Tips på vilken processor man ska köpa? har just nu en GeForce RTX 3060 Ti.

Permalänk
Medlem

Tips på vilken processor man ska köpa? har just nu en GeForce RTX 3060 Ti.

Tja,
Jag får nämligen fps drops på olika spel, får runt 150-200 fps på cs2 t.ex
Googlade runt och det verkar som att min cpu bottlenecka min gpu så behöver tips på vilken cpu man ska köpa för mitt grafikkort?

Här kommer länken för min dator så ni kan se specsen bättre:
https://www.webhallen.com/se/product/356494-Webhallen-Config-...

Permalänk
Medlem

12600KF borde orka mer än så i CS2. Vad är det för andra spel? Vilken upplösning spelar du i?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

12600KF borde orka mer än så i CS2. Vad är det för andra spel? Vilken upplösning spelar du i?

Spelar Valorant och Black ops 6 atm, får runt samma fps som cs2 på valorant och på cod så får jag runt 140-160.
Spelar 1280x960 på valorant och cs2, Black ops6 så kör jag 1920x1080.
Kör också det lägsta grafiken på spelen.

Märkte nyss att jag hade råkat skriva fel cpu, det är inte 12600KF.. det är 12400F

Permalänk
Medlem
Skrivet av munoz-99:

Spelar Valorant och Black ops 6 atm, får runt samma fps som cs2 på valorant och på cod så får jag runt 140-160.
Spelar 1280x960 på valorant och cs2, Black ops6 så kör jag 1920x1080.
Kör också det lägsta grafiken på spelen.

Märkte nyss att jag hade råkat skriva fel cpu, det är inte 12600KF.. det är 12400F

Prestandan i BO6 låter nog mer normalt. I de andra spelen låter det lite lågt, men jag vet inte riktigt hur Valorant skalar med CPU-hårdvara. En hypotes är den låga L3-cache mängden i 12400F och kanske relativt låga klockhastigheterna + DDR4 istället för DDR5. Det kan också gälla CS2.

Eftersom du spelar i inställningar där grafikkortet knappt har något att göra så väntar den på processorn. Det kan du bekräfta genom att mäta belastningen på grafikkortet i spelen. Närmare 100% så är det grafikkortet som begränsar prestandan, annars brukar det vara processorn. Undantaget kan vara BO6, då det är möjligtvis mer krävande på grafikkortet också i 1080p, eller att det kan vara en jämn balans med hårdvaran i just det spelet och inställningarna.

Om du vill behålla moderkortet (och behöver fortsätta med samma minnen i så fall) så har du möjligheten att uppgradera till 13/14:e generationen från Intel efter att ha gjort en BIOS-uppdatering. Jag vet inte riktigt hur stor skillnad det skulle göra. Kanske runt +20% med 14600KF?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Prestandan i BO6 låter nog mer normalt. I de andra spelen låter det lite lågt, men jag vet inte riktigt hur Valorant skalar med CPU-hårdvara. En hypotes är den låga L3-cache mängden i 12400F och kanske relativt låga klockhastigheterna + DDR4 istället för DDR5. Det kan också gälla CS2.

Eftersom du spelar i inställningar där grafikkortet knappt har något att göra så väntar den på processorn. Det kan du bekräfta genom att mäta belastningen på grafikkortet i spelen. Närmare 100% så är det grafikkortet som begränsar prestandan, annars brukar det vara processorn. Undantaget kan vara BO6, då det är möjligtvis mer krävande på grafikkortet också i 1080p, eller att det kan vara en jämn balans med hårdvaran i just det spelet och inställningarna.

Om du vill behålla moderkortet (och behöver fortsätta med samma minnen i så fall) så har du möjligheten att uppgradera till 13/14:e generationen från Intel efter att ha gjort en BIOS-uppdatering. Jag vet inte riktigt hur stor skillnad det skulle göra. Kanske runt +20% med 14600KF?

Tack för den detaljerade informationen! Det var väldigt hjälpsamt att få en bättre förståelse för hur hårdvaran påverkar prestandan i spelen.

Jag undrar nu om du tycker att det skulle vara värt att uppgradera till en Intel 14600KF, eller om det skulle vara bättre att byta delar för att kunna köra en AMD-processor istället. Vad tror du skulle ge bäst prestanda för spelen jag spelar?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av munoz-99:

Tack för den detaljerade informationen! Det var väldigt hjälpsamt att få en bättre förståelse för hur hårdvaran påverkar prestandan i spelen.

Jag undrar nu om du tycker att det skulle vara värt att uppgradera till en Intel 14600KF, eller om det skulle vara bättre att byta delar för att kunna köra en AMD-processor istället. Vad tror du skulle ge bäst prestanda för spelen jag spelar?

Tack på förhand!

Om jag inte minns fel så är iaf valorant väldigt cpubegränsat i sin spelkod och använder oftast bara några få kärnor av det maximala antalet om man har mer än ~8 trådar så när du kollar på cpu/gpu lasten så får du kolla belasning på varje cpukkärna inte bara på total cpuanvändning.

För har du oanvända cpukärnor/trådar så kommer totala användningen för hela paketet aldrig vissa 100% cpulast men kan ändå ha trådar/kärnor som är totalt fullsketna om man kollar på dem var för sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av munoz-99:

Det skulle bli dyrare att byta till AMD, då du skulle behöva ett nytt moderkort och minnen också.

Dina alternativ skulle kunna vara:

1) 14600KF eller liknande. Bör ge ca 20% högre spelprestanda.
2) Ryzen 5 7600 (+ B650 moderkort, + DDR5). Bör också ge ca 20% högre spelprestanda. Det blir dyrare, men i framtiden skulle man kunna uppgradera till en X3D CPU på samma moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

12400F borde klara betydligt mer än 200 FPS i CS2. Nu ser man inte just 12400F för CS2 men 12700K snittade 454,6 FPS i 1080p med allt maxat och 12700K var i snitt 15 % snabbare än 12400F i 1080p.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/18.htm...