Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Nu kan du lägga in betalkort i Swish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Betyder det att man kommer kunna swisha utomlands oxå eller funkar bara blippa ?

Swisha utomlands lär inte fungera. Så vitt jag vet så finns ännu inget sådant samarbete i Europa, även om jag tror att dom jobbar på det. Att använda betalkortet i swish-appen är inte att swisha, det blir bara en konkurrent till Google pay och Apple pay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

skulle gissa att det gör att du kan betala i vanliga visa/mastercard terminaler, dvs du måste inte hoppas att affären tar swish.

Men då använder man ju kortet direkt i stället. Jag kan liksom inte förstå varför man vill göra en omväg...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Viking
Skrivet av cyklonen:

Men då använder man ju kortet direkt i stället. Jag kan liksom inte förstå varför man vill göra en omväg...

Iaf med Apple Pay så går det snabbare att ta upp mobilen och dubbeltrycka på startknappen än att dra ut kortet ur korthållaren, särskilt om man har korten i väskan eller hemma.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Iaf med Apple Pay så går det snabbare att ta upp mobilen och dubbeltrycka på startknappen än att dra ut kortet ur korthållaren, särskilt om man har korten i väskan eller hemma.

Jag kan inte förstå hur det för nån skulle vara snabbare att få fram, aktivera och hålla upp en klumpig mobil jämfört med att bara ta ut ett bankkort. Och min erfarenhet från butiker är att alla som betalar med mobil tar mycket längre tid på sig än kortbetalare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Swisha utomlands lär inte fungera. Så vitt jag vet så finns ännu inget sådant samarbete i Europa, även om jag tror att dom jobbar på det. Att använda betalkortet i swish-appen är inte att swisha, det blir bara en konkurrent till Google pay och Apple pay.

Tror många missförstått lanseringen. Du kan absolut nyttja detta utomlands och det har även bekräftats av Swish själva.

Det är egentligen inget annorlunda gentemot andra 'wallets' såsom Apple Pay och Google Pay, där båda agerar som abstraktionslager över underliggande kort. Dessa kort utfärdade av din bank som antingen nyttjar VISA eller MasterCard kommer fungera på exakt samma sätt likt ett fysiskt kort du väljer att blippa i en butik.

Strategin är att Swish, likt deras konkurrent VippsMobilePay som förövrigt i veckan var först ut i världen med att lansera en 'wallet' på samma premisser likt Apple Pay/Google Pay, att ta marknadsandelar från de amerikanska tech-giganterna.

Både Swish och VippsMobilePay har en ägarstruktur som utgörs av bankerna och bankerna vill i och med detta presentera ett alternativ för att minska beroendet och avgiften de betalar till Apple och Google.

Permalänk
Viking
Skrivet av cyklonen:

Jag kan inte förstå hur det för nån skulle vara snabbare att få fram, aktivera och hålla upp en klumpig mobil jämfört med att bara ta ut ett bankkort. Och min erfarenhet från butiker är att alla som betalar med mobil tar mycket längre tid på sig än kortbetalare.

Och jag kan inte fatta hur det tar längre tid att dubbeltrycka på en knapp? Det tar 1-2s.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Och jag kan inte fatta hur det tar längre tid att dubbeltrycka på en knapp? Det tar 1-2s.

Jag vet inte varför mobilbetalare tar så förbaskat lång tid på sig. Men man måste ju ta fram mobilen precis som man måste ta fram kortet, men kortet behöver man inte "starta" först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man nu har gamla Swish kopplat till ett konto och VISA-kortet till ett annat konto.
Hur blir det då om man lägger in VISA-kortet? Får man välja vilket man ska betala från?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Swish har aldrig brytt sig om root. Jag körde med root fram tills i våras och har aldrig dolt root för Swish och det har inte varit något problem. Frågan är om Swish ens bryr sig om root med betalningsdelen.

Det är bara mcdonalds som har högsta säkerhetskraven på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Well, SEB har än idag inte stöd för Google Pay...

EDIT: Oj, det har de visst ser jag nu! Måste ha hänt väldigt nyligen.

