Ny PSU, PC postar inte. Corsair RM1000e

Permalänk

Ny PSU, PC postar inte. Corsair RM1000e

Hej hallå!

Shoppade loss lite under Black Week. Ny GPU tillsammans med nätagg och chassi. När allt var installerat och klart så var det dags för första booten. Men det postade inte. Lite RGB blinkar till, nätagg klickar och sen försvinner strömmen.

Jaha, så det var dags att riva ut alltihopa. Lägga moderkortet på en kartong och köra med bara CPU, en minnessticka, 24 pin och 8 pin till processorn. Samma fel.

Koppar då istället i gamla nätagget och det funkar som det ska! Så nätagget måste vara defekt och jag ringer till Komplett, de instämmer och skickar ett nytt. Fick det idag och kom hem för att testa och... samma fel... Ringde Komplett igen precis innan de stängde och de var lika förvirrade som jag. Har nu under kvällen återställt CMOS och uppdaterat till senaste BIOS men samma fel.

Vad kan vara fel? Det har väl inte hänt något i ATX-standarderna de senaste 5-6 åren? och vad är sannolikheten att två lika dana nätagg är defekta? Det enda som slår mig är att nya 24-pinnarn saknar -12v vilket inte det gamla gör, men vad jag förstår så ska det inte vara kritiskt. Annars så får jag ringa Komplett igen imorgon och se om jag kan få ett annat...

Relevant hårdvara:
Moderkort: Asus ROG Strix x570-F Gaming
Processor: AMD Ryzen 7 3700X
Nytt nätagg: Corsair RM1000e
Tidigare nätagg : Corsair CM500M

Permalänk
Medlem

Har du bytt alla kablar när du bytte nätagg?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Har du bytt alla kablar när du bytte nätagg?

Japp! Använde de medföljande med nya agget, de gamla med gamla.
Kan inte riktigt testa gamla kablarna med nya då det är semimodulärt.

Permalänk
Skrivet av äppelknyckarn:

Med nya psu, har du använt rätt kabel och inte pcie istället för eps till moderkortet? Klickar kablarna i ordentlig?
Låter helt sjukt

Edit
har du satt på strömknappen? (long shot jag vet!)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Du ska absolut inte blanda kablar.

Sen skulle det vara bra med lite bilder. Låter suspekt du fått två trasiga agg.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Med nya psu, har du använt rätt kabel och inte pcie istället för eps till moderkortet? Klickar kablarna i ordentlig?
Låter helt sjukt

Japp, har dubbelkollat hundra gånger, kablarna är tom tydligt märkta. De klickar i ordentligt

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du ska absolut inte blanda kablar.

Sen skulle det vara bra med lite bilder. Låter suspekt du fått två trasiga agg.

Nej, det hade jag inte tänkt heller!
Här är lite bilder, säg till om det är något mer specifik du önskar bild på!

Obs! Har även kört med både 8-pin och 4-pin till CPU, ingen skillnad. Med gamla nätagget har jag bara 8-pinnarn.

Setup

Nätagg

24-pin

CPU

Edit: Oj, trodde imgur skulle funka.. här är länken till albumet
imgur album

Imgur-länkar funkade inte
Permalänk

Ser ju onekligen rätt kopplat ut. Har du testat att koppla in den 4 pin till CPU också?

Testat att byta kontakten in i agget?

Permalänk

Ser ju onekligen rätt kopplat ut. Har du testat att koppla in den 4 pin till CPU också?

Testat att byta kontakten in i agget?

Har testat även med 4-pin. Och ja, testat olika C14 in i agget. Har också testa olika ATX-kablar

Permalänk

Har testat även med 4-pin. Och ja, testat olika C14 in i agget. Har också testa olika ATX-kablar

Vad menar du annan ATX kabel? Du har väl bara en? Ta inte någon från nåt annat agg.

Jag tänkte att du kunde flytta vart EPS går in i agget. Du kan ju även testa den andra EPS kabeln.

Har du en annan dator så kanske det är lättare att testa agget där i. Du kanske helt enkelt haft extrem otur och fått två defekta agg i rad.

Permalänk

Vad menar du annan ATX kabel? Du har väl bara en? Ta inte någon från nåt annat agg.

Jag tänkte att du kunde flytta vart EPS går in i agget. Du kan ju även testa den andra EPS kabeln.

