Intel Arc B580 "Battlemage" – bra spelprestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Hypen är ju berättigad för att vi går från två till tre leverantörer av vettiga grafikkort i den lägre prisklassen, det är i mina ögon ett mycket stort framsteg som borde leda till lägre priser framöver.

Hade hållit med. Om det hände för ett år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hade hållit med. Om det hände för ett år sen.

Förhoppningsvis köper fler detta kort hellre än tex ett 5060 med 8gig ram, lite konkurrens i sub 300 dollars segmentet mår nog alla bra av.

Permalänk
99:e percentilen

Har Intel en funktion motsvarande ShadowPlay, Instant Replay eller vad det nu heter nu för tiden? Det vill säga att man med ett knapptryck kan spela in de senaste, säg, 3 minuterna retroaktivt. Och framförallt: fungerar det i verkligheten?

Ser att det inte går att köpa kortet (slut i lager), så frågan lär väl i och för sig mest bli av akademisk betydelse ändå …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Har Intel en funktion motsvarande ShadowPlay, Instant Replay eller vad det nu heter nu för tiden? Det vill säga att man med ett knapptryck kan spela in de senaste, säg, 3 minuterna retroaktivt. Och framförallt: fungerar det i verkligheten?

Ser att det inte går att köpa kortet (slut i lager), så frågan lär väl i och för sig mest bli av akademisk betydelse ändå …

Vet inte svaret på den frågan, men om inte så har Steam denna funktionalitet nu: Game Recording.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Unboxing-upplevelsen kändes rätt lyxig för att vara en ”budget”-produkt ändå.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har köpt Asrock Challenger?

Tycker Intels verkar lite bökig att rengöra och det verkar som att garantin ryker eftersom skruvarna till fläkten sitter bakom den andra panelen vars skruvar i sin tur har "Warranty Void" tejp på sig.

Tänkte att Asrock kanske har en annan lösning för fläktpanelen så att den går att lossa utan att först ta bort panelen på andra sidan kortet.

Permalänk
Medlem

Provkört mitt B580 kort någon timme och är mäkta imponerad över vad man får för pengarna. Har inte hunnit så värst mycket men provat några spel i 1440p och det fungerar bättre än väntat, helt klart. Min cpu är 7800x3d så det hjälper väl förstås.

Chernobylite med raytracing avstängt ger runt 130 ish fps med en kombination av med-high. Raytracing på medium ca 40-60 fps, kanske ca 70-75 om man kör RT low. FSR Q aktiverat

Stalker 2 ca 70-80 fps i snitt, 50 i baren och kanske ca 90 när man är i ödemarken, med medium rakt av men high texturer samt FSR Q.

Metro exodus enhanced med allt på medium, ca 70-100 fps native

Cyberpunk i ultra, ingen RT, Xe quality, ca 80-90 fps. En kombination av RT psycho samt i övrigt med-high och Xe balanced ger typ 60:ish fps. Vet inte om det bara är jag, men ser inte XeSS bättre och mindre grynigt ut på ett intel kort än på ett nvidia kort?? Kanske bara är placebo?

Det märkliga är att typ 70 fps med detta kort känns som 100 fps med flertalet nvidia kort jag kört med de senaste åren, 3060, 3060ti, 3080, 4070, 4080, 4090. Verkar som att intel lyckats bra med frame pacing av någon anledning..
Responsen / input lag känns ruskigt bra när man kommer upp i 60 och uppåt. Har XeLL aktiverat.

Tempsen är låga och kortet nära på dödstyst. Nu lirar jag cyberpunk och ligger f.n på ca 105 W och 63 grader. wtf. Imponerande. Kanske man skulle testa att överklocka skiten ur kortet, headroom verkar ju finnas i alla fall...

Coil whine är också obefintligt på mitt ex för övrigt..

Mer testning återstår men som sagt är jag riktigt imponerad.
Har ett 4090 annars och då kör man ju allt reflexmässigt på "ultra" och det bara funkar. Men med ett enkelt kort som detta och lite pillande i inställningarna så kan man ju få rätt ok framerate faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Provkört mitt B580 kort någon timme och är mäkta imponerad över vad man får för pengarna. Har inte hunnit så värst mycket men provat några spel i 1440p och det fungerar bättre än väntat, helt klart. Min cpu är 7800x3d så det hjälper väl förstås.

