Ny Steam-funktion skjuter på uppdateringar

Permalänk
Melding Plague

Ny Steam-funktion skjuter på uppdateringar

Nu behöver spelen i Steam-biblioteket inte uppdateras automatiskt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra för dom som har begränsat bandbredd .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha möjligheten att helt stänga av uppdateringen för vissa spel. Speciellt de där utvecklaren *host* Betheseda *host* är idioter och säger nej till möjlighet att välja version.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

den sämsta ändringen steam gjorde var att introducera schemalagda uppdateringar istället för att skicka hem dem så fort dem kom ut... det är så irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Skulle vilja ha möjligheten att helt stänga av uppdateringen för vissa spel. Speciellt de där utvecklaren *host* Betheseda *host* är idioter och säger nej till möjlighet att välja version.

ja, det fattar jag inte heller, samma med COTW som 99% spelar i single player, alla mods går sönder varje gång dem släpper en ny "weapon pack" dlc vilket är ofta...

Permalänk
Medlem

Den här funktionen har funnits väldigt länge men då har man fått gå in på vartenda spel och manuellt välja nåt i stil med "Update when starting the game". Låt alla få välja vad de vill ha som standard borde vara den bästa lösningen. Jag avskyr automatiska uppdateringar som trycks ut i ansiktet på mig.

Tex den där gången som nätverket gick ner och jag kopplade in mobilen istället. Sen plingade data varningen och så visade det sig att Steam hade bestämt sig för att auto uppdatera ett spel jsg inre rört på länge och bränt nästan hela månadens dataanvändning i ett svep. 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Detta är en av anledningarna till att jag börjat med gog och ämnar köra detta mer och mer, och steam mindre och mindre. Då tankar man ner installationsfilerna för version 1, lagrar detta på nån disk, tillsammans med valfria patchar. Så kan man installera det man vill och slipper vara fast i den version där utvecklarna slutligen valt att paja spelet på ett eller annat sätt. T.ex som grafiken i cyberpunk, som i någon uppdatering blev helt suddig och jäklig (dlss 3.5 kanske det var)

Permalänk
Medlem

De borde bara uppdatera spelen som spelats senaste månaden

Permalänk
Medlem

Öh är detta något nytt? Inställningen har funnits lämge. Jag som blev nästan glad och trodde man skulle få spela spelet utan att uppdatera, men låter inte så?

Folk nämner andra spel, för mig handlar det om Cities: Skylines 2, där flera hundra mods är nödvändiga för spelet och går sönder varje uppdatering.

I eg. Mount & Blade II: Bannerlord är det bra gjort av skaparna, de lägger gamla versionen som en valfri "beta". Bör nästan vara lag för alla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Öh är detta något nytt? Inställningen har funnits lämge. Jag som blev nästan glad och trodde man skulle få spela spelet utan att uppdatera, men låter inte så?

Jag jag ser inte heller riktigt vad som är nytt?
Alla mina spel har redan en inställning så den inte uppdaterar automatiskt: den flaggar istället att uppdatering finns och så får jag manuellt ge klartecken när jag vill uppdatera. (Och startar jag spelet uppdaterar den automatiskt innan start tror jag)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag jag ser inte heller riktigt vad som är nytt?
Alla mina spel har redan en inställning så den inte uppdaterar automatiskt: den flaggar istället att uppdatering finns och så får jag manuellt ge klartecken när jag vill uppdatera. (Och startar jag spelet uppdaterar den automatiskt innan start tror jag)

Var hittar jag den inställningen? Jag får känslan av att mitt steam kollar av efter uppdateringar hela tiden och det finns ingen möjlighet att vänta utan så fort en uppdatering finns kan man inte längre spela spelet förrän det är uppdaterat, eftersom "spela" knappen byts ut mot "uppdatera". Och oftast börjar den uppdatera på eget bevåg utan att jag gör något..

Skulle helst slippa alla uppdateringar för allt utom spel son är trasiga eller buggiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Var hittar jag den inställningen? Jag får känslan av att mitt steam kollar av efter uppdateringar hela tiden och det finns ingen möjlighet att vänta utan så fort en uppdatering finns kan man inte längre spela spelet förrän det är uppdaterat, eftersom "spela" knappen byts ut mot "uppdatera". Och oftast börjar den uppdatera på eget bevåg utan att jag gör något..

