Intel Arc B580 "Battlemage" – bra spelprestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Jag tycker inte "Bra produkt" är fel men det känns ändå snålt. Detta grafikkort är mer anmärkningsvärt än så!

Är benägen att hålla med, har bara en känsla av att detta kommer vara en sådan där punkt i historien där en förändring startades.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Jag tycker inte "Bra produkt" är fel men det känns ändå snålt. Detta grafikkort är mer anmärkningsvärt än så!

Håller med, men Sweclockers redaktionen kanske tycker det smakar havreflarn 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Håller med, men Sweclockers redaktionen kanske tycker det smakar havreflarn 🤣

De borde göra om utmärkelserna:
Gröt
Havreflarn
Pepparkaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Tycker du fick det till ett mycket bra pris, jag sneglade på detta kort också under rean, dock hade jag
siktet inställt på nya Battlemage.
Vill bara inte köra Nvidia den här gången om jag kan undvika det.
Men jag tror grabben din kommer bli mycket nöjd.

Nu var kortet till mig men kommer nog ändå bli kalasnöjd Eller du kanske syftade på den lille parveln alla vi män har i oss

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Nu var kortet till mig men kommer nog ändå bli kalasnöjd Eller du kanske syftade på den lille parveln alla vi män har i oss

Hehe, ja, vi säger så! 😉

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Ja, med tanke på energieffektivitet, lite oklar prisbild i praktiken, fortfarande lite strul med drivrutiner och att den tävlar mot 2 år gamla arkitekturer så är en bättre utmärkelse än "bra produkt" inte förtjänt.

Men det är en väldigt Bra Produkt med väldigt prisvärd prestanda i klassen under 4000 kronor.
Och med 12GB minne så är det ett betydligt bättre köp än AMDs och Nvidias nuvarande alternativ i klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, med tanke på energieffektivitet, lite oklar prisbild i praktiken, fortfarande lite strul med drivrutiner och att den tävlar mot 2 år gamla arkitekturer så är en bättre utmärkelse än "bra produkt" inte förtjänt.

Men det är en väldigt Bra Produkt med väldigt prisvärd prestanda i klassen under 4000 kronor.
Och med 12GB minne så är det ett betydligt bättre köp än AMDs och Nvidias nuvarande alternativ i klassen.

Med tanke på din sista rad så är det väl en bra produkt? Du vet ju inte ens när rx86 eller nvidia xx60 kommer.
man får jämföra mot det som finns annars är inget en bra produkt för man jämför mot en icke släppt generation

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på din sista rad så är det väl en bra produkt? Du vet ju inte ens när rx86 eller nvidia xx60 kommer.
man får jämföra mot det som finns annars är inget en bra produkt för man jämför mot en icke släppt generation

Ja, jag säger ju att det är en Bra Produkt?
Men att den högre utmärkelse då inte blir rimlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, jag säger ju att det är en Bra Produkt?
Men att den högre utmärkelse då inte blir rimlig.

Jag skall vara ärlig och säga jag läste det som du inte tyckte den förtjänade den utmärkelsen. Får skylla på att jag gick upp 03.45 idag 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

För de som inte vill vänta på att lagren i Sverige ska fyllas på, så finns kort i lager på Caseking.de såg jag och kostar ca 3700kr inkl frakt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt med lite mer konkurrens och valmöjligheter för konsumenterna. Innovationen när man inte bara kan sitta still och håva in pengar utan faktiskt riskerar att någon annan släpper en produkt som kunderna vill ha saknas verkligen in GPU. AMD fick igång det inom x86 (även om två aktörer är lite problematiskt), får hoppas Intel kan bidra här.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av medbor:

De borde göra om utmärkelserna:
Gröt
Havreflarn
Pepparkaka

Menar du att gröt är dåligt?

Jag gillar havregrynsgröt...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Menar du att gröt är dåligt?

Jag gillar havregrynsgröt...

Självklart är det den bästa av alternativen

Permalänk
Medlem

Gäsp....

FKKNG GÄSP på hela pc-marknaden just nu.

Så jävla tråkigt... Och dyrt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Gäsp....

FKKNG GÄSP på hela pc-marknaden just nu.

Så jävla tråkigt... Och dyrt.

Japp aldrig varit så lätt att ligga på topp AMD 9800X3D med DDR5 6000MHz cl28 och en RTX5090 som har dubbelt med GDDR7 mot RTX5080. Noll kunskap 100% $$$ is king

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Japp aldrig varit så lätt att ligga på topp AMD 9800X3D med DDR5 6000MHz cl28 och en RTX5090 som har dubbelt med GDDR7 mot RTX5080. Noll kunskap 100% $$$ is king

Vet inte om jag förstår vad du skrev. Men cash is king, det är sant.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Vet inte om jag förstår vad du skrev. Men cash is king, det är sant.

DVS du kan inte köpa något billigare och över klocka. Du och alla andra måste nu betala för att ligga på TOP

PS tills Nvidia tagit 100% monopol, då har bra 5% råd att ligga på TOP

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

DVS du kan inte köpa något billigare och över klocka. Du och alla andra måste nu betala för att ligga på TOP

PS tills Nvidia tagit 100% monopol, då har bra 5% råd att ligga på TOP

Aha… Instämmer 100%.

Det har alltid funnits top tier hårdvara, men jag, och många med mig kunde köpa mellanklass för några tusen och ha en bra dator.