Nu blev jag nästan glad, men hittar noll tecken på att SEB skulle ha implementerat stöd för Google Pay.

Oh well får fortsätta Swisha till Lunar om jag behöver betala med telefonen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

skulle gissa att det gör att du kan betala i vanliga visa/mastercard terminaler, dvs du måste inte hoppas att affären tar swish.

Om det stämmer är det en väldigt trevlig grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattwall:

har också svårt att inse "kundnyttan" men kanske inte tänkt tillräckligt

Jag personligen ogillar Klarna och svenska åf är väldigt efter med att adapta till Apple Pay och Samsung Pay, men är det ”svenskt” så kanske vi får se fler checka ut med swish alternativ, då med betalkort. Hoppas Swish tar emot Amex bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Jag infaller i kören som inte förstår poängen, eller vinsten för mig som användare.

Jag måste ha tillgång till både en telefon med swish och ett visakort, vad spelar det då för roll vilken betalningsmakapär butiken har?
Oavsett vad så kan jag ju betala ändå? Även utan denna teknik som "blandar ihop"?

Men jag har helt ärligt mycket svårt att alls greppa nyttan för mig som användare när det gäller samtliga betal-tjänster som ploppat upp senaste åren. Jag ser helt enkelt inte vad de tillför utöver funktionen hos ett helt vanligt visa/mastercard-kort.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Ska resa runt i Asien snart, vore nice om Swish tar upp kampen internationellt med Gcash och andra lösnngar.

Remitly+GCash funkar bra, men Swish hade vart bättre.

Permalänk
Medlem

Cash is King

Permalänk
Medlem

nej tack. kortet ska vara i plånboken. Tänker bara på skräckscenariot grekland eller canada där man de-bankade folk som skickade gåvor till truck chaffisarna. Alltid cash hemma, swish är till för mellan polare, kort i plånbok, och absolut inget ID eller kort i mobilen.. känns bara som kinas social credit system försöker mygla sig in här i sverige NEJ TACK!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Avstängd

Varför inte Swish på kortet istället?
Märkligt att folk accepterar att behöva kånka runt på kassa-apparaten åt säljare.
Nästa steg är väl att man ska köra bussen själv också när man har gått på och betalat.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ger hellre min köphistorik till Swish än Google så antar att det är bra det här? O andra sidan, mitt plastkort kan jag blippa utan att låsa upp saker hit o dit först. Också ganska smidigt

Vet inte om de fixat säkerheten med just blip med plastkortet. Annars är skickar kortet ut all information i klartext fortfarande och enkelt att snappa upp kort på par meters avstånd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte varför mobilbetalare tar så förbaskat lång tid på sig. Men man måste ju ta fram mobilen precis som man måste ta fram kortet, men kortet behöver man inte "starta" först.

Apple Pay är betydligt säkrare än ditt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det går snabbare för mig att ta fram mobilen än mitt kort. Jag behöver inte starta kortet i telefonen heller. Låser bara upp telefonen och sedan mot terminalen. Går mycket snabbare än med kort, plus att med kort så måste du ange kod på köp över 400, något jag slipper med mobilen

Skrivet av VinterSolen:

Det är bara mcdonalds som har högsta säkerhetskraven på telefonen.

Som jag visat dig på bild tidigare så verkar de inte ha så höga krav. Jag har haft mer problem med Google Pay än McD på den telefon som kör custom rom.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte om de fixat säkerheten med just blip med plastkortet. Annars är skickar kortet ut all information i klartext fortfarande och enkelt att snappa upp kort på par meters avstånd.

Japp, det är något vi aldrig kommer lösa. Säkerhet vs bekvämlighet/enkelhet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Dem har inte alls stöd för Google Pay, bara Apple Pay och Samsung Pay samt en del klockor:
https://seb.se/privat/digitala-tjanster-och-sakerhet/betala-m...

Ja, det stämmer ta mig tusan.
Jag gjorde en snabb googling i min trötthet igår och läser nu dagen efter att det verkar vara i Estland (!) istället:
Det var denna sida jag hittade: https://www.seb.ee/en/googlepay
Whups!

