsamt att fortsätta.

Ja, du har absolut poänger, vi får hoppas dom väljer att satsa sig ur sin kris.
Jag väljer att vara positiv nu efter B580.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk

Enligt Tom Petersen så är Celestial X3 hårdvaran helt klar och dom jobbar på mjukvaran. Vad gäller B7 serien så får tiden visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiker1977:

Enligt Tom Petersen så är Celestial X3 hårdvaran helt klar och dom jobbar på mjukvaran. Vad gäller B7 serien så får tiden visa.

Ja, Tom låter väldigt positiv kring detta faktiskt.
Dock så krävs det ju ordentligt med jobb med mjukvaran innan man lanserar den nya
generationen.
Det har ju Intel verkligen fått lära sig den hårda vägen.
Så kanske ett B750 skulle sitta som handen i handsken under tiden.
Jag spår att dom kommer utannonsera B750 i Februari och börja sälja det i April.
Jag har inga källor, bara ren spekulation.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av metalmac:

Ja, Tom låter väldigt positiv kring detta faktiskt.
Dock så krävs det ju ordentligt med jobb med mjukvaran innan man lanserar den nya
generationen.
Det har ju Intel verkligen fått lära sig den hårda vägen.

Jo, fast den enda generationen som släppts med katastrofal mjukvara var ju den första. Det lär väl inte ha varit samma mängd jobb att få Battlemage att fungera bra när de redan hade basen från Alchemist.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Ja, du har absolut poänger, vi får hoppas dom väljer att satsa sig ur sin kris.
Jag väljer att vara positiv nu efter B580.

Var ju inte så länge sedan Pat Gelsinger var ute och viftade med att grafikkort är på väg bort, vilket jag tyckte var hål i huvudet med tanke på att Battlemage stod runt hörnet (och ännu mer nu när det ser ut att bli en succé). Att han lite senare även fick sparken precis innan lanseringen av Battlemage får ju en att undra lite. Hoppas personligen att det innebär att Intel ser en stor framtid inom dGPU, vilket de ju borde se, med tanke på att NVIDIAs väg till överlägsenhet inom AI var genom just grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ryktena ser ut som att Intel ville få klart B500-serien och B700-serien samtidigt, men att B700 försenades så att de höll B500 också. Nu verkar de ha gett upp och släppt B500 i alla fall. Senaste ryktena är att ingen vet om det blir något B700 eftersom Gelsinger fick lämna.

Om man får gissa så blir det bara ett B700 om det faktiskt kan konkurrera mot de andra två. Om syftet är att hålla projektet igång och fortsätta förbättra drivrutinerna så är ju ett chip tillräckligt. Är det sant att kortet försenats med i storleksordningen ett år så undrar jag om det blir något.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Se bara till att ditt moderkort har stöd för tekniken Resizable BAR först, då prestandan annars blir lidande

Missade kanske om det fanns något diagram med och utan resizable BAR. Aldrig hört talas om det. Funderar på att slå till på ett sånt här kort i kombination med ett äldre 4770k-system till brorsbarnet i julklapp, men det kanske inte fungerar bra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Missade kanske om det fanns något diagram med och utan resizable BAR. Aldrig hört talas om det. Funderar på att slå till på ett sånt här kort i kombination med ett äldre 4770k-system till brorsbarnet i julklapp, men det kanske inte fungerar bra?

Nej, det är tyvärr ärligt talat katastrof åtminstone med föregående generation. Gissningsvis även med denna då Intel anger det som ett krav.

I detta test går 1% lows ner till 1/3 om inte 1/4 när ReBAR är avstängd, så istället för att FPS dyker till 90 fps ibland dyker den till 25, så det blir i princip ospelbart.
I Forza Horizon 5 blir även genomsnittsprestandan halverad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kan någon snälla förklara hypen för denna GPU? Visst det är snabbare än RTX4060 och RX7600 men släpps 18 månader efter de andra GPUerna. Såklart kommer de vara bättre. Allt annat hade varit IG från Intel. Nya generationer GPUs från både Nvidia och AMD är dessutom runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kan någon snälla förklara hypen för denna GPU? Visst det är snabbare än RTX4060 och RX7600 men släpps 18 månader efter de andra GPUerna. Såklart kommer de vara bättre. Allt annat hade varit IG från Intel. Nya generationer GPUs från både Nvidia och AMD är dessutom runt hörnet.

Du har väl hört att nästa 5060 kort från nvidia fortfarande kommer köra med 8gb vram?
Tror många börjar tröttna på nvidia helt enkelt.
Och AMD har ju inte direkt levererat i detta segment heller.
Rx 7600?
Visst, i det högre klasserna är det annorlunda, men nere i de vettiga kattegorierna så har man bajsat på gamer communityt.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Det är ett kort som inte kommer begränsas av att texturer blir bättre som resten gör I detta segment.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det finns många som har 3070, 3080, 3090 som vill byta upp sig och inte köra AMD eller Nvidia.
Vore perfekt om Intel kunde komma med minst ett kort som gjorde det värt en uppgradering.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Rejält med ram för prisklassen, raytracing, framegeneration, xess, 250 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hypen är ju berättigad för att vi går från två till tre leverantörer av vettiga grafikkort i den lägre prisklassen, det är i mina ögon ett mycket stort framsteg som borde leda till lägre priser framöver.

(jag ser inte förra generationens Intel GPU'er som särskilt konkurrenskraftiga )