Har du en annan dator så kanske det är lättare att testa agget där i. Du kanske helt enkelt haft extrem otur och fått två defekta agg i rad.

Sorry, uttryckte mig fel. Har testat andra medföljande EPS-kablar, även testad andra utgångar på agget

Ja, ja extrem otur verkar vara det mest troliga nu. Det enda jag kan tänka mig är vad jag skrev i trådstarten, 24-pinnarn från båda exemplaren saknar -12v, det gör inte det gamla. Men vad jag har kunna läsa mig till så har typ aldrig används och ska absolut inte stoppa ett system från att posta..

Tackar för hjälpen, men det verkar som att jag får ringa Komplett imorgon.

Permalänk

Kan varit så att det första agget du fick levererat tog med sig lite hårdvara i fallet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan varit så att det första agget du fick levererat tog med sig lite hårdvara i fallet.

Absolut, men varför funkar då det gamla?

Permalänk

Bara för att dubbelkolla, då du inte svarade på min Edit.
Den nya psun har strömknappen vickad på I och inte O? Alltså på.

För det låter helt overkligt med två doa psuer även om det såklart kan hända.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Bara för att dubbelkolla, då du inte svarade på min Edit.
Den nya psun har strömknappen vickad på I och inte O? Alltså på.

För det låter helt overkligt med två doa psuer även om det såklart kan hända.

Sorry, missade edit!

Haha, jadå! Nätagget är på och ger ström (RGB-trams på IO-kåpan lyser glatt). Sen när jag försöker starta så klickar det till och slutar ge ström. Några sekunder senare kommer strömmen tillbaka.

Det där är en annan grej, jag har tänkt på. Brukar inte det där klicket betyda att det definitivt är dött? Kanske är en gammal regel som inte gäller längre..

Permalänk

Sorry hade missat att det gamla fungerade läste det första gången som att det inte fungerade.

Angående klickandet så låter det ju som att något överlastkydd löser ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, jadå! Nätagget är på och ger ström (RGB-trams på IO-kåpan lyser glatt). Sen när jag försöker starta så klickar det till och slutar ge ström. Några sekunder senare kommer strömmen tillbaka.

Vad händer om du bara låter nätaggregatet vara i någon minut eller två efter första startförsöket?

Det där är en annan grej, jag har tänkt på. Brukar inte det där klicket betyda att det definitivt är dött? Kanske är en gammal regel som inte gäller längre..

Jag vet inte vad det är för gammal regel du refererar till, men det är helt normalt att ett modernt nätaggregat till synes stänger av strömmen ett par gånger innan datorn kommer till BIOS. Om du nu inte konstant sitter och bryter strömmen innan den kommer dit, då...

Permalänk
Medlem

Hej hallå!

Shoppade loss lite under Black Week. Ny GPU tillsammans med nätagg och chassi. När allt var installerat och klart så var det dags för första booten. Men det postade inte. Lite RGB blinkar till, nätagg klickar och sen försvinner strömmen.

Det här att den slår ifrån på det här sättet brukar vara ett tecken på att en kortslutning detekteras eller defekt PSU.
Jag ser även på bilderna att du har en multimeter liggandes vid sidan av och därför kommer jag ge följande råd.

Före du provar att "tjuvstarta" PSU:n så kan man med fördel kontrollmäta att jord-anslutningarna sitter på rätt plats, självklart ska det vara bortkopplat från moderkortet för att utesluta oönskade felkällor.
Det ska fungera utmärkt att kontinuitets-mäta (resistans-mäta) mellan PSU:ns hölje, lämpligtvis där man monterar skruvarna och sedan mot önskat kontaktstift.
Efter att man kontrollerat att jordanslutningarna är på rätt plats kan man gå vidare med att "tjuvstarta" PSU:n och mäta att spänningarna verkar stämma.
Tex på följande sätt: https://www.youtube.com/watch?v=Ea1dcJ0QyAE

Pinout: (Strunta i bilderna som visar "pinout" för "PSU SIDE då dessa är för ett annat fabrikat.)
https://imgur.com/help-reading-pcie-part-of-this-pinout-diagr...

https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply

Om jag skulle dra till med en vild gissning så är det att 12V och jord till EPS-kontakten är växlade...
Efter att ha tittat lite närmare på bilderna så tolkar jag det som att EPS-kontakten ser ut att vara rätt i båda ändar vilket talar för att något kan vara felkopplat i 24-pin-kontakten eller så är det något fel på PSU:n.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Vad händer om du bara låter nätaggregatet vara i någon minut eller två efter första startförsöket?
Jag vet inte vad det är för gammal regel du refererar till, men det är helt normalt att ett modernt nätaggregat till synes stänger av strömmen ett par gånger innan datorn kommer till BIOS. Om du nu inte konstant sitter och bryter strömmen innan den kommer dit, då...

