En historia om LG Sverige och verkstaden Elcare (och Webhallen)
Hej,
Varning, mycket text.
Köpte en 83" C3 OLED i maj från Webhallen.
Direkt såg jag att det fanns vertikala streck som störde mig speciellt när kameran panorerade.
Jag googlade lite och insåg då att detta verkade vara en grej med OLED TV - man kan ha riktigt otur helt enkelt.
Jag läser också att denna typ av problem kan försvinna av sig själv om man använder TVn tillräckligt länge. Så jag bestämde mig att köra med den som den var, över sommaren, och se hur det blev most hösten. Körde lite extra "pixel cleaning" program osv ibland också. Hösten anlände och strecken var kvar. Hade 2019 ett ärende hos LG där de skickade ut en tekniker hem till mig så jag tänker att det är väl det som gäller fortfarande... därför kontaktar jag LG direkt istället för att gå via Webhallen.
Tidslinje:
19 september: Jag skapar ett supportärende hos LG
26 september: LG återkopplar till mig och säger att verkstaden kommer kontakta mig för servicebesök
10 oktober: Jag hör av mig till LG för jag har inte blivit kontaktat utav verkstaden
11 oktober: LG återkopplar och skickar en påminnelse till verkstaden och säger att jag kan själv kontakta verkstaden
16 oktober: Jag informerar LG om att jag ringt verkstaden och de informerade mig att TVn måste skickas, ej servicebesök
22 oktober: LG återkopplar och säger att om verkstaden säger att den måste skickas så måste det bli så, eller så kan jag lämna in den till närmaste återförsäljare
23 oktober: Jag svarar att jag inte har chans att transportera TVn själv så det får bli transport
7 november: Bring hämtade TVn hemma hos mig för transport som jag informerar LG om
8 november: LG svarar att ni skall få verkstaden att prioritera ärendet
11 november: Verkstaden kontaktar mig och informerar att de inte hittar några linjer alls. Jag svarar samma dag att de finns där hela tiden men att man ser dem lättast när det är mörkare scener samt att jag bifogar bilder av IRE på 1%, 5% och 10%.
12 november: Verkstaden svarar att det inte är banding och de har kommit til slutsatsen att det är fel på min kringutrustning. Jag svarar samma dag att samma utrustning använts med min förra TV, en LG 77 OLED utan problem, som jag bytte ut när jag fick denna nya. Verkstaden svarar direkt att de testat igen och hittar inga fel alls. Jag svarar direkt att sätt på Fillmmaker mode, stäng av ECO lägen osv.
18 november: Verkstaden svarar att de nu hittat strecken och har beställt en ny panel till TVn men att de saknar kvittot. Jag svarar att det borde dem fått utav LG men jag bifogar kvittot också. Skriver också att jag är jätteglad att de hittat strecken och kommer åtgärda problemet. Verkstaden svarar direkt att panelen är beställd och att de nu sätter PRIO på ärendet. Jag svarar direkt och skriver att det låter jättebra och att jag hoppas de kommer testa ordentligt när nya panelen är installerad.
2 december: Jag har inte hört något mer från verkstaden och skriver till dem samt att jag ringer LG. LG får verkstaden att ringa mig och de säger att panelen är bytt men att felet (som numera kommer kallas fenomen) kvarstår och att de väntar på svar från någon serviceansvarig hos LG
6 december: Tiden går och jag har inte hört något mer, jag ringer LG och personen på kundtjänst informerar att han skall kolla upp det och lovar att återkoppla inom dagens slut (detta var en fredag). Jag hör inget.
9 december: Jag skriver till LG att det nu har gått såpass lång tid att jag blir orolig för att inte ha någon TV hemma till jul, och jag meddelar att jag vid det här läget inte accepterar något annat än att antingen köpet hävs eller att man skickar en likvärdig produkt i och med att verkstaden inte kunnat laga TVn. Jag kontaktar också Webhallen och hör om det är något dem kan göra, de säger att de skall ta det vidare till returavdelningen.
12 december: Jag ringer Webhallen för jag har inte hört något från någon part, dem förklarar att returavdelningen inte ännu sett ärendet men dem säger också att i och med att det inte var dem som initialiserade ärendet hos verkstaden så kan de inte göra mycket (även fast dem använder samma verkstad).
Sen otroligt nog hör verkstaden av sig någon timme efteråt och skriver så här:
Ber om ursäkt för att det har tagit väldigt lång tid här, vi har haft en dialog med LG angående din TV.
Vi ser banding när vi gör banding test i filmmaker mode men inte när vi spelar upp filmer.
Vi beställde en ny panel och den visade samma fenomen under test men ej vid vanligt bruk, så det hade inte hjälpt dig att byta den.
Enligt LG så faller det inom specifikationer då vi inte har kunnat återskapa fenomenet under vanligt bruk, jag är medveten om att du ej är nöjd med detta men tyvärr så finns det ingenting vi kan göra.
Som min kollega berättade över telefon så är detta något du får föra vidare med LG då våra händer är bundna.
Strax efter mailet får jag ett sms från en annan på verkstaden som skriver att TVn borde nu vara skickat tillbaka till mig utan åtgärd. Ungefär vid samma tid får jag ett mail från LG som skriver så här:
Jag beklagar brist på återkoppling!
Vi har eskalerat ärendet internt, och bett verkstaden ta kontakt med dig för att försöka finna en snabb lösning på detta ärende.
Du blir kontaktad snarast möjligt!
Jag blir lite förvirrad av vem som nu skall kontakta mig eller vad den personen nu menar, så att jag ringer LG. LG förklarar mig att TVn har status som "icke-reparerad" samt att jag inte får skapa ett nytt ärende på TVn gällande samma problem i framtiden (!). Han jag pratar med menar också på att panelen som byttes ut är utbytt till den gamla panelen igen då den nya panelen endast beställdes in för att testa. LG kategoriserar också det hela som en "teknisk undersökning" och inte en reparation. Jag frågar om varför allt tagit så lång tid, det hade han inget svar på och om jag kommer bli fakturerad och det var det verkstaden som bestämde, han kunde inte göra något med det. Han sa däremot att jag är välkommen att ringa deras kundtjänst om nu detta fenomen dyker upp igen så att de kan hjälpa mig lösa det över telefon.
Jag tackar för samtalet och lägger på luren, känner mig nu helt slut och uppgiven.
Min fråga till er är: tycker ni att dem vertikala strecken på bilden under inte är synliga och att det mest troligt är fel på min utrustning som fungerat fint med min förra LG 77" C8 i 5 år? Kör HDMI via en HTPC direkt in i TV. Använder Filmmaker mode.
Notis: Jag har nu inte fått tillbaka TVn ännu, men jag räknar givetvis med att den är lika "fullt fungerande" som förut...
Vad kan man göra i en sån här situation?