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För oss som inte har så bra koll på hur kontaktlösa betalningar fungerar.
Kan du utveckla vad du menar med "all information i klartext" och enkelt att snappa upp?

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om man glömt kortet hemma så.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det går snabbare för mig att ta fram mobilen än mitt kort. Jag behöver inte starta kortet i telefonen heller. Låser bara upp telefonen och sedan mot terminalen. Går mycket snabbare än med kort, plus att med kort så måste du ange kod på köp över 400, något jag slipper med mobilen

Ingen skillnad i säkerhet så klart. Löjligt att påstå nåt annat.

Men din tro på att det är snabbare har i alla fall ingen motsvarighet i verkligheten. Det har undantagslöst tagit betydligt längre tid för mobilbetalare framför mig i kassor jämfört med kortbetalare. Då snackar vi hundratals som.jag sett senaste åren. Undantagslöst långsammare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Japp, det är något vi aldrig kommer lösa. Säkerhet vs bekvämlighet/enkelhet.

Jag ogillar "blipp"-funktionen av just denna anledning, att kortet ständigt är aktivt och gladeligen lämnar ifrån sig all information till alla som ber om den, utan minsta eftertanke.

Detta skulle ev kunna ses som en fördel om detta inte fungerar när telefonen är låst.

Men jag anser att korttillverkarna borde satsa på en lösning där det på något sätt krävs att man håller i kortet med handen för att "blipp"-funktionen skall fungera.
Rent tekniskt fungerar det ju så att det går en slinga runt kortet som agerar antenn som plockar upp NFC-signalen och strömsätter kretsen på kortet. Man kan ju bryta denna antenn genom att borra ett hål på rätt ställe så fungerar inte "blipp"-funktionen.
Detta anser jag att korttillverkarna borde bygga in som en funktion så att användaren själv kan bestämma om/när "blipp"-funktionen skall vara aktiv.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Apple Pay är betydligt säkrare än ditt kort

Båda är naturligtvis precis lika "säkra", vad för betydelse det nu skulle ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Någonstans tar jag hellre att de har tillgång till min köphistorik än Apple eller Google, i vad mån mina privata inköp alls är någon tredje parts ensak.

Va gulligt att du tror att det är dina privata inköp som görs på något annat sätt än med kontanter…

Problemet när man väl försöker att börja köra kontanter igen är att ingen tar det längre, mat går att köpa som tur är men annars är det lokala kiosken som konstigt nog fortfarande tar kontanter…

Skrivet av Kasken:

Detta anser jag att korttillverkarna borde bygga in som en funktion så att användaren själv kan bestämma om/när "blipp"-funktionen skall vara aktiv.

Du kan göra det idag i appen.
Varför krångla till det när det redan finns något som löser ditt problem utan att bygga in något som ”kan gå sönder” i kortet…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ingen skillnad i säkerhet så klart. Löjligt att påstå nåt annat.

Men din tro på att det är snabbare har i alla fall ingen motsvarighet i verkligheten. Det har undantagslöst tagit betydligt längre tid för mobilbetalare framför mig i kassor jämfört med kortbetalare. Då snackar vi hundratals som.jag sett senaste åren. Undantagslöst långsammare.

Jag jobbar inom kollektivtrafiken i Stockholm och för mig går det betydligt snabbare att processa en mobilbetalning än kort. Står utomhus och släpper på/validerar biljetter vid antingen 2:a eller 3:e dörren vid bussar på en större bussterminal. Jag processar nog hundratals blippar mån - tors, både fysiska och digitala blippar. Låter väldigt märkligt att det skulle ta längre tid. Jag pratade inte om säkerhet, jag sa bara att jag inte behöver ange någon pin-kod på terminalen något man måste göra för köp över 400 med ett fysiskt kort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För mig stämmer det inte. Det går absolut snabbare att betala med mobilen. Jag har låst upp telefonen och är redo att betala så fort personen i kassan låter mig betala i kortterminalen. Om jag skulle betala med kort och behöva knappa in min kod så har jag svårt att se hur detta skulle gå snabbare.