Om jag stänger av någon minut blir det ingen skillnad. Har också testat flera timmar efter.

Och jag bryter inte strömmen konstant. Allt som oftast så försöker den starta om i vad som verkar vara i en oändlighet och kommer aldrig till BIOS

Permalänk
Skrivet av Viita:

Det här att den slår ifrån på det här sättet brukar vara ett tecken på att en kortslutning detekteras eller defekt PSU.
Jag ser även på bilderna att du har en multimeter liggandes vid sidan av och därför kommer jag ge följande råd.

Före du provar att "tjuvstarta" PSU:n så kan man med fördel kontrollmäta att jord-anslutningarna sitter på rätt plats, självklart ska det vara bortkopplat från moderkortet för att utesluta oönskade felkällor.
Det ska fungera utmärkt att kontinuitets-mäta (resistans-mäta) mellan PSU:ns hölje, lämpligtvis där man monterar skruvarna och sedan mot önskat kontaktstift.
Efter att man kontrollerat att jordanslutningarna är på rätt plats kan man gå vidare med att "tjuvstarta" PSU:n och mäta att spänningarna verkar stämma.
Tex på följande sätt: https://www.youtube.com/watch?v=Ea1dcJ0QyAE

Pinout: (Strunta i bilderna som visar "pinout" för "PSU SIDE då dessa är för ett annat fabrikat.)
https://imgur.com/help-reading-pcie-part-of-this-pinout-diagr...

https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Power_supply

Om jag skulle dra till med en vild gissning så är det att 12V och jord till EPS-kontakten är växlade...
Efter att ha tittat lite närmare på bilderna så tolkar jag det som att EPS-kontakten ser ut att vara rätt i båda ändar vilket talar för att något kan vara felkopplat i 24-pin-kontakten eller så är det något fel på PSU:n.

Oj det här är intressant!

Satte ena leaden i ett skruvhål och började kontinuitetstesta pins på 24-pinnarn.
Pip på:

• Ground

• COM

• +5v

• +5v standby

• +5.3v

Det här känns ju inte rätt, eller?

Permalänk

Tredje gången gillt. Pratade med Komplett nu. De gick med på en retur och jag valde ett annat. Corsair SF Series SF1000
Får se om det funkar, gör det inte det så måste det vara något kajko med moderkortet..

Permalänk

Oj det här är intressant!

Satte ena leaden i ett skruvhål och började kontinuitetstesta pins på 24-pinnarn.
Pip på:

• Ground

• COM

• +5v

• +5v standby

• +5.3v

Det här känns ju inte rätt, eller?

Är osäker på om störningsfilter osv kan ge missvisning mot jordplanet då de brukar filtrera mot jordplanet.

Så testa mäta mellan 5v och en av gnd pinnarna för där ska du garanterat inte ha kontakt om agget är felfritt.

hade du haft kortslutning mellan gnd och 5V standby borde det lösa ut så fort du kopplar in strömmen i väggen iom att den alltid har 5V oavsett om datorn är igång eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag stänger av någon minut blir det ingen skillnad. Har också testat flera timmar efter.

Och jag bryter inte strömmen konstant. Allt som oftast så försöker den starta om i vad som verkar vara i en oändlighet och kommer aldrig till BIOS

Det är alltså helt normalt att strömmen slås från flera gånger under första uppstarten. Anledningen till att jag frågar är just att folk blir nervösa och rycker ur kabeln när strömmen stängs av, varpå BIOS aldrig hinner hitta en fungerande konfiguration och datorn aldrig startar.

Du ser exempel i tråden på folk som inte vet detta heller. Nu är det ju konstigt om det sker enbart av ett nätdelsbyte, men du nämner ju att du även nollat CMOS, så då behöver datorn köra de där testcyklerna igen.

Byggde en dator med nya komponenter i helgen som slog från och till fyra gånger innan man kom till BIOS första gången.