Skulle helst slippa alla uppdateringar för allt utom spel son är trasiga eller buggiga...

Jag får kolla ikväll nån gång, men för att vara tydlig så tror jag inte jag får starta spelet utan uppdatering... (inte enkelt iallafall)
Men den uppdaterar aldrig helt på eget bevåg såvitt jag sett: Jag måste alltid aktivera genom att "godkänna" uppdateringen eller genom att starta spelet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller vad som är nytt. Finns en uppdatering så står det "Update queued" efter spelets namn och jag måste uppdatera innan jag kan köra det. Har dock inget minne av hur jag ställde in detta.

.
Permalänk
Medlem

Det som är nytt är framför allt att man nu kan ändra så att uppdateringar laddas ner direkt - så fort dom släpps - istället för att schemaläggas några dagar framåt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Mitt problem är att steam inte auto-uppdaterar spel ALLS...

Permalänk
Medlem

"Nu meddelar därför Valve att en ny funktion testas i betaversionen av Steam-klienten, där nedladdningen skjuts upp tills spelet startas."

Som andra redan varit inne på så är detta inget nytt. Jag har själv använt den funktionen väldigt länge (högerklicka spelet -> Properties -> Updates -> Update only when launched). Dock kan du fortfarande inte starta spelet utan att uppdatera det så länge du är ansluten till nätet, vilket du kan kringgå genom att ta bort internetanslutningen tillfälligt innan du startar Steam och spelet, varefter du kan aktivera det igen om du vill.

Jag tror detta även kunde missbrukas genom att man köpte ett spel, tog bort internetanslutningen, spelade igenom det, och sedan la en refund eftersom Steam då inte kunde se hur länge man faktiskt spelat spelet. Tror de fixade det för typ ett år sedan dock och Steam verkar numera kunna se hur länge man spelat ett spel fast man är offline. Ska nämnas att jag haft detta koncept i tanken men har själv aldrig missbrukat det på detta vis.

Kan Valve och artikeln istället syfta på att man nu kommer att kunna starta spelen utan att tvingas uppdatera dem även när man är ansluten till nätet, och på så vis spela vidare på en gammal version?

Permalänk
Medlem

... men ... det är väl ingen nyhet? Det har man ju kunnat göra hur länge som helst?

För övrigt är det en snudd på totalt värdelös funktion, eftersom det absolut mest önskade alternativet "Uppdatera ALDRIG!" inte finns. Det hade gjort livet med Elder Scrolls-spel + moddar mycket enklare.

Som vanligt är GOG ett föredöme, så att jag köper alla spel jag kan via dem är ingen slump.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Då väntar vi bara på alternativen "Välj version manuellt" samt "Uppdatera aldrig automatiskt".

Permalänk
Medlem

Mitt problem är snarare att de jag valt "Håll alltid det här spelet uppdaterat" inte uppdaterar sig på flera dagar trots att jag låter datorn stå igång... De har ju ett datum förvalt men de ska ju inte vänta när möjligheten finns, det står alltid inte ibland liksom... Ser dock ett nytt alternativ med "Hög prioritet"... det var nytt... Mycket konstig nyhet och funktionalitet hos Steam.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det som är nytt är framför allt att man nu kan ändra så att uppdateringar laddas ner direkt - så fort dom släpps - istället för att schemaläggas några dagar framåt.

Skrivet av Iliyena:

Mitt problem är snarare att de jag valt "Håll alltid det här spelet uppdaterat" inte uppdaterar sig på flera dagar trots att jag låter datorn stå igång... De har ju ett datum förvalt men de ska ju inte vänta när möjligheten finns, det står alltid inte ibland liksom... Ser dock ett nytt alternativ med "Hög prioritet"... det var nytt... Mycket konstig nyhet och funktionalitet hos Steam.

Hög prioritet är inte heller det ett nytt alternativ. Det har funnits ett bra tag och har fungerat bra vad jag har upplevt.