Bad chatgpt ta fram kostnad för en dator som jag hade 2006-ish. Priserna chatgpt tog fram är för höga. Jag justerade det jag mindes. Sakerna köptes i omgångar då jag uppgraderade.

Men detta är into off alls:

CPU (Core 2 Duo) 2000
GPU (2x 460gtx) 3000 max
RAM (2 GB DDR2) 1400
Moderkort (SLI) 1000
Nätaggregat () 600-800
Hårddisk minns ej det va billigt
Chassi + övrigt 800
Totalt 9600:- typ

Köpte allt förutom cpu hos netonnet. Då var de alltid billigast.

Så ett par tusen hit och dit då och då, och man höll datorn i trim.

Obs vet att kronan var starkare då. Men inte så mycket. Enligt scb prisomräknare så är 1000:- 2006 ca 1500 nov 2024

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Aha… Instämmer 100%.

Det har alltid funnits top tier hårdvara, men jag, och många med mig kunde köpa mellanklass för några tusen och ha en bra dator.

Bad chatgpt ta fram kostnad för en dator som jag hade 2006-ish. Priserna chatgpt tog fram är för höga. Jag justerade det jag mindes. Sakerna köptes i omgångar då jag uppgraderade.

Men detta är into off alls:

CPU (Core 2 Duo) 2000
GPU (2x 460gtx) 3000 max
RAM (2 GB DDR2) 1400
Moderkort (SLI) 1000
Nätaggregat () 600-800
Hårddisk minns ej det va billigt
Chassi + övrigt 800
Totalt 9600:- typ

Köpte allt förutom cpu hos netonnet. Då var de alltid billigast.

Så ett par tusen hit och dit då och då, och man höll datorn i trim.

Obs vet att kronan var starkare då. Men inte så mycket. Enligt scb prisomräknare så är 1000:- 2006 ca 1500 nov 2024

Och sen får du ändra så priserna går från 6kr - > 11kr på dollarn...
Så 50% extra på valuta och sen 50% på inflation

Edit
10 000 = 14 500 ish idag med dollarn vid 6kr
skulle man tag dagens valuta så blir det 26.5k ungefär.
vilket är ungefär vad man kan lyckas få. Ihop en dator inom top 5%

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och sen får du ändra så priserna går från 6kr - > 11kr på dollarn...
Så 50% extra på valuta och sen 50% på inflation

Edit
10 000 = 14 500 ish idag med dollarn vid 6kr
skulle man tag dagens valuta så blir det 26.5k ungefär.
vilket är ungefär vad man kan lyckas få. Ihop en dator inom top 5%

Bra input. Det där med ekonomi är inte min grej. Men jag räknade om med din input och det stämmer rätt bra.

Enda jag vet är att det inte kändes så jäkla idiotdyrt då. Som grafikkort för 24000mm.

Jag får ta tillbaka det jag skrev.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Bra input. Det där med ekonomi är inte min grej. Men jag räknade om med din input och det stämmer rätt bra.

Enda jag vet är att det inte kändes så jäkla idiotdyrt då. Som grafikkort för 24000mm.

Jag får ta tillbaka det jag skrev.

Tvivlar på att det finns grafikkort som är 2,4 meter :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Snälla sluta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på köpa ett och byta ut mitt 1060.

Men läste att man bör ha nyare cpu och på andra ställen behövs inte.

Sitter på ryzen 2600 och lirar bara på 1080

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Funderar på köpa ett och byta ut mitt 1060.

Men läste att man bör ha nyare cpu och på andra ställen behövs inte.

Sitter på ryzen 2600 och lirar bara på 1080

Du behöver rezisable bar i bios 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Permalänk
Medlem

Folk som är intresserade av att köpa, uppmärksamma på följande. Kortet kan prestera mycket sämre med äldre processorer, ävan med re-bar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Folk som är intresserade av att köpa, uppmärksamma på följande. Kortet kan prestera mycket sämre med äldre processorer, ävan med re-bar.

https://youtu.be/npIpWFSfmv4

Gäller även äldre AMD cpu enligt HUB's tester

Om man inte orkar titta på videorna: Rtx 4060 krossar b580 i de flesta spelen, speciellt i 1080p, om man har en något äldre långsammare cpu och inte 9800x3d som alla testar på dag 1.

Hardware Canucks testade med i5 9600k och HUB med r5 2600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Gäller även äldre AMD cpu enligt HUB's tester
https://youtu.be/3dF_xJytE7g

Om man inte orkar titta på videorna: Rtx 4060 krossar b580 i de flesta spelen, speciellt i 1080p, om man har en något äldre långsammare cpu och inte 9800x3d som alla testar på dag 1.

Hardware Canucks testade med i5 9600k och HUB med r5 2600.

Då är kortet cpu bottleneck i 1080p! Wtf xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då är kortet cpu bottleneck i 1080p! Wtf xD

Ehm ja, troligen... det är typ poängen. Men med tanke på hur du utformat kommentaren antar jag inte på det sättet du menar. GPU driversen tar mycket mer cpu resurser om det är fallet, vilker resulterar i mycket sämre spelprestanda.

Detta är inget nytt och det har funnits märkbara skillnader mellan AMD och Nvidia kort också, fast de senaste åren har de skillnaderna minskat. Däremot i det här fallet med Intel har skillnaden super stor. Så mycket att ett spel blir från spelbart till ospelbart av att gå från 9800x3d till 9600k, med Intel b580, medans rtx 4060 klarar det med nästan lika bra fps tillsammans med 9600k som med 9800x3d.