Ditt moderkorts manual säger att man ska koppla in EPS12V på 8-pin alternativt 8+4-pin, men aldrig 4-pin ensam. Har du testat att ha båda inkopplade samtidigt?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är alltså helt normalt att strömmen slås från flera gånger under första uppstarten. Anledningen till att jag frågar är just att folk blir nervösa och rycker ur kabeln när strömmen stängs av, varpå BIOS aldrig hinner hitta en fungerande konfiguration och datorn aldrig startar.

Du ser exempel i tråden på folk som inte vet detta heller. Nu är det ju konstigt om det sker enbart av ett nätdelsbyte, men du nämner ju att du även nollat CMOS, så då behöver datorn köra de där testcyklerna igen.

Byggde en dator med nya komponenter i helgen som slog från och till fyra gånger innan man kom till BIOS första gången.

Ditt moderkorts manual säger att man ska koppla in EPS12V på 8-pin alternativt 8+4-pin, men aldrig 4-pin ensam. Har du testat att ha båda inkopplade samtidigt?

Har låtit den stå och klicka i flera minuter utan att den kommer vidare, säker 20 gånger, så jag tror inte det är det som är problemet. Så fort jag testar gamla så kommer det igång.

Efter att det inte funkade med CMOS-reset så kopplade jag in det gamla och det körde igenom test-cyklerna

Har kört med 8-pin ensamt och tillsammans med 4-pin, aldrig 4-pin ensam. Men inget resulat.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är osäker på om störningsfilter osv kan ge missvisning mot jordplanet då de brukar filtrera mot jordplanet.

Så testa mäta mellan 5v och en av gnd pinnarna för där ska du garanterat inte ha kontakt om agget är felfritt.

hade du haft kortslutning mellan gnd och 5V standby borde det lösa ut så fort du kopplar in strömmen i väggen iom att den alltid har 5V oavsett om datorn är igång eller inte.

Ja, jag var själv lite osäker över den testmetoden i efterhand. Mäta mot GND i 24-pinnarn låter rimligare.

Men hursomhelst så är det tillbakaskickat nu och jag inväntar ett nytt!

Permalänk
Medlem

Då förslaget om mätmetoden ifrågasattes och jag har möjlighet att genomföra samma mätning så blev det en självklarhet att själv utföra testet.

Testmetod är att använda kontaktytan i skruvhålet på PSU och mäta mot respektive kontaktstift i 24-pin-kontakten.
2 PSU:er har testats, ett riktigt gammalt Tagan och ett modernt Corsair RMx.
Multimeter är av billigare biltemamodell.

Resultatet är att kontinuitet endast uppmättes mellan skruvhålet (plåten på PSU) och jordstiften i kontakterna medans det var avbrott på samtliga övriga stift.
Tog även för sakens skulle och mätte mellan jordledare på EPS-kontakten med samma resultat.

---
Att du sedan fick kontinuitet på +5V standby låter lite konstigt eftersom denna förser moderkortet med just +5V stanbyspänning för att kunna "väcka" datorn från stanbyläge vilket datorn är i såfort den är ansluten till uttaget i väggen och du fick just den där "uppstarts-blippen" du beskrev i första inlägget.

Nu kan man väldigt lätt bli förvirrad på vilken sida man faktiskt mäter på och det skulle kunna ha varit +5V du mätt på, särskillt när kablaget är svart och man inte har någon färgkod att titta på...
Gör själv det här felet då och då, då det inte är speciellt ofta jag mäter spänning på PSU eller moderkort.

Permalänk

Jaha, tredje nätagget och samma problem...

Det måste vara fel på moderkortet alltså. Så nästa steg får bli att införskaffa något billigt men dugligt

Permalänk

Jaha, tredje nätagget och samma problem...

Det måste vara fel på moderkortet alltså. Så nästa steg får bli att införskaffa något billigt men dugligt

Det kan inte vara fel på moderkortet heller då den fungerar med det gamla psun.

Kan du tag bilder hur allt är kopplat, översikt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du testat plocka ut CMOS batteriet? Jag skruvade med en dator som vägrade starta för något år sedan, helt stendöd. Jag tar ut CMOS batteriet och den startar helt normalt från ingenstans. Alltid värt att testa

Permalänk
Medlem

Testat utan grafikkortet ifall du har ett med pci-e 6 pin eller pci-e 8 pin ?
Kan tänka mig det strukit med tyvärr via esd eller något som kortsluter nätagget.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1