Chernobylite med raytracing avstängt ger runt 130 ish fps med en kombination av med-high. Raytracing på medium ca 40-60 fps, kanske ca 70-75 om man kör RT low. FSR Q aktiverat

Stalker 2 ca 70-80 fps i snitt, 50 i baren och kanske ca 90 när man är i ödemarken, med medium rakt av men high texturer samt FSR Q.

Cyberpunk i ultra, ingen RT, Xe quality, ca 80-90 fps. En kombination av RT psycho samt i övrigt med-high och Xe balanced ger typ 60:ish fps. Vet inte om det bara är jag, men ser inte XeSS bättre och mindre grynigt ut på ett intel kort än på ett nvidia kort?? Kanske bara är placebo?

Det märkliga är att typ 70 fps med detta kort känns som 100 fps med flertalet nvidia kort jag kört med de senaste åren, 3060, 3060ti, 3080, 4070, 4080, 4090. Verkar som att intel lyckats bra med frame pacing av någon anledning..
Responsen / input lag känns ruskigt bra när man kommer upp i 60 och uppåt. Har XeLL aktiverat.

Tempsen är låga och kortet nära på dödstyst. Nu lirar jag cyberpunk och ligger f.n på ca 105 W och 63 grader. wtf. Imponerande. Kanske man skulle testa att överklocka skiten ur kortet, headroom verkar ju finnas i alla fall...

Har ett 4090 annars och då kör man ju allt reflexmässigt på "ultra" och det bara funkar. Men med ett enkelt kort som detta och lite pillande i inställningarna så kan man ju få rätt ok framerate faktiskt.

Kan du inte skapa en egen tråd där du samlar all testresultat senare?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Just xess har en "special" enbart för Arc kort så det stämmer nog

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Och mer prestanda finns att kräma ur!

https://youtu.be/5SIAcDq_eBE?si=V0pHvMJflFJQws06

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vet inte svaret på den frågan, men om inte så har Steam denna funktionalitet nu: Game Recording.

Detta är faktiskt en enorm nyhet OM det fungerar som Steam påstår, och drar nytta av GPU (AMD/Nvidia nämns) för att minimera prestandakostnaden i systemet. Hela vitsen med Nvidia Shadowplay var ju att det utnyttjade GPU:n på ett sätt som inte påverkade spelprestandan. Gladast nyhet blir detta för AMD-användare, och om det inte redan finns så fixar de säkert stöd för Intel inom en snar framtid.

Ska bli intressant att följa. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att kortet är så himla törstigt vid vila?

Okej att det inte är lika energieffektivt som världsledande Nvidia vid belastning, men att det drar över 100% mer vid vila känns rätt dåligt?

35 watt för hela systemet med Nvidia blir 65 watt med Intel.

https://www.techpowerup.com/review/intel-arc-b580/38.html

35 watt mot 12 watt känns riktigt dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

<Uppladdad bildlänk>

Lite märkligt att kortet är så himla törstigt vid vila?

Okej att det inte är lika energieffektivt som världsledande Nvidia vid belastning, men att det drar över 100% mer vid vila känns rätt dåligt?

35 watt för hela systemet med Nvidia blir 65 watt med Intel.

https://www.techpowerup.com/review/intel-arc-b580/38.html

35 watt mot 12 watt känns riktigt dåligt?

