Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

The Witcher IV avtäckt på Game Awards

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Varför ens köpa spelet om du redan visste att bak/ovanifrån styrda spel är ospelbara? OM Geralt varit smidig som en katt så hade ju spelet fortfarande varit i samma perspektiv, hade det gjort skillnad för dig?

Jag visste inte innan att det var så. Det är så absurt för mig att spel är i den vyn, att jag inte kunde tro att ett så hyllat spel saknade förstapersonsvy. Men jag köpte det på rejäl rea, så det var inte så extremt. Och jag var fortfarande lite naiv och trodde att seriösa spel alltid hade förstapersonsvy. Nu vet jag bättre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Unreal Engine. Nejtack. TAA vaselin och mikrostutter. Vilken skitmotor det är egentligen.

CDPR jobbar tätt ihop med UE-utvecklare och har fått in officiella ändringar i motorn redan nu. Handlar om stora optimeringar för att anpassa mer till "open world". Win-win för båda lägren. Finns en del techvideos på YT om detta. Är själv försiktigt positiv

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ofan, det har jag missat.

Jag har nog de senaste 2-3 titlarna i backloggen 🫣

Heh okej, Death Stranding va ju hans första spel han släppte i sin nya studio han startade då, så rätt länge sedan.

Iofs kan nog Konami försöka sig på o skapa ett nytt MGS spel men hur de skulle lyckas vet i tusan🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag visste inte innan att det var så. Det är så absurt för mig att spel är i den vyn, att jag inte kunde tro att ett så hyllat spel saknade förstapersonsvy. Men jag köpte det på rejäl rea, så det var inte så extremt. Och jag var fortfarande lite naiv och trodde att seriösa spel alltid hade förstapersonsvy. Nu vet jag bättre.

Det var en konstigt syn på det.
Men jag kan inte heller förstå hur du kan ha missat att ett av världens mest hyllade och omskrivna spel spelas i tredje person?
Det är snart tio år sen spelet släpptes. Dessutom annonserades spelet ett par år innan dess. Du måste ha sett bilder, en trailer, en recension eller läst något om spelet innan? Så gott som varenda hårdvarurecension under senaste decenniet har haft spelet med i sin svit av tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

CDPR jobbar tätt ihop med UE-utvecklare och har fått in officiella ändringar i motorn redan nu. Handlar om stora optimeringar för att anpassa mer till "open world". Win-win för båda lägren. Finns en del techvideos på YT om detta. Är själv försiktigt positiv

Nämn ett par open world spel med unreal engine som inte har mikrostutter eller vaselin utsmetat över hela skärmen så fort man rör kameran?

Threat Interactive har bra videor kring Unreal engine och hur allt är beroende av TAA. Hela motorn verkar byggd runt TAA. Tar man bort TAA ser allt ut som skit istället. Tråkig värld vi lever i.

Permalänk
Medlem

Witcher 3 är ett av mina favoritspel, så man ser ju verkligen framemot detta

Tror det kommer bli kanon och dem lär ha lärt sig av cyberpunk misstaget.

Permalänk
Medlem

Witcher 3 vilket spel! Dessvärre är min hype 0 inför 4an med tanke på vilka Devs som jobbar med den samt personen som leder projektet. Luktar flopp ala the Witcher netflix serien.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Siimuliize:

Witcher 3 vilket spel! Dessvärre är min hype 0 inför 4an med tanke på vilka Devs som jobbar med den samt personen som leder projektet. Luktar flopp ala the Witcher netflix serien.

Vad har man nu missat? Är det reddit/X-drama igen? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade nog föredragit att man fått skapa en helt ny karaktär från grunden. Ciri är en intressant karaktär, men jag vill inte spela henne.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Kul med Ciri! Har alltid tyckt om henne som karaktär. Till skillnad från vissa i kommentarsfältet föredrar jag dessutom en kvinnlig protagonist framför en manlig

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Nämn ett par open world spel med unreal engine som inte har mikrostutter eller vaselin utsmetat över hela skärmen så fort man rör kameran?

Threat Interactive har bra videor kring Unreal engine och hur allt är beroende av TAA. Hela motorn verkar byggd runt TAA. Tar man bort TAA ser allt ut som skit istället. Tråkig värld vi lever i.

TAA är en typ av antialising som tar bort så kallade "jaggies". Kör allt i 16k så är problemet löst 😆

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Heh okej, Death Stranding va ju hans första spel han släppte i sin nya studio han startade då, så rätt länge sedan.

Iofs kan nog Konami försöka sig på o skapa ett nytt MGS spel men hur de skulle lyckas vet i tusan🙈

En remake i stil med FF7. 😶‍🌫️

Permalänk
Medlem

Kul, jag kanske hinner spela klart Witcher 1-3 innan nr 4 kommer ut.

Böckerna har jag däremot läst ut. Visst är Ciri en viktig karaktär där, och skicklig med svärdet. Även om hon inte vore det, skulle jag ärligt talat inte ha något emot om de avviker från böckerna. De var gripande och stämningsfulla i början, men sedan blev det mer utfyllnad. Författaren tröttnade på sina karaktärer och sina läsare, känns det som. När det gäller magi:

En viktig detalj är ju att hon avsäger sig sina magiska krafter helt. Dumt eller ädelt? Det fanns väl en mörk sida till hennes magiska krafter, om jag minns rätt.
Hon är Den Utvalda, men väljer sin egen väg, fri från alver, kungar, kejsaren, magiker och alla andra.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

TAA är en typ av antialising som tar bort så kallade "jaggies". Kör allt i 16k så är problemet löst 😆

Titta på de videor på kanalen jag nämnde så förstår du varför man inte kan köra utan TAA i UE5.

Varenda mesh är designad och beroende av TAA. Tar du bort TAA får du massor med artefakter och grafikbuggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoo:

Kul, jag kanske hinner spela klart Witcher 1-3 innan nr 4 kommer ut.

Böckerna har jag däremot läst ut. Visst är Ciri en viktig karaktär där, och skicklig med svärdet. Även om hon inte vore det, skulle jag ärligt talat inte ha något emot om de avviker från böckerna. De var gripande och stämningsfulla i början, men sedan blev det mer utfyllnad. Författaren tröttnade på sina karaktärer och sina läsare, känns det som. När det gäller magi:

En viktig detalj är ju att hon avsäger sig sina magiska krafter helt. Dumt eller ädelt? Det fanns väl en mörk sida till hennes magiska krafter, om jag minns rätt.
Hon är Den Utvalda, men väljer sin egen väg, fri från alver, kungar, kejsaren, magiker och alla andra.

Dold text

Nya spelet följer inte den etablerade canon som finns. Då kvinnor i universat inte kan bli witchers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultranooben:

Jag kommer att spela skiten ur detta. Ser sjukt framemot Ciris story oavsett vad reddit tycker

Reddits åsikter om någonting ska man inte lyssna på.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av wly:

Nya spelet följer inte den etablerade canon som finns. Då kvinnor i universat inte kan bli witchers.

Huh? Det kunde de väl visst det men det fanns inte så många innan den andra conjunction-tjolahejsan?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Huh? Det kunde de väl visst det men det fanns inte så många innan den andra conjunction-tjolahejsan?

Citat? Pratar du om tabletop spelet som inte är canon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

https://the-witcher-fanon.fandom.com/wiki/Female_Witchers

Snabb googling pratar om ’second conjunction’

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av wly:

Har aldrig spelat tabletop-spelet men kan samtidigt inte säga vart jag läst det. Kan vara från böckerna, spelen eller interwebben.
Det är det ”tråkiga” med witchersagan, allt smälter ihop (för mig).