Det går att få ner till 7~10W eller något sånt men problemet är att kräver lite manuellt jobb (breda skaran vill kanske inte gå in och leta i BIOS om moderkortet har behövliga ASPM inställningar och ytterst begränsat scenario om skärmkonfiguration (de flesta kör högre uppdateringsfrekvens / högre upplösning / flera skärmar): https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Så där har man lite att jobba på fortfarande. Med det sagt så drog ju mitt förra grafikkort 1070 Ti mer i idle (~44W) än vad mitt A750 (~35W) med 3 skärmar och högre uppdateringsfrekvens gör så det är ju något som Nvidia speciellt förbättrat på senare år också. Nämner det bara för att folk tycks ha sån uppfattning att Nvidia alltid har varit bra på den punkten men det är något som speciellt förbättrats tror jag sedan 3000 serien kom som egentligen Arc A580/A750/770 skulle tävla mot och Battlemage mot 4000-serien men som snart blir 5000 serien (dvs. Intel har lite jobb att komma i kapp produktlanseringsschemat men är hoppfull att man kommer få ut Celestial relativt fort).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta är faktiskt en enorm nyhet OM det fungerar som Steam påstår, och drar nytta av GPU (AMD/Nvidia nämns) för att minimera prestandakostnaden i systemet. Hela vitsen med Nvidia Shadowplay var ju att det utnyttjade GPU:n på ett sätt som inte påverkade spelprestandan. Gladast nyhet blir detta för AMD-användare, och om det inte redan finns så fixar de säkert stöd för Intel inom en snar framtid.

Ska bli intressant att följa. Tack för tipset!

Jag har kört det sedan beta utan några problem.
Har inte kört benchmarks, men jag har inte märkt av någon skillnad åtminstone.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

AMD har haft stöd för detta sen 2016. Radeon ReLive heter det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

AMD har haft stöd för detta sen 2016. Radeon ReLive heter det.

Första gången jag får information om det tror jag. Hade fått intrycket att folk med Radeon var hänvisade till mjukvarulösningar som huvudsakligen belastar CPU:n, med märkbara prestandatapp som följd, men kanske har blandat ihop det med något BS streamers använder.

Kollade precis på AMDs hemsida och läste om Instant Replay-funktionen, ser ut att vara funktionellt identisk med Nvidia Shadowplay/Instant Replay.

Borde kanske uppdatera min guide om hur man undviker att slita ut sin SSD med dessa funktioner. Har inget Radeon-kort tillgängligt men en för Steam borde vara lätt att komplettera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Första gången jag får information om det tror jag. Hade fått intrycket att folk med Radeon var hänvisade till mjukvarulösningar som huvudsakligen belastar CPU:n, med märkbara prestandatapp som följd, men kanske har blandat ihop det med något BS streamers använder.

Det är inte nödvändigtvis fel, du har bara gammal information. AMD har haft kompression av H.264 i hårdvaran sen 2011/2012:

https://en.wikipedia.org/wiki/Video_Coding_Engine

Däremot så använde inte OBS detta till en början, och det tog ett bra tag att få in stöd för det. Om detta berodde på AMD eller utvecklarna av OBS vet jag faktiskt inte. Eftersom Handbrake också var sega så lutar det väl åt att det var åtminstone delvis AMD. Stöd finns sen slutet av 2016, och vill du streama retro-spel med en gammal Radeon 7970 från 2011 så skall det fungera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det går att få ner till 7~10W eller något sånt men problemet är att kräver lite manuellt jobb (breda skaran vill kanske inte gå in och leta i BIOS om moderkortet har behövliga ASPM inställningar och ytterst begränsat scenario om skärmkonfiguration (de flesta kör högre uppdateringsfrekvens / högre upplösning / flera skärmar): https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Så där har man lite att jobba på fortfarande. Med det sagt så drog ju mitt förra grafikkort 1070 Ti mer i idle (~44W) än vad mitt A750 (~35W) med 3 skärmar och högre uppdateringsfrekvens gör så det är ju något som Nvidia speciellt förbättrat på senare år också. Nämner det bara för att folk tycks ha sån uppfattning att Nvidia alltid har varit bra på den punkten men det är något som speciellt förbättrats tror jag sedan 3000 serien kom som egentligen Arc A580/A750/770 skulle tävla mot och Battlemage mot 4000-serien men som snart blir 5000 serien (dvs. Intel har lite jobb att komma i kapp produktlanseringsschemat men är hoppfull att man kommer få ut Celestial relativt fort).

Ja, Techpowerup som jag länkade till har ju lite mer genomgång kring det där och med olika setups.

Och det är ju något som blivit bättre på sistone, men 3000-serien lanserades ändå för över 4 år sedan så det känns lite konstigt att Intel är så långt efter på den punkten.