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://the-witcher-fanon.fandom.com/wiki/Female_Witchers

Snabb googling pratar om ’second conjunction’

Notes
This is a FAN-MADE Expansion of the lore on Witchers, as described in Andrzej Sapkowski's works, and of the lore on The Manticore School, as described in CDPR's Witcher game series, the Gwent stand-alone, and R. Talsorian's Zerrikanian DLC for the Witcher TRPG.
This Fanon is available for collaboration and expansion but is not to be edited by anyone other the original author.

Permalänk
Medlem

Jag minns det som att alla monsterjägare var män, men att det var ungefär som att Navy Seals idag är män - det är ett väldigt fysiskt och farligt jobb.

Att Ciri inte blev en riktig Witcher var väl för att ingen överlevande Witcher - inte ens Vesemir - hade kvar kunskapen om mutationsprocessen, och för att Geralt inte ville riskera hennes liv. Det är en större sensation att någon återupptäckt hur man tillverkar nya Witchers i så fall.

Permalänk
Medlem

Känns rätt "meh". Heavy retcon för att kunna spela vidare som Ciri. En helt op pc om de inte nerfar henne rejält för att det över huvud taget ska fungera att få ihop de med den berättelse som ligger till bas.

Elder blood. Kan resa genom tid och rum. Tränad som witcher.

Jag är skeptisk.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Lär nog inte hända, Kojima har ju slutat på Konami som har rättigheterna…

<Uppladdad bildlänk>

Själv har jag detta i backloggen inplastat. Har inte ens Ps4an inkopplad löngre. Funkar skivan i Ps5 tro🤔🤔

Riktigt bra spel mgs var mitt weed in I gaming världen.
mgs på ps1, vilka minnen!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av JohanL21:

Känns rätt "meh". Heavy retcon för att kunna spela vidare som Ciri. En helt op pc om de inte nerfar henne rejält för att det över huvud taget ska fungera att få ihop de med den berättelse som ligger till bas.

Elder blood. Kan resa genom tid och rum. Tränad som witcher.

Jag är skeptisk.

Nu är jag sjukt dålig på att hålla isär spelen, böckerna och serien men låt oss bara säga att hon nerfar sig själv

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu är jag sjukt dålig på att hålla isär spelen, böckerna och serien men låt oss bara säga att hon nerfar sig själv

Time will tell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Notes
This is a FAN-MADE Expansion of the lore on Witchers, as described in Andrzej Sapkowski's works, and of the lore on The Manticore School, as described in CDPR's Witcher game series, the Gwent stand-alone, and R. Talsorian's Zerrikanian DLC for the Witcher TRPG.
This Fanon is available for collaboration and expansion but is not to be edited by anyone other the original author.

Så kan det vara, jag har ingen aning, men du bad om en länk, den var snabbt hittad. Den kanske länkar vidare till något? Inte meningen att göra något dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så kan det vara, jag har ingen aning, men du bad om en länk, den var snabbt hittad. Den kanske länkar vidare till något? Inte meningen att göra något dumt

Sidan hänvisar inte till något utöver det som nämnts. Det sistnämnda TRPG är tabletop spelet som inte är canon.

Av texten att dömma så dog 9 av 10 pojkar och samtliga kvinnor.

Men enligt slutet av allt i fotnoterna så är detta på sidan bara förslag på lore från ett fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Sidan hänvisar inte till något utöver det som nämnts. Det sistnämnda TRPG är tabletop spelet som inte är canon.

Men enligt slutet av allt i fotnoterna så är detta på sidan bara förslag på lore från ett fan.

Aj då. Förlåt att jag slösade din tid. Tyckte det såg lite mer seriöst ut vid första anblicken

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, alltså, typ en aning nerfad.

Skrivet av wly:

I spelen har jag för mig att Yen nämner något om att det gjorts försök och det visat sig särskilt obra för kvinnor. Fast det är ju en... eh... medicinteknisk begränsning. Om de knäckt gåtan kring hur de ska göra nya witchers är det ju inte så långsökt att de fått proceduren att funka bättre.