Och jag minns alla hårföns-memes och så med gamla Nvidia kort så de har verkligen inte varit kända för energieffektivt hela tiden.

Men AMDs RX6000-serie är också över 4 år och visar mycket bättre siffror vid låg belstning som videouppspelning t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Däremot så använde inte OBS detta till en början, och det tog ett bra tag att få in stöd för det.

OBS är det ju det heter, tar alltid fel! 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och jag minns alla hårföns-memes och så med gamla Nvidia kort så de har verkligen inte varit kända för energieffektivt hela tiden.

Förstår att du syftar på denna oförglömliga video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Alltså, 99998976789 grafikkort i testet och det enda ni gör för att highlighta det testade kortet är att använda fetstil.

Håller med det testade kortet bör åtminstone visas i annan färg

Permalänk
Medlem

Hade en fyndvara i varukorgen men hann inte ens checka ut så var den såld.

Hur fungerar det förresten med alla dessa returer där det aldrig ingår eventuella spelkoder, sitter folk och beställer hem kort för att sno åt sig en spelkod och kör sedan retur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hade en fyndvara i varukorgen men hann inte ens checka ut så var den såld.

Jag köpte en fyndvara B580 från inet kl 17.44 så det var nog jag

Skrivet av Reckie:

Hur fungerar det förresten med alla dessa returer där det aldrig ingår eventuella spelkoder, sitter folk och beställer hem kort för att sno åt sig en spelkod och kör sedan retur?

Gissar att det inte finns nån möjlighet att verifiera om koden är förbrukad eller ej med mindre än att man aktiverar den så därför utgår alltid eventuella spelkoder från fyndvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kollade precis på AMDs hemsida och läste om Instant Replay-funktionen, ser ut att vara funktionellt identisk med Nvidia Shadowplay/Instant Replay.

Borde kanske uppdatera min guide om hur man undviker att slita ut sin SSD med dessa funktioner. Har inget Radeon-kort tillgängligt men en för Steam borde vara lätt att komplettera med.

Har funnits sedan 2017 på AMD.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Jag köpte en fyndvara B580 från inet kl 17.44 så det var nog jag

Gissar att det inte finns nån möjlighet att verifiera om koden är förbrukad eller ej med mindre än att man aktiverar den så därför utgår alltid eventuella spelkoder från fyndvaror.

Man aktiverar den på inets hemsida först och främst. Gissar jag att de drar av för den om den är flaggad som aktiverad.

Permalänk
Medlem

Detta skulle ha kommit lite tidigare. Köpte under black friday ett 4060. Förvisso till ett hyfsat bra pris (2990). Men kommer nog vara nöjd. Spelar typ bara Cities: Skylines 1 så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vadå halkar efter i RT?
Korten på dessa prisnivåer har inget med RT att göra.
Hallå!!! 🤣🤣

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kotz:

Vadå halkar efter i RT?
Korten på dessa prisnivåer har inget med RT att göra.
Hallå!!! 🤣🤣

De klarar sig bättre än man kan tro i vissa spel, >60 fps i 1440p med quality upscaling i ett par titlar.
Men framför allt så kräver ju en del moderna spel RT nu, t ex Indiana Jones. Inte ska man väl se det som ospelbart på mellanklasskorten för det; i SweClockers test klarar ju RTX 3060 av 85 fps i 1080p trots RT-kravet, på maxade "standardinställningar" (inte full RT, som inte ens fanns när SweC testade).
3060 klarar till och med 60 fps i 1440p native.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte "Bra produkt" är fel men det känns ändå snålt. Detta grafikkort är mer anmärkningsvärt än så!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Detta skulle ha kommit lite tidigare. Köpte under black friday ett 4060. Förvisso till ett hyfsat bra pris (2990). Men kommer nog vara nöjd. Spelar typ bara Cities: Skylines 1 så...

Tycker du fick det till ett mycket bra pris, jag sneglade på detta kort också under rean, dock hade jag
siktet inställt på nya Battlemage.
Vill bara inte köra Nvidia den här gången om jag kan undvika det.
Men jag tror grabben din kommer bli mycket nöjd.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)